شمانیوز
شما نیوز

رپرتاژ آگهی/

کتاب، در دنیای امروز

عشق و علاقه به کتاب در میان کتابخوان‌ها و دوست‌داران مطالعه، تا آن‌جاست که یکی از دغدغه‌های روزمره آن‌ها، تهیه کتاب‌های خوب و باکیفیت است. در این میان سوالی که برای این دسته از افراد، همیشه وجود دارد، آن است که در دنیای دیجیتالی و تکنولوژیک امروز، از کجا کتاب تهیه کنیم؟

کتاب، در دنیای امروز

اگه این سوال رو قدیم‌تر ها مثلا 15 یا 20 یا 30 یا 100 سال پیش می‌پرسیدید، بهتون سریع جواب میدان: از کتابفروشی‌ها!

ولی خب امروز دنیا کمی تغییر کرده. تکنولوژی تا عمق استراتژیک زندگی ما نفوذ کرده و چسبیده به بیخ ریشمون! پس باید توجه داشته باشیم که خرید کتاب هم مثل هرچیز دیگه‌ای با تکنولوژی عجین شده و کم کم کتابفروشی‌های سنتی جاشون رو به کتابفروشی های مدرن دادن. تو این مقاله میخوایم یکی از مدرن ترین کتابفروشی های فارسی‌زبان رو معرفی کنیم. با ما همراه باشید.

 

از کتابفروشی های سنتی تا کتابفروشی های مدرن

بیاید برگردیم به همون پونزده سال پیش! شما تصمیم میگیری کتاب تاریخ طبری رو بخری! بلند میشی شال و کلاه میکنی و سوار اتوبوس میشی خودتو بعد از چند ساعت گیر کردن تو ترافیک میرسونی به مرکز شهر. بعد تازه مشکل اصلی شروع میشه!

مغازه به مغازه دنبال کتاب میگردی و آخر سر تو یکی از کتابفروشی های میدون انقلاب، کتاب مورد نظر رو پیدا میکنی که از قضا قیمتش هم خوبه. خوشحال از این که بعد از این همه مشقت و دوندگی و از دست دادن امروزت به طو کامل، ولی در عوض کتاب رو گیر آوردی و خریدی! که ناگهان متوجه میشی تاریخ طبری 16 جلده! حالا چطوری میخوای این حجم رو بزاری رو کولت و تا خونه برگردی!

حل مشکل تاریخ طبری!

خب از رویا بیرون بیایم! الان دیگه پونزده سال پیش نیست! لازم نیست این همه پول و زمان و انرژی هزینه کنی برای گرفتن این کتاب. فقط کافیه بشینی پشت کامپیوتر یا گوشیتو بگیری دستت، گوگل رو باز کنی و تایپ کنی دانلود کتاب تاریخ طبری!

ظرف 3 دقیقه کتاب رو دریافت میکنی. نه لازمه با اتوبوس بری مرکز شهر! نه نیازی هست که شونزده جلد کتاب رو کول کنی و نه نصف روزت از دست میره. تازه کرونا هم نمیگیری!

حالا حتما میگید من تاریخ طبری نمیخوام! درسته! این فقط یه مثال بود. برگرد به اول متن و بجای تاریخ طبری اسم هر کتابی که دوست داری رو بذار! بازم اگه تکنولوژی به دادت نرسه باید اون مسیر عجیب و غریب رو طی کنی!

بگذریم. اینا که گفتیم فقط یه بخش کوچیک از مشکلات ما در زندگی سنتی بود که خداروشکر به لطف تکنولوژی حل شده. بیاید بیشتر در مورد این مشکلات بدونیم تا بیشتر قدر تکنولوژی رو بدونیم!

63290b99-6cda-44fe-9aaa-12978f748fe6

مشکل بعدی: هر کتابی به راحتی پیدا نمیشه!

رفیقی می‌گفت مدت‌های مدیدی به دنبال پیدا کردن کتاب کفرنامه کارو بود. کتابی که مدت ها از چاپ اخرش میگذشت و دیگه تجدید چاپ نشده بود. برای همین هیچ جا گیر نمیومد. این بنده خدا مدت‌های طولانی در به در به دنبال این کتاب گشت و پیدا نکرد که نکرد!

آخر سر دست به دامن اینترنت شد. سرچ کرد. لینک‌ها رو دید. دو دقیقه بعد کتاب دستش بود! تازه سرعت اینترنت ما کمه که دو دقیقه طول کشید وگرنه باید زودتر از این حرف‌ها کتاب تو مشتش بود! شوخی کردم!

یکی دیگه از محاسن تکنولوژی دقیقا همینه. بعضی از کتاب‌ها طی گذر سال‌ها نایاب میشن. یعنی چی؟ یعنی نویسنده یا ناشر به هر دلیلی که به ما ربطی نداره، یهو حال میکنه از چاپ جدید اثر جلوگیری کنه! هرچی کتاب از قبل مونده دونه دونه فروش میره و کتاب تموم میشه. حالا شما بالا برو یا پایین بیا، اگه تونستی پیدا کنی! نیست آقا! یا خانوم!

ولی کتابفروشی های مدرن این مشکل رو ندارن. دیتا قرار نیست هیچوقت تموم بشه. یه کتاب یا هر فایل دیگه‌ای یک بار در یک دیتاسنتر آپلود میشه و بعد بینهایت بار میشه دانلودش کرد. تموم شدنی نیست. بنابراین چیزی به اسم نداریم و گیر نمیاریم تو مقوله تکنولوژی مدرن شبیه جوکه!

یه مثال خیلی ساده بزنیم، میشه از کتاب‌های صادق هدایت نام برد. سال هاست که کتابهای هدایت نایاب هست. نسخه هایی که تجدید چاپ شده اغلب کیفیت خوبی نداره و مخاطب معمولا به دنبال نسخه های قدیمی این کتاب هست. پیدا کردن این نسخه های قدیمی تو بازار خیلی سخت و نزدیک به غیرممکنه اما در کتابفروشی های آنلاین خیلی راحت میتونید پیداشون کنید.

کتاب از کجا گیر بیاریم؟

خب بریم سراغ قسمت قشنگ ماجرا! تا اینجا فهیمیدم که کتابفروشی‌های مدرن که اکثرا به صورت پی دی اف و ای پاب کتاب ها رو در اختیار شما میذارن دارن کم کم جای کتاب فروشی های سنتی رو میگیرن. خود کتابفروشی های سنتی هم دارن مدرن میشن و فروششون رو از مغازه به سایت منتقل میکنن تا از تکنولوژی عقب نمونن.

خب حالا بین این همه کتابفروشی، از کجا کتاب بگیریم؟

کافه‌کتاب، بزرگ‌ترین وب‌اپلیکیشن دریافت کتاب

سایت کافه کتاب از حدود ده سال پیش ساخته شد و تا امروز به یکی از بزرگترین آرشیوهای ارائه خدمات کتاب تبدیل شده. این پایگاه در روزهای اول فقط یک سایت اینترنتی بود ولی طی این سال‌ها به مرور گسترده‌تر شده و امروز به یک «وب‌اپلیکیشن» تبدیل شده.

تو کافه کتاب فقط کتاب های قدیمی و نیاب موجوده. یعنی شما هر کتابی که نتونی تو مغازه‌ها و کتابخونه ها و کتابفروشی ها پیدا کنی، قطعا تو کافه کتاب میتونی گیر بیاری!

خدمات کافه کتاب هم متنوعه. از ارائه دانلود در وب‌اپلیکیشن بگیر تا ارسال کتاب در شبکه‌های اجتماعی و حتی پیداکردن کتابهایی از سایت‌های بزرگی مثل آمازون که بخاطر تحریم ها به ما خدمات نمیدن.

اگه میخوای از این خدمات استفاده کنید آدرس کافه کتاب اینه:

www.KaffeKetab.ir

کار کردن با کافه کتاب خیلی راحته. کافیه فقط وارد سایتش بشی و اسم کتاب رو جستجو کنی همین! کتاب آماده دانلوده! اگه احیانا سفارش کتاب خاصی رو هم بخوای بدی راحت روی دکمه «درخواست کتاب» کلیک میکنی و اسم کتاب رو تایپ می‌کنی! به همین راحتی! به همین خوشمزگی!

a3e7dcb3-8959-4ba8-8dcb-fb20a503f374

حرف آخر، کلام آخر

دنیای امروز دنیای عجیبی شده. همه چیز با سرعت پیش میره و اگه یه ذره تعلل کنی، از همه چیز عقب میمونی. لذا دیگه مثل پونزده سال پیش زمان کافی نداری تا با حوصله و آروم آروم زندگی رو پیش ببری.

حوزه فرهنگ و ادبیات هم امروز همینه. اگه سریع نباشی دچار مشکلات زیادی میشی. باید در سریع‌ترین زمان ممکن آموزش ببینی و آموزش هم به دست نمیاد مگر با مطالعه و کتاب. کافه کتاب برای همین کار ساخته شده تا نیاز شما به کتاب رو رفع کنه. یعنی با چند کلیک و ظرف یه زمان خیلی خیلی کوتاه، شما میتونی در این پایگاه کتاب موردنیاز رو پیدا کنی و دانلود کنی و بلافاصله مشغول مطالعه و یادگیری بشی.

***

این مطلب رپرتاژ بوده و پایگاه خبری شمانیوز صحت و یا عدم صحت مطلب فوق را تایید نمیکند و مسیولیت حقوقی آن هیچ ارتباطی با شمانیوز ندارد.

 

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied

تبلیغات متنی