شمانیوز
شما نیوز

رپرتاژ آگهی/

نکات مهم هنگام تعویض کنتاکتور کولر گازی

دلیل خراب شدن کنتاکتور چیست؟

نکات مهم هنگام تعویض کنتاکتور کولر گازی

تعویض کنتاکتور کولر گازی چگونه است؟ برای اطلاعات درباره ی این سوالات در ادامه همراه ما باشید.احتمالا" مقالات بسیاری درباره اینکه کنتاکتور چیست و چه کاربردی دارد را خوانده اید اما گاهی افرادی که با این وسیله سروکار دارند با مشکلاتی مواجه می شوند و ممکن است کنتاکتور آنها کار نکند و نیاز به تعمیر داشته باشد اما چون فرد به اطلاعات مربروطه دسترسی ندارد نمی تواند مشکل دستگاه خود را پیدا کند . ما در این مطلب تمامی مواردی که می تواند بر روی دستگاهتان تاثیر منفی بگذارد را برایتان توضیح می دهیم.

 

نحوه ی عملکرد کنتاکتور در کولر گازی

کنتاکتور می تواند بخشی از کولر گازی شما باشد البته کنتاکتور در تابلو برق های صنعتی نیز وجود دارد.کنتاکتوری که در داخل کولر گازی شما است جریان برق را به داخل واحد کنترل می کند. وقتی AC را خاموش می کنید، کنتاکتور بالا می رود و برق را مسدود می کند به همین ترتیب، هربار که کولر گازی را روشن می کنید، کنتاکتور پایین می آید و به برق اجازه می دهد تا سیستم را تغذیه کند. هنگامی که خانه شما به دمای تنظیم شده روی ترموستات رسید، کنتاکتور دوباره بالا می رود.

هنگامی که از کنتاکتور استفاده می کنید به مرور زمان آنها دچار ساییدگی و پارگی می شوند. این موضوع می تواند منجر به گرمای بیش از حد شود در نتیجه کنتاکتور شما روشن نمی شود.از آنجایی که نمی خواهید کولر گازی در گرم ترین ماه های سال از کار بیوفتد، به علائم و نشانه های کنتاکتور توجه ویژه نمایید.یکی از نشانه های خرابی کنتاکتور این است که واحد کنداسور هرگز خاموش نمی شود که این می تواند نشانه ای از ذوب شدن کنتاکتور باشد و کولر گازی هیچ وسیله ای برای مسدود کردن جریان برق نداشته باشد از نشانه های دیگر می توان به صدای پچ پچ آن اشاره کرد.

نشانه های دیگر آن این است که وقتی AC را روشن می کنید، ممکن است صدای روشن شدن کولر را بشنوید، اما به طور کامل روشن نشود.

نحوه ی تست کنتاکتور

قبل از تعویض کنتاکتور، برق کولر گازی را قطع کنید. این کار را در ترموستات و سطح شکن انجام دهید. عدم انجام این کار، می تواند منجر به برق گرفتگی شود پس بهتر است موارد ایمنی را حتما" رعایت کنید.

پس از قطع کردن برق، به سمت واحد کندانسور بروید.از پیچ گوشتی برای برداشتن پوشش جانبی استفاده نمایید. چندین سیم رنگی را می بینید که به یک مستطیل سیاه که به صورت عمودی قرار گرفته است متصل شده اند.بهتر است از سیم کشی و کنتاکتور عکس بگیرید که بعد از تعویض کنتاکتور معیوب بدانید هرسیم به کجا وصل بوده است.

کنتاکتور را از کنار واحد کندانسور باز کنید( در حالی که هنوز به سیم متصل است ) به برداشتن سیم های رنگی ادامه دهید. برای آزمایش کنتاکتور، به یک مولتی متر (که در هر فروشگاه سخت افزاری یا جعبه بزرگی موجود است) نیاز دارید. آن را روی تنظیمات "OL" تنظیم کنید. مولتی متر را به پایانه های ولتاژ پایین در دو طرف کنتاکتور وصل کنید. اگر کنتاکتور به درستی کار کند، مولتی متر عددی بین 5 تا 20 نشان می دهد.

اگر عدد کمتری دریافت کردید یا اصلاً خواندن نداشتید، کنتاکتور کارایی ندارد. با استفاده از تصویری که به عنوان مرجع گرفته‌اید، یک جایگزین بخرید و دوباره سیم‌کشی کنید.

پانل کناری کندانسور را دوباره نصب کنید و برق کولر گازی خود را روشن کنید.

 

34f27aac-95d3-478f-9532-6461ce3e0010

دلایل احتمالی خراب شدن کنتاکتور

چندین دلیل احتمالی برای مشکل در کنتاکتور ها وجود دارد:

  • اتصال کوتاه شدن کنتاکتور

اگر اتصال کوتاه در کنتاکتور به وجود آمد احتمالا" این تجهیز در یک محیط پر از رطوبت و گردوغبار کار می کند. جرقه گیر دچار آسیب یا افتادگی شده و اتصال کوتاه در طرفِ بار، باعث ایجاد اتصال کوتاه در کنتاکتور میشود.برای تعمیر این مشکل محیط کارتان را تمیز نگه دارید  و دستگاه جرقه گیر را دوباره تنظیم کنید.

  • جوش خوردگی کنتاکتور به علت شوک الکتریکی

یک جسم خارجی یا یک تکه فلز روی سطح کنتاکت قرار گرفته است یا فشار وارد شده توسط فنر کنتاکت، بیش از حد ضعیف است.برای تعمیر، کنتاکتور را با یک کنتاکتور دیگر که ظرفیت و کیفیت بالاتری دارد تعویض کنید.

  • هسته آهنی کنتاکور نمی تواند بالا بپرد.

وقتی هسته نمی تواند به بالا بپردیا ولتاژ منبع تغذیه کم است ، یا سیم پیچ کنتاکتور خراب شده یا سوخته است، یا آهنربای کونتاکتور انعطاف خود را از دست داده است و فشار وارد شده ی فنر کنتاکت بسیار قوی است برای تعمیر این موارد فشار فنر را طبق قوانین فنی تنظیم کنید، قسمت زنگ زده را به روغن آغشته کنید و توسط یک مولتی متر مقاومت آن را اندازه بگیرید.

  • سیم پیچ کنتاکتور بسیار داغ می شود یا می سوزد

هنگامی که این تجهیز داغ می شود یعنی ولتاژ بسیار زیاد است یا دمای محیط کار بسیار بالا است که توانسته روی قطعه تاثیر بگذارد و آن را داغ کند.

  • هسته آهنی کنتاکتور خیلی کند رها می شود یا نمی تواند رها شود.

دلیل این موضوع نیز گردو خاک چرب در سطح انتهایی هسته می تواند باشد برای تعمیر هسته ی آهنی را با استفاده از یک پارچه به مقدر زیاد بمالید تا گردو خاک و چربی از روی آن زدوده شود .سپس آن را سرجای خود ببندید.

تعویض کنتاکتور معیوب

39bebe75-f503-4929-acd7-92f4d28d9ebc

برای تعویض کنتاکتور می توانید به مجموعه ی تهران اشنایدر به صورت حضوری در خیابان لاله زار تهران مراجعه کنید یا اگر زمان محدودی دارید می توانید با شماره ی 09127190189 تماس بگیرید و با کارشناسان حرفه ای این گروه مشکلات خود را درمیان بگذارید و بگویید به چه وسیله و تجهیز الکتریکی نیاز دارید. این نمایندگی تمامی محصولات اشنایدر مانند کنتاکتور ، محافظ جان اشنایدر و ... را موجود دارد.

تهران اشنایدر یک تیم کامل از تکنسین های ماهر دارد که می توانند شما را به بهترین نحو راهنمایی کنند.برای تمامی نیاز های خود درباره ی تجهیزات برق صنعتی به سایت این مجموعه مراجعه کنید یا با آن ها تماس بگیرید.

***

این مطلب رپرتاژ بوده و پایگاه خبری شمانیوز صحت و یا عدم صحت مطلب فوق را تایید نمیکند و مسیولیت حقوقی آن هیچ ارتباطی با شمانیوز ندارد.

 

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۱ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied