شمانیوز
شما نیوز

رپرتاژ آگهی/

3 اشتباه خطرناک در بازار ارز دیجیتال را بشناسید!

هیاهوی چند سال اخیر بازار رمزارزها، توجه افراد زیادی را به این بازار جلب کرده و همواره تعداد بیشتری به فعالین حوزه کریپتوکارنسی اضافه می‌شوند. اما سرمایه گذاری و ورود به این بازار، مثل کلیه بازارهای مالی همراه با ریسک بوده و به شناخت و دقت نیاز دارد.

3 اشتباه خطرناک در بازار ارز دیجیتال را بشناسید!

 در این مقاله به بررسی سه اشتباه خطرناک در حوزه رمزارزها می‌پردازیم: 

علت بروز اشتباهات در بازار ارز دیجیتال چیست؟

این بازار به اندازه سایر بازارها به بلوغ نرسیده و به شدت نوسان می‌کند. علت این نوسانات ممکن است اخباری که در شبکه‌های اجتماعی رد و بدل می‌شود، معاملات نهنگ‌ها (معاملات افرادی با سرمایه بسیار زیاد در بازار ارز دیجیتال) و یا سایر موارد باشد. هرساله میلیون‌ها نفر به این بازار اضافه شده و به خرید و فروش ارز دیجیتال می‌پردازند. با در نظر گرفتن تمام شرایط این بازار، جای تعجب نیست که اکثر آن‌ها در نهایت حاصلی جز ضرر از خرید ارز دیجیتال ندارند.

از آنجایی که بسیاری از معامله‌گران تجربه خاصی ندارند، مرتکب خطاهای فاحشی شده و در دام‌هایی می‌افتند که به علت سردرگمی، نداشتن اطلاعات درست، رفتارهای هیجانی و تأثیرپذیری از باقی افراد ایجاد شده است. در اینجا به بررسی 3 مورد از آن‌ها می‌پردازیم.

وقتی ریسک خیلی بالاست، هر معامله‌گر تازه‌کار یا با تجربه‌ای باید یک گام به عقب برگشته و استراتژی معاملاتی و نیز آنچه در واقعیت رخ داده را بسنجد و در صورت نیاز، آن را بازبینی کند.

3 اشتباه رایج هنگام خرید و فروش ارز دیجیتال

اشتباه اول: ترس از دست دادن یا FOMO

اصطلاح فومو مخفف عبارت Fear Of Missing Out به معنای ترس از دست دادن است. این اشتباه وقتی رخ می‌دهد که فرد به دلیل ترسی که بخاطر از دست دادن فرصت فرضی خود دارد، یک عکس العمل هیجان زده از خود نشان می‌دهد. به عبارتی دیگر این اضطراب و هیجان حاصل از آن منجر می‌شود که فرد، نگران عقب ماندن از دیگران به دلیل از دست دادن این فرصت فرضی شود.

با توجه به اینکه بازار ارزهای دیجیتال تا حد زیادی تحت تأثیر رسانه‌های اجتماعی است، این موضوع دور از انتظار نیست. بسیاری از ما در طی روز، اطلاعات زیادی از حساب‌های کاربری عموماً ناآشنا در خصوص قیمت ارز دیجیتال و یا سیگنال‌های خرید ارز دیجیتال در اینترنت دریافت می‌کنیم. علاوه بر این رسانه‌های اجتماعی، پتانسیل‌هایی را برای تبلیغات ویروسی در فضای اینترنت فراهم می‌کنند. در واقع انبوهی از افراد یک ارز دیجیتال را صرفاً به این دلیل که تعداد دیگری آن را خریده و یا درباره آن حرف می‌زنند، خریداری می‌کنند.

در یک نظرسنجی که در سال 2021 توسط NORC در دانشگاه شیکاگو به منظور بررسی اینکه چه میزان از خرید ارز دیجیتال توسط رسانه‌ها هدایت می‌شود انجام شد، مشخص گردید که 24 درصد از معامله گران ارز دیجیتال، به طور عمده اطلاعات خرید و فروش ارز دیجیتال و نیز قیمت ارز دیجیتال مورد نظر را از شبکه‌های اجتماعی به دست می‌آوردند. 26 درصد از طریق صرافی‌ها و 25 درصد نیز از پلتفرم‌های معاملاتی عمومی‌تر مثل رابین‌هود (Robinhood) اطلاعات خود را کسب می‌کنند.

این نظرسنجی به تنهایی نشان می‌دهد که بسیاری از معامله گران چقدر ناآگاه هستند. تکیه کردن صرف بر شبکه‌های اجتماعی یکی از بهترین میانبرها به سمت بدبختی است. معامله‌گران باید به دنبال راه‌های دیگری برای بدست آوردن اطلاعات در مورد خرید ارز دیجیتال و یا قیمت ارز دیجیتال باشند که سوگیری نداشته و هدفمندتر باشد. این منابع می‌تواند وایت پیپر (Whitepaper) ارز دیجیتال و یا وب‌سایت شرکت ارائه کننده آن باشد. همچنین در ایران، می‌توانید از وبسایت‌های معتبری مثل والکس همانند سایت Coinbase برای این کار استفاده کنید.

در غیر این صورت افراد در این دام تبعیت از عموم مردم افتاده و به دنبال حرف‌های مطرح شده در شبکه‌های اجتماعی مثل توییتر، تلگرام و یا اینستاگرام می‌روند. همچنین باید به یاد داشته باشید که وارد شدن به دنیای یک ارز دیجیتال بعد از اینکه در شبکه‌های اجتماعی بحث برانگیز شده، معمولاً به این معناست که آن ارز دیجیتال به یک قله رسیده است. در واقع بسیاری از مردم در نقطه‌ای به یک ارز وارد می‌شوند که در آستانه سقوط قرار دارد.

به عنوان یک اثبات بر ادعایمان در این مورد، می‌توان به ضرر 770 میلیون دلاری فعالان حوزه کریپتو در سال 2021 که از طریق کلاه‌برداری در شبکه‌های اجتماعی دارایی‌های خود را از دست داده‌اند اشاره کرد. این آمار توسط FTC در آمریکا عنوان شده است.

9eb53499-e0a5-40d0-b413-b5482762d57d

اشتباه دوم: فروش ناشی از ترس

روی دیگر خرید هیجانی، فروش هیجانی است. در واقع اجتناب از این اشتباه کار سخت‌تری است. در لحظه‌ای دچار ترس شده‌اید، تمایز بین اینکه این توکن در حال مرگ است و یا یک توکن آینده دار، سخت می‌شود. یکی از وسوسه‌هایی که بسیاری از افراد که تازه وارد این حوزه شده‌اند با آن مواجه می‌شوند این است که مثلاً 1000 دلار خرید ارز دیجیتال انجام بدهند و زمانی که با یک افت چشمگیر مواجه شد، مثلاً به 800 دلار رسید، آن را سریعاً به فروش برسانند.

به‌خصوص اگر یک معامله‌گر ریسک گریز باشید، ممکن است برای جلوگیری از ضرر و محدود کردن مقدار آن، ترجیح بدهید که ارز خود را هرچه سریع‌تر در این شرایط به فروش برسانید. هرچند این کار در شرایطی که فکر کنید قیمت ارز دیجیتالی که در آن سرمایه گذاری کرده‌اید هرگز به مقدار قبلی برنگشته و یا در شرایطی که دیگر قصد سرمایه گذاری در آن را ندارید، معقول باشد. اما اگر آن را فروخته و دوباره در قیمت‌های بالاتر خریداری کنید، صرفاً متحمل ضررهای سنگین خواهید شد.

اشتباه سوم: انجام دادن معاملات پر تعداد

این مورد در واقع ترکیبی از خرید و فروش هیجانی است. برخی از معامله گران تازه‌کار تمایل شدیدی به جابجا شدن بین معاملات مختلف دارند. این کار معمولاً به این شکل است که افراد یک توکن دارند و به امید به دست آوردن سود بیشتر، آن را فروخته و یک توکن دیگر می‌خرند و به همین شکل این چرخه را ادامه می‌دهند. هیچ تضمینی وجود ندارد که این شیوه معاملاتی سود بیشتری برای آن‌ها داشته باشد. اما چیزی که مسلم است، این است که این افراد، هزینه معاملاتی بیشتری برای هر انتقال پول و یا خریدی که انجام می‌دهند می‌پردازند. اگر این موضوع را با این احتمال که بیشتر این افراد از یک توکن با ضرر خارج شده و از توکن بعدی نیز با ضرر خارج می‌شوند کنار هم بگذاریم، حدس این که آن‌ها به شکل مرکب متحمل ضرر می‌شنوند دور از انتظار نیست.

راه جلوگیری از بروز این خطا این است که یک درک واقع‌بینانه از اینکه کدام ارزهای دیجیتال از بقیه قوی‌تر و بنیادی‌تر بوده داشته و به آن‌ها پایبند باشید و به یاد داشته باشید که بازار ارز دیجیتال هنوز بسیار جوان است و حتی ارزهایی که با سرعت آرامی در حال رشد هستند، ممکن است چند سال آینده قیمت خیلی بالاتری از قیمت فعلی داشته باشند.

نتیجه‌گیری

برای جلوگیری از ضرر و زیان به نظر می‌رسد بهترین راه انتخاب هوشمندانه چند ارز دیجیتال و پایبند ماندن به آنان با تحلیل درست و از روی دانش و تجربه است. در کنار این موارد برای نگهداری ارز دیجیتال خود صرافی قابل اعتمادی مثل والکس که با احراز هویت می‌تواند امنیت معاملات را افزایش دهد، به شما در جلوگیری از ضررهای ناشی از ترس‌های از نگهداری ارز دیجیتال کمک می‌کند.

***

این مطلب رپرتاژ بوده و پایگاه خبری شمانیوز صحت و یا عدم صحت مطلب فوق را تایید نمیکند و مسیولیت حقوقی آن هیچ ارتباطی با شمانیوز ندارد.

 

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied