شمانیوز
شما نیوز

رپرتاژ آگهی/

قیمت بیمه آتش سوزی ساختمان در سال 1400 چقدر است؟

آتش مهم‌ترین کشف بشر است. هم نور دارد و هم گرما. اما واقعیت این است که آتش به‌همان اندازه که کاربردی و زیباست، خطرناک و حادثه‌آفرین هم هست. یک شیطنت و بازیگوشی کودکانه یا اتصالی سیم‌های برق کافی‌ست تا یک ساختمان عظیم و بزرگ را در مدت زمان کوتاهی ببلعد. برای همین هم تمامی ساختمان‌‌‌ها مسکونی و تجاری و اداری، باید یک بیمه آتش‌سوزی مناسب با پوشش‌های کافی برای روز مبادا داشته باشند. اما تصمیم‌گیری برای خرید بیمه آتش سوزی ساختمان که هم بیشترین پوشش‌های مورد نیاز مالکان را داشته باشد و هم هزینه‌ای مقرون‌به‌صرفه، چندان کار راحتی نیست.

قیمت بیمه آتش سوزی ساختمان در سال 1400 چقدر است؟

پوشش‌های بیمه آتش سوزی کدامند؟

بیمه آتش‌سوزی درواقع به‌نوعی همان بیمه زلزله است و معمولا هم به‌نام بیمه زلزله و آتش‌سوزی فروخته می‌شود. به‌طور کلی بیمه آتش‌سوزی یک بیمه‌نامه اموال است که دو نوع خسارت را تحت پوشش قرار می‌دهد: خسارت‌های اصلی و خسارت‌های اضافی. حواستان هم باشد که  بیمه آتش‌سوزی تعهدی برای پرداخت خسارت‌های جانی و بدنی ندارد.

خسارت‌های اصلی که تحت پوشش بیمه آتش سوزی قرار دارند عبارتند از: آتش، صاعقه و انفجار. البته هر انفجاری هم جزو حوادث مربوط به خسارت‌های اصلی بیمه‌نامه‌های آتش‌سوزی نیست. مثلا اگر دلیل آتش‌سوزی حادثه انفجار هسته‌ای و رادیواکتیو باشد، بیمه‌گر تعهدی برای پرداخت خسارت‌های وارد‌شده نخواهد داشت.

خسارت‌های اضافی بیمه آتش‌سوزی هم درواقع پوشش‌های اضافی و جانبی بیمه‌نامه‌های آتش‌سوزی هستند که باید جداگانه خریداری شوند. مواردی مثل ترکیدگی لوله، خرابی‌هایی که به‌دلیل بارش باران و برف ایجاد می‌شود، خسارت‌هایی که در حادثه به شخص ثالث وارد می‌شود، پاک‌سازی و جمع‌آوری ضایعات حادثه و اسکان موقت ساکنین واحدهای آسیب‌دیده نمونه‌ای از پوشش‌ خسارت‌ اضافی بیمه آتش‌سوزی هستند. طبیعتا هم انتخاب هرکدام از این موارد روی قیمت نهایی بیمه‌نامه اثر می‌گذارد و به قیمت پایه حق بیمه اضافه می‌شود.

قیمت بیمه آتش سوزی چگونه محاسبه می‌شود؟

قیمت بیمه آتش‌سوزی به عوامل مختلفی بستگی دارد. گفتیم که یکی از مهمترین مواردی که می‌تواند قیمت بیمه آتش‌سوزی را بالا و پایین کند، انتخاب پوشش خسارت‌های اضافی است. علاوه بر این‌ها از  سقف خسارت پرداختی برای بنا و اثاثیه گرفته تا اموال تحت پوشش بیمه‌نامه و مدت زمان بیمه‌نامه (کوتاه مدت، یک‌ساله یا بلندمدت) همه روی قیمت بیمه آتش‌سوزی اثر می‌گذارند.

جهت اطلاع از قیمت انواع بیمه آتش سوزی پیشنهاد می کنیم لینک زیر را کلیک کنید:

https://www.azki.com/property-insurance/fire-insurance

واقعیت این است که بیمه‌ آتش‌سوزی معمولا یک ساختمان مسکونی را به همراه اثاثیه ساکنانش بیمه می‌کند. بنابراین حتی میزان و ارزش ساختمان بیمه‌شده و محله‌ای که در آن قرار دارد هم روی قیمت نهایی بیمه آتش‌سوزی اثر دارد. پس نوع و کاربری سازه ساختمان، متراژ آن و هزینه ساخت هر متر بنا می‌تواند قیمت بیمه‌نامه آتش‌سوزی را بالا و پایین کند. همچنین هرچه احتمال خطراتی مثل زلزله‌ و حادثه‌های کاری و در نتیجه آتش‌سوزی برای ساختمان بیشتر باشد، قیمت بیمه‌نامه‌ آتش‌سوزی آن هم بیشتر خواهد بود.

دیگر ملاک‌هایی که معمولا شرکت‌های بیمه زمان در محاسبه قیمت بیمه آتش‌سوزی، دخالت می‌دهند عبارتند از:

  • سن ساختمان
  • جنس مصالح
  • سیستم برق‌کشی
  • تعداد طبقات
  • امکانات اطفاء حریق

ace37078-fada-4b67-b5ad-2ccc3583a194

شرایط مختلف بیمه‌نامه آتش سوزی

یکی دیگر از مواردی که در تعیین قیمت بیمه‌نامه آتش‌سوزی، درنظر گرفته می‌شود، شرایط بیمه‌نامه است. به‌طور کلی 4 نوع شرایط مختلف برای بیمه‌نامه‌های آتش‌سوزی ممکن است:

  • بیمه‌نامه با شرایط ثابت
  • بیمه‌نامه با شرایط شناور
  • بیمه‌نامه فرست لاست (first lost)
  • بیمه‌نامه با شرایط جایگزینی

هرکدام از این شرایط ویژگی‌ها و امکانات خاص خودشان را دارند که باعث می‌شود قیمت بیمه‌نامه را تغییر بدهند.

چطور بهترین بیمه آتش سوزی را بخریم؟

بررسی تعداد بیمه‌نامه‌هایی که هر شرکت در طول یکسال فروخته است، می‌تواند معیار خوبی برای سنجش محبوبیت شرکت و موفقیت آن در ارائه‌ی خدمات بیمه‌ای باشد. بنابراین برای انتخاب و خرید بهترین بیمه آتش سوزی حتما به این نکته دقت کنید.

مثلا در بیمه‌نامه با سرمایه ثابت، پرداخت خسارت براساس مبلغ سرمایه‌ای که در بیمه‌نامه ثبت شده، صورت می‌گیرد. اما در بیمه‌نامه با شرایط شناور، معمولا موجودی و اموال داخل ساختمان هرچندوقت یک‌بار ( اغلب ماهیانه) در بیمه‌نامه به‌روز می‌شود. با این کار در زمان حادثه بیمه‌شده می‌تواند خسارت را براساس آخرین میزان دارایی داخل ساختمان دریافت کند. البته بیمه‌نامه با شرایط شناور بیشتر برای سوله‌ها و انبارها کاربرد دارد.

بیمه‌نامه با شرایط جایگزینی و بازسازی هم یعنی اموال بیمه‌شده به قیمت واقعی زمان صدور بیمه‌نامه ثبت می‌شود، اما بعد از حادثه تورم و نوسانات بازار آن‌چنان زیاد بوده که بیمه‌شده نمی‌تواند آن‌های را بازسایزی و جایگزین کند. در چنین مواردی بیمه‌نامه‌هایی با شرایط جایگزینی و بازسازی کمک می‌کنند تا پرداخت خسارت به نرخ روز انجام شود.

کاربرد بیمه‌نامه فرست لاست (first loss) هم  برای زمانی است که مورد بیمه به یک سطح جغرافیایی کوچک محدود نیست و بیمه‌گذار مطمئن است که خسارت وارد‌شده همه دارایی‌ها و اموال بیمه‌شده را از بین نمی‌برد.

نرخ بیمه آتش‌ سوزی در سال 1400

گفتیم که محاسبه حق بیمه آتش‌سوزی با توجه به انتخاب پوشش‌ها اضافی و همچنین ویژگی‌های ساختمان بیمه‌شده و مدت و شرایط بیمه‌نامه در شرکت‌های مختلف متفاوت است. شما می‌توانید برای مقایسه و بررسی شرایط پوشش‌های مختلف بیمه‌های آتش‌سوزی به سایت ازکی دات کام مراجعه کنید. قیمت انواع طرح‌های بیمه زلزله و آتش‌سوزی با پوشش‌های اضافی مختلف برای سال 1400 در سایت و اپلیکیشن ازکی به شما معرفی می‌شود و می‌توانید به‌راحتی بهترین گزینه انتخاب کنید.

***

این مطلب رپرتاژ بوده و پایگاه خبری شمانیوز صحت و یا عدم صحت مطلب فوق را تایید نمیکند و مسیولیت حقوقی آن هیچ ارتباطی با شمانیوز ندارد.

 

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied