شمانیوز
شما نیوز

رپرتاژ آگهی/

جریمه حق بیمه خودروهای بدون معاینه چقدر است؟

معاینه فنی هم مثل برخی از انواع بیمه خودرو مانند بیمه شخص ثالث، اجباری است. تمامی خودروهایی که در سطح شهر تردد می‌کنند، باید دارای برگ معاینه فنی باشند.

جریمه حق بیمه خودروهای بدون معاینه چقدر است؟

خودروهای دارای معاینه فنی از مزایای خاصی بهره می‌برند. به عنوان مثال در صورتی که خودرویی معاینه فنی نداشته باشد، مالک آن باید حق بیمه بیشتری بپردازد. در این مقاله تلاش می‌کنیم تا به این موضوع بپردازیم که جریمه حق بیمه خودروهای بدون معاینه فنی چقدر است. در صورت تمایل برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه، تا انتهای این مطلب همراه ما باشید.

 معاینه فنی چیست و داشتن آن چه مزایایی برای مالکین خودرو دارد؟

معاینه فنی به نوعی بررسی فنی خودرو گفته می‌شود. هدف از این کار بررسی سلامت خودرو است. به عبارت دیگر، خودروهای دارای معاینه فنی از نظر مکانیکی سالم بوده و از نظر میزان تولید آلاینده‌هایی مانند کربن دی اکسید در سطحی قابل قبول قرار دارند.

معاینه فنی خودرو مانند بیمه شخص ثالث یا بیمه بدنه ماشین برای تمامی اتومبیل‌ها خصوصا اتومبیل هایی که بیشتر از 4 سال از زمان تولید آن‌ها گذشته، ضروری است. معاینه فنی خودرو، مالکین را از سلامت فنی خودرو مطمئن کرده و خطر ناشی از خرابی ناگهانی ماشین یا حتی تصادف رانندگی را کاهش می‌دهد. این تست، به صورت دوره‌ای از همه اتومبیل‌ها گرفته می‌شود و مالک خودرو را از مشکلات آن باخبر می‌کند.

جریمه نداشتن معاینه فنی برای مالکین خوردوها چقدر است؟

داشتن برگ معاینه فنی برای خودروهایی که بیشتر از 4 سال از زمان تولید آن‌ها گذشته است، ضروری است. خودروهایی که دارای برگ معاینه فنی خوردو نباشند، روزانه 50 هزار تومان جریمه می‌شوند. این عدد در طول یک ماه معادل یک میلیون و پانصد هزار تومان است. به همین علت، توصیه می‌شود که صاحبین خوردوها همانطور که برای خرید بیمه شخص ثالث اقدام می‌کنند، در اولین فرصت برای دریافت معاینه فنی اتومبیل خود نیز اقدام کنند.

لازم به ذکر است که در صورتی که مبلغ جریمه معاینه فنی اتومبیل به 1 میلیون تومان برسد، خودروی مورد نظر توقیف می‌شود.

73864024-9a97-4938-841a-ecefcd6ba504

مبلغ جریمه حق بیمه برای خودروهای بدون معاینه فنی خودرو چقدر است؟

نداشتن معایه فنی خودرو علاوه بر جریمه شدن توسط پلیس راهنمایی و رانندگی، معایب دیگری را نیز برای مالکین خودرو به همراه دارد. یکی از این موارد افزایش نرخ حق بیمه پرداختی است. مالکین محترم تمامی خودروهای سبک و سنگین و موتورسیکلت‌ها باید بدانند که جریمه حق بیمه خودروهای بدون معاینه فنی 5 درصد بیشتر از سایر خوردوهاست. به عبارت بهتر در صورتی که اتومبیلی برگ معانه فنی نداشته باشد، مالک آن باید 5 درصد بیشتر از سایر مالکین برای بیمه ماشین خود پرداخت کند.

در همین راستا مخصوصا به دارندگان خودروهای سنگین توصیه می‌کنیم که در کنار مواردی مانند بیمه شخص ثالث، بیمه باربری و مورادی از این دست، به معانه فنی ماشین نیز اهمیت بدهند. چراکه 5 درصد از حق بیمه پرداختی آن‌ها، مبلغ قابل توجهی است. این افراد می‌توانند با گرفتن معاینه فنی خودوری خود، این مبلغ را نزد خود نگه دارند.

هزینه معاینه فنی خودرو چقدر است؟

شاید برخی از مالکین تصور کنند که انجام معاینه فنی خودرو، هزینه بالایی را به آن‌ها تحمیل می‌کند. اما باید بدانید که این تصور درست نیست. در واقع، هزینه معاینه فنی برای خودروهای سبک ۴۷ هزار تومان، برای خودروهای سنگین ۷۱ هزار و ۶۰۰ تومان و برای موتورسیکلت ۱۲ هزار تومان است. این مبلغ در مقایسه با میزان جریمه نداشتن معاینه فنی ناچیز بوده و همه افراد توان پرداخت آن را دارند.

نحوه محاسبه هزینه معاینه فنی خودروهای گازسوز هم به شرح زیر است:

  • هزینه بررسی چشمی قطعات و تجهیزات خودروهای گازسوز بدون مخزن ۱۰ هزار تومان
  • هزینه بررسی چشمی خودروهای گازسوز مخزن‌دار ۱۲ هزار تومان
  • هزینه بررسی چشمی قطعات خودروهای نیمه سنگین و سنگین بدون مخزن ۱۰ هزار تومان
  • هزینه بررسی چشمی خودروهای نیمه سنگین و سنگین مخزن‌دار در ازای هر مخزن ۱۲ هزار تومان

همچنین باید بدانید که هزینه مراجعه دوم برای خودروهای سبک 10 هزار تومان، برای خوردوهای سنگین 12 هزار تومان و برای موتورسیکلت 2 هزار تومان است. این مبالغ برای شرایطی است که مالک خودرو تا 15 روز پس از اولین مراجعه، برای تعمیر خودرو و مراجعه مجدد به مراکز معاینه فنی اقدام کند.

گرفتن معاینه فنی برای چه خودروهایی ضروری است؟

 بنابر اعلام مسئولان مربوطه، در سال جاری خودرو‌های تولید داخل از سال 1396 و ماقبل، خودرو‌های وارداتی از سال 2017 و ماقبل و خودرو‌های عمومی تولید سال 1399 و ماقبل مشمول معاینه فنی خواهند بود. مالکین این خودروها باید پیش از موعد مقرر برای دریافت معاینه فنی اقدام کنند. در غیر این صورت شامل جریمه حق بیمه خودروهای بدون معاینه فنی و جریمه راهنمایی و رانندگی خواهند شد.

مزایای داشتن معاینه فنی خودرو چیست؟

تهیه برگ معاینه فنی خودرو علاوه بر گرفتن تخفیف 5 درصدی هنگام پرداخت حق بیمه، مزایای دیگری را هم برای مالکین خودرو به همراه دارد. سازمان‌های بیمه تخفیف‌های متعددی را به مشتریان خود ارائه می‌دهند. به عنوان مثال هنگامی که راننده در طول سال گذشته مسبب تصادف رانندگی نباشد و معاینه فنی خود را نیز تهیه کرده باشد، درصدی تخفیف روی حق بیمه پرداختی سالیانه راننده اعمال می‌شود. لازم به ذکر است که این تخفیف به 5 درصد قبلی افزوده شده و باعث کاهش چشمگیر مبلغ حق بیمه می‌شود.

بیه آسماری، ارائه دهنده بیشترین سطح پوشش بیمه و بالاترین درصد تخفیفات به بیمه‌گذاران

در این مقاله تلاش کردیم تا شما را با جریمه حق بیمه خودروهای بدون معاینه فنی خودرو آشنا کنیم. در همین راستا اعلام کردیم که مالکینی که خودروی آن‌ها معاینه فنی ندارد، شامل جریمه 5 درصدی برای پرداخت حق بیمه اتومبیل خود می‌شوند. همچنین عنوان کردیم که در کشور ما، معاینه فنی مانند بیمه شخص ثالث ضروری بوده و تمامی خودروهایی که بیشتر از 4 سال از زمان ساخت آن‌ها می‌گذرد، باید برای گرفتن معاینه فنی اقدام کنند. در غیر این صورت توسط پلیس راهنمایی و رانندگی جریمه می‌شوند.

بیمه آسماری یکی از معتبرترین مراکز بیمه موجود در کشور است که تخفیفات جالب توجهی به مشتریان خود ارائه می‌کند. لازم به ذکر است که بیمه آسماری، همواره تلاش دارد تا بالاترین سطح پوشش بیمه را در اختیار بیمه‌گذاران قرار دهد. در این مجموعه انواع بیمه شامل: بیمه خودرو، بیمه درمانی، بیمه مسافرتی، بیمه باربری، بیمه آتش‌سوزی، بیمه کشتی، بیمه تکمیلی و بیمه مسئولیت و مهندسی به مشتریان ارائه می‌شود. این مجموعه بیش از 10 سال سابقه فعالیت داشته و جلب رضایت مردم را یکی از اهداف اصلی خود می‌داند.

شما می‌توانید برای کسب اطلاعات بیشتر در خصوص بیمه‌های این سازمان به سایت بیمه آسماری به آدرس asmari-insurance.com مراجعه کنید. همچنین امکان برقراری تماس تلفنی و پاسخ دادن به سوالات شما نیز فراهم شده است. به این منظور می‌توان به شماره ۸۶۰۸۸۴۱۰-021 تماس حاصل کرد.

***

این مطلب رپرتاژ بوده و پایگاه خبری شمانیوز صحت و یا عدم صحت مطلب فوق را تایید نمیکند و مسیولیت حقوقی آن هیچ ارتباطی با شمانیوز ندارد.

 

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied