شمانیوز
شما نیوز

رپرتاژ آگهی/

چالش ربات های جنگنده در باغ کتاب تهران

بازی و مسابقه با ربات های جنگنده از فعالیت هایی است که بی شک درهر رده سنی طرفداران خود را دارد. به جز کسانی که در این مقوله به صورت حرفه ای فعالیت میکنند، بیشتر افراد نیز طرفدار تماشا مسابقه و یا حتی مسابقه دادن با ربات ها هستند.

چالش ربات های جنگنده در باغ کتاب تهران

ممکن است جنگ ربات ها را در شبکه های تلویزیونی تماشا کرده باشید و یا از طریق شبکه های اجتماعی ویدئو های مختلفی را در مورد آن ها دیده باشید.

یکی از مکان هایی که در شهر تهران به صورت حرفه ای این فعالیت را انجام میدهد، باشگاه رباتیک در باغ کتاب تهران است.

در این مکان میتوانید ساخت ربات و برنامه نویسی آن را آموزش ببینید، قطعات ربات بخرید و با ربات های جذاب مجموعه سرگرم شوید.

بیایید با این تکنولوژی و چالش های جذاب آن بیشتر آشنا بشویم.

توجه :(( تمامی اطلاعات بیان شده در این مطلب به صورت مصاحبه از مهندس توکلی، مدیر باشگاه رباتیک در باغ کتاب تهیه شده و کاملا موثق می باشد.))

12bd93e4-1c52-4d4f-802b-f19fe375213c

انواع ربات ها و کارکرد آن ها

با توجه به اطلاعات جمع آوری شده، ربات ها به دسته های متفاوتی تقسیم بندی می شوند و هر کدام کارایی مختص به خود را دارند.

از ربات های امدادی و سرگرمی گرفته تا ربات های جنگنده و هوش مصنوعی و انسان نما.

هر کدام از این ربات ها تجهیزات و متریال خاص خود را دارند و برای اجرای دستورات داده شده به آن ها هر کدام زبان برنامه نویسی مخصوص به خود را می طلبند.

نحوه ساخت این ربات ها نیز به گونه ای متفاوت با یک دیگر است. به این منظور که ساخت بدنه ربات امدادی با ساخت بدنه ربات جنگنده متفاوت است و هر کدام مهندسی سازه متفاوتی را میطلبد.

 

بذارید به صورت ساده تر بیان کنیم.

تفاوت مهندسی سازه ربات ها با توجه به کارکرد آن ها و کاری است که قرار است ربات ساخته شده آن را انجام بدهد. برای مثال ربات فوتبالیست باید از اتصال قطعات مختلف به یک دیگر تشکیل شود تا بتواند حرکات انسان را تا حدودی شبیه سازی کند .

ربات های سخن گو نیز کارکردی به همین منوال دارند. چرا که برای راه رفتن و چرخش سر و به طور کلی تقلید رفتار های انسان می بایست از قطعات مختلفی شکل بگیرند.

اما لزوما استحکام و قدرت سازه های آن ها مد نظر نیست چرا که بیشتر تمرکز این ربات ها بر روی مسائلی سوا از استحکام و قدرت می باشد و برای آن ها فراوانی داده با روش برنامه نویسی ملاک است.

اما سری دیگری از ربات ها نیاز چندانی به برنامه نویسی های پیچیده ندارند و بیشتر استحکام سازه در این ربات ها مورد نقد و بررسی قرار میگیرد.

اگر بخواهیم مثالی از این دسته ربات ها بزنیم، ربات های جنگنده و ماشین ربات کنترلی از همین دسته محسوب می شوند.

fa910ce6-4611-4b03-9be6-4ac91f1e1409

استحکام ربات های جنگنده

قطعه به یقین تا به حال فیلم های مسابقه و جنگ ربات ها را دیده اید . ربات هایی که هر کدام با یک ایده منحصر به فردی تولید شده و هر کدام نقاط قوت و ضعف خود را دارند.

در ربات های جنگنده دو مقوله مهم ترین قسمت را تشکیل می دهند.

  1. تخریب و قدرت نابود کردن
  2. استحکام و مقاومت در برابر تخریب ربات مقابل

 

حال این استحکام در هر دو مورد باید بررسی شود و مورد تست و ارزیابی قرار بگیرد. یعنی یک ربات جنگنده توانمند هم باید در برابر عوامل تخریب زا مقاوم باشد و هم تجهیزات جنگنده آن از قدرت و استحکام بالایی برخوردار بوده تا در حین مسابقه از بین نروند.

چرا که ازبین رفتن ابزار ها و تجهیزات جنگی یک ربات مساوی است با باخت آن ربات در مسابقه.

وقتی یک ربات در اثر زد و خورد های متوالی در مسابقه اجزای حیاتی خود را از دست بدهد دیگر نه تنها توانایی شکست ربات حریف را از دست میدهد، بلکه به سرعت نیز از بین رفته و پیروزی را به ربات مقابل خود واگذار مینماید.

d79cb0ee-0a33-4656-a5b9-03ee1ec33457     

چالش های ربات های جنگنده چیست؟

همانطور که در بالا بیان شد احتمالا متوجه مهم ترین چالش ربات های جنگنده شده اید .ربات های مسابقه ای در وهله اول از یک ایده منحصر به فرد تراوش پیدا می کنند. سپس بعد از انجام عوامل اجرایی و ساخت قطعات، نوبت به آزمون و خطا میرسد.

بسته به  نوع و شکل ربات ، اجزای آن از قطعات با متریال مختلفی ساخته شده تا بتوان بیشترین خروجی و راندمان را از ربات به دست آمده دریافت کرد.

حال مهم ترین چالش هماهنگی میان همین تجهیزات و نحوه اتصال آن ها به یک دیگر است. که معمولا خلل های هر ربات بعد از مدت زیادی مسابقه به دست می آید. به گونه ای که بعد از هر بار مسابقه می توان قسمتی از ایرادات آن را برطرف کرد.

برای مثال بار ها پیش آمده است که سازه های تخریب گر و بدنه ربات بعد از چند بار برخورد در حین مسابقه متلاشی شده و یا از قطعه اصلی جدا میشوند . که این اتفاق میتواند علاوه بر باخت در مسابقه، ربات را به طور کلی نابود کند و هزینه زیادی را به بار آورد.

به همین علت باید بعضی از آزمون و خطاها را قبل از مسابقه های سخت انجام داد.

 یکی از روش های سودمندی که بچه های رباتیک آن را انجام میدهند، بازرسی جوش و تست جوش بعد از جوشکاری قطعات ربات هایشان است. برای این که چک لیست بازرسی های جوش را مطالعه کنید به صفحه بازرسی جوش کارن مراجعه کنید.

این روش از کارامد ترین آزمون و خطاهای ربات های جنگنده است که باعث میشود علاوه بر جلوگیری از هزینه های اضافی ناشی از تخریب قطعات، برد ربات را هم در حین مسابقه تضمین کرد.

برای بازرسی جوش قطعات جوش کاری شده در ربات ها از مایع نافذ استفاده میشود. که بهتر است این کار را به شرکت های معتبرتست و بازرسی جوش سپرد . تا در نهایت بعد از انجام تمامی مراحل تست جوش، بتوان اطمینان کامل به قطعات  جوش خورده را داشته و ربات را راهی مسابقات کرد.

 

جلوگیری از خرابی ربات جنگنده

همانطور که در بالا بیان شد افزایش استحکام بدنه ربات و تجهیزات آن باعث میشود تا کمترین خرابی ممکن در طول مسابقات برای ربات به وجود بیاید. یکی از راه های اطمینان از این استحکام همان بازرسی دوره ای جوش برای قطعات متصل شده ربات ها است.

سرویس های دوره ای و تعویض قطعات مصرفی، به همراه رسیدگی مناسب به ربات ها نیز از عوامل مهم جلوگیری از تخریب ربات ها در مرور زمان است و از هزینه های اضافی نیز جلوگیری به عمل می آورد.

***

این مطلب رپرتاژ بوده و پایگاه خبری شمانیوز صحت و یا عدم صحت مطلب فوق را تایید نمیکند و مسیولیت حقوقی آن هیچ ارتباطی با شمانیوز ندارد.

 

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied