شمانیوز
شما نیوز

رپرتاژ آگهی/

عکس صفحه دوم شناسنامه طلاق گرفته جدید و قدیمی چگونه است؟

در حال حاضر ، یکی از مهم ترین مراحل بعد از صدور گواهی عدم امکان سازش یا صدور حکم طلاق ثبت واقعه طلاق در دفترخانه طلاق می باشد. ثبت طلاق در شناسنامه اشخاص به منظور نظم بخشی به روابط زوجیت می باشد. در این نوشته به بررسی مندرجات و اطلاعات شناسنامه فرد طلاق گرفته می پردازیم.

عکس صفحه دوم شناسنامه طلاق گرفته جدید و قدیمی چگونه است؟

اطلاعات شناسنامه فرد طلاق گرفته شامل چه مواردی است؟

اطلاعات شناسنامه شخصی که طلاق گرفته اصولا در صفحه دوم شناسنامه درج می گردد. این اطلاعات شامل تاریخ عقد و محل دفترخانه عقد نکاح، مشخصات همسر، اطلاعات مربوط به طلاق اعم از تاریخ ، روز، ماه ، سال و شماره ثبت طلاق و محل ثبت طلاق می باشد.

 

در صورتی که زوجه هنگام طلاق باکره باشد خود یا وکیل طلاق وی بعد از طلاق می توانند نسبت به پاک کردن شناسنامه اقدام نمایند و شناسنامه سفید دریافت کند درغیر اینصورت امکان پاک کردن اسم همسر از شناسنامه امکانپذیر نیست.

به صورت کلی با ملاحظه شناسنامه فرد طلاق گرفته میتوان به ازدواج و یا طلاق شخص پی برد. ولی در مواردی ممکن است شخص با جعل شناسنامه اقدام به پاک کردن شناسنامه خود نماید (در صورت مواجه با این موضوع با وکیل کیفری تماس بگیرید ) یا در مواردی ممکن است شخص دارای دو شناسنامه باشد در اینصورت سوالی که مطرح می شود چگونه می توان به اطلاعات ازدواج و طلاق اشخاص دست یافت؟

خوشبختانه در سالهای اخیر میتوان اطلاعات شناسنامه شخص طلاق گرفته را از طریق دریافت گواهی تجرد به دست‌آورد. بنابراین برای اینکه بدانید طرف مقابل قبلا ازدواج کرده است یا خیر میتوانید با دریافت گواهی تجرد این اطلاعات را به دست بیاورید.

توجه داشته باشید که دسترسی به این اطلاعات و کسب گواهی تجرد فقط به درخواست صاحب شناسنامه امکانپذیر است. پس زمانی که قصد ازدواج با شخصی را دارید می توانید از آن شخص تقاضا نمائید که نسبت به اخذ گواهی تجرد اقدام و به شما ارائه دهد.

 
 
 

 سند طلاقنامه حاوی چه اطلاعاتی می باشد؟

زمانی که زن و شوهرقصد طلاق از یکدیگر را دارند باید حکم و اجازه دادگاه را برای طلاق دریافت کنند. بعد از دریافت حکم باید به همراه مدارک لازم برای طلاق برای اجرای صیغه طلاق به دفترخانه طلاق مراجعه نمایند.

بعد از اینکه سردفتراقدام به اجرای صیغه طلاق نمود باید سند طلاق نامه را تنظیم و به طرفین ارائه نماید.همچنین سر دفتر باید مراتب طلاق زوجین را در شناسنامه زوجین و در اداره ثبت احوال ثبت نماید. سند طلاق دارای اطلاعات زیر می باشد :

در سند طلاق مشخصات اشخاص ( زوجین ) و وکلای آنها و مشخصات حکم طلاق یا گواهی عدم امکان سازش مانند مواردی چون مرجع صادر کننده حکم طلاق ، شعبه ی دادگاه ،  شماره دادنامه و رای دادگاه ، نوع طلاق ، تاریخ وقوع طلاق ، شماره ثبت طلاق ، نوبت طلاق و شرح طلاق یا شروط ضمن طلاق بر اساس حکم دادگاه قید می شود و به امضای طرفین می رسد و در آخر هم به امضای شهود و مجری طلاق می رسد.

نحوه گرفتن طلاق نامه

  • صدور طلاق نامه فقط در صلاحیست سردفتر طلاق می باشد. بنابراین بعد از صدور حکم طلاق باید به دفاتر طلاق مراجعه کنید.
  • سند طلاق در یک نسخه تنظیم می شود که این سند برای زوجه است ولی مرد نیز می تواند برای خود از این سند ، کپی برابر اصل تهیه کند.
  • اگر طلاق نامه خود را گم کرده اید و یا به آن دسترسی ندارید ، می توانید با مراجعه به همان دفتری که طلاق را ثبت کرده است ، نسخه ای از طلاقنامه را اخذ نمایید. در صفحه دوم شناسنامه شما ، شماره دفتر طلاق قید شده است.

مراحل اینترنتی دریافت گواهی تجرد

نحوه دریافت گواهی تجرد به اینصورت می باشد که افراد مقیم ایران می توانند با مراجعه به ثبت احوال  محل صدور شناسنامه خود و افراد مقیم خارج از کشور به نمایندگی های جمهوری اسلامی ایران در خارج از کشور مراجعه و در خواست صدور گواهی تجرد نمایند.

 

تمامی افراد می توانند از طریق سامانه الکترونیکی sabteahval.ir  فرم درخواست گواهی تجرد را تکمیل نموده و برای سازمان ثبت احوال ارسال کنند تا شماره پیگیری دریافت نمایند. بعد از این مرحله افراد می توانند با وارد شدن به صفحه پیگیری در سامانه و وارد کردن کد پیگیری وضعیت رسیدگی به در خواست خود را چک و پیگیری نمایند.

بعد از صادر شدن گواهی تجرد پیامی در خصوص گواهی در صفحه پیگیری نمایان می شود. پس از مشاهده این پیام می توانید با در دست داشتن مدارک مورد نیاز شخصا یا توسط وکیل طلاق  خانم در تهران به اداره ای که در زمان ثبت از آن درخواست کرده بودید مراجعه و گواهی تجرد را تحویل بگیرید.

نحوه پاک کردن اطلاعات شناسنامه فرد طلاق گرفته

امکان حذف نام همسر سابق از شناسنامه فرد طلاق گرفته دارای شرایط خاصی می باشد و در همه موارد امکان حذف نام همسر از شناسنامه امکانپذیر نیست.

در صورتی که زوجه حین طلاق باکره باشد و رابطه زناشویی بین زوجین به وجود نیامده باشد در اینصورت زوجین ( هم زوج و هم زوجه ) میتوانند بعد از طلاق نسبت به حذف نام همسر از شناسنامه اقدام نمایند .

اگر زوجه حین طلاق باکره نباشد نمیتواند نسبت به حذف نام همسراز شناسنامه اقدام نماید و فقط در صورتی میتوانند نسبت به تعویض شناسنامه و گرفتن شناسنامه المثنی جدید اقدام نمایند که با شخص دیگری ازدواج کرده باشند و ازدواج دوم آنان به ثبت رسیده باشد، دلیل این موضوع ، آن است که همسر جدید ، از ازدواج قبلی فرد اطلاع پیدا کرده باشد.

مراحل پاک کردن نام همسر از شناسنامه به این صورت می باشد که زوجین بعد از اجرای صیغه طلاق با به همراه داشتن مدارکی مانند طلاق نامه، شناسنامه ، کارت ملی به یکی از دفاتر پیشخوان و یا ادارات ثبت احوال مراجعه و تقاضای حذف نام همسر سابق خود از شناسنامه نمایند.

گروه وکلای یعقوبی با دارا بودن وکیل خانواده  در تهران در خصوص پرونده های نفقه زن،  نفقه فرزند ، اخذ گواهی انحصار وراثت ، طلاق از طرف زن ، طلاق از طرف مرد ، حضانت فرزند و مطالبه مهریه و ... آماده ارائه خدمات به شما عزیزان می باشد.

منبع : https://yaghobilawyer.com

***

این مطلب رپرتاژ بوده و پایگاه خبری شمانیوز صحت و یا عدم صحت مطلب فوق را تایید نمیکند و مسیولیت حقوقی آن هیچ ارتباطی با شمانیوز ندارد.

 

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۱ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied