شمانیوز
شما نیوز

رپرتاژ آگهی/

کلید اتوماتیک هوایی hyundai

جهت محافظت از سیستم‌های روشنایی، صنعتی و سایر تاسیسات در برابر خطاهای شبکه مانند اضافه‌بار و اتصال کوتاه از انواع کلید یا انواع فیوز استفاده می‌شود؛ اما با توجه به ناتوان بودن فیوزها در قطع کاملاً هم‌زمان سه فاز و خطای زیاد فیوزها در محافظت از شبکه در اکثر مواقع نمی‌توان از این وسیله جهت حفاظت مطمئن استفاده کرد. همچنین در بعضی از شبکه‌های توزیع می‌بایست به‌محض برگشت جریان یا ولتاژ یا کاهش بیش‌ازحد ولتاژ، مدار به‌طور اتوماتیک قطع و پیغام‌های لازم ارسال شود.

کلید اتوماتیک هوایی hyundai

در چنین مواقعی از کلید اتوماتیک هوایی استفاده می‌کنیم که انواع مختلفی دارد. در مقاله امروز ما می‌خواهیم به سراغ کلیدهای اتوماتیک هوایی برویم؛ نوعی از کلیدهای اتوماتیک فشار ضعیف هستند که در آمپراژ بالا مورداستفاده قرارمی گیرند.

تا انتها مطلب امروز همراه ما باشید تا به طور مفصل در رابطه کلید اتوماتیک هوایی، نحوه عملکرد آن، کاربردش و مزایا و معایب آن برایتان توضیح دهیم.

خرید کلید کامپکت اتوماتیک HYUNDAI

در خصوص خرید کلید اتوماتیک چه از نوع کامپکت و چه از نوع هوایی باید به این نکته توجه ویژه داشته باشید که اساسا خرید تجهیزات برق صنعتی هیوندا را بهتر است فقط از نمایندگی هیوندا در لاله زار خریداری کنیم.

کلید اتوماتیک هوایی چیست؟

کلید اتوماتیک هوایی یا به صورت کامل کلیدهای مدارشکن قدرت هوایی (Air Circuit breaker) یا دژنکتور (Disjoncteur) نوعی از کلیدهای اتوماتیک فشار ضعیف هستند و همان‌طور که در بالا‌تر ذکر شد، در آمپراژ بالا مورداستفاده قرار می‌گیرند.

چرا به این کلید‌ها، کلید اتوماتیک هوایی گویند؟ دلیل نام‌گذاری این کلید‌ها به هوایی گفته می‌شود به دلیل مکانیزم عمل اطفاء جرقه هنگام کلید زنی است؛ مکانیزم سیستم اطفاء جرقه در کلید هوایی در هوای آزاد صورت می‌گیرد لذا به این دسته از کلیدها، کلیدهای هوایی می‌گویند. این کلیدها به‌مرور جایگزین کلیدهای روغنی شدند و در برخی کشورهای پیشرفته مانند ایتالیا و فرانسه، به‌عنوان قطع کننده برای رنج بالای ۱۵ کیلووات استفاده می‌شوند.

 

کلیدهای اتوماتیک هوایی دو وظیفه‌ی اصلی دارند. اولین وظیفه‌ی این کلیدها حفاظت از مدارها است. در کنار آن سوئیچینگ نیز وظیفه‌ی اصلی این کلیدها است. البته شایان ذکر است که این کلید‌های اتوماتیک هوایی از شبکه‌ها نیز محافظت می‌کنند. چنان چه در شبکه‌ای، ولتاژ بسیار بالا و یا پایین بیاید، اتصال کوتاه اتفاق بیفتد، همچنین بالا و پایین شدن فرکانس و غیره را محافظت می‌کنند. این حفاظت نیز به دو شکل حرارتی و مغناطیسی اتفاق می‌افتد.

این کلید اتوماتیک هوایی به شکل ۳ و یا ۴ پل طراحی و ساخته شده‌اند. باید این نکته را خدمت شما عرض کنیم که این کلیدها در دو نوع ساخته می‌شوند:

ثابت

کشویی

ساختار کلید اتوماتیک هوایی به چه صورت است؟

این کلید‌ها به گونه‌ای طراحی شده‌اند که به طور اتوماتیک از طریق رله یا به صورت دستی از اتاق فرمان و هم‌چنین از محل، در شرایط تحت ولتاژ و زیر بار و در زمان اتصال کوتاه که جریان عبوری از مدار ممکن است تا ۱۰ برابر جریان نامی در دژنکتور باشد، قادرند مدار را قطع نمایند بدون آنکه آسیبی به آن برسد.

کلیدهای هوایی برای محافظت از یک مدار الکتریکی در مقابل خطرات ناشی از اضافه‌بار، اتصال کوتاه و اتصال به زمین، حفاظت موتوری و ژنراتوری طراحی‌شده است اما فیوز دقیقاً برعکس یک‌بار عمل کرده و پس از آن باید تعویض شود و می‌تواند مجدداً (به‌طور خودکار یا دستی) وارد مدار شود.

عملکرد کلید اتوماتیک هوایی چگونه است؟!

عملکرد این نوع مدار شکن با بقیۀ انواع مدار شکن‌ها متفاوت است، هدف اصلی تمام مدار شکن‌ها جلوگیری از ایجاد جرقه بعد از جریان صفر با ایجاد یک وضعیت که در آن کنتاکت فاصله در برابر ولتاژ مجدد سیستم مقاومت می‌کند. هدف مدار شکن‌های هوایی هم همین‌گونه است اما با روشی متفاوت؛ برای قطع قوس الکتریکی یک ولتاژ آرک بیشتر از ولتاژ تغذیه ایجاد می‌کند، ولتاژ قوس به‌عنوان حداقل ولتاژ موردنیاز حفظ قوس الکتریکی است، این مدار شکن ولتاژ آرک را با سه روش اصلی متفاوت افزایش می‌دهد:

با خنک کردن پلاسمای جرقه ولتاژ آرک را افزایش می‌دهد، همان‌طور که درجه حرارت قوس پلاسما کاهش می‌یابد، تحرک ذرات در قوس پلاسما کم می‌شود بنابراین گرادیان ولتاژ بیشتر برای حفظ قوس الکتریکی موردنیاز است.

مکانیزم عملکرد کلید اتوماتیک هوایی بدین شکل است که فنر شارژ کلید توسط دستۀ گرداننده یا موتور الکتریکی شارژ می‌شود و کلید به حالت وصل مجدد می‌رود.

در هنگام بروز خطا رلۀ الکترونیکی به کمک ترانس‌های نمونه‌بردار جریان خطا را حس کرده و طی زمان معینی فرمان دشارژ فنر به عبارتی فعال ساختن مکانیزم جریان قطع توسط کلید صادر می‌گردد. به‌طورکلی مکانیزم شارژ کلیدها یا به شکل گردننده (Rotary) است و یا به صورت فنر شارژ شده (Spring Charged) است.

کاربرد کلید‌ اتوماتیک هوایی چیست؟

  • سوئیچینگ اصلی در سیستم‌های توزیع نیرو
  • کلیدهای اتوماتیک هوایی از خازن‌ها، مولدها، ترانسفورماتورها، ماشین‌های الکتریکی را حفاظت می‌کنند.
  • اندازه‌گیری بسیاری از پارامترهای شبکه ازجمله هارمونیک

لیست قیمت محصولات هیوندا الکتریک )

  •  حفاظت تجهیزات یا فیدرها در برابر اضافه‌بار یا افزایش حرارت
  • ثبت کلیۀ خطاها، آلارم‌ها و بسیاری از پارامترها و رویدادهای مهم
  • رنج وسیعی از تجهیزات جانبی شامل کنتاکت کمکی و خطا، رله‌های تریپ (شانت و آندر)، اینترلاک، موتور و غیره

مزایا کلید اتوماتیک هوایی چیست؟

  • رنج جریانی بسیار بالا:

رنج جریان این کلیدها بسیار گسترده است. جریان آن‌ها از ۱۶۰۰ آمپر تا ۶۳۰۰ جریان آمپر ساخته می‌شود.

  • دقت و حفاظت بسیار بالا:

به دلیل استفاده از رله الکترونیکی در این کلید‌ها، از دقت و همچنین انعطاف‌پذیری بسیار بالایی برخوردار هستند.

  • عمر بالای این کلید‌ها:

لازم به ذکر است که این کلیدها حدودا دو برابر کلیدهای اتوماتیک کمپکت کار می‌کنند.

  • قدرت قطع بسیار بالا:

این کلیدها قدرت قطع فوق‌العاده بالایی دارند. قدرت قطع آن‌ها از حدود ۵۵ تا ۲۰۰ میلی‌آمپر است.

معایب کلید اتوماتیک هوایی چیست؟!

طبیعتاً هر وسیله‌ای در کنار مزایایی که دارد، معایبی دارد و قطعاً وسیله‌ی بی‌عیب در دنیا وجود ندارد! پس به سراغ معایب کلید اتوماتیک هوایی برویم و آن‌ها را بررسی کنیم.

معایب کلید اتوماتیک هوایی عبارت‌اند از:

  • تجهیزات مورد نیاز برای تولید هوا برای کلید‌های اتوماتیک هوایی زیاد است.
  • مورد اول، باعث بالا رفتن احتمال جرقه‌زنی مجدد می‌شود زیرا باید کمپرسور هوا ظرفیت بسیار بالایی داشته باشد که این اتفاق رخ ندهد.
  • احتمال نشت هوا درون اتصالات لوله‌های داخل کلید اتوماتیک هوایی
  • توانایی خاموش کردن جرقه آن از خلأ و گاز sf6 کم‌تر است.

کلید اتوماتیک هوایی چه اجزایی دارد؟!

  • دکمه قطع کلید
  • دکمه وصل کلید
  • کنتاکت‌‌های اصلی
  • کنتاکت‌های جرقه زن
  • محفظه‌های جرقه گیر
  • ترمینال‌های ورودی و خروجی
  • لوازم جانبی کلید اتوماتیک
  • نشان‌گرهای وضعیت قطع یا وصل کلید

چگونه فنر‌های کلید‌ اتوماتیک هوایی را شارژ و دشارژ کنیم؟

شارژ شدن این فنرها به دو شکل اتوماتیک و دستی اتفاق می‌افتد. اتوماتیک شارژ شدن فنر کلیدهای اتوماتیک هوایی به کمک موتور انجام می‌شود.

ابتدا شارژ شدن به صورت دستی را برایتان توضیح می‌دهیم و سپس به سراغ نمونه‌ی اتوماتیک می‌رویم. اگر بخواهید دستی فنر را شارژ کنید باید اهرم را چندین بار بالا و پایین کنید تا charged ok بر روی صفحه‌ی نمایش گر نمایان شود. حالت اتوماتیک نیز این‌گونه است که از یک موتور برای شارژ کردن کمک می‌گیریم وقتی که موتور داخل محل مخصوص قرار بگیرد مطابق با دستورهای تعیین‌شده موتور فنر را شارژ می‌کند و پس از شارژ کلید آماده‌به‌کار می‌شود.

شایان ذکر است که، با فشار دادن شاسی close بر روی کلید، کنتاکت‌ها به هم وصل می‌شوند و با فشار دادن شای open، ندار قطع می‌گردد. ورودی‌های کلید به یکدیگر وصل می‌شوند مصرف‌کننده نیز پشت کلید زمین می‌شود و این اتفاق توسط نمایش گر نشان داده می‌شود.

نحوه انتخاب کلید‌ اتوماتیک هوایی مناسب؟

برای خرید کلید اتوماتیک هوایی هیوندای کلیک کنید.

در موقع خرید و انتخاب کلید هوایی، چندین پارامتر حائز اهمیت می‌باشند که عبارت‌اند از:

  • جریان نامی کلید هوایی
  • قدرت قطع کلید هوایی
  • تعداد پل کلید هوایی (سه پل و یا چهار پل)
  • نوع واحد میکرو لاجیک نصب‌شده روی کلید
  • نوع شارژ فنر کلید (دستی یا اتوماتیک)

***

این مطلب رپرتاژ بوده و پایگاه خبری شمانیوز صحت و یا عدم صحت مطلب فوق را تایید نمیکند و مسیولیت حقوقی آن هیچ ارتباطی با شمانیوز ندارد.

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied