شمانیوز
شما نیوز

رپرتاژ آگهی/

طول دوره درمان ارتودنسی چقدر است؟

به طور کلی درمان ارتودنسی معمولاً 6 تا 30 ماه زمان می‌برد، اما این مدت زمان درمان عمدتاً به نوع اختلال و ناهنجاری فک یا دندان (مال اکلوژن)، شدت بی‌نظمی دندان‌ها، نوع درمان انتخابی برای اصلاح مشکل...بستگی دارد. پس ممکن است زمان گفته شده با زمانی که برای درمان شما در نظر گرفته شده متفاوت باشد.

طول دوره درمان ارتودنسی چقدر است؟

متخصصین کلینیک تخصصی ارتودنسی دکتر داودیان مشکل را به درستی پس از معاینه دقیق بالینی و رادیوگرافیک تشخیص می‌دهند و قالب‌گیری از دندان‌ها نیز به منظور تهیه طرح درمانی منحصر به فرد و موثر انجام می‌شود تا دندان‌ها به بهترین شکل ردیف و مرتب شود. در صورت وجود هر گونه سوال در زمینه درمان ارتودنسی در کلینیک تخصصی ارتودنسی دکتر داودیان می‌توانید با شماره‌های 88875145 – 66520980 تماس حاصل فرمایید تا همکاران ما راهنمایی‌های لازم را ارائه دهند و در صورت لزوم تماس را به متخصصین انتقال دهند تا پاسخ مناسب را در اسرع وقت دریافت کنید. به علاوه در صورت تمایل می‌توانید از طریق تلگرام از فرصت مشاوره رایگان با متخصصین کلینیک بهره‌مند شوید.

مراحل ارتودنسی چند جلسه طول می کشد؟

درمان ارتودنسی به چند مرحله نیاز دارد از جمله معاینه و ارزیابی متخصص ارتودنسی در مورد وضعیت دندانهای فرد متقاضی، در ادامه مراحل را نام برده ایم:

جلسه اول ارتودنسی که به منظور تعیین نیازها می باشد

ارزیابی‌های که در چند جلسه اول انجام می‌شو شامل موارد زیر می باشد:

ارزیابی پزشک از وضعیت فرد

مشکلات دندانی و دیگر بیماری‌های جسمی بسیار بی‌ارتباط با یکدیگر نیستند، ناراحتی‌های حفره دهان می‌تواند علت دیگر بیماری‌ها باشد. هدف از معاینه و ارزیابی اولیه اطمینان از این موضوع می باشد که قبل از شروع به درمان ارتودنسی ناراحتی‌های جسمی و دندانی پیشین کاملاً تحت کنترل قرار گرفته باشد. و برای شروع درمان مشکلی نباشد.

انجام قالب‌گیری ارتودنسی و تهیه مدل

در این مرحله از بیمار درخواست  می‌شود که دندان‌های خود را در تری پر شده با ژلی پر کند که پس از تماس دندان‌ها اطراف آن‌ سخت می‌شود. سپس تری‌ها را از دندان‌ جدا می‌ کنند و با گچ مخصوص دندانپزشکی آن را پر می کنند تا قالب و مدل لازم از دندان‌ها به دست بیاید. متخصص ارتودنسی با کمک این قالب می‌تواند موقعیت هر دندان و ارتباط دندان‌ها با هم را به دقت تعیین کند.

تهیه عکس OPG دندانها

رادیوگرافی ابزاری فوق‌العاده برای مشاهده عوارض بالقوه یا آسیب‌دیدگی‌های فعلی مفصل فک است. به علاوه متخصص ارتودنسی موقعیت دقیق هر دندان و ریشه‌های آن را در عکس رادیوگرافی می‌بیند.

تصویرسازی رایانه‌ای

متخصص ارتودنسی با کمک این تصاویر رایانه‌ای می‌تواند طرح درمان مناسب را تهیه کند و میزان تاثیر یک روش درمانی بر شکل صورت و تقارن فک بیمار را بررسی کند.

عکس‌برداری قبل و بعد از درمان

متخصصین ارتودنسی با کمک عکس‌های قبل و بعد از صورت و دندان‌ها تهیه می‌کنند تا روند درمان و پیشرفت درمان را بررسی کنند.

روش‌های مختلف درمان ارتودنسی

پس از بررسی عکس‌ها و قالب تهیه شده روش‌های مختلف درمان ارتودنسی در جلسه مشاوره برای شما توضیح داده می‌شود و نمونه‌هایی از بریس‌ها، ارتودنسی نامرئی و تجهیزات و وسایل ارتودنسی مورد استفاده در مراحل آتی به بیمار نشان داده می‌شود. این جلسه مشاوره 20 تا 30 دقیقه زمان می‌برد. پس از موافقت بیمار با ادامه‌ی درمان و روش پیشنهادی، زمان گذاشتن بریس تعیین می‌شود که یا در همان روز مشاوره یا به فاصله چند روز از آن خواهد بود. قالب‌گیری ارتودنسی نامرئی (کلیر الاینر) معمولاً در همان جلسه مشاوره قابل انجام است.

برای قرار دادن بریس در دهان چقدر زمان لازم است؟

برای قرار دادن بریس ها در دهان حداقل دو ساعت وقت لازم است، البته در این جلسه ها دستیاران متخصص حضور دارند و به سریعتر انجام شدن کارها کمک می کنند اما برای نتیجه بهتر و درست پیش رفتن کارها این زمان لازم است.  دستیاران متخصص ارتودنسی دندان‌ها را برای چسباندن براکت‌ ارتودنسی یا نگین‌ها آماده می‌کند، سپس متخصص براکت‌ها را با دقت یک به یک روی دندان‌ها می‌چسباند. متخصصین ارتودنسی زمان زیادی را با توجه به اهمیت این مرحله به آن اختصاص می‌دهند و به کوچکترین جزییات دقت می‌کنند تا بهترین نتیجه ممکن به دست آید. تمام مسائل مربوط به جایگاه براکت‌ها، تجویز براکت مناسب، نوع براکت و انتخاب سیم در این جلسه پوشش داده می‌شود.

9ae5710f-a2d6-43d1-af6a-a4eced3fa602

مراحل وزمانبندی انجام ارتودنسی چگونه است؟

زمان درمان ارتودنسی نامرئی

اگر درمان مناسب شما ارتودنسی نامرئی باشد، ابتدا قالب ها را تهیه می کنند و سپس به لابراتوار فرستاده می شود. در لابراتوار  با توجه به قالب ها مدل رایانه ای آن آماده خواهد شد و با توجه به آن پلاک ها ساخته خواهد شد.

بعد از طی شدن این مراحل و آماده شدن پلاک ها با بیمار تماس گرفته خواهد شد و جلسه بعدی برای چسپاندن اتصال های کوچک همرنگ دندان تعیین خواهد شد. در این جلسه متخصص ارتودنسی تمامی توضیحات و مراقبت های طول دوره درمان را برای شما ارائه خواهد داد. سعی کنید این موارد را به خاطر داشته باشید و تمامی آن را رعایت کنید. برای مثال با توجه به نوع درمان شما و میزان ناهنجاری دندان های شما متخصص از شما می خواهد که 22 ساعت کامل از ارتودنسی نامرئی استفاده کنید. و نکته مهم دیگر اینکه این پلاک ها معمولا هر دو هفته یک بار در زمان تعیین شده توسط متخصص ارتودنسی عوض خواهندشد.

زمان تنظیم براکت ها

این جلسات زمان زیادی لازم ندارد اما حتما باید در جلسات تعیین شده به صورت مرتب شرکت کنید، در این جلسات روند درمان بررسی خواهد شد و معمولا 20 دقیقه طول خواهد کشید. فاصله جلسات نیز بین 8 تا 10 هفته می باشد.  در کلینیک تخصصی ارتودنسی دکتر داودیان  از سیستم منحصر به فرد ارتودنسی دیمون استفاده می‌شود و نیازی نیست بیماران هر 4 هفته یک بار به کلینیک مراجعه کنند. چنانچه ارتودنسی نامرئی انتخاب شده باشد، بررسی‌ها هر 4 تا 6 هفته یک بار انجام می‌شود و پلاک شفاف بعدی پس از ارزیابی پیشرفت در اختیار بیمار قرار داده می‌شود.

خارج کردن بریس ها از دهان و شروع استفاده از نگهدارندها

متخصص ارتودنسی بعد از انجام معاینات زمان خارج کردن بریس ها را به شما اعلام خواهد کرد و جلسه بعد به جدا کردن اتصالات (دیباند) تخصیص داده می‌شود. سعی کنید به یک دندانپزشک به منظور جرم‌گیری، معاینه و فلوراید درمانی پس از خارج کردن بریس مراجعه کنید. برخی بیماران ترجیح می‌دهند دندان‌ها را پس از اتمام ارتودنسی سفید کنند. خارج کردن بریس عمل راحت و آسانی است که تقریباً ۳۰ دقیقه زمان می‌برد. در این جلسه عکس گرفته شده قبل از شروع درمان در اختیار بیمار قرار داده می‌شود تا آن را با لبخند جذاب فعلی مقایسه کند. تنها یک گام دیگر تا نشان دادن لبخند مسحور کننده‌تان به دنیا باقی مانده است، اجازه دهید عکس بعد از درمان نیز گرفته شود. در پایان نگهدارنده یا ریتینر ارتودنسی برای نگه داشتن دندان‌ها در موقعیت جدید به بیمار ارائه می‌شود. متخصص ارتودنسی بهترین نوع ریتینر را تعیین می‌کند و شیوه استفاده از آن را توضیح می‌دهد. اکثر بیماران باید مدت نامعلومی از ریتینر استفاده کنند؛ قاعده کلی این است: “تا زمانی که می‌خواهید لبخند زیبای خود را نگه دارید، نگهدارنده را در دهان نگه دارید.”

***

این مطلب رپرتاژ بوده و پایگاه خبری شمانیوز صحت و یا عدم صحت مطلب فوق را تایید نمیکند و مسیولیت حقوقی آن هیچ ارتباطی با شمانیوز ندارد.

 

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied