شمانیوز
شما نیوز

رپرتاژ اگهی /

باغ نظر شیراز (موزه پارس) یادگاری از شکوه دوران زندیه

باغ نظر شیراز که به موزه پارس هم معروف است، یکی از دیدنی ترین جاذبه های گردشگری این شهر است. موزه پارس که قدیمی ترین موزه استان فارس به حساب می آید در باغ نظر قرار دارد و با آثار تاریخی متعدد پذیرای ذهن کنجکاو و تاریخ دوست شماست. قدمت این موزه به دوره زندیه برمی گردد.

باغ نظر شیراز (موزه پارس) یادگاری از شکوه دوران زندیه

بنای موزه ساختار هشت ضلعی دارد که به دستور کریم خان زند برای پذیرایی از سفیران و مهمانان خارجی بنا شد. رزرو  هتل های شیراز نزدیک به این عمارت گزینه خوبی است چرا که با اماکن گردشگری زیادی فاصله کمی دارد و دسترسی راحتی خواهید داشت.

 

تاریخچه باغ نظر شیراز

موزه پارس (باغ نظر) استان فارس، شیراز در طول دوران های مختلف بنابر نوع کاربری اسامی مختلفی مثل باغ حکومتی، باغ شاهزاده، باغ موزه و آرامگاه وکیل پیدا کرده است. در سال 1314 به ثبت ملی رسید و در سال 1315 نیز با تلاش انجمن آثار ملی ایران عمارت کلاه فرهنگی 8 ضلعی آن، به اولین موزه فارس تغییر کاربری داد.

در اوایل دوره قاجار تبدیل به یکی از بهترین باغ های شهر شد. در دوران های مختلف ساختمان های مختلفی به نام آیینه و خورشید و غیره در آن ساخته شد و برخی هم تخریب شدند. در حال حاضر تنها عمارت کلاه فرنگی در باغ نظر شیراز باقیمانده که به آن موزه پارس هم می گویند.

باغ نظر شیراز کجاست؟

باغ موزه نظر شیراز در خیابان زند و با فاصله کمی نسبت به ارگ کریم خان زند قرار گرفته است. اگر از مترو استفاده کنید، باید در ایستگاه مترو زندیه پیاده شوید. بعد از 500 متر پیاده روی می توانید خودتان را به این مکان برسانید. اگر با هم اتوبوس هستید باید در میدان شهدا پیاده شوید. پس از آن با 200 متر پیاده روی باغ نظر شیراز در جلوی شما خواهد بود.

آدرس باغ نظر شیراز: میدان شهدا – خیابان زند – روبروی ارگ کریمخانی

بخش های مختلف عمارت باغ نظر شیراز

باغ نظر و موزه پارس شیراز دو بخش بسیار مهم این عمارت تاریخی هستند. در ادامه بیشتر با این دو قسمت آشنا خواهید شد:

  • باغ نظر (Nazar Garden)

 زیبایی، تاریخ و اصالت از همان درختان باغ شروع می شود که توسط سازمان حفاظت از آثار باستانی با عنوان «درختان کهن» نگهداری می شوند. سنگاب بزرگ درب ورودی اصلی باغ، یک حوض بزرگ و دو حوض کوچک در سه سمت عمارت کلاه فرنگی و گذرگاه های آن که با درخت و گل پوشیده شده، شما را به دل تاریخ می برند.

اگر در اطراف باغ قدم بزنید، سنگ ازاره کاخ خورشید (منقوش به دو شیر) را خواهید دید که در دوره قاجاریه به این بنا اضافه شده است. سنگ نوشته تاریخ رامگرد که در سال 590 هجری قمری ساخته شده و اثر سنگی تاریخی ازاره کاخ خورشید که نقوشی از شاهنامه را بر روی آن خواهید دید. این قسمت ها در مجموع سه اثر تاریخی محوطه باغ نظر را تشکیل می دهند.

  • موزه پارس (عمارت کلاه فرنگی)

 همانطور که گفتیم موزه پارس باغ نظر در شیراز در طول تاریخ اسامی مختلفی داشته و به شکل هشت ضلعی نامنظم ساخته شده است. در این عمارت 4 شاه نشین و چهار گوشواره می بینید که با ورود به داخل عمارت کاملا مشخص هستند. جدای از تزیینات چشم نواز و معماری شاهکار این بنا که در داخل و نمای آن حکمفرماست، بخش های مختلف ارزشمندی برای بازدید دارد.

مهمترین بخش موزه از دیدگاه ما، مقبره کریم خان زند است که در سال 1193 بنا بر وصیت او، پیکرش در قسمت شاه نشین شرقی به خاک سپرده شد. البته در سال 1206 به دستور آقا محمد خان قاجار استخوان های کریم خان را خارج کردند و به زیر پلکان کاخ گلستان منتقل کردند. اما مجددا در دوره پهلوی اول به دستور رضا خان به مکانی که وصیت شده بود منتقل گردید.

آثار تاریخی و هنری باغ نظر در شیراز بسیار زیاد و متنوع هستند که دیدن تمامی آنها با دقت و کنجکاوی زیاد، حدود 1 تا 2 ساعت زمان می برد. این آثار تاریخی و هنری  به چندین دسته تقسیم بندی می شوند. آثار مکتوب، قرآن هفده مَن، اشیای ارزشمند و نقاشی های معاصر و تاریخی در انتظار شما گردشگران عزیزان هستند.

باغ نظر شیراز

اماکن گردشگری اطراف باغ موزه نظر شیراز

بعد از بازدید موزه پارس و باغ نظر حتما از اماکن تاریخی و گردشگری اطراف آن هم بازدید کنید. حمام وکیل شیراز، عمارت شاپوری و موزه هفت تنان نزدیک ترین دیدنی های اطراف آن هستند. در صورتی که نزدیکی به باغ موزه نظر و اماکن گردشگری اطراف آن برای شما اهمیت دارد، رزرو هتل هما، هتل بزرگ شیراز و هتل زندیه را به شما توصیه می کنیم. رزرو هتل شیراز در این اماکن اقامتی برای بودجه ها و سلایق مختلف کاملا مناسب است.

اطلاعات تکمیلی

ساعات بازدید موزه پارس شیراز: شما می توانید در نیمه اول سال از ساعت 8:30 صبح تا 19:30 و برای نیمه دوم سال از ساعت 7:30 صبح تا 18 عصر از این عمارت و باغ تاریخی بسیار زیبا دیدن کنید.

هزینه بلیط باغ نظر 1401: در حال حاضر هزینه بلیط بازدید برای هر گردشگر ایرانی، 4000 تومان است.

باغ نظر را به عنوان یک جاذبه زیبای تاریخی در شیراز از خاطر نبرید. در اولین فرصت برای برنامه‌ریزی سفر به شیراز، می توانید با رزرو هتل از اقامت 24 از تخفیف های ویژه این سامانه بهره‌مند شوید و سپس برنامه خود برای بازدید از جاذبه ها و تفریحات متنوع شیراز  را مشخص کنید.

***

این مطلب رپرتاژ بوده و پایگاه خبری شمانیوز صحت و یا عدم صحت مطلب فوق را تایید نمیکند و مسیولیت حقوقی آن هیچ ارتباطی با شمانیوز ندارد.

 

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied