شمانیوز
شما نیوز

رپرتاژ آگهی/

مضرات روغن جوجوبا که به شما نمیگویند!

یکی از ابهامات موجود در رابطه با روغن جوجوبا، مضرات روغن جوجوبا می باشد. در ادامه مقاله به بررسی مضرات روغن جوجوبا و عوارض احتمالی مصرف آن میپردازیم. روغن جوجوبا یکی از شناخته شده ترین روغن های گیاهی است که از درختچه ای به نام جوجوبا گرفته می شود. این روغن خواص بسیار زیادی برای پوست دارد و از این رو در بسیاری از محصولات آرایشی و بهداشتی به کار رفته است. اگر شما هم در حال مصرف روغن جوجوبا می باشید، ابتدا باید در رابطه با مضرات روغن جوجوبا مطلع باشید، سپس اقدام به مصرف این روغن کنید.

مضرات روغن جوجوبا که به شما نمیگویند!

جوجوبا Simmondsia chinensis درختچه ای بیابانی بومی آریزونا، کالیفرنیا و شمال مکزیک است. این درختچه همیشه سبز چوبی است و دارای برگ های ضخیم، چرم مانند به رنگ سبز مایل به زرد و میوه ای قهوه ای تیره که اندازه آن بین دانه قهوه و بادام زمینی است. این گیاه می تواند در برابر نوسانات شدید دما مقاومت کند و در خاک های خوب زهکشی، بیابانی و مخلوط های درشت شن و رس رشد کند.

این روغن نفوذ پذیری بالایی دارد و به راحتی می تواند لایه های زیرین پوست را تغذیه کند. روغن جوجوبا به طور طبیعی ضد باکتری، ضد قارچ، ضد ویروس و ضد درد، ضد آلرژی و ضد التهاب است. بهترین نکته در خصوص روغن جوجوبا این است که می توان آن را در هر نوع پوستی، از خشک و حساس گرفته تا مستعد به آکنه استفاده کرد.

روغن جوجوبا به صورت خوراکی قابل مصرف است؟

در سال های اخیر مصرف روغن های گیاهی در طب های سنتی بسیار رواج پیدا کرده است و همین موضوع سبب شده که بسیاری از افراد علاقه مند به مصرف روغن های گیاهی مانند روغن جوجوبا باشند. این نوع روغن از درخت خاصی به نام جوجوبا گرفته می شود. البته بذر این درختچه دارای روغن بسیار خوبی است که فواید بسیار زیادی برای بدن دارد.

این روغن باید به صورت اصل مورد استفاده قرار گیرد تا فواید زیادی برای بدن داشته باشد. به هر حال زمانی که بحث روغن های گیاهی می شود، این سوال برای افراد پیش می آید که آیا روغن جوجوبا به صورت خوراکی هم قابل مصرف است؟

واقعیت این است که این روغن فقط به صورت موضعی و در صورت نیاز بر روی پوست و مو قابل استفاده می باشد. حتی توصیه می شود که اگر افراد نیاز به مصرف روغن جوجوبا دارند، از ورود این روغن به دهان خودشان خودداری کنند.

روغن جوجوبا و عوارض قلبی

شاید از این طرف و آن طرف شنیده باشید که روغن جوجوبا دارای عوارض جانبی قلبی می باشد. ولی آیا واقعا این روغن عوارض قلبی به همراه دارد؟ پاسخ این سوال هم مثبت است هم منفی! روغن جوجوبا اگر به صورت خوراکی مصرف شود، می تواند عوارض قلبی را به همراه داشته باشد. ولی مصرف موضعی این روغن ضرری ندارد و نمی تواند بر روی قلب اثر بگذارد.

پس اگر تا به حال این موضوع به گوش شما خورده است که روغن گیاهی جوجوبا می تواند باعث عوارض قلبی شود، نگرانی خود را دور کنید و از این روغن استفاده کنید. چون مصرف موضعی این روغن بر روی پوست، مضرات قلبی را به همراه نخواهد داشت.

مضرات روغن جوجوبا

به هر حال هر یک از روغن های گیاهی می توانند عوارض و مضراتی را به همراه داشته باشند. مضرات روغن جوجوبا در مقایسه با روغن های گیاهی دیگر بسیار محدود است. دلیل این موضوع ضد حساسیت بودن روغن جوجوبا می باشد. تقریبا کمتر کسی را می توان پیدا کرد که با مضرات روغن جوجوبا مواجه شده باشد.

ولی به هر حال در برخی از موارد و افرادی که دارای پوست های حساس می باشند، احتمال بروز مضرات روغن جوجوبا وجود دارد. معمولا این مضرات با علائم حساسیت پوستی بروز پیدا می کنند و به سرعت نیز بهبود پیدا می کنند. در صورتی که بعد از مصرف روغن جوجوبا شاهد هر یک از علائم زیر در پوست خود بودید، از ادامه مصرف این روغن خودداری کنید.

مضرات روغن جوجوبا

  • خارش بیش از حد پوست
  • تورم و قرمزی پوست بعد از مصرف روغن جوجوبا
  • بروز کهیرهای پوستی در اثر مصرف روغن جوجوبا
  • مشاهده جوش های زیر پوستی ریز و درشت

تست حساسیت برای جلوگیری از مضرات روغن گیاهی جوجوبا

بروز حساسیت پوستی در اثر مصرف روغن جوجوبا یکی از رایج ترین عوارض روغن جوجوبا می باشد. به خصوص افرادی که با حساسیت پوستی مواجه هستند و معمولا پوست حساسی دارند، بهتر است که تست حساسیت را انجام دهند.

تست حساسیت روغن جوجوبا بسیار ساده انجام می شود. بهتر است قبل از مصرف هر نوع کرم و یا شامپوی حاوی جوجوبا، ابتدا این تست حساسیت را انجام دهید تا از عدم بروز حساسیت در اثر مصرف این روغن اطمینان حاصل کنید.

برای تست حساسیت روغن جوجوبا فقط کافیست که طبق مراحل زیر پیش بروید.

  • برای انجام تست حساسیت، به مقداری روغن جوجوبا نیاز دارید.
  • حال می بایست که چند قطره (حدود 3 قطره) از روغن را بر روی پوست بازوی خود بزنید. می توانید روغن را بر روی پوست پشت بازوی خود امتحان کنید.
  • حالا کافیست که پوست روغن مالی شده را با یک باند تمیز بپوشانید و به مدت 24 ساعت صبر کنید.
  • در صورتی که پس از گذشت 1 روز، حساسیت پوستی مانند کهیر، قرمزی، خارش و ... در اثر مصرف این روغن مشاهده نکردید، دیگر نباید نگران باشید. چون پوست پشت بازو از جمله نازک ترین و حساس ترین پوست موجود در بدن است که می تواند به خوبی برای امتحان کردن یک سری از مواد مورد استفاده قرار گیرد.

خواص روغن جوجوبا

حال که با مضرات روغن جوجوبا آشنا شدیم، می خواهیم بدانیم که این روغن در کنار این مضرات محدود دارای چه فوایدی می باشد؟ اثربخشی روغن جوجوبا بسیار فوق العاده است و همین موضوع باعث شده است که این روغن مصارف تجاری بسیار زیادی داشته باشد. از جمله خواص روغن جوجوبا می توان به موارد زیر اشاره کرد.

خواص روغن جوجوبا

مرطوب کننده پوست های خشک

روغن جوجوبا به عنوان یک روغن فوق العاده عالی است که با داشتن مواد موثر مختلف، نقش موثری در درمان خشکی پوست دارد. به همین خاطر در بسیاری از کرم های مرطوب کننده از روغن جوجوبا استفاده می شود.

افرادی که با خشکی بیش از حد پوست مواجه هستند، کافیست که مقداری از روغن جوجوبا اصل را بر روی پوست بزنند و شاهد مرطوب شدن پوست خود باشند.

روغن جوجوبا یک کنترل کننده خوب برای چربی پوست

شاید برای شما جالب باشد که بدانید روغن جوجوبا در کنار اینکه باعث مرطوب شدن پوست می شود، کنترل کننده خوبی برای چربی پوست هم می باشد. افرادی که دارای پوست چرب و یا موهای چرب می باشند، می توانند از روغن جوجوبا برای کاهش ترشح چربی استفاده کنند.

فایده این روغن این است که در کنار رفع چربی بیش از حد پوست، باعث مرطوب کردن پوست نیز می شود. از این رو مصرف روغن جوجوبا خواص زیادی برای پوست چرب دارد.

پیشگیری از چین و چروک های پوستی و پیری پوست

ویتامین E به عنوان یکی از بهترین ویتامین های آنتی اکسیدان شناخته می شود که در این روغن گیاهی به کار رفته است. مصرف آنتی اکسیدان ها باعث محافظت از پوست شده و از بروز چین و چروک های پوستی جلوگیری می کند.

لذا در صورتی که می خواهید پوستی جوان و زیبا داشته باشید، می توانید از روغن جوجوبا استفاده کنید. زیرا این روغن با داشتن ویتامین E، باعث محافظت از پوست شما می شود و از بروز چین و چروک های پوستی جلوگیری می کند.

درمان تبخال با مصرف این روغن گیاهی فوق العاده

یکی از بهترین فواید مصرف روغن جوجوبا، درمان تبخال است. افرادی که با تبخال مواجه شده اند، می توانند مقداری از این روغن را بدون اینکه وارد دهان شود، مورد استفاده قرار دهند و شاهد بهبود تبخال خودشان باشند.

ضد التهاب پوست و کاهش جوش های پوستی

التهاب پوستی ایجاد شده در اثر جوش ها و آکنه های پوستی، از جمله مشکلات ایجاد شده در پوست است. روغن جوجوبا یک ضد التهاب قوی برای پوست به شمار می رود که در کنترل جوش های پوستی نیز موثر می باشد.

برای تهیه روغن جوجوبا اصل میتوانید به فروشگاه های مورد اعتماد و یا روغن گیری های معتبر در سطح شهر مراجعه کنید. همچنین برای خرید روغن جوجوبا بصورت اینترنتی میتوانید به آدرس bekrina.com/product/jojoba-oil مراجعه کنید.

***

این مطلب رپرتاژ بوده و پایگاه خبری شمانیوز صحت و یا عدم صحت مطلب فوق را تایید نمیکند و مسیولیت حقوقی آن هیچ ارتباطی با شمانیوز ندارد.

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied