شمانیوز
شما نیوز

رپرتاژ آگهی/

یائسگی چه تغییرات و تاثیری بر هورمون‌های بدن دارد؟

یائسگی در زنان به معنای توقف عادت ماهانه و یک فرآیند طبیعی است. بنابراین درست نیست از آن به عنوان یک اختلال یاد کنید. بیشتر زنان از سن ۵۰ سالگی به بعد با آن مواجه می‌شوند. یائسگی زمانی اتفاق می‌افتد که در طی یکسال، سیکل پریودی رخ ندهد. قطع خونریزی تنها یکی از تاثیرات آن به‌شمار می‌رود. به خواندن این مطلب ادامه دهید تا بیشتر با تاثیرات یائسگی بر بدن و هورمون‌ها آشنا شوید.

یائسگی چه تغییرات و تاثیری بر هورمون‌های بدن دارد؟

 

اگر در این زمینه به کمک و مشاوره نیاز دارید، می‌تواند از خدمات آنلاین سلامت درمانکده استفاده کنید. با مراجعه به سایت این مجموعه فرصت مشاوره متنی و صوتی با متخصصان را خواهید داشت.

یائسگی چگونه هورمون‌های استروژن و پروژسترون را تحت تاثیر قرار می‌دهد؟

با افزایش سن، عملکرد تخمدان‌ها نیز کاهش می‌یابد و تخمک‌گذاری به درستی انجام نمی‌شود. این امر به دلیل تغییراتی است که در ترشح هورمون‌های زنانه یعنی استروژن (Estrogen) و پروژسترون (Progesterone) رخ داده است. کاهش سطح این هورمون‌‌ها باعث می‌شود تا پریود‌های نامنظم داشته باشید و یا آن را از دست بدهید.

کاهش سطح استروژن منجر به خشک و نازک شدن دیواره رحم می‌شود، به همین دلیل بسیاری از زنان هنگام نزدیکی احساس درد دارند. از سویی دیگر محیط واژن برای ابتلا به عفونت بیش از هر زمان دیگری مستعد است. عفونت می‌تواند با خارش و سوزش همراه باشد.

از دیگر عوارض کاهش سطح استروژن در بدن می توان به کاهش میل جنسی، تعریق شبانه و گرگرفتگی نیز اشاره کرد.

اگر این علائم را تجربه می‌کنید، بهتر است با دکتر متخصص زنان مشورت داشته باشید.

آیا سطح استروژن در دوران یائسگی می‌تواند بالا باشد؟

پس از یائسگی تخمدان‌ها دیگر نمی‌توانند استروژن زیادی تولید کنند. در این دوران معمولا بافت‌های چربی این هورمون را ترشح می‌کنند. بالا بودن سطح استروژن در دوران یائسگی می‌تواند نشان‌دهنده بروز سرطان سینه در آنها باشد.

آیا بعد از یائسگی لازم است استروژن دریافت کنم؟

اگر سن شما کمتر از ۴۵ سال است، به استروژن نیاز دارید تا از شما در برابر عوارض طولانی مدت کمبود آن، محافظت کند. چنانچه در سنین یائسگی قرار دارید و عوارض آن شما را به شدت تحت تاثیر قرار داده است، ممکن است پزشک متخصص استروژن درمانی را پیشنهاد کند. این امر باعث سبب می‌شود تا کیفیت زندگی شما بهتر شود.

آیا لازم است بعد از یائسگی پروژسترون مصرف کنم؟

مصرف پروژسترون بعد از دوران یائسگی نیز می‌تواند در کاهش علائم آن مانند تعریق شبانه، کمک کند.

یائسگی چگونه بر سطح هورمون FSH تاثیر می‌گذارد؟

هورمون FSH  چیست و یائسگی چگونه آن را تحت تاثیر قرار می‌دهد؟

هورمون  FSH (هورمون محرک فولیکول)، هورمونی است که از تولید استروژن حمایت کرده و وجودش برای بلوغ ضروری است. اندازه‌گیری سطح آن با هدف بررسی قدرت باروری انجام می‌شود. هر چقدر سن بالاتر می‌رود، میزان این هورمون نیز بیشتر می‌شود. بدون این هورمون دستگاه تولید مثل در زنان قادر به تخمک‌گذاری نخواهد بود.

در نیمه اول سیکل ماهانه، سطح FSH در بدن بالاست. بالا بودن این هورمون در کنار LH، باعث می‌شود تا تخمدان‌ها تحریک شوند و فولیکول آزاد کنند.

فولیکول نیز به نوبه خود شروع به تولید استروژن خواهد کرد، به این ترتیب ترشح FSH متوقف خواهد شد. زمانی که فولیکول بالغ می‌شود، تخمک را آزاد کرده و تخمک‌گذاری انجام می‌شود.

با شروع یائسگی و کاهش سطح استروژن در بدن، مغز سیگنال‌هایی را در این رابطه دریافت می‌کند. به همین دلیل دستور تولید FSH بیشتری را برای تحریک فولیکول‌ها می‌دهد. مشکل اینجاست که فولیکولی وجود ندارد که بخواهد از FSH استفاده کند. به همین دلیل با شروع یائسگی و توقف تخمک‌گذاری، سطح این هورمون در زنان افزایش پیدا می‌کند.

در دوران یائسگی سطح هورمون FSH چقدر باید باشد؟

سطح این هورمون در دوران قاعدگی ۴.۷ تا ۲۱.۵  mIU/mL و در دوران یائسگی ۲۵.۸ تا ۱۳۴.۸ mIU/mL  است.

هورمون LH چیست و در یائسگی چه تغییری می کند؟

هورمون LH ( لوتروپین - Lutropin)، تخمک‌گذاری را تحریک کرده و منجر به رشد فولیکول می‌شود. همچنین به واسطه این هورمون، فولیکول پاره خواهد شد و توده‌ای به اسم جسم زرد تشکیل می‌شود. جسم زرد نیز به نوبه خود منجر به ترشح هورمون‌های استروژن و پروژسترون خواهد شد. این مکانیسم  سبب  کاهش سطح هورمون‌های LH  و FSH در بدن می‌شوند.

به این ترتیب از ایجاد فولیکول‌های دیگر در طی سیکل ماهانه جلوگیری خواهد شد. این دو هورمون سازگار و هماهنگ با یکدیگر کار میکنند. با شروع یائسگی و کاهش سطح استروژن در بدن، مقدار LH نیز افزایش پیدا می‌کند. در واقع باید گفت در ابتدا سطح این هورمون در بدن زیاد می‌شود و پس از آن میزان FSH در دوران یائسگی افزایش پیدا می کند و تا آخر عمر بالا خواهد ماند.

آیا سطح بالای LH همیشه به معنای شروع یائسگی است؟

زمانی که تخمک‌گذاری انجام نمی‌شود و سطح LH بیشتر از حد طبیعی است، یعنی یائسگی رخ داده است. بالا بودن این هورمون در دوران قاعدگی می‌تواند نشان‌دهنده اختلالات هیپوفیز باشد. اگر با چنین مشکلی مواجه هستید، پزشکان غدد می‌توانند به شما کمک کنند. برای رزرو نوبت از دکتر غدد خوب در تهران، می‌توانید از خدمات آنلاین سلامت درمانکده بهره ببرید. با مراجعه به سایت این مجموعه تخصص مورد نظر خود را جستجو کنید تا لیستی از متخصصان غدد در سراسر استان تهران در اختیار شما قرار گیرد.

بالا بودن سطح LH  می‌تواند به دلیل سندرم تخمدان پلی کیستیک نیز باشد. در این صورت لازم است به پزشک متخصص زنان مراجعه کنید.

چه زمانی یائسگی تایید می‌شود؟

با شروع سن یائسگی و بروز علائم آن، پزشک متخصص با بررسی نتایج آزمایش‌های هورمونی  FSH LH و استروژن وقوع آن را تایید یا رد خواهد کرد.

در واقع افزایش میزان هورمون محرک فولیکولی (FSH) و کاهش میزان استروژن در آزمایش خون از نشانه‌های ورود به دوران یائسگی است. 

کاهش عوارض یائسگی با متخصصان درمانکده

با شروع سن یائسگی بهتر است با یک متخصص در ارتباط باشید تا بتوانید با خیالی راحت قدم به این مرحله از زندگی خود بگذارید. اگر برای ملاقات با پزشک متخصص تردید دارید و نمی‌دانید به کجا باید مراجعه کنید؛ شاید بهتر باشد خدمات آنلاین سلامت درمانکده را برای یکبار هم که شده تجربه کنید. با استفاده از خدمات این مجموعه اطلاعات کاملی از پزشکان متخصص فعال در سراسر تهران در اختیار شما قرار خواهد گرفت. همچنین امکان مشاوره صوتی و متنی نیز برای شما فراهم شده است.

***

این مطلب رپرتاژ بوده و پایگاه خبری شمانیوز صحت و یا عدم صحت مطلب فوق را تایید نمیکند و مسیولیت حقوقی آن هیچ ارتباطی با شمانیوز ندارد.

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied