شمانیوز
شما نیوز

رپرتاژ آگهی/

پنل خورشیدی مناسب باغ و خانه

پنل خورشیدی قادر است برق مورد نیاز یک خانه یا باغ را تامین کند اما باید از سیستمی استفاده کنیم که با مصرفمان همخوانی داشته باشد و در روزهای ابری، با بی برقی مواجه نشویم. پنل های خورشیدی نور را از خورشید دریافت کرده و به الکتریسیته تبدیل می‌کنند.

پنل خورشیدی مناسب باغ و خانه

برای مجهز کردن خانه یا باغ به سیستم خورشیدی بهتر است کمی با تجهیزات این بخش آشنا بشویم. سیستم خورشیدی 4 بخش اصلی دارد که برای تامین انرژی باید  در اختیار داشته باشید. در صورتی که این قسمت ها را درست انتخاب کرده باشیم میتوانیم بدون دردسر، سال های طولانی از انرژی خورشیدی لذت ببریم. اما در صورت انتخاب غلط نه تنها با کمبود برق مواجه خواهیم شد بلکه حتی ممکن است به تجهیزات خورشیدی نیز آسیب وارد شود.

 

پنل خورشیدی ( معروف ترین قسمت سیستم خورشیدی)

پنل خورشیدی در واقع سلول های خورشیدی است و  وظیفه تبدیل نور خورشید به انرژی الکتریکی را دارد که معمولا از ماده ای بنام سیلیکون تشکیل شده است. جنس این ماده بسیار شکننده است به همین علت بین دو لایه پرس میشود و یک گلس نشکن روی سطح آن را می‌پوشاند. روی سطح پنل خورشیدی برق ندارد و میتوانید به راحتی آن را حمل کنید.

برق تولید شده توسط پنل خورشیدی DC یا جریان مستقیم است.

 

باتری خورشیدی (منبع ذخیره انرژی)

در بیشتر مواقع افرادی از پنل خورشیدی استفاده میکنند که دسترسی به برق ندارند، بنابراین باید سیستمی طراحی شود که شب هنگام نیز پاسخگوی نیاز آنها باشد. باتری خورشیدی به این علت در این صنعت استفاده میشود. باتری در واقع برق تولید شده توسط پنل خورشیدی را در خود ذخیره کرده و هر زمان که نیاز دارید به شما تحویل میدهد.

نکته مهم در مورد باتری که زیاد پرسیده میشود این است که آیا می‌توان از باتری ماشین برای سیستم خورشیدی استفاده کرد یا نه؟

باتری ماشین یک باتری استارتی است و نباید تا انتها تخلیه شود در حالی که در سیستم خورشیدی زمان هایی مانند شب که نور خورشید وجود ندارد مستقیما از باتری استفاده می‌کنیم. باتری خورشیدی این قابلیت را دارد که تا انتهای سیکل، بدون آسیب تخلیه شود. به این ویژگی در باتری ها، دیپ سایکل (DeepCycle) میگویند.

پس هنگام خرید از دیپ سایکل بودن باتری اطمینان حاصل کنید.

شارژ کنترلر

شارژ کنترلر یا کنترلر یک وسیله برای ارتباط بین پنل خورشیدی و باتری است که با ارسال ولتاژ و جریان استاندارد از کاهش عمر باتری جلوگیری میکند

اینورتر

آخرین جزء سیستم خورشیدی ( البته از اجزای مهم) اینورتر است. همانطور که قبلا گفتیم برق تولید شده توسط پنل خورشیدی DC میباشد (که در اکثر مواقع قابل استفاده نیست) برای استفاده از این برق و تبدیل آن به برق شهر باید از وسیله ای بنام اینورتر استفاده کنیم.

 

چه پنلی با چه قیمتی برای خانه مناسب است؟

برای اینکه بتوانید یک سیستم خورشیدی مناسب برای منزل داشته باشید ابتدا باید مصارف الکتریکی خود را مشخص کنید. همانطور که قبلا گفتیم افرادی از سیستم خورشیدی معمولا استفاده میکنند که به برق سراسری دسترسی ندارند پس باید ابتدا مصارف شما مشخص شود سپس سیستمی طراحی شود که بدون خاموشی از آن استفاده کنید در واقع قیمت پنل خورشیدی کاملا به مصرف شما بستگی دارد.

 

نحوه تخمین قیمت سیستم خورشیدی مناسب خانه من

ابتدا باید لوازمی که میخواهید روشن کنید را لیست کنید به طور مثال به لیست زیر نگاهی بیندازید:

لامپ 3 عدد 15 وات به مدت 6 ساعت ( در شبانه روز)

یخچال 1 عدد 160 وات به مدت 24 ساعت

و...

سپس باید سیستم خورشیدی برای شما طراحی شود.

 

سیستم خورشیدی در روزهای ابری و برفی

طراحی سیستم خورشیدی بسته به اینکه بکاپ دارد یا نه متفاوت است. در صورتی که به سیستم خورشیدی یک روز بکاپ اضافه کنیم هزینه دقیقا دو برابر میشود. در واقع یک روز بکاپ یعنی اگر یک روز به طور کامل خورشید نداشتیم هم سیستم خورشیدی جواب نیاز شما را بدهد. پس باید دو برابر نیاز شما تولید کند تا در روز ابری استفاده کنید.

پنل خورشیدی قابل حمل

یک سری پنل خورشیدی قابل حمل وجود دارد که میتوانید با خود به مسافرت ببرید! این پنل ها همراه با باتری هستند و برای روشنایی لامپ، شارژ موبایل، لب تاب و مودم کارایی دارند. با توجه به قابل حمل بودن باید سبک هم باشند و در نهایت پنل خورشیدی کوچکی دارند و تولید کمی می‌کنند.

494d5f33-9c3b-4090-b15e-256b1ca1896b

به این پنل ها به اصطلاح پکیج پرتابل خورشیدی گفته میشود. همانطور که گفته شد فقط برای روشنایی لامپ و شارژ موبایل و لوازم جزئی که در سفر نیاز است کارایی دارند. این پکیج ها در ایران هم به فروش میرسد کافیست جهت خرید در گوگل کلمه " پکیج برق خورشیدی پرتابل " را سرچ کنید.

 

هزینه خورشیدی کردن خونه باغ

در خانه باغ ها معمولا سیستم های برقی کمی استفاده میشود. اگر فقط به روشنایی و شارژ موبایل نیاز دارید بهتر است از پکیج های پرتابل استفاده کنید. بازه قیمتی این پکیج ها بین 1 الی 5 میلیون تومان است. اما در صورتی که در خانه باغ به یخچال هم نیاز دارید هزینه کمی بالاتر میرود. برای روشن کردن یخچال (یخچال های کوچک) با یک روز بکاپ باید حدود 10 الی 15 میلیون تومان هزینه کنید. همچنین در صورت روشن کردن تلویزیون، پنج میلیون تومان به این هزینه اضافه می‌شود.

 

نحوه خرید پنل خورشیدی در ایران

در کشور عزیزمان ایران به ندرت فروشگاه فیزیکی تجهیزات خورشیدی پیدا می‌کنید. شرکت های فعال در این حوزه فعلا به صورت دفتری و اینترنتی فعالیت دارند. جهت خرید پنل خورشیدی می‌توانید جست و جو در گوگل داشته باشید و با شرکت های مطرح صحبت کنید.

 از جمله شرکت‌هایی که در این زمینه فعالیت خوبی دارد و میتوانید از تجربه آنها استفاده کنید، شرکت برق خورشیدی هورآیش است. این شرکت در زمینه طراحی و فروش سیستم برق خورشیدی و در زمینه آموزش این صنعت فعالیت می‌کند.

تیم برق خورشیدی هورآیش همچنین سایتی جهت خرید اینترنتی تجهیزات خورشیدی احداث کردند که می‌توانید تمام تجهیزات خود را از این طریق خریداری کنید و همینطور پروژه های جذابی از نصب سیستم خورشیدی در سایت قرار دارد که می‌‎توانید مشاهده کنید.

 

نحوه نگهداری از سیستم برق خورشیدی

اگر از سیستم برق خورشیدی استفاده می‌کنید باید نکاتی که در قسمت پایین ذکر میشود را رعایت کنید:

  • شستشوی دوره ای پنل خورشیدی برای جلوگیری از آلوده شدن
  • رعایت حجم مصرفی که در قرارداد اولیه آمده برای جلوگیری از آسیب به باتری
  • عدم استفاده از لوازم خارج از قرارداد با انرژی خورشیدی جهت جلوگیری از آسیب
  • تنظیم سازه مستحکم برای پنل خورشیدی جهت جلوگیری از آسیب
  • هماهنگی با شرکت نصب کننده برای حتی کوچترین تغییر در سیستم یا حتی جابجایی

ce940a94-f657-4a48-9c30-110b657475e3

طول عمر سیستم برق خورشیدی

پنل خورشیدی به تنهایی حدود 30 الی 35 سال عمر مفید دارد. این پنل ها به علت نداشتن قطعات متحرک تا 25 سال گارانتی راندمان داشته و مدت خیلی طولانی استفاده میشوند.

باتری در همه سیستم ها یک وسیله مصرفی است و باید بعد از یک مدت تعویض گردد. در بهترین حالت باید باتری ها را بعد از 4 سال از زمان استفاده تعویض کنید.

 

نویسنده : مهندس امید روشن

***

این مطلب رپرتاژ بوده و پایگاه خبری شمانیوز صحت و یا عدم صحت مطلب فوق را تایید نمیکند و مسیولیت حقوقی آن هیچ ارتباطی با شمانیوز ندارد.

 

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۲ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied