شمانیوز
شما نیوز

رپرتاژ آگهی/

کبد چرب در مردان؛ علائم، عوارض، روش درمان به صورت کاملا رایگان

مصرف کالری اضافی در مردان باعث تجمع چربی در کبد می‌شود. بیماری کبد چرب در مردان هنگامی به وقوع می‌پیوندد که کبد، چربی‌ها را مطابق معمول پردازش و تجزیه نکرده و چربی بیش از حد در این اندام حیاتی بدن انباشته شده باشد. مردان در صورت داشتن شرایط خاص دیگر مانند چاقی، دیابت یا تری گلیسیرید بالا سریع‌تر به این بیماری مبتلا می‌شوند. در این میان مراعات رژیم‌های غذایی سالم در کنار ورزش و فعالیت بدنی مناسب می‌تواند به جلوگیری از پیشرفت روند بیماری و حتی پیشگیری از ابتلا به این بیماری آزاردهنده کمک کند.

کبد چرب در مردان؛ علائم، عوارض، روش درمان به صورت کاملا رایگان

آیا مردها بیشتر در معرض کبد چرب هستند؟

شیوع و شدت کبد چرب در مردان در سنین باروری بیشتر از زنان است. با این حال، زنان پس از یائسگی نرخ بالاتری از ابتلا به این بیماری را نشان می‌دهند که بیان‌گر نیروی محافظت کننده استروژن در طی دوران باروری زنانه است. تفاوت‌های جنسی یکی از علل خطر اصلی کبد چرب در مردان است. به‌طورکلی، آزمایشات حیوانی کبد چرب در مردان مشخص کرده است که مردان مبتلا به کبد چرب، استئاتوز شدیدتر، استئاتوهپاتیت بیشتر و بروز تومورهای کبدی فراوان‌تری را نسبت به زنان تجربه می‌کنند. بر اساس مدل‌سازی رایانه‌ای، عملکرد کبد زنان و مردان از نظر متابولیکی متفاوت است و همچنین، تنظیم‌کننده‌های منحصربه‌فردی که نتایج متابولیک جنسی را تعدیل می‌کنند نیز در مردان و زنان متفاوت هستند. اما با این وجود اطلاعات چندانی در مورد این‌که تفاوت‌های جنسیتی چگونه بر افزایش ابتلا به این بیماری در مردان اثر می‌گذارد در دست نیست.

بر اساس گزارش مرکز ملی آمار سلامت در سال 2005، به‌طورکلی مردان 2 برابر زنان در معرض خطر مرگ ناشی از بیماری مزمن کبدی و سیروز هستند و زنان تقریباً 30 درصد از دریافت کنندگان پیوند کبد را تشکیل می‌دهند. اغلب شکایات زنان در این بیماری مربوط به نارسایی حاد کبدی، هپاتیت خودایمنی، ضایعات خوش خیم کبدی، سیروز صفراوی اولیه و سمی شدن کبد ناشی از توکسین است. زنان نسبت به مردان کمتر به تومورهای بدخیم کبدی، کلانژیت اسکلروزان اولیه و هپاتیت ویروسی مبتلا می‌شوند. کبد چرب غیرالکلی علت اصلی بیماری مزمن کبد چرب در مردان به شمار می‌رود.

کبد چرب در مردان

علائم کبد چرب در مردان چیست؟

افراد مبتلا به بیماری کبد چرب عموما اغلب هیچ علائمی ندارند تا زمانی که بیماری به سیروز کبدی پیشرفت کند. با این وجود، علائم احتمالی ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • درد شکم یا احساس پری در سمت راست بالای شکم
  • حالت تهوع، از دست دادن اشتها یا کاهش وزن
  • پوست مایل به زرد و سفیدی چشم (یرقان)
  • ورم شکم و پاها
  • خستگی شدید یا آشفتگی ذهنی
  • زرد شدن رنگ سفیدی چشم

چگونه کبد چرب در مردان تشخیص داده می‌شود؟

از آن‌جایی که بیماری کبد چرب اغلب علائمی ندارد، پزشک ممکن است اولین کسی باشد که آن را تشخیص می‌دهد. افزایش آنزیم‌های کبدی در آزمایش خون سالانه ممکن است هشداری بر این موضوع باشد. افزایش آنزیم‌های کبدی نشانه آسیب کبد است. برای تشخیص بهتر، پزشک ممکن است موارد زیر را تجویز کند:

  • سونوگرافی یا توموگرافی کامپیوتری (سی تی اسکن) برای گرفتن تصویری از کبد
  • بیوپسی کبد (نمونه بافت) برای تعیین میزان پیشرفت بیماری کبد
  • فیبرواسکن (یک سونوگرافی تخصصی که گاهی به جای بیوپسی کبد برای تعیین میزان چربی و بافت اسکار در کبد مردان و زنان استفاده می‌شود)

عوارض کبد چرب در مردان چیست؟

کبد چرب در مردان در مراحل اولیه معمولاً هیچ آسیبی ایجاد نمی‌کند اما در صورت حاد شدن می‌تواند منجر به آسیب جدی کبد از جمله سیروز شود. داشتن سطوح بالای چربی در کبد با افزایش خطر ابتلا به مشکلات جدی سلامتی مانند دیابت، فشار خون بالا و بیماری کلیوی همراه است.

کدام مردان بیشتر در معرض کبد چرب هستند؟

معمولا مردان با مشخصات زیر بیشتر به آسیب کبدی و کبد چرب مبتلا می‌شوند:

  • اسپانیایی یا آسیایی
  • چاقی با سطح بالای چربی شکم
  • فشار خون بالا، دیابت یا کلسترول بالا
  • مبتلا به آپنه انسدادی خواب (توقف و شروع تنفس در خواب به علت انسداد مجاری تنفسی)

آیا کبد چرب روی باروری مردان موثر است؟

چاقی، عفونت، شیمی درمانی یا پرتودرمانی و بیماری‌هایی مانند دیابت، بیماری کلیوی یا بیماری کبدی همگی می‌توانند بر تولید اسپرم تأثیر بگذارند. حتی ابتلا به آنفولانزا تا سه ماه پس از آزمایش باروری می‌تواند نتیجه مقدار مایع منی را غیرطبیعی نشان دهد. طی مطالعاتی که اخیرا با کمک تجزیه و تحلیل چند متغیره صورت گرفت، مشخص شد که غلظت، تعداد و تحرک اسپرم به‌طور معنی‌داری با کبد چرب مردان ارتباط دارد. این نتایج نشان می‌دهد که کبد چرب در مردان می‌تواند به‌طور قابل توجهی بر کیفیت اسپرم و هورمون‌های تولید مثلی تأثیر منفی بگذارد.

روش‌های پیشگیری از کبد چرب در مردان چیست؟

کبد اندامی حیاتی و بسیار انعطاف‌پذیر است که می‌تواند خود را بازسازی کند. هر بار که کبد، الکل را دریافت و تصفیه می‌کند، برخی از سلول‌هایش می‌میرند. با این وجود، کبد می‌تواند سلول‌های جدیدی ایجاد کند. ولی تکرار آسیب به کبد و استفاده طولانی‌مدت الکل طی سال‌ها می‌تواند توانایی کبد را برای بازسازی کاهش دهد. قطع مصرف الکل در کنار رعایت یک رژیم غذایی سالم می‌تواند به بهبود روند تخریب کبد در مردان کمک کند.

کبد چرب در مردان

رژیم غذایی مدیترانه‌ای نیز یک رژیم مناسب و سالم برای درمان کبد چرب است که میتوانید در اینجا مقاله کامل را مطالعه کنید. این سبک رژیم انواع غذاهایی را که به کاهش چربی در کبد کمک می‌کند، دربرگرفته است. برخی از این مواد غذایی عبارتند از:

  • ماهی و غذاهای دریایی
  • میوه‌های تازه
  • غلات کامل
  • آجیل و خشکبار
  • روغن زیتون
  • سبزیجات
  • آووکادو

مردان مبتلا به بیماری کبد چرب اغلب دارای شرایطی به نام مقاومت به انسولین هستند. این بدان معناست که بدن انسولین می‌سازد اما نمی‌تواند به خوبی از آن استفاده کند. به این ترتیب، گلوکز در خون جمع شده و کبد آن را به چربی تبدیل می‌کند. اما استفاده از برخی چربی‌های مفید در رژیم غذایی می‌تواند به بدن کمک کند تا از انسولین بهتر استفاده کند. این بدان معناست که سلول‌ها می‌توانند گلوکز را جذب کنند و کبد دیگر نیازی به ساخت و ذخیره چربی ندارد. این چربی‌های مفید شامل اسیدهای چرب امگا 3 موجود در ماهی، روغن ماهی، روغن‌های گیاهی، آجیل (به خصوص گردو)، دانه‌های کتان، روغن بذر کتان، سبزیجات برگدار و همچنین چربی‌های مفید مانند زیتون، آجیل و آووکادو هستند.

درمان کبد چرب

البته ورزش در کنار رژیم مناسب نیز برای کاهش خطر ابتلا به کبد چرب در مردان و زنان چاق ضروری است. حتی کاهش تنها 5 درصد از وزن بدن می‌تواند باعث کاهش چربی در کبد شود. کاهش بین 7 تا 10 درصد از وزن بدن منجر به کاهش التهاب و احتمال آسیب به سلول‌های کبدی می‌شود. ورزش حتی ممکن است برخی از آسیب‌های وارد شده به کبد را جبران کند.

علاوه بر این، کنترل دیابت و مراقبت از قند خون نیز برای کمک به پیشگیری از ابتلا به کبد چرب در مردان ضروری است. سایر کارهایی که برای حفظ سلامت کبد می‌توان انجام داد شامل حفظ کلسترول و تری گلیسیرید خون در سطوح سالم با کمک یک رژیم غذایی سالم و گیاهی، ورزش و در صورت تجویز پزشک، استفاده از داروهاست.

روش‌های درمان کبد چرب در مردان چیست؟

 دو عامل شایع ابتلا به کبد چرب، مصرف الکل و اختلالات متابولیک، مانند چاقی و دیابت نوع ۲ هستند. علت دوم از نظر پزشکی به عنوان بیماری کبد چرب غیرالکلی شناخته می‌شود. با انتخاب سبک زندگی سالم می‌توان از ابتلا به دو نوع کبد چرب اجتناب کرد. مصرف بیش از حد الکل می‌تواند منجر به آسیب مستقیم کبد همراه با بیماری کبد چرب شود. بنابراین مهم است که از مصرف آن خودداری کنید. همچنین کبد چرب غیرالکلی یک بیماری مبتنی بر سبک زندگی است که اغلب با چاقی، دیابت نوع ۲ و کلسترول بالا همراه است. مؤثرترین راه برای پیشگیری و درمان کبد چرب(kermany.com)، داشتن رژیم غذایی سالم و ورزش منظم است. همچنین نظارت بر مصرف قند در غذاها و نوشیدنی‌های مختلف، گامی مؤثر در مسیر جلوگیری از کبد چرب است، زیرا قند اضافه باعث افزایش نفوذ چربی در کبد می‌شود و باید از مصرف آن اجتناب نمود.

هیچ دارویی به‌طور خاص برای بیماری کبد چرب در مردان وجود ندارد. درعوض، پزشکان برای کمک به مردان بر کنترل عوامل موثر بر این بیماری تمرکز می‌کنند. آن‌ها همچنین تاکید می‌کنند که مردان با ایجاد تغییراتی در سبک زندگی می‌توانند به‌طور قابل توجهی سلامت خود را بهبود بخشند. برخی درمان‌های متداول نیز شامل موارد زیر است:

  • اجتناب از الکل
  • کاهش وزن
  • مصرف داروها برای کنترل دیابت، کلسترول و تری گلیسیرید (چربی در خون)
  • مصرف ویتامین E و تیازولیدین دیون‌ها (داروهای مورد استفاده برای درمان دیابت)
  • رعایت رژیم غذایی سالم

سخن پایانی

با توجه به ناهمگونی جنسیتی در ابتلا به بیماری کبد چرب، مراقبت بالینی برای کاهش بار اپیدمی کبد چرب در مردان بسیار مهم است. جنسیت و هورمون‌های جنسی یکی از بزرگ‌ترین تأثیرگذاران واریانس بیولوژیکی در بیماری‌های انسانی از قبیل کبد چرب هستند. در نظر گرفتن جنس، سن، وضعیت هورمونی و تفاوت‌های فرهنگی- اجتماعی منجر به تشخیص بهتر، اهداف درمانی دقیق‌تر و پاسخ‌های درمانی موثرتر برای دستیابی به سلامت در مردان مبتلا به این بیماری کمک می‌کند. با این وجود رعایت رژیم‌های سالم و ورزش نیز می‌تواند به پیشگیری و درمان این بیماری کمک کند.

برگرفته شده از مقاله: https://kermany.com/treatment-of-fatty-liver/

***

این مطلب رپرتاژ بوده و پایگاه خبری شمانیوز صحت و یا عدم صحت مطلب فوق را تایید نمیکند و مسیولیت حقوقی آن هیچ ارتباطی با شمانیوز ندارد.

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۷ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied