شمانیوز
شما نیوز

رپرتاژ آگهی/

قیمت میلگرد در این روزها چه وضعیتی دارد؟

میلگرد آجدار به دلیل کاربرد فراوانی که در صنایع مختلف از جمله ساختمان سازی و عمران دارد، به یکی از محصولات استراتژیک در بازار آهن و فولاد کشور تبدیل شده است. هر گونه تغییر قیمتی آن هم به صورت مستقیم روی صنایع وابسته تاثیر می گذارد. از این رو، بررسی قیمت میلگرد برای کسانی که در این حوزه یا سایر زمینه‌ های مرتبط فعالیت دارند، بسیار حائز اهمیت است. با توجه به اهمیت موضوع، در اینجا به بررسی نرخ آرماتور در روزهای اخیر پرداخته و عوامل موثر بر تغییرات آن پرداخته ایم. تا انتهای مقاله با ما همراه باشید.

قیمت میلگرد در این روزها چه وضعیتی دارد؟

قیمت میلگرد در روزهای اخیر

نرخ فروش آرماتور در بازه زمانی اخیر یک روند نوسانی را پشت سر گذاشته است. در بهار امسال با توجه به حرکت صعودی کلی بازار آهن و فولاد، میلگرد هم یک روند رو به رشد را طی کرد. در ادامه، این روند در دهه اول تیر ماه تغییر کرده و قیمت آن بالاخره پس از چندین روز افزایش، شروع به کاهش کرد. البته این کاهش قیمت‌ها چند روزی بیشتر به طول نیانجامید و با پایان دهه اول تیر، افزایش نرخ فروش آن مجددا آغاز شد. به این شکل که در چند روز گذشته، قمیت میلگرد آجدار بین ۲۰۰ تا ۸۰۰ تومان در مبادی مختلف افزایش یافته است.

به این ترتیب می توان گفت، کاهش قیمتی ده روز اول تابستان به سرعت جبران شد و قیمت میلگرد به همان حالت قبلی خود بازگشت. این حرکت همراه با نوسان نرخ فروش میلگرد که به طور کلی برآیندی افزایشی داشته، تحت تاثیر عوامل گوناگونی ایجاد شده است. در ادامه، برخی از مهمترین عوامل اثرگذار بر تغییرات نرخ این آرماتور را مورد بررسی قرار می دهیم. این گونه امکان تحلیل این فاکتورها را داشته و می توانید قیمت آن را در روزهای آتی را تا حدودی پیش بینی کنید.

عوامل موثر بر نوسانات قیمتی میلگرد

فاکتورهای زیادی بر تغییر نرخ آرماتور آجدار در روزهای اخیر تاثیرگذار بوده اند؛ اگر چه اثر همه این عوامل به یک اندازه نبوده است. به هر حال، بررسی این عوامل و میزان تاثیرشان برای آگاهی از روند احتمالی نرخ فروش این محصول در روزهای آینده اهمیت زیادی دارد. به همین خاطر، در این بخش تعدادی از عوامل مهم اثرگذار بر قیمت میلگرد آجدار را تحلیل کرده ایم:

1-تغییرات نرخ ارز

بدون شک، این عامل مهمترین فاکتور تاثیرگذار بر قیمت آهن آلات در روزهای گذشته بوده است؛ چرا که تقریبا در تمام مدت فعال بودن بازار آهن در سال جاری، روند حرکتی قیمت ارز و فولاد با یکدیکر همسو بوده اند. به این شکل که در سه ماهه اول سال، نرخ ارز و دلار یک روند کاملا صعودی را طی کرد. این افزایش به صورت کاملا واضح در نرخ فروش میلگرد آجدار هم اتفاق افتاد. از طرف دیگر، دهه اول تیر ماه یک نوسان منفی موقت در بازار ارز داشتیم که به سرعت نرخ آرماتور هم کاهش پیدا کرد. در نهایت، اکنون که نرخ ارز مجددا رو به بالا حرکت کرده، همین اتفاق در قیمت فروش میلگرد هم رخ داده است.

2-قیمت جهانی میلگرد

این مورد هم فاکتور دیگری است که معمولا بر قیمت فروش میلگرد در کشورهای مختلف تاثیر می گذارد. اما در بازه زمانی اخیر، شاهد کمترین اثر قیمت جهانی بر روی نرخ فروش میلگرد داخل کشور بوده ایم. در واقع، با وجود افت چشم گیر قیمت ها در بازار جهانی میلگرد، نرخ فروش آن در بازار داخل روندی مشابه را ثبت نکرده است. دلیل اصلی آن هم افزایش نرخ ارز در کشور و کاهش ارزش پول ملی بوده که به سادگی این فاکتور مهم را بی تاثیر کرده است.

 

c9baadf4-6f05-43a2-864d-1da276663363

3-میزان عرضه و تقاضا

عامل دیگری که می تواند بر نرخ فروش میلگرد در بازار داخل تاثیر بگذارد، میزان عرضه و تقاضا است. در صورتی که میزان تولید میلگرد افزایش یافته یا تقاضای آن کاهش یابد، قیمت آن هم افت می کند. برعکس این شرایط هم امکان پذیر بوده و در صورت افزایش تقاضا یا کاهش عرضه، رشد قیمت میلگرد را شاهد خواهیم بود. در بازه زمانی اخیر، گاها برخی شرکت ها اقدام به جلوگیری از فروش محصولات شان کرده اند که این موضوع به کاهش عرضه و در نتیجه افزایش بیشتر قیمت ها منجر شده است.

4-قوانین و عوارض مصوب برای صادرات آرماتور

قوانینی که دولت برای صادرات میلگرد و سایر مقاطع فولادی تصویب می کند هم تا حد زیادی در تعیین قیمت فروش میلگرد در بازار داخل تاثیر دارند. در صورتی که این قوانین به افزایش نرخ عوارض منجر شود، صادرات صرفه اقتصادی کمتری خواهد داشت. به همین دلیل، شرکت ها تمایل دارند محصولات خود را در بازار داخل عرضه کنند. در نتیجه، امکان کاهش قیمت میلگرد در بازار داخل وجود دارد. در صورتی هم که قوانین مربوطه صادرات را تسهیل کنند، صادرات افزایش پیدا کرده و شرایط برعکس می شود.

5-وضعیت فروش میلگرد در بورس کالا

شرایط خرید و فروش میلگرد در بورس کالا به صورت مستقیم بر بازار آزاد هم تاثیر می گذارد. این شرایط هم شامل مقدار معاملات و هم قیمت انجام آن ها می باشد. در صورتی که تقاضا در بازار بورس افزایش یابد، نرخ فروش میلگرد هم بالا رفته و این افزایش قیمت به سرعت در بازار آزاد هم رخ می دهد. زمانی هم که عرضه توسط شرکت های فولادی در بورس افزایش یافته و تقاضای زیادی برای خرید میلگرد وجود نداشته باشد، کاهش قیمت آن در بورس را شاهد خواهیم بود که این موضوع هم می تواند بر نرخ فروش آزاد آرماتور اثرگذار باشد.

جمع بندی

میلگرد به دلیل کاربرد فراوانی که در صنایع گوناگون کشور به خصوص حوزه ساختمان و مسکن دارد، به یک کالای استراتژیک تبدیل شده که اطلاع از قیمت آن اهمیت فراوانی برای فعالان این حوزه ها دارد. در این جا روند تغییرات قیمتی میلگرد در روزهای اخیر را مورد بررسی قرار دادیم. همان طور که مشاهده کردید، قیمت میلگرد یک روند پر نوسان را طی کرده که برآیند کل آن صعودی بوده است. عوامل زیادی بر نوسانات اخیر بازار میلگرد تاثیر داشته اند؛ اما دلیل اصلی این افزایش قیمت، بالا رفتن نرخ ارز بوده است.

***

این مطلب رپرتاژ بوده و پایگاه خبری شمانیوز صحت و یا عدم صحت مطلب فوق را تایید نمیکند و مسیولیت حقوقی آن هیچ ارتباطی با شمانیوز ندارد.

 

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied

تبلیغات متنی