شمانیوز
شما نیوز

رپرتاژ اگهی /

بررسی وضعیت اشتغال در همه‌ی بخش‌های استان کرمانشاه

استان کرمانشاه بزرگ‌ترین استان‌ کردنشین کشور است و در غرب ایران واقع شده است. این استان ازنظر نرخ بیکاری و نامناسب بودن وضعیت اشتغال، همواره در رتبه‌های نخست بوده است و با وجود تلاش برای کاهش این نرخ و برنامه‌های سند اشتغال و توسعه پایدار که در این استان اجرا شده است، همچنان تعداد افراد بیکار در این استان زیاد است. بر اساس آخرین آمار در پاییز سال 1400، تعداد افراد بیکار در این استان 113 هزار نفر بوده است که 42 درصد این تعداد را فارغ‌التحصیلان دانشگاهی تشکیل داده‌اند.

بررسی وضعیت اشتغال در همه‌ی بخش‌های استان کرمانشاه

بر اساس آمار بهار سال 1400، نرخ بیکاری استان کرمانشاه 14.7 درصد گزارش شده است که 5.9 درصد از میانگین نرخ بیکاری کشور بالاتر است. در حقیقت در بالا بودن نرخ بیکاری استان هرمزگان رتبه اول و کرمانشاه رتبه دوم را در کشور دارد.

در این مقاله قصد داریم به تحلیل وضعیت اشتغال کرمانشاه در بخش‌های اقتصادی مختلف مانند کشاورزی، صنعت و معدن و خدمات بپردازیم و صنایع مهم این استان را معرفی کنیم. پس با ما همراه باشید.

آمار اقتصادی استان کرمانشاه

استان کرمانشاه در غرب ایران با جمعیت یک میلیون و 952 هزار نفر، به‌عنوان نهمین استان پرجمعیت کشور، حدود ٥١,١ درصد از مساحت کشور را به خود اختصاص داده است. نزدیک به 96.7 درصد از جمعیت این استان در مناطق شهری و 30.3 درصد از آن در مناطق روستایی زندگی می‌کنند. استان کرمانشاه نزدیک به یک میلیون و 603 هزار نفر جمعیت در سن کار دارد که از این تعداد تنها 9.38 درصد ازنظر اقتصادی فعال هستند. همچنین 84.5 درصد از جمعیت فعال اقتصادی را مردان و 15.5 درصد آن را زنان تشکیل می‌دهند.

در بین شهرستان‌های این استان، شهرستان قصر شیرین بیشترین نرخ مشارکت اقتصادی (48 درصد) و شهرستان جوانرود کمترین نرخ مشارکت (35 درصد) را دارد. همچنین شهرستان جوانرود بیشترین نرخ بیکاری زنان را دارد که می‌توان با توجه به این آمار به تأثیر جنسیت روی نرخ بیکاری و اشتغال استان‌های کشور پی برد.

کشاورزی استان کرمانشاه

اقتصاد استان کرمانشاه نیز مانند بسیاری از استان‌های دیگر در سه بخش کشاورزی، صنعت و معدن و خدمات متمرکز شده است. مزیت نسبی این استان نسبت به سایر استان‌های کشور در سهم اشتغال در بخش کشاورزی است؛ به‌طوری‌که کرمانشاه یکی از مراکز اقتصادی مهم و از قطب‌های کشاورزی کشور و به‌عنوان یکی از استان‌های مهم در زمینه تولید محصولات کشاورزی، دامـی و پروتئینـی شناخته می‌شود.

سهم اشتغال بخش کشاورزی این استان 30 درصد است که از میانگین کشوری (17 درصد) بالاتر است و دلیل آن‌هم میانگین بارش بیشتر در این استان است. استان کرمانشاه تولید 4 درصد از محصولات کشاورزی کشور را بر عهده دارد. از محصولات مهم این استان می‌توان به گندم، نخود، زعفران، چغندرقند و ذرت اشاره کرد.

اگرچه کشاورزی در استان کرمانشاه در تمامی شهرهای این استان وجود دارد، اما ازنظر اقتصـادی و سهم اشـتغال، گسـتردگی عمـومی و همگانی ندارد و تنها منحصر به یک شهر یا منطقه خاص شده است که شامل شهرستان‌های کنگـاور، هرسین، صحنه، سنقر و بخشی از شهرستان کرمانشاه است. هرچند در برخی شـهرستان‌های این اسـتان مانند قصر شیرین، سرپل ذهاب و گیلان غرب محصولاتی ممتاز تولید می‌شود، اما سهم اشتغال این مناطق در بخش کشاورزی کم است.

صنعت و معدن

استان کرمانشاه ازنظر توسعه‌یافتگی بخش صنعت و پالایشگاه های استان در رتبه ١٧ کشور قرار دارد. حدود 1000 واحد صنعتی کوچک، متوسط و بزرگ در این استان وجود دارد که ٩٢ درصد این واحدها را صنایع کوچک با اشتغال بین ٥٠ تا ١٠٠ نفر و ٤ درصد آن را صنایع بزرگ با اشتغال بیش از ١٠٠ نفر تشکیل داده‌اند. همچنین ٤٠٠ واحد صنعتی این استان راکد و نیمه فعال است.

استان کرمانشاه قطب سوم پتروشیمی کشور است و پالایشگاه کرمانشاه را که بعد از پالایشگاه آبادان قدیمی‌ترین پالایشگاه کشور است، در خود جای داده است. از صنایع مهم دیگر این استان می‌توان به پتروشیمی کرمانشاه، نیروگاه بیستون، کاشی کرد، مجتمع شیمیایی بیستون، مجتمع کشت و صنعت ماهیدشت (روغن نباتی نازگل) و... اشاره کرد.

اغلب معادن استان کرمانشاه را مصالح ساختمانی تشکیل داده است و این استان ازنظر ذخایر معدنی، چندان غنی نیست. همچنین محصولات معادن این استان معمولاً به‌صورت خام به سایر شهرهای ایران فروخته شده یا به کشورهای خارجی صادر می‌شود.

بخش خدمات استان کرمانشاه

بخش خدمات کرمانشاه با سهم اشتغال 46 درصد به سه بخش اصلی تقسیم می‌شود که شامل اصـناف، بازرگانی و گردشگری است. بر اساس آمار واحدهای صنفی، 70 هزار واحـد صنفی در این استان وجود دارد که 50 هزار واحد آن متمرکز در شهرستان کرمانشاه است. همچنین از این 50 هزار، ٢٠ درصد آن‌ها تولیدی، ٥٥ درصد آن‌ها تـوزیعی و 25 درصد نیز خدماتی هستند.

استان کرمانشاه به‌واسطه موقعیت جغرافیایی و هم‌مرز بودن با عراق، دارای موقعیت بسیار مناسب برای تجارت است. این استان از سال‌های ١٣٩٠ تاکنون در وضعیت اعمال تحریم‌ها و در شرایط اقتصاد مقاومتی سهم بسیار زیادی در رونق اقتصادی کشور و مقوله صادرات به خود اختصاص داده است؛ به‌طوری‌که حدود ٨ درصد از صادرات غیرنفتی کشور و ٥٠ درصد صادرات به کشور عراق از طریق مرزهای این استان و عمدتاً از مرز قصر شیرین صورت گرفته است.

شرکت‌ها و کارخانه‌های معروف کرمانشاه

در استان کرمانشاه صنایع و کارخانه‌های مهمی وجود دارند که در اشتغال اندک این استان نقش مهمی داشته‌اند. از مهم‌ترین کارخانه‌های این استان می‌توان به پالایشگاه کرمانشاه، سیمان غرب، چینی کرد، سیمان سامان، کاشی کرد و کشت و صنعت روژین تاک اشاره کرد. برای مشاهده موقعیت‌های شغلی این شرکت‌ها و کارخانه‌ها، به این آدرس اینترنتی سر بزن.

صنایع دستی و جاذبه‌های گردشگری استان کرمانشاه

صنعت گردشگری و صنایع دستی جزو بخش خدمات استان کرمانشاه محسوب می‌شود که با سرمایه‌گذاری روی آن می‌توان سهم اشتغال در این بخش را افزایش داد. از صنایع دستی معروف این استان می‌توان به گلیم‌بافی، گیوه‌کشی، نمدمالی، ابزارهای فلزی، قلم‌زنی و جاجیم‌بافی اشاره کرد. همچنین مکان‌های دیدنی و جاذبه‌های گردشگری این استان عبارت‌اند از:

  • طاق‌بستان
  • سراب نیلوفر
  • کاروانسرای بیستون
  • نقش برجسته هرکول
  • طاق گرا
  • گور دخمه دکان داوود
  • باغ گل‌ها
  • سراب صحنه
  • موزه پارینه‌سنگی
  • آبشار پیران
  • روستای داریان

جمع‌بندی

استان کرمانشاه یکی از استان‌های غربی کشور است که ازنظر بالا بودن نرخ بیکاری در رتبه دوم کشور بعد از استان هرمزگان قرار دارد. بر اساس آخرین آمار در بهار سال 1400، نرخ بیکاری این استان 14.7 درصد اعلام شده است. سهم اشتغال بخش‌های کشاورزی، صنعت و معدن و خدمات این استان در همین سال به ترتیب 30 درصد، 24 درصد و 46 درصد بوده است. استان کرمانشاه یکی از قطب‌های مهم کشاورزی در کشور محسوب می‌شود و 4 درصد تولید محصولات کشاورزی کشور را به خود اختصاص داده است.

از صنایع معروف این استان که در اشتغال این استان نقش داشته‌اند می‌توان به پالایشگاه کرمانشاه، مجتمع کشت و صنعت ماهیدشت، کشت و صنعت روژین تاک، نیروگاه بیستون، مجتمع شیمیایی بیستون، کاشی کرد، سیمان غرب و پتروشیمی کرمانشاه اشاره کرد.

امیدواریم مطالعه این مقاله برای شما مفید بوده باشد.

***

این مطلب رپرتاژ بوده و پایگاه خبری شمانیوز صحت و یا عدم صحت مطلب فوق را تایید نمیکند و مسیولیت حقوقی آن هیچ ارتباطی با شمانیوز ندارد.

 

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied