شمانیوز
شما نیوز

رپرتاژ آگهی/

2 روش ایمن برای اصلاح عیوب انکساری چشم

روش‌های زیادی برای اصلاح عیوب انکساری وجود دارند؛ اما کدام یک از روش‌ها ایمن‌تر است؟ در این مقاله به 2 روش ایمن برای اصلاح عیوب انکساری پرداخته‌ایم.

2 روش ایمن برای اصلاح عیوب انکساری چشم

با پیشرفت علم پزشکی و تکنولوژی، روش‌های جدیدی ابداع شده است که در عین تأثیرگذاری بیشتر، خطرات کمتری دارد. ازاین‌رو بر خلاف گذشته، روش‌های متفاوتی وجود دارد که می‌توان عیوب انکساری چشم را درمان کرد. بسیاری از افراد که دارای ضعف چشم هستند با کمک این روش‌ها می‌تواند به درمان همیشگی خود کمک کنند.

عیوب انکساری چیست و معرفی انواع آن

عیوب انکساری به معنای اختلال در چشم است که بر اثر تغییر فیزیکی، مانع ایجاد دید می‌شود. عیوب انکساری چشم انواع مختلفی دارد که در ادامه به آنها می‌پردازیم.

 

نزدیک‌بینی

در نزدیک‌بینی به دلیل اینکه چشم نمی‌تواند نور را به طور مناسب برای تمرکز بر روی یک نقطهٔ تمرکز و دیدن واضح تصاویر منعکس کند اشیای نزدیک به‌خوبی و اشیا دور، تار دیده می‌شوند. این نوع از عیوب انکساری اغلب در کودکان 8-12 سال دیده می‌شود و در بین سنین 20-40 سال تغییرات بسیار اندکی دارد.

دوربینی

دوربینی از جمله عیوب انکساری شایع در بین افراد است که عموماً با سردرد در ناحیه چشم‌ها آغاز می‌شود. افرادی که دچار دوربینی یا هایپروپیا هستند اجسام دور را به‌خوبی و اجسام نزدیک را به‌سختی می‌بیند.

آستیگمات

قرنیه همانند پنجره‌ای است که از طریق آن به دنیای بیرون دید داریم. این قرنیه در چشم در حالت نرمال گرد و صاف همانند توپ بسکتبال است. زمانی که فردی دچار آستیگمات می‌شود حالت قرنیه تغییر می‌کند و یک‌جهت نسبت به سایر جهات، انحنای بیشتری پیدا می‌کند. افرادی که به این عارضه مبتلا هستند اجسام دور و نزدیک را به‌صورت تار می‌بینند.

 باتوجه‌به گفته پزشکان:

"بینایی‌سنجی از جمله معاینه‌های سطحی در تشخیص آستیگماتیسم محسوب می‌شود که افراد در سنین مختلف می‌بایست جهت بررسی چشم و عدم کژبینی به انجام آن بپردازند. البته که پزشکان چشم به‌راحتی می‌توانند با انجام این تست متوجه عدم آستیگمات بودن یا نبودن چشم شوند. "

آستیگمات چشم، یکی از بیماری‌های رایج چشمی است.

پیرچشمی

در جوانی، لنز درون چشم نرم و انعطاف‌پذیر است و به‌راحتی تغییر شکل می‌دهد. حال با افزایش سن بی شک بینایی دچار تغییر می‌شود و لنز داخلی چشم، حالتی سخت به خود می‌گیرد. ازآنجایی‌که لنز نمی‌تواند به‌راحتی تغییر شکل دهد مشکلاتی در بینایی ایجاد می‌شود که این وضعیت را پیرچشمی می‌نامند.

علائم هشداردهنده که باید جدی گرفته شوند!

برخی از افراد اختلالات و علائم عیوب انکساری چشم را بی‌اهمیت می‌شمارند و در نهایت با خطرات بزرگ‌تر روبرو می‌شوند. علائمی همچون تاری دید، خستگی چشم، سردرد و احساس وجود جسم خارجی در چشم حتماً می‌بایست جدی گرفته شود.

با بی‌توجهی مقدار آسیب به چشم افزایش پیدا می‌کند و در نهایت با راهکارهای ساده، قابل‌حل نخواهد بود.

آیا راهی برای اصلاح عیوب انکساری وجود دارد؟!

امروزه با پیشرفت در حوزه‌های مختلف، راه‌حل‌های متنوعی برای اصلاح عیوب انکساری پدیدآمده که هر شخص باتوجه‌به موقعیت و مشکلی که دارد می‌تواند مناسب‌ترین روش را برای خود انتخاب کند. ناگفته نماند که در انتخاب راه‌حل درمانی می‌تواند از پزشک متخصص و معالج خود کمک بگیرید که در ادامه به اصلاح عیوب انکساری چشم می‌پردازیم.

لنزهای تماسی

لنزهای تماسی ورقه‌هایی شفاف و نازک پلاستیکی هستند که بر روی چشم قرار می‌گیرند. استفاده از این نوع لنزها نیاز به مراقبت بسیاری دارد و قابل برداشتن است. از طرفی هر شخص باتوجه‌به عیوب انکساری که دارد لنز مناسب خود را تهیه می‌کند که به‌طورکلی به دودسته تقسیم می‌شوند: لنزهای تماسی سخت و لنزهای تماسی نرم.

لنزهای تماسی، انواع متفاوتی دارند.

عینک

قطعاً همه افراد، عینک را به‌عنوان یک راه درمانی در ضعف چشم می‌شناسند. عینک یک روش رایج و البته راحت برای کنترل عیوب انکساری چشم است که مناسب با وضعیت بیمار تجویز می‌شود. عینک‌ها به‌گونه‌ای ساخته می‌شوند که از اشعه‌های مضر مانند فرابنفش جلوگیری می‌کنند.

جراحی

اگر فردی تمایل به استفاده از لنز و عینک نداشته باشد و یا با آن دو روش امکان کنترل وجود نداشته باشد در گزینه آخر جراحی چشم پیشنهاد می‌شود. جراحی نسبت به دو روش فوق، سختی‌های خود را دارد اما از مزیت‌های زیادی نیز برخوردار است. جراحی‌های رایج عیوب انکساری شامل لیزیک، اپی لیزیک و لازک می‌شود.

روش‌های ایمن برای رهایی از مشکلات عیوب انکساری

افرادی که دارای عیوب انکساری چشم هستند بی شک رنج زیادی را متحمل می‌شوند و برخی از آنها استفاده از عینک و لنزهای تماسی را راه حلی خسته‌کننده می‌دانند. ازاین‌رو به دنبال جراحی‌های ایمن و قابل‌درمان هستند که در ادامه به مهم‌ترین و کاربردی‌ترین آنها اشاره می‌کنیم.

در نظر داشته باشید که انجام تمامی روش‌ها نیاز به جراحی متخصص و متبحر دارد؛ پس می‌بایست پزشکانی را انتخاب کنید که عملکرد و نتیجه جراحی را برای شما تضمین کنند. طبق بررسی‌های انجام شده دکتر مریم روشنی در این زمینه جز متبحرترین اساتید جراحی اصلاح عیوب انکساری چشم محسوب می‌شود که می‌توانید به وی اطمینان کنید.

لیزیک

لیزیک یکی از جراحی‌های پرطرف‌دار اصلاح عیوب انکساری است که به‌صورت سرپایی و تنها در 5 دقیقه انجام می‌شود. در این روش جراحی، لایه نازکی از قرنیه تراشیده می‌شود تا به ضخامت موردنظر برسد. از لیزیک می‌تواند برای درمان نزدیک‌بینی، دوربینی و آستیگماتیسم استفاده کرد و از ضعف چشم‌ها برای همیشه راحت شد. ناگفته نماند که این جراحی دارای فوایدی از جمله بهبودی دید بعد از یک روز، عدم نیاز به بخیه و بانداژ، درد بسیار کم و نتیجه نهایی خوب است.

طبق نظر متخصص و محققان پزشکی: 

"تابه‌حال بیش از 1000 عمل لیزیک در جهان انجام شده است که اغلب آن بسیار موفق صورت گرفته‌اند. به همین خاطر است که عمل لیزیک چشم جز عمل‌های پرطرف‌دار در جهان شناخته می‌شود و بسیاری از افراد را از محدودیت عینک نجات می‌دهد. تنها نکته مهم در رسیدن به این درمان حیاتی، انتخاب درست پزشک در عمل چشم لیزیک است."

یکی از جراحی‌های اصلاح عیوب انکساری، لیزیک است.

پی آر کی

در روش پی آر کی خارجی‌ترین لایه قرنیه تراشیده می‌شود و با لیزر اگزایمر تغییرات لازم لحاظ شده و در نهایت لایه برداشته شده به‌جای خود بازگردانده می‌شود. این نوع جراحی برای درمان دوربینی، نزدیک‌بینی و آستیگماتیسم انجام می‌شود.

لازک

لازک اصلاح یافته جراحی پی آر کی است که در مدت‌زمان 5 دقیقه انجام می‌شود. در جراحی لازک چشم‌پزشک از یک محلول الکلی جهت برداشتن لایه اپی‌تلیوم استفاده می‌کند و بعد از انجام تغییرات موردنظر، آن را به‌جای خود بازمی‌گرداند.

اپی لیزیک

عمل اپی لیزیک ترکیبی از عمل لازک ولیزیک است و عوارض کمتری را هم دارد. این نوع جراحی برای افرادی که دارای ضخامت کم و انحنای قرنیه کم شیب تری هستند بسیار مناسب است. 

به گفته متخصصان و جراحان چشم: 

"افرادی که دارای قرنیه نازک هستند و یا بافت لازم برای ایجاد فلپ را ندارند می‌توانند از جراحی اپی لیزیک استفاده کنند. هم چنین اپی لیزیک برای افرادی که در تحرک و در معرض صدمات هستند می‌تواند گزینه مناسب باشد. چرا که در جراحی چشم به روش اپی لیزیک احتمال ازبین‌رفتن فلپ وجود ندارد."

سخن پایانی

عیوب انکساری همان اختلالات چشمی هستند که فرد را در بینایی دچار مشکل خواهند کرد. نزدیک‌بینی، دوربینی و آستیگماتیسم از جمله عیوب انکساری محسوب می‌شوند که با روش‌های مختلف قابل‌درمان هستند. این روش‌ها شامل عینک، لنزهای تماسی و جراحی می‌شود که جراحی‌های محبوب در این حیطه شامل لیزیک، اپی لیزیک، پی آر کی و لازک می‌شود. فراموش نکنید که جراحی چشم‌های خود را تنها به پزشکانی متخصص و باتجربه بسپارید که سلامت چشم شما را تضمین کنند.

***

این مطلب رپرتاژ بوده و پایگاه خبری شمانیوز صحت و یا عدم صحت مطلب فوق را تایید نمیکند و مسیولیت حقوقی آن هیچ ارتباطی با شمانیوز ندارد.

 

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied