شمانیوز
شما نیوز

رپرتاژ آگهی/

معرفی محلولی مقرون به صرفه برای جایگزین ضد یخ

موتور خودروی شما گرمای زیادی تولید می کند که در صورت عدم کنترل آن می تواند آسیب جدی ایجاد کند. به همین دلیل است که ضد یخ برای نگهداری از خودروی شما هم در تابستان و هم در زمستان حیاتی است چراکه ضدیخ خواص مهم دیگری غیر از جلوگیری از یخ‌زدگی آب دارد.

معرفی محلولی مقرون به صرفه برای جایگزین ضد یخ

هنگامی که ضد یخ با آب مخلوط شده  به رادیاتور شما اضافه می شود، ضد یخ به تنظیم دمای موتور کمک می کند و در عین حال از قطعات فلزی مختلف در سیستم خنک کننده موتور شما نیز محافظت و روغن کاری می کند.یکی از مواد شیمیایی که در آن مشخصه های شیمیایی ای وجود دارد که منجر به کاهش نقطه ی انجماد و افزایش نقطه ی جوش مایعات آبی می شود، متانول است. از متانول به عنوان ضد یخ در موارد متفات استفاده می شود.در ادامه درباره ی ضد یخ و قیمت متانول با شما دوستان عزیز بیشتر صحبت خواهیم کرد..

اهمیت استفاده از ضدیخ

545ec99c-5789-4d62-b53c-1c349e554c57

ضدیخ مایع رنگی است که شما (همراه با آب) در رادیاتور خود قرار می دهید تا به تنظیم دمای موتور کمک کند. ماده اصلی آن اتیلن گلیکول است که نقطه انجماد آب را کاهش می دهد و نقطه جوش آن را افزایش می دهد. ضدیخ به جلوگیری از یخ زدن، جوشیدن یا تبخیر شدن آب رادیاتور شما کمک می کند.

ضد یخ همراه با سوخت و روغن، برای عملکرد صحیح موتور ضروری است. ضدیخ همچنین اجزای سیستم خنک کننده را که با آب در تماس هستند روغن کاری می کند و از خوردگی اجزای فلزی جلوگیری می کند.

در این مورد جالب است بدانید دانشمندان در سوئیس با به دام انداختن آب در داخل غشاهای لیپیدی مصنوعی، توانسته‌اند از تبدیل آن به یخ حتی در دمای 263- درجه سانتی گراد جلوگیری کنند. محققان می گویند که نتایج آنها می تواند به درک بیشتر نحوه تعامل آب و لیپیدها با یکدیگر در این شرایط کمک کند و نور جدیدی را در مورد اینکه چگونه برخی از موجودات زنده قادر به زنده ماندن در سرمای شدید هستند، روشن کند.


 

چه نوع ضدیخ برای محیط زیست بهتر است؟

تا این قسمت متوجه شدید ضدیخ یک محلول شیمیایی حیاتی است که در زندگی خود به آن نیاز دارید، مگر اینکه شما یک وسیله نقلیه الکتریکی داشته باشید.اما یکی از سوالات افرادی که دوستدار محیط زیست هستند این است که آیا این محلول به طبیعت ضربه می زند؟آیا ضد یخ غیر سمی وجود دارد؟

این را باید بدانید که دو نوع اصلی محلول ضد یخ وجود دارد. اولین مورد از اتیلن گلیکول ساخته شده است. نوع دوم از پروپیلن گلیکول ساخته شده است. تفاوت این دو نوع در این است که اتیلن گلیکول بسیار سمی تر از پروپیلن گلیکول می باشد.اتیلن گلیکول بسیار سمی است زیرا پس از مصرف آن توسط کبد به 4 ماده شیمیایی دیگر که بسیار سمی تر هستند تبدیل می شود. ضد یخ اتیلن گلیکول برای هر شخص یا حیوانی که آن را بنوشد سمی است و متأسفانه طعم شیرینی هم دارد که زنگ خطری برای افرادی است که فرزند کوچک یا حیوان خانگی دارند.مسمومیت با اتیلن گلیکول می تواند کشنده باشد، اما اگر ظرف یک ساعت درمان شود، احتمال مرگ بسیار کمتر است.

سمی بودن پروپیلن گلیکول که نوع دوم ضد یخ می باشد بسیار کمتر از اتیلن گلیکول است. در واقع می توان آن را "غیر سمی" برچسب گذاری کرد.پروپیلن گلیکول به راحتی در شرایط هوازی در آب شیرین، آب دریا و خاک قابل تجزیه زیستی است بنابراین در محیط پایدار نیست.پروپیلن گلیکول جایگزین بهتری نسبت به اتیلن گلیکول است، اما در نهایت باید بدانید هنوز هم یک ماده شیمیایی است که به احتمال زیاد به آب و خاک راه پیدا می‌کند.


 

هر چند وقت یکبار باید ضد یخ را عوض کنید؟

خوشبختانه، شما مجبور نیستید که ضد یخ خودروی خود را زیاد تعویض کنید. ضدیخ در خودرو باید حدودا" 5 سال یکبار تعویض شود.

یک مسئله جالب را بهتان بگوییم!ضد یخ در نور سیاه می درخشد و یکی از دلایل آن این است که تولید کنندگان به طور عمدی از افزودنی های فلورسنت در مایع ضد یخ استفاده می کنند تا امکان بازسازی در صحنه‌های تصادف خودرو را فراهم کنند. ضدیخ آن قدر فلورسنت است که حتی در نور خورشید هم می درخشد! احتمالا" این نکته همانقدر که برای ما جالب بوده است برای شما نیز همینگونه می باشد.

متانول جایگزین ضد یخ

15cb9acc-e6c8-48d2-bacf-8f679f378a85

در ابتدای این مقاله درباره ی اینکه متانول به عنوان عامل ضد یخ می باشد صحبت کردیم و دانستید که متانول یک محلول مناسب در ضد یخ می باشد.متانول یکی از ساده ترین نوع الکل می باشد و هزینه ی تولید آن بسیار مقرون به صرفه است و به راحتی شما عزیزان می توانید توسط آن از یخ زدگی سیستم خنک کننده ی خودرویتان جلوگیری کنید .با توجه به وضعیت اقتصادی کشورمان استفاده از متانول یک گزینه ی بسیار خوبی در این زمینه می باشد.البته این نکته را فراموش نکنید که در صورت استفاده از متانول به‌عنوان  ضدیخ باید حتما" چندین بار در طول فصل سرد سال،  ضدیخ به آب اضافه کنید و قبل از استفاده از متانول حتما" از مکانیک خودرویتان مشورت بگیرید.

شما می توانید اطلاعات درباره این محصول مانند نحوه ی خرید و قیمت متانول را در سایت شیمی فرنو ملاحظه بفرمایید .

بازرگانی شیمی فرنو در زمینه ی  توزیع موادشیمیایی ،صنعتی،دارویی و غذایی فعالیت می کند و مشتریان بسیاری را تا کنون جذب کرده است و تمامی مشتریان از محصولات این مجموعه راضی بوده اند .علاوه بر محصول متانول شما می توانید برای خرید زایلین ، خرید ادتا 4 سدیم و ... به این مجموعه مراجعه نمایید.

***

این مطلب رپرتاژ بوده و پایگاه خبری شمانیوز صحت و یا عدم صحت مطلب فوق را تایید نمیکند و مسیولیت حقوقی آن هیچ ارتباطی با شمانیوز ندارد.

 

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۲ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied