شمانیوز
شما نیوز

رپرتاژ آگهی/

3 نوع صندوق تامین مالی که باید بشناسید!

معمولا تامین مالی از طریق انتشار اوراق بهادار در بازار سرمایه صورت می‌گیرد. تامین مالی یک پروسه اقتصادی و مالی است که سرمایه‌ها را جمع آوری می‌کند و صاحبان سهام می‌توانند سود سهام خود را سرمایه‌گذاری کنند. انجام این سرمایه گذاری معمولا از طریق صندوق تامین مالی انجام می‌شود. هر چند که این روش تامین مالی گاهی اوقات موثر نخواهد بود.

3 نوع صندوق تامین مالی که باید بشناسید!

تامین مالی به روش‌های مختلفی انجام می‌شود مانند انتشار بدهی یا از طریق سود صاحبان سهام صورت می‌گیرد. معمولا شرکت‌ها برای افزایش فعالیت مالی خود به سرمایه نیاز دارند و برای تامین مالی به روش‌های مختلفی، سرمایه خود را افزایش می‌دهند.

 صندوق تامین مالی چیست؟

 صندوق تامین مالی دارای انواع مختلفی است که شامل تأمین مالی بدهی و سهام می‌شود. صندوق طرح‌های متفاوتی را برای حامیان مالی، صندوق‌های سرمایه‌گذاری آن‌ها و سایر نهادهای وابسته ارائه می‌دهد و ممکن است از چندین طرح به طور همزمان در سطوح مختلف سازمان استفاده کند.

زمانی که حامیان مالی از صندوق تامین مالی استفاده می‌کنند طرح‌های متفاوتی در مراحل مختلف چرخه عمر صندوق مورد استفاده قرار می‌گیرد و امنیت آن معمولاً توسط وثیقه و بدهی اولویت اول، تضمین می‌شود.

سایر شرایط صندوق ممکن است در خط اعتباری متعهد یا غیر متعهد، قابل تقاضا باشد. مقدار تسهیلات می‌تواند از چند میلیون تا چند میلیارد دلار / (ارز خارجی) متغیر باشد. استفاده از این صندوق، حامیان مالی را قادر می‌سازد که به اهداف خود از قبیل تامین نقدینگی، ارائه انعطاف پذیری، دریافت سریع وجوه، پرکردن شکاف‌ها در زمان بندی جریان‌های نقدی، سرمایه‌گذاری و توقف تأمین مالی دست یابند. افرادی که از این صندوق استفاده می‌کنند معمولا از حامیان سهام خصوصی و انواع دیگر صندوق‌های سرمایه‌گذاری و ابزارهای مختلف سرمایه‌گذاری شرکت‌ها است.

سازمان‌هایی که این تسهیلات و وام‌های مالی را ارائه می‌دهند عبارتند از : بسیاری از بانک‌های بخش خصوصی و دولتی، سازمان‌های حامی‌، بانک‌های سرمایه‌گذاری، صندوق‌های اعتباری خصوصی و سایر وام دهندگان / سرمایه گذاران جایگزین.

انواع صندوق تامین مالی

صندوق تامین مالی به انواع مختلفی مانند صندوق پروژه،  صندوق زمین و ساختمان و صندوق سرمایه‌گذاری پر ریسک تقسیم می‌شود. در ادامه بیشتر درباره این صندوق‌ها توضیح خواهیم داد.

صندوق پروژه

صندوق پروژه یکی از انواع صندوق تامین مالی است که اجرای پروژه‌ها را برعهده دارد. صندوق پروژه به صورت تخصصی در مورد طرح‌های اقتصادی به بحث و بررسی می‌پردازد. یکی از اولین شرکت‌هایی که خواستار طرح تامین مالی پروژه بود شرکت مپنا است.

وظیفه صندوق تامین پروژه جمع آوری وجه از سرمایه داران و تخصیص دادن این وجه به مرحله ساخت و ساز و بهره برداری مطابق طرح توجیهی تصویب شده در مجمع عمومی‌صندوق تامین می‌باشد.

به این نکته توجه داشته باشید به سرمایه گذاران صندوق تامین مالی پروژه،  به میزان سرمایه شرکت سهام واگذار می‌شود.

صندوق زمین و ساختمان

صندوق مالی زمین و ساختمان یکی دیگر از انواع صندوق تامین مالی است.  این صندوق که با مجوز سازمان بورس ایران به عنوان یک شخص حقوقی مستقل تاسیس می‌گردد. این صندوق مالی کمک شایانی در بخش مسکن و صنایع دیگر مرتبط با مسکن می‌کند. این پروسه با کمک مالی به انبوه سازی و امکان مشارکت عمومی‌صورت می‌گیرد.

صندوق مالی زمین و ساختمان برای پروژه‌های ساختمانی، منابع مالی را جذب می‌کند. و همچنین این منابع مالی را در اختیار سازندگان قرار می‌دهد. مطابق با اصل شفافیت و آگاهی سرمایه گذاران در قوانین جاری کشور، برای آگاهی عموم از وضعیت پروژه هر 3 ماه یکبار از طریق تارنمای صندوق تامین مالی زمین و ساختمان به اطلاع عموم خواهد رسید و اطلاع رسانی در این خصوص دقیق و واضح خواهد بود.

واحد‌های مسکونی و ساختمانی ایجاد شده مطابق مقررات پیش بینی شده در صندوق مالی زمین و ساختمان این واحد‌ها فروخته یا پیش فروش می‌شوند.

صندوق جسورانه

صندوق جسورانه در شرکت‌های کوچکی که توانایی یا پتانسیل رشد در بلندمدت را دارند سرمایه‌گذاری می‌کند. این صندوق‌ها کسب و کارهای کوچک را حمایت می‌کنند؛ کسب و کارهایی که امکان تامین مالی از منابع دیگر را ندارند. سرمایه‌گذاری در این صندوق‌ها ریسک و البته بازدهی مورد انتظار بیشتری دارد.               

اهداف صندوق تامین مالی

هدف از ایجاد صندوق‌های تامین مالی این است که سرمایه را از سرمایه داران جمع آوری کنیم و یک صندوق مشترک شامل سرمایه و دارایی‌ها را تشکیل بدهیم تا بتوانیم این سرمایه‌ها و دارایی‌ها را مدیریت نماییم. انباشته کردن سرمایه‌های سرمایه گذاران به صورت جمعی نسبت به سرمایه انفرادی و تکی سرمایه داران مزیت فراوانی دارد. مثلا هزینه نیرو‌های متخصص و سایر بین سرمایه گذاران تقسیم می‌شود، امکان سرمایه‌گذاری متنوع و مناسب مهیا می‌گردد و در صورت ریسک،  زیان چندانی به سرمایه گذاران وارد نمی‌شود. 

جمع بندی

صندوق تامین مالی سرمایه‌های سرمایه داران را جذب و از این سرمایه‌ها به عنوان منبع مالی در پروژه‌هایی مانند مسکن استفاده می‌کند. انواع مختلفی از صندوق تامین مالی وجود دارد که از جمله می‌توان به صندوق زمنی و ساختمان و صندوق جسورانه اشاره کرد.

***

این مطلب رپرتاژ بوده و پایگاه خبری شمانیوز صحت و یا عدم صحت مطلب فوق را تایید نمیکند و مسیولیت حقوقی آن هیچ ارتباطی با شمانیوز ندارد.

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied