شمانیوز
شما نیوز

رپرتاژ آگهی/

انواع ایمپلنت دندان ( هزینه و مزایا )

آیا درباره انواع ایمپلنت دندان اطلاعات کافی دارید؟ کاشت ایمپلنت دندان برای ایجاد لبخند زیبا یک روش درمانی بسیار موثر می باشد.

انواع ایمپلنت دندان ( هزینه و مزایا )

آشنایی با انواع ایمپلنت دندان

انواع ایمپلنت دندان بر مبنای نوع دسته بندی با هم متفاوت هستند. کاشت ایمپلنت دندان در کسانی که دندان از دست رفته دارند، یک روش درمانی بسیار مناسب است.

  برخی افراد با از دست دادن دندان های خود، اعتماد به نفس خود را نیز از دست می دهند. کاشت ایمپلنت دندان روشی بسیار مناسب و همیشگی برای جبران دندان از دست رفته می باشد.

مزایای ایمپلنت دندان

ایمپلنت دندان مزایای بسیاری دارد و همین مزایای ایمپلنت دندان باعث شده است که درمانی پرطرفدار و مطمئن باشد.

  1. جلوگیری از کج شدن دندان های اطراف
  2. تلفظ صحیح حروف
  3. ایجاد لبخند زیبا
  4. جلوگیری از تحلیل رفتن استخوان فک
  5. رعایت بهتر بهداشت دهان و دندان
  6. تقویت اعتماد به نفس
  7. بهبود عملکرد سیستم گوارشی

همانطور که در لیست بالا مزایای ایمپلنت دندان را نام بردیم و از مزایای آن آگاه شدید باید بدانید که انواع ایمپلنت دندان متفاوت است و هرکدام کارایی و مزایا و معایب خاص خود را دارند.

 

بیشتر بخوانید: پیشنهاد میکنیم مقاله مزایای ایمپلنت دندان را بطور کامل مشاهده کنید.

 

انواع ایمپلنت دندان بر اساس جای آنها در استخوان فک

  1. ایمپلنت داخل استخوانی یا اندواستیل:

ایمپلنت داخل استخوانی یکی از انواع ایمپلنت دندان است که  امروزه از آن بیشتر استفاده می شود. این نوع ایمپلنت برای اکثر افراد مناسب می باشد.

  1. ایمپلنت روی استخوانی یا ایمپلنت ساب پریو استیل:

ایمپلنت روی استخوانی یکی از انواع ایمپلنت دندان است که  بر خلاف ایمپلنت داخل استخوانی، بر روی استخوان در قسمت زیر لثه قرار می گیرد و در داخل استخوان فک فرو نمی رود.

 این نوع ایمپلنت دارای یک اسکلت فلزی دارای یک یا چند میله است که در زیر لثه جای می گیرد. این پروتز بر روی لثه محکم می شود و دندان های مصنوعی روی پایه هایی که از لثه خارج شده اند،  متصل می شوند.

هنگامی که استخوان فک بیمار تحلیل رفته باشد و یا فرد نخواهد پیوند استخوان را برای جایگذاری ایمپلنت در داخل استخوان فک انجام دهد، از این روش استفاده می شود.

  1. ایمپلنت زیگوماتیک

ایمپلنت زیگوماتیک از انواع ایمپلنت دندان است که خیلی کم استفاده می شود. عمل استفاده از این نوع ایمپلنت پیچیده است.

زمانی که استخوان فک تحلیل رفته باشد و نتوان از روش های ایمپلنت داخل استخوانی استفاده کرد، دندانپزشک ایمپلنت زیگوماتیک را در داخل استخوان گونه قرار می دهد.

باید توجه داشته باشید که ایمپلنت دندان قیمت های متفاوتی دارد و هر کدام از انواع ایمپلنت دندان با توجه به ساختار و کیفیت قیمت های متفاوتی دارند.

هزینه ایمپلنت دندان در ایران متفاوت است و براساس مواردی مانند جنس ایمپلنت – مارک ایمپلنت – تعداد و ایمپلنت و .... تعیین می شود.

 

بیشتر بخوانید: پیشنهاد میکنیم مقاله هزینه ایمپلنت دندان در ایران را بطور کامل مطالعه کنید.

 

انواع ایمپلنت دندان از نظر سطح بدنه

انواع ایمپلنت دندان از نظر سطح بدنه با هم متفاوت هستند. سطح بدنه ایمپلنت های دندان در گذشته صاف و هموار و از جنس تیتانیوم بود. زبر بودن سطح بدنه ایمپلنت در چسبیدن آن به استخوان تاثیر زیادی دارد.

به همین علت سطح بدنه ایمپلنت با یک لایه هیدروکسی آپاتیت پوشانده شد تا سطح اتصال ایمپلنت به استخوان افزایش یابد. زیرا جنس این مواد شبیه جنس استخوان است.

زبری بیش از حد ایمپلنت موجب بروز عفونت ایمپلنت می شود ، به همین دلیل برخی از طراحان ایمپلنت، ایمپلنت هایی ساخته اند که بخش هایی از آن صاف و بخش های دیگر زبر است.

ایمپلنت ها از نظر زبری سطح بدنه به گروه های ایمپلنت با بافت سه بعدی، ایمپلنت زبر پولیش شده قسمت بالایی و ایمپلنت زبر پولیش شده قسمت پایینی تقسیم می شوند.

انواع ایمپلنت از نظر جنس مواد به کار رفته

انواع ایمپلنت دندان با توجه به نوع مواد پایه ایمپلنت به دو گروه تقسیم می شوند:

  • ایمپلنت با جنس تیتانیوم: تیتانیوم فلزی است که با بدن انسان سازگار است و به خوبی به استخوان جوش می خورد.
  • ایمپلنت با جنس زیرکونیا: دی اکسید زیرکونیوم یا زیرکونیا به شکل پایه سرامیکی است که با بدن انسان سازگار است. این پایه در داخل استخوان کاشته می شود. از این جنس برای ایجاد زیبایی بیشتر استفاده می شود.

انواع ایمپلنت بر اساس اندازه

  1. ایمپلنت معمولی: از این نوع ایمپلنت  از انواع ایمپلنت دندان، معمولا در قسمت جلوی دهان استفاده می شود که قطر آن حدود 5/3 الی 2/4 می باشد.
  2. ایمپلنت پهن: از این نوع ایمپلنت در قسمت عقبی دهان به جای دندان های آسیاب بزرگ استفاده می شود که قطر آن حدود 5/4 الی 6 میلی متر می باشد.
  3. مینی ایمپلنت: کسانی که جای کافی برای کاشت ایمپلنت معمولی ندارند و یا تراکم استخوان فک به اندازه کافی نیست، از این روش استفاده می کنند. قطر این نوع ایمپلنت حدود 2 الی 5/3 میلی متر می باشد.

a8da1a8c-c58c-4580-a2cc-2a760b0065bb

انواع ایمپلنت دندان

انواع ایمپلنت از نظر شکل بدنه

  1. پیچی شکل مخروطی
  2. استوانه ای
  3. پیچی شکل صاف

 

انواع ایمپلنت از نظر اتصال به اباتمنت

 

اباتمنت قطعه ای واسطه است که سر ایمپلنت دندان به آن وصل می شود. بر روی اباتمنت روکش دندان نصب می گردد. اباتمنت تاج دندان را نگه می دارد.

سر ایمپلنت دندان از نظر اتصال با اباتمنت به سه نوع تقسیم بندی می شوند:

  • اتصال هشت ضلعی داخلی
  • اتصال شش ضلعی خارجی
  • اتصال شش ضلعی داخلی

انواع ایمپلنت از نظر اتصال روکش دندان به اباتمنت

  • چسبی
  • پیچی

انواع پروتز های بر پایه ایمپلنت

  • ایمپلنت تکی: این نوع همان ایمپلنت معمولی می باشد. روکش دندان بر روی  یک پایه ایمپلنت نصب می شود.
  • دندان مصنوعی بر پایه مینی ایمپلنت: این نوع پروتز ایمپلنتی برای کسانی که بیشتر دندان های خود را از دست داده اند، استفاده می شود. هزینه ایمپلنت دندان در این روش کمتر از گذاشتن ایمپلنت تکی می باشد. دوره نقاهت این روش درمانی کوتاه است و با کمترین برش یا انجام جراحی قابل انجام است. مراقب باشید که مینی ایمپلنت نازک است و تحمل فشار زیاد را ندارد.
  • دندان مصنوعی چهار ایمپلنتی: انجام این روش برای کسانی که دندان های خود را از دست داده اند، قابل اجراست. در این روش یک دست دندان کامل دندان مصنوعی فک پایین یا بالا بر روی چهار پایه ایمپلنت محکم می شود. در این روش نیازی به پیوند استخوان و جراحی های مکرر برای کاشت ایمپلنت های زیاد نیست. هزینه آن هم نسبت به کاشت ایمپلنت تکی کمتر است.
  • بریج بر پایه ایمپلنت: این نوع پروتز شبیه بریج معمولی می باشد. در این روش برای تکیه گاه بریج از دندان های ایمپلنتی استفاده می شود و به دندان طبیعی فشار وارد نمی شود.

e1223b61-dd80-47f1-b280-bf4073d51807

انواع ایمپلنت دندان

 

انواع ایمپلنت دندان از نظر مراحل درمان

ایمپلنت فوری: ایمپلنت فوری یکی از انواع ایمپلنت دندان است که بلافاصله بعد از کشیدن دندان  پوسیده و آسیب دیده، در داخل استخوان قرار می گیرد. روکشی که در این مرحله نصب می شود، موقتی است. روکش اصلی بعد از گذشت چند ماه آماده می شود. روکش موقتی مانع وارد شدن فشار به ایمپلنت می شود.

ایمپلنت یک مرحله ای: در این روش بعد از قرار دادن ایمپلنت به وسیله یک پیچ درپوش روی ایمپلنت بسته می شود و لثه روی آن کشیده نخواهد شد.

فقط لثه اطراف پایه ایمپلنت دوخته می شود. در این روش دیگر نیازی نیست، هنگام اتصال روکش، دوباره جراحی برای باز کردن روی پایه ایمپلنت انجام شود. در این روش جای دندان برای چند ماه خالی می ماند.

ایمپلنت دو مرحله ای: در این روش  از انواع ایمپلنت دندان دو جراحی انجام می شود، یکی زمان کاشت پایه ایمپلنت و دیگری زمان باز کردن لثه از روی ایمپلنت و نصب روکش دندان . در این روش ایمپلنت در زیر لثه بهتر حفظ می شود و احتمال بروز عفونت در قسمت پایه ایمپلنت کمتر می شود. دوره نقاهت جراحی دوم کوتاه است.

کلام آخر

کسانی که دندان خود را از دست داده اند، برای درمان مشکلات خود مانند نداشتن لبخند زیبا، عدم توانایی برای خوب غذا خوردن، کاهش اعتماد به نفس و عدم رعایت بهداشت دهان و دندان، باید به یک دندانپزشک خوب و با تجربه مراجعه کنند. با مراجعه به سایت دندانپزشکی آیریک به آدرس https://iricclinic.com می توانید با انواع ایمپلنت دندان آشنا شده و با مشورت متخصص ایمپلنت دندان دکتر صادق آقاجری، از یک  ایمپلنت دندان مناسب استفاده کنید.

***

این مطلب رپرتاژ بوده و پایگاه خبری شمانیوز صحت و یا عدم صحت مطلب فوق را تایید نمیکند و مسیولیت حقوقی آن هیچ ارتباطی با شمانیوز ندارد.

 

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۱ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied