شمانیوز
شما نیوز

رپرتاژ آگهی/

صادرات میلگرد چگونه انجام می‌شود؟

مشتریان میلگرد ایران در بازار جهانی آهن و فولاد کم نیستند و همین موضوع باعث شده تا بسیاری از تولیدکنندگان داخلی، به فکر اخذ مجوز صادرات میلگرد بیفتند. البته اخذ این مجوز ساده نیست و به تشریفات اداری و گمرکی زیاد نیاز دارد و برای رسیدن به آن، باید مدارک متعددی را اخذ کنید.

صادرات میلگرد چگونه انجام می‌شود؟

همچنین ممکن است علاوه بر موانع داخلی، در کشورهای مقصد نیز با چالش‌های متعددی در زمینه واردات روبرو شوید. در این مقاله، با مدارک  مراحل لازم برای اخذ مجوز صادرات میلگرد و چالش‌های آن، آشنا می‌شوید:

 

قیمت میلگرد صادراتی به چه عواملی بستگی دارد؟

قیمت میلگرد صادراتی معمولاً در واحد تن و بر اساس میزان تقاضای آن در بازار جهانی و قیمت جهانی شمش تعیین می‌شود و عوامل متعددی بر آن تأثیر می‌گذارند:

 

  • میزان شهرت کارخانه سازنده میلگرد
  • کیفیت میلگرد صادراتی که به تکنولوژی تولید میلگرد و استانداردهای مورد استفاده در ساخت آن بستگی دارد.
  • حجم بار میلگرد صادراتی
  • محل صدور بار میلگرد

 

به عنوان مثال، کارخانه شاهین بناب، میلگردهای خود را مطابق با استاندارد ملی و استانداردهای بین‌المللی BS 4449، ISO 6935-2 و DIN 488 تولید می‌کند و همین موضوع باعث شده که محصولات آن برای صادرات مناسب باشند. البته قیمت میلگرد شاهین بناب درب کارخانه با قیمت صادراتی آن متفاوت است.

fee0e810-f7fe-4d34-8015-46e598899816

مدارک موردنیاز برای صادرات میلگرد چیست؟

این بخش مخصوص تولیدکنندگانی است که به تازگی قصد کرده‌اند تا میلگرد خود را صادر کنند، چرا که سایر کارخانه‌های صادرکننده میلگرد این مدارک را اخذ کرده‌اند و با فرایند آن آشنایی دارند. برای اخذ مجوز صادرات میلگرد، به مدارک زیر نیاز دارید:

 

کارت بازرگانی

کارت بازرگانی مدرکی است که با استفاده از آن می‌توانید خودتان به‌صورت خودکار اقدام به صادرات میلگرد کنید. دریافت این کارت هم برای افراد حقیقی و هم افراد حقوقی میسر است. در صورت عدم اخذ این مدرک، باید فرایند صادرات میلگرد را به شرکت‌های بازرگانی بسپارید.

 

گواهی استاندارد

اخذ این گواهی برای کالاهایی که صادرات آن‌ها به رعایت کردن موازین اجباری استانداردهای ملی بستگی دارد، ضروری است. میلگرد نیز در دسته همین کالاها قرار دارد و سایر کشورها میلگردی را وارد می‌کنند که علاوه بر این گواهینامه، گواهی آنالیز فنی نیز داشته باشد.

 

گواهی خرید

این گواهی را شما باید برای خریدار میلگرد در مقصد صادر کنید و موارد زیر باید در آن ذکر شود:

 

  • تاریخ
  • شماره سفارش
  • نام و نشانی خریدار و فروشنده
  • مقدار کالا و مشخصات آن
  • تعرفه گمرکی محصول
  • قیمت هر واحد و قیمت کل

 

گواهی عدل بندی

این گواهی شباهت زیادی با گواهی خرید دارد، با این تفاوت که قیمت در آن ذکر نمی‌شود و مربوط به حمل‌ونقل کالا است.

 

گواهی مبدأ

گواهی مبدأ حاوی مشخصات فنی محصول است و به نوعی تولید محصول در کشور مبدأ را تائید می‌کند.

 

بارنامه حمل

به سند اصلی انتقال مالکیت کالا از فروشنده به خریدار، بارنامه حمل می‌گویند. همچنین نحوه انتقال بار (زمینی، هوایی، ریلی و ...) در این بارنامه ذکر می‌شود.

کارنه تیر

کارنه تیر نام اتحادیه‌ای است که در سال 1959 به منظور کاستن از تشریفات گمرکی در حمل‌ونقل‌های جاده‌ای تشکیل شد و ایران نیز عوض این اتحادیه است. در صورتی که بار شما دارای گواهی کارنه تیر باشد و بخواهد وارد کشورهای عضو این اتحادیه شود، دیگر نیازی به پرداخت عوارض گمرکی نیست.

 

 

برای صادرات میلگرد باید چه مراحلی طی شود؟

صادرات میلگرد تشریفات و مراحل مخصوص به خود را دارد که در ادامه با آن‌ها آشنا می‌شوید:

 

  1. نخست سفارش میلگرد توسط تولیدکننده دریافت می‌شود.
  2. همانند فروش داخلی، یک پیش فاکتور که وزن، تعداد و مشخصات میلگرد موردنظر خریدار در آن درج ‌شده، به همراه قیمت روز میلگرد صادراتی، صادر می‌شود.
  3. بار بسته‌بندی و آماده می‌شود.
  4. تعرفه گمرکی میلگرد صادراتی مشخص می‌شود.
  5. مجوزهایی که در قسمت قبل ذکر شده، اخذ می‌شود.
  6. کالا به گمرک تحویل شده و اظهارنامه صادراتی تنظیم می‌شود.
  7. در انتها نیز بار بیمه شده و گواهی بازرسی و گواهی مبدأ برای آن صادر می‌شود.

 

کدام کارخانه‌ها در ایران میلگرد صادر می‌کنند؟

تعداد کارخانه‌های صادرکننده میلگرد در ایران کم نیست، چرا که کیفیت شمش فولادی مورد استفاده برای تولید میلگرد در ایران، بسیار بالا بوده و اکثر کارخانه‌های تولیدکننده، مجهز به فناوری روز دنیا هستند. از میان معروف‌ترین کارخانه‌های صادرکننده میلگرد در ایران، می‌توانیم به لیست زیر اشاره کنیم:

 

  • کارخانه ذوب‌آهن اصفهان
  • فولاد میانه تبریز (فولاد آذربایجان)
  • فولاد آناهیتا گیلان
  • ظفر بناب
  • ارگ تبریز

 

در میان کارخانه‌های بالا، فولاد میانه تبریز به شبکه حمل‌ونقل ریلی بین‌المللی دسترسی مستقیم دارد و میلگردهای خود را از این طریق، به همسایه‌های غربی و شمال غربی ایران، صادر می‌کند. البته قیمت آنلاین میلگرد میانه کمی با قیمت صادراتی آن متفاوت است.

 

9189f80f-9b42-4571-9252-ac58279145f6

کدام کشورها از ایران میلگرد وارد می‌کنند؟

تقریباً تمامی کشورهای همسایه ایران یعنی افغانستان، پاکستان، ترکمنستان، ارمنستان، آذربایجان، ترکیه و عراق از ایران میلگرد وارد می‌کنند و به جز آن‌ها، کشورهایی که به ایران نزدیک هستند و مرزی با کشورمان ندارند نیز واردکننده میلگرد کارخانه‌های ایران هستند. از میان این کشورها، می‌توان به گرجستان، سوریه، قبرس، کویت، قطر و ... اشاره کرد.

البته میلگرد کارخانه‌هایی مثل و ظفر بناب به کشورهای اروپایی هم صادر می‌شود و بازار صادراتی میلگرد این کارخانه تنها محدود به خاورمیانه نیست. کیفیت صادراتی میلگرد این کارخانه، قیمت میلگرد بناب امروز را توجیه می‌کند.

برای صادرات میلگرد به خارج از کشور، همواره باید اطلاعاتتان را در مورد قوانین صادرات در داخل کشور به‌روز نگه ‌دارید. چرا که این قوانین مدام تغییر می‌کنند. به عنوان مثال، زمانی برای صادرات میلگرد و سایر آهن‌آلات، تعرفه‌های سنگین وضع می‌شد و در سال گذشته نیز تولیدکنندگانی که حدنصاب عرضه میلگرد در بورس کالا را پر نمی‌کردند، از دریافت تیک صادراتی محروم می‌شدند. همچنین ممکن است از میان کشورهایی که در بالا نام بردیم، برخی نسبت به افزایش تعرفه‌های گمرکی خود در زمان‌های خاصی اقدام کنند تا از تولیدکنندگان داخلی خود حمایت کرده باشند.

 

برای خرید میلگرد با کیفیت صادراتی و از کارخانه‌های معتبر، می‌توانید به سایت آسرون مراجعه کنید. قیمت میلگرد در این سایت منصفانه و مقرون‌به‌صرفه است و همانند خرید از درب کارخانه، نیازی به ثبت سفارش برای تناژهای بالا نیست. همچنین کیفیت بارهای ارسالی از انبارهای آسرون تضمین می‌شود و بار شما بسته به محل استقرار پروژه‌تان، بین 1 تا 7 روز کاری ب

***

این مطلب رپرتاژ بوده و پایگاه خبری شمانیوز صحت و یا عدم صحت مطلب فوق را تایید نمیکند و مسیولیت حقوقی آن هیچ ارتباطی با شمانیوز ندارد.

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied

تبلیغات متنی