شمانیوز
شما نیوز

رپرتاژ آگهی/

5 نکته کلیدی برای طراحی ساختمان های مقاوم در برابر زلزله

هنگامی که متخصصان ساختمان‌ها را طراحی می‌کنند و سپس می‌سازند، نحوه کاهش خطرات را ارزیابی می‌کنند. پیروی از نکات مهم قابل اجرا یکی از راه‌های انجام این کار است. علاوه بر قوانین بین‌المللی ساختمان که طراحی، ساخت، تغییر و نگهداری ساختمان‌های تجاری و مسکونی جدید را تنظیم می‌کند، نکات کلیدی مقاومت‌سازی نیز وجود دارد. این موارد مقرراتی هستند که تضمین می‌کنند سازه‌ها می‌توانند در برابر زلزله مقاومت کنند.

5 نکته کلیدی برای طراحی ساختمان های مقاوم در برابر زلزله

ساختمان‌هایی که برای مقاومت در برابر زلزله ساخته شده‌اند ممکن است از بیرون قابل توجه به نظر نرسند. با این حال، جنبه‌های متعدد آن‌ها را در طول وقوع این بلایا انعطاف پذیرتر می‌کند. در این مطلب پنج نکته طلایی درباره مقاوم‌سازی ساختمان بیان کردیم.

 

1.ایجاد یک بنیاد مناسب

5a9f1955-a4e0-4941-9481-e2437d06c7ed

ایجاد یک پایه انعطاف‌پذیر برای یک ساختمان می‌تواند به مقاومت آن در هنگام زلزله کمک کند. یکی از گزینه‌ها این است که سازه را روی لنت‌هایی بسازید که ساختمان را از زمین جدا می‌کند. سپس، لنت‌ها حرکت می‌کنند اما ساختمان ثابت می‌ماند. یکی از راه‌های دیگر، خرید گروت سیمانی مرغوب است تا در هنگام ساختمان‌سازی از مصالح با کیفیت استفاده کرده باشید.

امکان مشابه دیگری که در یک مقاله تحقیقاتی در سال ۲۰۱۹ توضیح داده شده است، قرار دادن یک دال پایه جامد ساخته شده از بتن مسلح و نوارهای متقاطع در بالای یک بالشتک میانی از ماسه تاثیرگذار است. همچنین این رویکرد شامل یک ترانشه در اطراف فونداسیون برای حفاظت بیشتر بود. از آنجایی که این طرح فونداسیون، پایه ساختمان را از خاک دور نگه می‌داشت، در برابر نیروهای لرزه‌ای مقاومت بیشتری داشت.

 

2.میراگرهای لرزه ای

ساختمان‌های مقاوم در برابر زلزله نیز به ویژگی‌هایی برای کمک به جذب ضربه‌ها نیاز دارند. مردم بیشتر از آن‌ها به عنوان میراگرهای لرزه‌ای یاد می‌کنند. مهندسان با ناسا برای توسعه سیستم‌های دمپر برای چرخاندن بازوها بر روی موشک‌هایش در دهه ۱۹۶۰ همکاری کردند. ابتدا یک سیستم جداسازی شوک مبتنی بر گاز را انتخاب کردند، سپس در نهایت به یک سیستم مبتنی بر سیالات تبدیل شد که هنوز هم امروزه در پرتاب‌های ایستگاه فضایی و ساختمان‌های مقاوم در برابر زلزله استفاده می‌شود.

میراگرهای لرزه‌ای انرژی مخرب را جذب می‌کنند و از ساختمان در برابر حفظ آن محافظت می‌کنند. به طور کلی، هرچه قطر دمپر بزرگتر باشد، نیروی بیشتری را می‌تواند تحمل کند. یکی از دیگر از راه‌های مقاوم‌سازی استفاده از مصالح با کیفیت است و خرید گروت اپوکسی از پارتاک گزینه مناسبی برای شماست.

روش دیگر شامل قرار دادن یک لایه نازک از گرافن در بالای یک پد لاستیکی طبیعی است. محققان بر این باورند که این یک گزینه دمپر کم هزینه برای ساختمان‌های تجاری و مسکونی خواهد بود.

 

3.مکانیزم زهکشی

آب جمع آوری شده می‌تواند عوارض ساختاری ایجاد کند. به همین دلیل است که گاراژهای پارکینگ اغلب دارای سازه‌های باربر دو سه راهی با پیچش هستند که یک گوشه را پایین می‌آورند، ویژگی که تاب برداشتن نام دارد. مهندسان زهکشی مثبت با حداقل ۱.۵ درصد شیب در عرض مورب به سمت زهکشی کف اجرا می‌کنند. زهکشی نیز برای کمک به سازه‌ها در تحمل زلزله بسیار مهم است.

هنگامی که بلایا در مکان‌هایی با خاک‌های سست و شنی رخ می‌دهد، لرزش می‌تواند منجر به پدیده‌ای به نام روانگرایی شود. باعث فرورفتن یا حرکت ساختمان‌ها به یک طرف می‌شود و لوله‌های فاضلاب ممکن است به سطح برسند. هنگامی که خاک پس از زلزله دوباره جامد می‌شود، ساختمان‌ها در موقعیت فرورفته و کج خود باقی می‌مانند.

با این حال، زهکش‌های زلزله به خروج آب جمع آوری شده کمک می‌کند و از مایع شدن جلوگیری می‌کند. آن‌ها قطعات پیش ساخته‌ای هستند که در یک پارچه فیلتر پیچیده شده اند. قطر هر زهکشی بین ۳ تا ۸ اینچ است و نصب موفقیت‌آمیز مستلزم قرارگیری به سبک شبکه‌ای است. بسته به اندازه منطقه مستعد روان شدن، یک ساختمان ممکن است به صدها یا هزاران زهکش نیاز داشته باشد.

 

4.تقویت سازه

7a37e56d-6146-4164-a95f-a78af4e59a9a

مهندسان و طراحان روش‌های مختلفی برای مقاوم‌سازی سازه ساختمان در برابر زلزله‌های احتمالی دارند. بسیاری از آن نیروهای لرزه‌ای تغییر جهت می‌دهند. به عنوان مثال دیوارهای برشی و قاب‌های مهاربندی شده نیروهای جانبی را از کف و سقف به پی منتقل می‌کنند.

سپس، دیافراگم‌ها صفحات افقی صلب هستند که نیروهای جانبی را به قسمت‌های مقاوم در برابر عمودی ساختمان، مانند دیوارها یا چارچوب ساختمان منتقل می‌کنند. قاب‌های مقاوم در برابر حرکت نیز وجود دارد و این احتمالات باعث می‌شود که اتصالات قاب ساختمان سفت شود و در عین حال به سایر قسمت‌ها اجازه حرکت دهد.

ساختمان‌های کوتاه‌تر نسبت به ساختمان‌های بلندتر انعطاف کمتری دارند. بنابراین، مهندسان معمولا متوجه می‌شوند که باید برای سازه‌هایی که فقط چند طبقه ارتفاع دارند در مقابل آسمان‌خراش‌ها، تقویت ساختاری بیشتری ارائه کنند.

 

5.مواد با شکل پذیری کافی

شکل‌پذیری توضیح می‌دهد که چگونه یک ماده می‌تواند تغییر شکل پلاستیک را قبل از شکست تحمل کند. بنابراین، مواد با شکل‌پذیری بالا می‌توانند مقادیر زیادی انرژی را بدون شکستگی جذب کنند. فولاد سازه‌ای یکی از انعطاف پذیرترین مواد است، در حالی که آجر و بتن موادی با شکل‌پذیری پایین هستند.

همچنین محققان راه‌حل‌های خلاقانه‌ای ابداع کرده‌اند که نشان می‌دهد چگونه فولاد سازه‌ای تنها ماده مقاوم در برابر زلزله نیست که ارزش بررسی دارد. به عنوان مثال، دانشمندان یک بتن تقویت شده با الیاف با خواصی مشابه فولاد را مهندسی کردند. آن‌ها این ماده را کامپوزیت سیمانی شکل‌پذیر دوستدار محیط زیست نامیدند. آزمایش‌ها نشان داد که استفاده از لایه‌ای به ضخامت ۱۰ میلی‌متر بر روی دیوارهای داخلی، از آن‌ها در برابر آسیب در طول یک زلزله شبیه‌سازی شده با بزرگی ۹.۰ محافظت می‌کند.

همچنین پروژه‌هایی برای ساخت خانه‌های مقاوم در برابر زلزله در کشورهایی در حال انجام است که منابع لازم برای ساخت خانه‌های ایمن ساخته شده از موادی را ندارند که مردم ممکن است نیاز به واردات داشته باشند یا مهارت‌های لازم برای استفاده صحیح را ندارند (مانند بتن و آجر). تحقیقات نشان داد که چگونه مردم اندونزی می‌توانند خانه‌های مقاوم در برابر زلزله را تقریبا به طور کامل از بامبو بسازند. سقف‌ها دارای ورق‌های راه راه ساخته شده از بازیافت تترا پاک هستند، ماده‌ای سبک وزن که گرما را منعکس می‌کند.

 

تصمیمات متفکرانه می تواند جان انسان ها را نجات دهد

سالانه ده‌ها هزار زلزله در سطح جهان رخ می‌دهد. اگرچه برخی از آن‌ها آسیب جزئی یا بدون خسارت وارد می‌کنند، برخی دیگر منجر به فروریختن ساختمان‌ها، تلفات جانی و اختلالات شدید در اقتصاد محلی می‌شود.

نکات طلایی ذکر شده در این مطلب همه چیز را شامل نمی‌شود اما شامل پنج مورد است که باید در هر مکالمه در مورد کمک به یک ساختمان در برابر زلزله مطرح شود. هنگامی که معماران، کارگران ساختمانی و سایر متخصصان از یک سازه در برابر فعالیت‌های لرزه‌ای محافظت می‌کنند، به جوامع ایمن‌تر، پایدارتر و مولدتر کمک خواهند کرد. لازم به ذکر است که پارتاک تولیدکننده برتر محصولات شیمیایی ساختمان امکان خرید روان کننده بتن باکیفیت و مرغوب را مهیا کرده است.

***

این مطلب رپرتاژ بوده و پایگاه خبری شمانیوز صحت و یا عدم صحت مطلب فوق را تایید نمیکند و مسیولیت حقوقی آن هیچ ارتباطی با شمانیوز ندارد.

 

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۱ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied