شمانیوز
شما نیوز

رپرتاژ آگهی/

ثبت شرکت بهترین زمان این اقدام در سال جاریست!

همانطور که می دانید واژه شرکت از خانواده مشارکت است. شرکت در اصطلاح به فرایند تجمع افرادی برای انجام فعالیتی اقتصادی می گویند. این تجمع معمولا به ثبت رسمی با نام و هویتی مشخص می انجامد ، که بدین ترتیب ، فعالیت اقتصادی مذکور دارای شخصیتی حقوقی، معتبر و قانونی می شود.

ثبت شرکت بهترین زمان این اقدام در سال جاریست!

در شرکت ها بعد از مشخص شدن هزینه های شرکت سود حاصل از آن فعالیت اقتصادی بین اعضا تقسیم می شود . راه اندازی هر کسب و کار و فعالیت اقتصادی در اولین گام نیازمند داشتن سرمایه وصرف انرژی است که هرچه کسب و کار بزرگتر و گسترده تر باشد به سرمایه وانرژی افراد بیشتری نیاز دارد. یکی از مهمترین مزایای مشارکت تقسیم سرمایه و انرژی بین افراد است. حال اگر این مشارکت به صورت قانونی و با شخصیت حقوقی مشخص فعالیت خود را انجام دهد، دارای اعتبار و در نتیجه رونق بیشتری خواهد بود.  مزایای به ثبت رساندن شرکت قابل توجه و زیاد هستند، که در ادامه به آنها خواهیم پرداخت.

ثبت شرکت در چه زمانی لازم است؟

زمان مناسب ثبت شرکت

  • زمانی که با توجه به توانایی و امکانات کسب و کار انتخاب شود.
  • هدف از انتخاب و راه اندازی کسب کار منطقی و مشخص باشد.
  • زمانی که صاحبان کسب و کار بخواهنداز حمایت های دولتی و غیر دولتی برای رونق کسب و کارشان برخوردار شوند.
  • وقتی کسب و کار به بلوغ اقتصادی رسیده باشد و برای توسعه و محکم کردن اساس آن نیاز به حمایت قانون احساس می شود.
  • هرگاه صاحبان کسب و کار برای معاملات بزرگتر نیاز به اعتبار داشته باشند.

مزایای ثبت شرکت

  • اعتبار بخشیدن به فعالیت اقتصادی و کسب و کار

وقتی کسب و کاری به طور قانونی ثبت شود، دارای شخصیت حقوقی می شود. بنابراین شرکت ثبت شده ملزم است که مطابق قوانین و مقرراتی که حاکمیت برای کار  وضع کرده است فعالیت داشته باشد.در نتیجه چنین مجموعه ای دارای اعتبار و قابل اعتماد برای سرمایه گذاری و شراکت  و وسعت و رونق بیشتر کسب و کار می شود.

  • سلب مسئولیت مستقیم از دوش شرکا

بدین ترتیب که در واقع افرادی که برای راه اندازی یک کسب و کار باهم شریک می شوند، با ثبت رسمی آن شرکت و شخصیت بخشیدن مسئولیتی در مقابل سود و زیان ندارند و در واقع افراد با شرکت طرف هستند نه با شخص شرکای سرمایه گذاریکه کسب و کار را راه اندازی کرده اند.

  • حضور درانواع مزایده و مناقصه ها

یک کسب و کار  در صورتی می تواند در مناقصه و مزایده هایی که سالانه به صورت دولتی  و خصوصی برگزار می شود شرکت داشته باشد، که به صورت رسمی ثبت و دارای شخصیت باشد.

  • امکان گسترش فعالیت با داشتن نمایندگی های متعدد

اگر کسب و کار وفعالیت اقتصادی با نام وهویت مشخص حقوقی ثبت شود می تواند برای گسترش فعالیت خود در نقاط مختلف شهر محل فعالیت و حتی شهرهای مختلف نمایندگی های به افراد متقاضی شرکت اعطا کند.

  • دریافت انواع تسهیلات برای سرمایه گذاری

بیشتر تسهیلات و وام های دولتی و غیر دولتی فقط به کسب و کارهایی اعطا می شوند که به طور قانونی ثبت شده باشند و تحت عنوان یک شرکت فعالیت می کنند.

  • نظم و سهولت مدیریت 

دیگر مزیت ثبت شرکت برقراری نظم و مدیریت بهتر سرمایه و نیروی کار است. همانطور که گفته شد،  در صورت ثبت فعالیت اقتصادی تحت عنوان یک شرکت ، افراد برای مطالبات خود با شرکت طرف هستند نه شرکا

  • تداوم و ماندگاری شرکت

برای بقا و ادامه فعالیت اقتصادی چندین و چند ساله کسب و کار، ثبت آن به صورت یک شرکت قانونی ضروری است.زیرا از آنجایی که شرکت خود یک شخصیت حقیقی است در صورت جدایی هر یک از شرکا به هر دلیلی در صورتی که شرکت از نظم و مدیریت قدرتمندی برخوردارباشد، فعالیت  متوقف نمی شود.

انواع شرکت های قابل ثبت

انواع شرکت های قابل ثبت

شرکت های سهامی

شرکت های سهامی به شرکت هایی گفته می شود که برای انجام امور تجاری تشکیل می شوند و سرمایه آنها ، متشکل از سهام هم ارزش و یا تعداد یکسان سهام است . شرکت های سهامی نیز به دو دسته : شرکت های سهامی عام و شرکت های سهامی خاص تقسیم می شوند .

توجه کنید که پروسه ثبت شرکت از طریق سامانه ثبت شرکت ها https://sherkat.ssaa.ir انجام می شود

شرکت های با مسئولیت محدود

در شرکت های با مسئولیت محدود بر خلاف شرکت های تضامنی ، مسئولیت هر کدام از سهامداران در رابطه با بدهی های شرکت به میزان مبلغ سرمایه گذاری شده در شرکت محدود می شود و در صورت عدم کفایت ، سهامداران مجبور نیستند تا از اموال شخصی خود در این راه استفاده نمایند .

شرکت های تضامنی

شرکت های تضامنی به شرکت هایی گفته می شود که با یک اسم مخصوص برای انجام امور تجاری بین دو یا چند نفر که دارای مسئولیت های تضامنی باشند ، تشکیل می شود و در صورتی که دارایی شرکت برای تادیه تمام قروض شرکت کفایت نکند ، در این صورت هر یک از شرکا در قبال پرداخت تمام قروض مسئول می باشد . اگر نام برخی از مالکان شرکت در نام شرکت آمده باشد در این صورت شرکت تضامنی محسوب می شود .

شرکت های مختلط سهامی

بر اساس ماده 162 قانون تجارت شرکت های مختلط سهامی به شرکت هایی گفته می شود که با یک اسم مخصوص بین یک عده شرکای سهامی و یک یا چند شریک ضامن تشکیل می گردد . بنابراین شرکت مورد نظر ترکیبی است از شرکت تضامنی و شرکت سهامی .

شرکت های مختلط غیر سهامی

بر اساس ماده 141 شرکت های مختلط غیر سهامی ، شرکت هایی هستند که برای امور تجاری تحت یک اسم مخصوص بین یک و یا چند شریک ضامن و یا چند نفر شریک با مسئولیت محدود بدون انتشار سهام تشکیل می شود .

تشکیل این شرکت ها در اروپا در قرون وسطی بدین گونه بوده است که تجار بیشتر در رابطه با تجارت های دریایی ، با تجار شریک می شده اند و قسمتی از سرمایه شرکت را پرداخت می کرده اند ولی در دو چیز دخالت نمی کردند . یکی اینکه نامش در شرکت برده می شد و دیگر اینکه بیشتر از میزانی که سرمایه گذاشته بودند ، خود را مسئول قرار نمی دادند .

شرکت های تعاونی تولید و مصرف

یکی دیگر از انواع شرکت های تجاری که در آنها سرمایه و ضمانت شرکا تاثیری ندارد بلکه تعداد شرکا و اکثریت آنها موثر است ، شرکت های تعاونی می باشد .

این نوع از شرکت ها برای افراد کم توان جامعه بسیار مناسب هستند ، زیرا کسی به افراد کم توان جامعه وام نمی دهد و اگر هم بدهد شرایط سنگینی را برای او اعمال می کند . از این رو این دسته از افراد شرکتی را با عنوان تعاونی تولید و مصرف تشکیل می دهند و با پرداخت سرمایه جزئی می توانند اعتبار کافی به دست بیاورند و هر یک از شرکا در صورتی که نیازی داشت می تواند از شرکت مورد نظر وام بگیرد .

شرکت های نسبی

شرکت های نسبی از دیگر شرکت هایی هستند که در آنها باید ضمانت شرکا رعایت شود . شرکت های نسبی بر اساس ماده 1863 قانون تجارت به این صورت تعریف می شوند که شرکت های نسبی برای امور تجارتی ، اسم مخصوصی بین دو یا چند نفر تشکیل می شود و مسئولیت هر یک از شرکا به میزان سرمایه ای است که در شرکت گذاشته است .

بخوانید: نحوه ثبت شرکت

کد اقتصادی چیست

توجه : هر شرکتی برای قانونی شدن خود حتما لازم دارد تا مراحل اخذ کد اقتصادی را انجام دهد و پس از تهیه مدارک اخذ کد اقتصادی باید مراحل کد اقتصادی را انجام دهد و هر شرکت یا موسسه ای باید پس از اخذ کد اقتصادی این کد را روی فاکتور های خرید و فروش خود درج کند.

کد اقتصادی چیست؟

کلمه کد اقتصادی برای کسانی که شرکت ثبت کرده اند، کلمه ای آشنا است، اما هنوز هم هستند افرادی که با معنی این کد آشنایی ندارند. در رابطه با کد اقتصادی باید بگوییم که کدی ۱۲ رقمی است و نشان می دهد که شرکت شما در اداره مالیات حوزه خود پرونده مالی دارد. بدون کد اقتصادی انجام بسیاری از کارها ممکن نیست

فعالیت های اقتصادی یک شرکت به کد اقتصادی وابسته است، یعنی به نوعی کد اقتصادی برای احراز هویت شما ضروری می باشد. اگر شما قصد خرید و فروش کالایی خاص یا خدمتی خاص را دارید، اگر قصد واردات و صادرات دارید یا حتی برای فعالیت های خود نیاز به قرارداد بستن دارید، باید یک کد اقتصادی داشته باشید..

در پایان

تمامی فعالیت های اقتصادی در صورتی پایدار و موفق می شود که طبق قانون و مقررات و نظم خاصی اداره شوند. حال اگر این قوانین مطابق قوانینی باشد که حاکمیت برای کار وضع کرده است، آن کسب کار هم از حمایت های دولتی برخوردار است و هم برای سایر همتایان قابل اعتمادو اعتبار است.اما این مسئله هم بدیهی است که ثبت قانونی شرکت از موسسه تکسفیر مشکلات و محدودیت هایی  از قبیل پرداخت هزینه هایی مانند مالیات سالانه و...به همراه خواهد داشت . با این همه مزایای آن برمعایبش می چربد.

برای خدمات ثبت شرکت با موسسه تکسفیر تماس بگیرید

***

این مطلب رپرتاژ بوده و پایگاه خبری شمانیوز صحت و یا عدم صحت مطلب فوق را تایید نمیکند و مسیولیت حقوقی آن هیچ ارتباطی با شمانیوز ندارد.

 

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied