شمانیوز
شما نیوز

رپرتاژ آگهی/

پرورش درخت گردو بذری پرسودتر است یا درخت گردو پیوندی؟

مغز گردو به طور کلی منبع خوبی از چربی‌های سالم، پروتئین و فیبر هستند که به سلامت قلب و استخوان‌ها و همچنین مدیریت وزن کمک می‌کنند. جالب است بدانید که منشا نهال گردو به آسیای مرکزی و شرقی بر می‌گردد؛ به طوی که هنوز هم بقایای آن در جنگل‌های هیرکانی در شمال شرق ایران به چشم می‌خورند.

پرورش درخت گردو بذری پرسودتر است یا درخت گردو پیوندی؟

استفاده از بذر گردو از گذشته تا امروزه به طور سنتی برای کاشت درخت گردو وجود داشته است، اما پیوند زدن نهال گردو نیز مزایای زیادی دارد؛ به طوری که کاشت نهال گردو یکی از متداول‌ ترین راه‌ ها برای کشاورزان و باغداران جهت به عمل آوردن این مغز خوش طعم به‌ خصوص در مناطق سردسیر محسوب می‌شود.

در ادامه این مقاله به بررسی این موضوع که مزایای نهال گردوی بذری به نسبت نهال گردو پیوندی چیست؟ خواهیم پرداخت.

انواع روش‌های پیوند درخت گردو:

عموما به چهار روش وصله ای، شکمی، امگا و اسکنه درختان گردو را پیوند می‌ زنند. کاشت یک نهال گردوی خوب برای باغداران به منزله سودآوری بیشتر است و شاید برای باقی آدم‌ها، دسترسی به یک گردوی خوب برای تهیه یک خورش فسنجان خوشمزه، کافی باشد!

حتی اگر قصد داشته باشید در باغچه کوچک خود یک نهال گردو بکارید، باز هم انتخاب یک نهال گردوی با کیفیت اهمیت زیادی دارد. برای خرید نهال گردوی مناسب عوامل زیادی را باید در نظر گرفت. یک نهال گردوی خوب و با کیفیت باید باردهی خوبی داشته باشد و در مقابل آفت‌ها مقاومت خوبی از خود نشان دهد.

با این حال، هر نهال گردویی را نمی‌توان برای یک منطقه به‌ خصوص انتخاب کرد. بنابراین، برای انتخاب نهال حتما باید شرایط آب و هوایی را در نظر بگیرید. این روزها نهال‌های گردو در طیف‌های وسیع و با قیمت‌ها مختلف به فروش می‌رسند.

نهال گردوی بذری یا نهال گردوی پیوندی؟ مسئله این است!

کاشت نهال گردوی بذری، همانطور که از اسم آن مشخص است به وسیله بذر انجام می‌شود و برای رشد خوب باید رطوبت کافی به آن برسد. هرچند، روی باردهی این درخت گردو اصلاً نمی‌توان حساب کرد، زیرا ممکن است یک سال باردهی زیاد و یک سال نیز باردهی کمی داشته باشد.

از طرف دیگر، روی نهال گردوی پیوندی، معمولاً یک سری اصلاحات ژنتیکی انجام می‌شود تا درخت گردو از ویژگی‌های بهتری برخوردار باشد. به عبارت دیگر، رشد و کاشت این نهال پیونذی به وسیله پیوند زدن انجام می‌شود. از همه مهمتر، میزان باردهی این نهال‌ها نسبت به نهال‌های گردوی بذری، خیلی بیشتر است.

به طور کلی نهال گردوی پیوندی به دلیل ویژگی‌های منحصر به فردی که دارد، جزو پر‌ فروش‌ترین نهال‌ها محسوب می‌شوند. نکته مهم در رابطه با نهال‌های گردوی پیوندی این است که تغییر جنسیت در آن‌ها رخ نمی‌دهد. از این مهمتر، مغز بزرگ‌تری دارند و در نتیجه از چربی بیشتری برخوردار هستند.

چرا کدام نهال گردوی پیوندی بهتر است؟

در حال حاضر انواع هال‌ گردو در بازار دیده می‌شوند. با این حال، از بهترین نوع آن‌ها می‌توان به:

  1. نهال گردو چندلر،
  2. نهال گردو فرنور،
  3. نهال گردو ژنوتیپ آریا و... اشاره کرد.

همانطور که اشاره کردیم، میزان باردهی نهال گردوی پیوندی از نهال گردوی بذری خیلی بیشتر است؛ در نتیجه، باغداران با کاشت این نهال‌ها سود مالی بیشتری به دست می‌آورند.

مزایای نهال گردوی پیوندی در مقابل مزایای نهال گردوی بذری بسیار بیشتر است اما با این حال قیمت نهال گردو پیوندی بیشتر از قیمت نهال‌ گردوی بذری باش که برخی از کشاورزان در ابعاد گسترده از پس هزینه های آن بر نخواهند آمد.

معرفی نهال گردوی پیوندی چندلر:

این نهال گردو از نوع انگلیسی محسوب می‌شود که محصول بسیار زیاد و با کیفیتی به باغداران می‌دهد. به علاوه، مقاومت بسیار بالایی در مقابل انواع آفات و بیماری‌ها دارد. باردهی آن معمولا در اواخر فصل تابستان است. این نوع نهال‌ باید در فاصله 6 در 6 متری کاشته شود و از طریق آبیاری عمیق و زهکشی خوب بهترین رشد را خواهد داشت.

با این حال، بهتر است در ارتفاع 900 الی 1500 متری کاشته شود. همچنین، با کودهای حیوانی می‌توان به راحتی به این نهال کوددهی کرد. مغز این  گردو، رنگ روشنی دارد و پوست آن به راحتی شکسته می‌شود.

معرفی نهال گردوی پیوندی فرنور:

درخت گردو فرنور، نوعی درخت گردوی فرانسوی است که مقاومت نسبتاً زیادی در مقابل سرما دارد. عموماً محصول زیادی می‌دهد، اما به نوعی دیربرگ محسوب می‌شود. با این حال، همین دیربرگی به نوعی یک مزیت یه شمار می‌رود، زیرا کمتر تحت تاثیر آفات به‌خصوص پروانه کرم سیب و سرمای بی موقع قرار می‌گیرد.

این نهال در مناطق سردسیر و در ارتفاعاتی تا حداکثر 2400 متر از سطح دریا به خوبی رشد می‌کند.

معرفی نهال گردوی پیوندی ژنوتیپ آریا:

این درخت گردو پایه کوتاه در ارتفاع 600 تا 1200 متری از سطح دریا کاشته شود. بهترین فصل برای کاشت این نهال پاییز تا اوایل بهار است و از سال اول شروع به باردهی می‌کند. نسبت به چندلر و فرنور، باردهی بیشتری دارد. رنگ مغز این گردو روشن است.

کاشت این نهال در مناطق نسبتآ گرمسیر و با آب و هوای معتدل بیشتر توصیه می‌شود و 6 تا 8 سال بعد از کاشت، بهترین باردهی را خواهد داشت. از لحاظ قیمتی نیز نسبت به دیگر نهال‌های موجود در بازار، قیمت بالاتری دارد.

در آخر آیا خرید نهال گردو بذری توصیه می شود؟

عموما درخت گردوی پیوندی نسبت به نهال‌های گردوی بذری، مزایای بیشتری دارند؛ زیرا اصلاحات مناسبی به آن‌ها اضافه شده است. با این حال، همانطور که اشاره کردیم، قیمت تمام شده این نهال‌ها گران‌تر خواهد بود، در حالی که این موضوع درباره نهال پیوندی بذری صدق نمی‌کند.

بنابراین، یکی از مهمترین مزایای نهال گردو بذری قیمت پایین آن‌ها نسبت به نهال‌های گردوی پیوندی است؛ به طوری که در بعضی از موارد قیمت نهال‌های گردوی بذری تا دو برابر کمتر از انواع نهال‌ گردوی پیوندی است.

***

این مطلب رپرتاژ بوده و پایگاه خبری شمانیوز صحت و یا عدم صحت مطلب فوق را تایید نمیکند و مسیولیت حقوقی آن هیچ ارتباطی با شمانیوز ندارد.

 

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied