شمانیوز
شما نیوز

رپرتاژ آگهی/

باورهای غلط ارتودنسی کدامند؟

یکی از این باورها انجام ارتودنسی برای بزرگسالان است بسیاری افراد فکر می کنند که بزرگسالان نمی توانند ارتودنسی انجام دهند که این باور کاملا نادرست است. همانطور که برای افراد نوجوان ارتودنسی انجام می شود برای بزرگسالان نیز انجام این درمان نیز امکان پذیر است اما ممکن است نوع درمان و طول درمان آنها با هم متفاوت باشد.

باورهای غلط ارتودنسی کدامند؟

آیا ارتودنسی برای هر نوع ناهنجاری دهانی مناسب است؟

برای انجام ارتودنسی فرد باید از سلامت استخوانی، لثه و نسوج اطراف دندان برخوردار باشد. یکی از توصیه های متخصص ارتودنسی این است که برای رفع برخی ناهنجاری های فک بالا و پایین در سن خاصی مراجعه کنید چراکه هرچه سن مراجعه شما به دندانپزشک کمتر باشد به علت رشد سریعتر نتیجه خواهید گرفت. گاهی ناهنجاری‌ها ممکن است آنقدر شدید باشد که درمان ارتودنسی به تنهایی جوابگو نباشد حتی بیمارانی هستند که درمان‌های ارتودنسی ناحیه‌ای دارند و متخصص ارتودنسی در همکاری با دیگر متخصصان برای درمان شروع به کار می کند.

 

بیشترین کاربرد ارتودنسی چیست؟

از درمان ارتودنسی در واقع  برای اصلاح ناهنجاری های دندانی استفاده می شود، در نهایت بعد از درمان تاثیرات آن را برروی چهره و فک خود احساس خواهید کرد. نوع درمان متقاضیان ارتودنسی باهم متفاوت است ممکن است بعضی از افراد دچار عقب ماندگی فک بالا و یا پایین، لبخند لثه ای، روی هم افتادن دندان ها... باشند. هر کدام از این نوع ناهنجاری ها به شکلی روی زیبایی چهره شما تاثیر می گذارد. برای به دست آوردن زیبایی کامل خود حتما به یک متخصص ارتودنسی مراجعه کنید تا بعد از معاینه تشخیص دهد که چه نوع درمانی برای شما مناسب است. برای مثال متخصص تشخیص خواهد داد که ناهنجاری شما با کمک ارتودنسی دیمون درمان خواهد شد. سپس مراحل دوره درمان را برای شما توضیح خواهند داد.

متدهای جدید ارتودنسی تبلیغاتی و بی معناست!!!

امروزه روشهای جدیدی به درمان ارتودنسی اضافه شده است و تبلیغات زیاد و نادرستی هم در این زمینه وجود دارد. اگر قصد ارتودنسی دارید بهتر است ابتدا به دنبال یک متخصص با سابقه در این زمینه باشید، حتما نمونه کارها و نظرات بیماران را راجع به روند درمان، نوع برخورد دندانپزشک و پرسنل بررسی کنید. یکی از روش های درمان که زیاد در مورد آن بحث می شود ارتودنسی نامرئی می باشد. ارتودنسی نامرئی  که حدود  ۱۰ تا ۱۲ سال پیش در دسترس مردم قرار گرفته است. ارتودنسی نامرئی شامل پلاک های شفاف است که تعداد آنها با توجه به ناهنجاریهای دندانی فرد متفاوت است. این پلاک های شفاف تا چند سال پیش تنها برای برخی درمان‌های ویژه قابل استفاده بود، اگر چه بسیاری از این مشکلات امروز مرتفع شده است البته هنوز هم درمان همه ناهنجاری‌ها با این وسیله مقدور نیست. درمان به این صورت است که بیمار هر دو هفته یک بار پلاک های بی رنگ را روی دندان قرار می دهد. این پلاکهای شفاف با توجه به وضع دندان‌های بیمار توسط پزشک ارتودنسی به شرکت سازنده سفارش داده می شود. این درمان فوق‌العاده راحت است و به علت بی رنگ بودن پلاک ها در طول درمان، کمتر کسی متوجه می‌شود که چیزی روی دندان‌های بیمار قرار دارد علاوه بر اینکه به علت تعویض زود به زود پلاک ها متوجه تغییر رنگ آنها نخواهیم شد.

یکی از محدودیت های این درمان این است که تنها ۱۵ تا ۲۰ درصد افرادی که به درمان ارتودنسی نیاز دارند می‌توانند از این روش استفاده کنند و نکته مهم دیگر اینکه هزینه ارتودنسی نامرئی نسبت به بقیه روش ها بیشتر است.

نوع دیگری از درمان ارتودنسی جدید هم هست که سیم‌ ها در سمت داخلی دندانهای بیمار قرار دارند. این درمان، ارتودنسی لینگوال، هم کاملا موثر است با وجود اینکه این درمان زمان گیرتر و گران‌تر از درمان‌های معمولی است، اما بسیار مطلوب است و جالب اینجاست که نوع براکت‌ها با براکت‌های معمولی فرق دارد و گردتر و مسطح تر است و زبان را اذیت نمی‌کند و به نسوج اطراف دندان هم صدمه نمی‌زند به همین دلیل بیشتر از ارتودنسی معمولی مورد توجه بیماران قرار می‌گیرد و تنها باید بهداشت دهان و دندان به خوبی رعایت شود و نیاز به نوع خاصی از مسواک است.

آیا بعد از درمان ارتودنسی، ناهنجاری ها برگشت پذیر است؟

روند درمان ارتودنسی به گونه ای است که به همکاری بیمار و متخصص ارتودنسی نیاز دارد، اگر از یک سمت کمکاری شود ممکن است که روند درمان به خوبی پیش نرود. پس برای درمان بهت بیمار باید توصیه های متخصص را حتما رعایت کند و متخصص هم در نوبت خود باید برای معاینه و بررسی رونددرمان بیمار خود وقت کافی را بگذارد.

f5ad44b4-b182-4d20-9100-d250efd5c5a9

پلاک ثابت بهتر از متحرک است؟

استفاده از پلاکهای متحرک نسبت به گذشته کمتر شده است، زیرا پلاک‌های متحرک نمی‌تواند دندان‌ها را در یک فضای سه‌بعدی جابه‌جا کند اما در درمان ثابت، امکان جابه‌جایی دندان‌ها در یک فضای سه بعدی وجود دارد. در روش درمانی ارتودنسی متحرک موفقیت تا حد زیادی به همکاری بیمار بستگی دارد. البته به این معنی نیست که پلاک‌های متحرک در آینده کنار گذاشته می‌شود، بلکه به مرور استفاده از آنها کمتر خواهد شد. برخلاف آنچه تصور می‌شود، روش درمانی ثابت کمتر به دندان‌ها صدمه می‌زند؛ چراکه دندان‌ها در جهت کنترل شده حرکت خواهند کرد.

معایب ارتودنسی چیست؟

یادمان باشد که درمان ارتودنسی اگر درست و اصولی انجام شود و هم پزشک و هم بیمار کار خود را درست انجام دهند مشکلات و عوارض بعدی برای فرد ایجاد نخواهد شد در واقع ارتودنسی یک درمان است و قرار نیست باعث آسیب رساندن به شما شود. بیمار حتما باید تمام دستورات متخصص ارتودنسی را بدرستی و کامل اجرا کند. لازم به ذکر است که گذاشتن براکت‌ها و سیم‌ها در دهان، گیر غذایی را بیشتر می‌کند و اگر بیمار در رعایت بهداشت کوتاهی کند دندان‌ها پوسیده می‌شوند سعی کنید همواره بهداشت را رعایت کنید.

حتما در مورد متخصص ارتودنسی خود تحقیق کنید چراکه انتخاب پزشک در این درمان بسیار مهم است زیرا اگر پزشک اصول کار را به درستی انجام ندهد ممکن است ریشه دندان‌ها بیش از اندازه کوتاه شود. زمانی که جهت و فرم نیروهای وارده به دندان درست باشد و دندان به جای درست هدایت شود نه تنها نسوج دندان خراب نمی‌شود، بلکه بیماری‌های نسوج دهان هم رفع می‌شود و دندان‌ها سالم می‌مانند.

***

این مطلب رپرتاژ بوده و پایگاه خبری شمانیوز صحت و یا عدم صحت مطلب فوق را تایید نمیکند و مسیولیت حقوقی آن هیچ ارتباطی با شمانیوز ندارد.

 

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied