شمانیوز
شما نیوز

رپرتاژ آگهی/

با موزه های معروف رم آشنا شوید

موزه‌ها و کاخ‌های رم مملو از گنجینه‌های غیرقابل تصور هستند که از مجموعه‌ی تابوت‌ها و مجسمه‌های باستانی تا نقاشی‌های دیواری را در بر می‌گیرد. اگرچه هنگام بازدید از کلیساها می‌توان بسیاری از آثار هنری زیبا را تحسین کرد، اما وقتی آنها را در موزه‌ها، گالری‌ها و کاخ‌ها می‌بینید، می‌توانید سبک‌های هنرمندان را راحت‎تر مقایسه کنید و مضامین و جنبش‌های هنری را در حین تکامل دنبال کنید. با فهرست برترین موزه‌ها و کاخ‌های رم، گشت‌وگذار خود در این شهر دیدنی را برنامه‌ریزی کنید.

با موزه های معروف رم آشنا شوید

در موزه‌ی ویلا بورگزه چه چیزی نمایش داده می‌شود؟

محوطه‎ی موزه‌ی ویلا بورگزه زمین‌های وسیعی را شامل می‌شود که در آنها دریاچه‌های مصنوعی و آلاچیق‌های باغ وجود دارد. اینجا مجموعه‌ای از آثار باستانی سرهم‌شده‌ توسط کاردینال بورگزه را به همراه آثاری که او از هنرمندان معاصر سفارش داده است به نمایش می‌گذارد. برخی از مشهورترین آثار هنری رم در اینجا نگهداری می‌شوند: مجموعه‌ای از نقاشی که شامل آثاری از رافائل، بوتیچلی، پینتوریکیو، پروجینو، دورر، لوتو، کاراواجو، روبنس، کورجو، برنینی، باسانو، ون دایک، تیتیان، بلینی، پائولو ورونز و آنتونلو دا مسینا است.

موزه‌های واتیکان بسیار دیدنی هستند

موزه‌های واتیکان که بخش زیادی از کاخ واتیکان را پر می‌کنند، حاوی برخی از بزرگ‌ترین مجموعه‌های هنری جهان از جمله نقاشی‌های میکل آنژ در کلیسای سیستین و اتاق‌هایی که رافائل نقاشی کرده، هستند. پیناکوتکا با آثاری از فرا آنجلیکو، داوینچی، رافائل و کاراواجو یک بررسی عالی از پیشرفت نقاشی غربی ارائه می‌دهد. موزه‌های مختلف دیگر مجسمه‌های باستانی جهان را در خود جای داده‌اند. 18 اتاق، هنر اتروسکی و اشیاء روزمره‌ی آنها با به نمایش گذاشته‌اند و آثاری از رودن، ماتیس، دالی، مونک، کاندینسکی و روو دیدنی است.

موزه‌ی کاپیتولین قدیمی‌ترین مجموعه هنری اروپا است

موزه‌ی کاپیتولین که در سال 1471 تأسیس شد، قدیمی‌ترین مجموعه‌ی هنری عمومی در اروپا است و بیشتر به خاطر مجموعه‌ی غنی از مجسمه‌های کلاسیکش معروف است. مهم‌ترین آنها یک کپی رومی از مجسمه‌ی یادبود پیروزی متعلق به قرن سوم قبل از میلاد، زهره کاپیتولین و دو اثر هلنیستی، عشق و روح و پیرزن مست هستند. مجسمه‌ی سوارکاری مارکوس اورلیوس که اخیراً بازسازی شده است پشت در شیشه‌ای در حیاط ایستاده است. این مجسمه‌ها تنها بخشی از آثار ارزشمند موجود در این موزه هستند.

ویلا فارنسینا چه چیزی را به نمایش می‎گذارد؟

ویلا فارنسینا که قدمت آن به قرن شانزدهم بازمی‌گردد، تمام شکوه و جلال دوره رنسانس را به نمایش می‌گذارد. با خرید بلیط هواپیما ارزان و سفر به رم از این مجموعه‌ی دیدنی بازدید کنید. این ویلا توسط هنرمندان مشهور، از جمله رافائل، جولیو رومانو، سباستیانو دل پیومبو، و دیگران تزئین شده است و یکی از هماهنگ‌ترین نمونه‌های یک کاخ ایتالیایی رنسانس در نظر گرفته می‌شود. بر روی دیوارها و سقف در ایوان باغ قصر نقاشی‌هایی است که توسط رافائل و شاگردانش کشیده شده است. در اینجا از پاپ‌ها، کاردینال‌ها، شاهزادگان و دیپلمات‌ها به سبک اشرافی پذیرایی می‌شد.

قلعه‌ی سنت آنجلو

قلعه‌ی سنت آنجلو که در قرن دوم توسط امپراتور هادریان به عنوان مقبره‌ای برای خود و جانشینانش ساخته شد، یکی از باشکوه‌ترین ساختمان‌های باقی‌مانده از دوران باستان است. زمانی که رم توسط مهاجمان ژرمن مورد تهدید قرار گرفت، دیوارها با بنای جدید احاطه شد و مقبره با موقعیت استراتژیک خود به مستحکم ترین دژ در رم تبدیل شد. این ساختمان در طول 1500 سال، توسط پاپ‌های متوالی هم برای دفاع و هم برای نمایش تغییر کاربری یافت و در نهایت به موزه تبدیل شد. در 58 اتاق آن که برخی از آنها با نقاشی‌های دیواری چشمگیر تزئین شده‌اند، مدل‌هایی از تاریخ ساختمان، مجموعه‌های سلاح، چندین نمازخانه و یک گنجینه وجود دارد. از سکوی بالایی قلعه نیز مناظر باشکوهی دیده می‌شود.

603f566f-ca0a-4f7e-9606-5f4a2fb4349f

موزه‌ی ملی اتروسک

اتروسک‌ها، مدت‌ها قبل از آمدن رومی‌ها در این شهر بودند اما امپراتوری روم در قرن سوم، آنها را تسخیر و جذب کرده و به معنای واقعی کلمه فرهنگ اتروسکی را در زیر شهرهای جدید خود مدفون کرد. با این حال این تمدن وسیع و بسیار توسعه‌یافته‌ی باستانی آرام آرام از سایه‌ها بیرون می‌آید و گنجینه‌ای از آثار آنها در ویلای جولیا به نمایش گذاشته شده است. در اینجا مجموعه‌ی مجسمه‌ها، بناهای تاریخی، مفرغ‌ها، سرامیک‌ها، ابزار، سلاح‌ها و جواهرات، که بر اساس دوره و جغرافیا مرتب شده‌اند، تصویری جذاب از زندگی اتروسکی را به تصویر می‌کشند.

گالری دوریا پامفیلی به خانواده‎ی پاپ‌ها تعلق دارد

این گالری که بهترین مجموعه‌ی خصوصی در رم محسوب می‎شود، بیش از 400 نقاشی و مجسمه‌ی مربوط به قرن 15 تا 18 را در خود جای داده است. تابلوی پرواز به مصر کاراواجو، که یکی از اولین نقاشی‌های مهم این هنرمند است و سالومه‎ی تیتیان با سر جان باپتیست از آثار برجسته‌ی این هنرمند هستند. خود کاخ، با کف‌های منبت‌کاری، سقف‌های نقاشی شده و دکوراسیون مجلل باروک در سراسر تالارها و گالری‌هایش خیره کننده است. در اینجا کنسرت‌های موسیقی نیز برگزار می‌شود. بلیط هواپیما بخرید و از این گالری بازدید کنید.

کاخ باربرینی در چه دوره‌ی زمانی‌ای ساخته شده است؟

ساخت این کاخ باربرینی در سال 1625 آغاز و در سال 1633 تکمیل شد. چیدمان پیچیده از راه پله‌های مستطیلی و بیضی شکل، سوئیت اتاق‌ها و آپارتمان‌های دولتی مظهر عالی باروک ایتالیایی است. ویژگی مرکزی کاخ، سالن دو طبقه با نقاشی سقفی پیروزی مشیت الهی اثر پیترو دا کورتونا است، که عمدتاً برای تجلیل از پاپ و خانواده‌ی باربرینی طراحی شده است. این کاخ در حال حاضر دارای گالری ملی هنر باستان با آثاری از فرا آنجلیکو، پیرو دلا فرانچسکا، پیترو پروجینو، سودوما، تینتورتو، پیترو دا کورتونا و دیگران است.

خانه‌ی طلایی نرون

سوزاندن رم در سال 64 پس از میلاد، که بر خلاف افسانه‌ها نرون مسئول آن نبود، کار نرون را بسیار راحت کرد. زیرا او قصد داشت در منطقه‌ی وسیعی که توسط آتش از بین رفت، یک قصر جدید بزرگ و مجلل بسازد که منطقه‌ای بزرگ‌تر از شهر واتیکان امروزی را پوشش دهد. البته این پروژه بلندپروازانه هرگز تکمیل نشد، اما حفاری‌های دوران رنسانس تعداد زیادی نقاشی‌های دیواری، مجسمه‌های مرمری و دیگر آثار هنری را در این منطقه نشان می‌دهد که الهام‌بخش هنرمندان رنسانس مانند پینتوریکیو، گیرلاندایو و رافائل بوده است.

اخیراً حفاری‌ها اتاق‌هایی را پیدا کرده است که دیوارهای آن با سنگ مرمر ظریف پوشیده شده و با طلا و سنگ‌های قیمتی تزئین شده‌اند که نام آن را خانه‎ی نرون گذاشته‌اند. فن‌آوری واقعیت مجازی خانه را زنده می‌کند و بازسازی کامل آن را نشان می‎دهد.

کاخ ونزیا مرکز استقرار موسولینی بود

ساخت کاخ ونزیا در سال 1491 تکمیل شد و اکنون دو موزه‎ی عالی را در خود جای داده است. اما این کاخ بیشتر به عنوان مکان بالکن موسولینی، جایی که او در طول رژیم فاشیست، از آنجا برای جمعیت سخنرانی می‌کرد، آشنا است.

این کاخ با نما و برج عظیم خود بین سال‌های 1594 تا 1797 به جمهوری ونیز تعلق داشت، از این رو نام آن را به خود اختصاص داده است. امروزه در این کاخ- موزه، مجسمه‌های چوبی و مرمری، سلاح‌ها و منسوجات، ملیله‌ها، نقاشی‌ها، مدل‌های تراکوتا، چاپ اولیه، چینی‌ها و شیشه به نمایش گذارده شده است.

6be45faf-d089-4c72-a1ef-1e79988b7a91

در گالری هنر مدرن چه ببینیم؟

70 اتاق گالری عظیم ملی هنر مدرن بزرگ‌ترین مجموعه از آثار نقاشان و مجسمه‌سازان ایتالیایی قرن 19 و 20 را به نمایش می‌گذارد. در میان این آثار بررسی از کارهای نقاشی و مجسمه‌سازی هنرمندان غیرایتالیایی نیز وجود دارد و برخی از هنرمندان کمتر شناخته‌شده اما مهم از جمله هنرمندان مکتب امپرسیونیست ایتالیا، ماکیایولی را معرفی می‎کند.

***

این مطلب رپرتاژ بوده و پایگاه خبری شمانیوز صحت و یا عدم صحت مطلب فوق را تایید نمیکند و مسیولیت حقوقی آن هیچ ارتباطی با شمانیوز ندارد.

 

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied