شمانیوز
شما نیوز

رپرتاژ آگهی/

کرونا چه تاثیری بر قلب و بیماران قلبی دارد؟

آیا می دانید، تاثیر کرونا بر قلب چگونه می باشد؟

کرونا چه تاثیری بر قلب و بیماران قلبی دارد؟

آیا می دانید، تاثیر کرونا بر قلب چگونه می باشد؟ ویروس کرونا می تواند در افراد زیر 50 سال موجب بروز سکته های قلبی شود. ویروس کووید 19 به سلول های ریه آسیب می رساند و باعث می شود تا قلب برای تامین خون حاوی اکسیژن، بیشتر فعالیت کند. این ویروس موجب ایجاد لخته های خونی در رگ ها و  آسیب به عضله قلب می شود.

یکی از عوامل موثر بر تاثیر کرونا بر قلب، می توان به  استرس و اضطراب بیش از حد بیمار اشاره کرد. برخی افراد به دلیل ترس زیاد از ابتلا به کرونا و بستری شدن در بیمارستان، دچار سکته های قلبی می شوند. افرادی که بیش از حد نگرانی و استرس دارند باید حتما به یک روانپزشک خوب مراجعه کنید تا اضطراب آن ها کنترل شود.

 

تاثیر کرونا بر قلب موجب تشکیل لخته های خونی در عروق می گردد. حرکت لخته های خونی به سمت قلب، موجب می شود، افراد به بیماری های قلبی مبتلا شوند. احتمال لخته شدن خون در تمام اندام ها، بعد از ابتلا به کرونا وجود دارد.  تحقیقات نشان می دهد که لخته های خونی کوچک در عروق کبد و کلیه، ایجاد می شود که پزشکان نمی توانند، آنها را به راحتی تشخیص دهند.

بعد از گذشت چند سال از بروز بیماری کرونا، مشخص شده است که احتمال خطر تاثیر کرونا بر قلب تا هنگامی که ویروس کووید 19، به طور کامل در بدن مبتلایان از بین نرود، وجود دارد. نتایج برخی آزمایشات و   MRI  بیماران، که بعد از گذشت چند هفته از بهبودی انجام می شود، بیانگر این واقعیت است که التهابات ناشی از ویروس هنوز در بدن وجود دارد.

یکی از عوامل مهم در تاثیر کرونا بر قلب، وجود مقدار زیادی از ماده شیمیایی به نام تروپونین می باشد که مدت ها بعد از بهبودی،  در بدن انسان وجود دارد. این ماده در داخل خون ترشح شده و موجب تخریب عضله قلب می شود.

کسانی که به نوع شدید بیماری کرونا مبتلا شده اند، بیشتر در معرض ابتلا به بیماری های قلبی می باشند. تاثیر کرونا بر قلب با ترومبوز ورید عمقی ایجاد می شود.  لخته شدن خون ممکن است، در رگ های خونی پا شکل گرفته و به سمت ریه ها حرکت کند. بروز آمبولی ریه، باعث محدود شدن گردش خون و انتقال اکسیژن به اندام ها می گردد. مسدود شدن رگ های قلب،  موجب بروز سکته قلبی شده، مسدود شدن رگ های مغز که مانع انتقال اکسیژن به مغز می شود، موجب بروز سکته مغزی می شود. اگر ساکن تهران هستید حتما تحت نظر بهترین متخصص مغز و اعصاب در تهران باشید.

 

نشانه های تاثیر کرونا بر قلب و ایجاد بیماری قلبی

تاثیر کرونا بر قلب در افرادی که به نوع خفیف بیماری کرونا مبتلا بودند، هم باعث ایجاد مشکلات قلبی در طولانی مدت شده است. نتایج معاینات پزشکی قلب بعد از بهبودی، همه چیز را طبیعی نشان می دهد اما بعد از گذشت مدتی، نشانه های بیماری قلبی خود را نشان می دهد.

  • تپش قلب
  • درد قفسه سینه
  • تنگی نفس
  • خستگی شدید

07898d91-aa4a-48d3-8172-0dacbf45a9c3

علائم بروز سکته قلبی در کسانی که مبتلا به کرونا بوده اند؟

تاثیر کرونا بر قلب در همه ی افراد مبتلا به ویروس کرونا امکان پذیر است. این عارضه در کسانی که مبتلا به نوع خفیف بیماری بوده و حتی در کودکان هم، ممکن است ایجاد شود.

  • ضعف عضلات صورت
  • عدم توانایی لبخند زدن
  • افتادگی دهان و یا چشم
  • ضعف در عضلات بازو
  • عدم توانایی در بلند کردن دستها
  • ایجاد مشکلات در تکلم
  • عدم توانایی درک سخنان طرف مقابل

بعد از گذشت چند هفته از بهبودی بیماران مبتلا به کرونا مشکلاتی مانند میوکاردیت، میزان بالای تروپونین یا التهاب عضله قلب بروز می کند. خطر ابتلا به میوکاردیت در افرادی که مبتلا به کرونا بوده اند و درمان شده اند، 16 برابر بیشتر از سایر افراد می باشد. بیشتر این افراد از تپش قلب در زمان دراز کشیدن، شکایت می کنند. اما در هنگام ارزیابی پزشکی، تپش قلب منظم می باشد. با بررسی های مختلف پزشکی مشخص می شود که این افراد مبتلا به الگوی تپش نامنظم قلب شده اند.

 بعد از انجام حرکات ورزشی، تپش قلب افزایش می یابد که امری کاملا طبیعی می باشد. اما افزایش تعداد تپش قلب از 60 به  120 ، با انجام حرکات ورزشی سبک مانند پیاده روی سبک و یا در زمان خوابیدن و دراز کشیدن، کاملا غیر طبیعی می باشد.

26a79172-24bf-42c2-9181-8d8bdc24479e

تاثیر کرونا بر قلب موجب ایجاد مشکل در سیستم عصبی خودمختار می گردد. سیستم عصبی خودمختار، وظیفه کنترل تپش قلب و تنفس را بر عهده دارد.  بسیاری از پزشکان در روند درمان بیماری کرونا جهت جلوگیری از ایجاد لخته های خونی، از رقیق کننده های خون استفاده می کنند. اما این داروها نمی توانند، از تشکیل لخته های خونی به طور کامل پیشگیری کند.  به هیچ عنوان نباید هیچ دارویی را خود سرانه مصرف کنید. توصیه می شود حتما با مراجعه به بهترین متخصص قلب دارو های مناسب مصرف کنید.

عوامل موثر بر روز بیماری های قلبی به خصوص سکته قلبی

دلایل زیادی بر بروز بیماری های قلبی تاثیر گذار می باشد. عوامل موثر بر تاثیر کرونا بر قلب  مانند مبتلایان به سایر بیماری های قلبی می باشد. کسانی که مبتلا به ریتم غیر طبیعی قلب هستند، بیشتر در معرض سکته قلبی می باشند. برای جلوگیری از بروز سکته قلبی در تمام افراد، می توان به اقدامات زیر اشاره کرد:

  • داشتن ورزش روزانه
  • رعایت رژیم غذایی سالم
  • کنترل وزن
  • عدم استفاده از سیگار
  • کنترل فشار خون
  • کنترل کلسترول خون
  • کنترل قند خون

مکانیسم تاثیر کرونا بر قلب چگونه است؟

مکانیسم کرونا بر قلب از طریق فعال کردن سیستم انعقادی و ایمنی بدن بیمار می باشد. ویروس موجب فعالیت بیش از اندازه سیستم ایمنی و دفاعی بدن می شود. سیستم ایمنی باعث ایجاد التهاب در تمام عضله ریه و قلب بیمار می گردد. التهاب ایجاد شده موجب آسیب به قلب و عروق می شود. ابتلا به بیماری های زمینه ای و یا بیماری های قلبی موجب می شود، بیشتر در معرض خطر ابتلا به ویروس کرونا شوند. بیشتر مبتلایان به کرونا گرفتار آسیب میوکارد می شوند که احتمال خطر مرگ را در پی دارد.

طریقه پیشگیری از ابتلا به ویروس کرونا در بیماران قلبی

جهت جلوگیری از تاثیر کرونا بر قلب در بیماری های قلبی، باید نکات بهداشتی مراقبتی به طور کامل رعایت شود. کسانی که مبتلا به بیماری های قلبی هستند، باید با کسانی که علائم سرماخوردگی را دارند، روبوسی و دست ندهند.  مصرف ویتامین سی خود را با مشورت پزشک افزایش دهند. هرگز دستان آلوده خود را به قسمت T صورت خود نزنند. دستها باید به طور مرتب ضدعفونی و شسته شود. رعایت سبک زندگی سالم و داشتن رژیم غذایی سالم به سلامتی افراد کمک می کند.

کلام آخر

بیماران قلبی بیشتر تحت تاثیر کرونا بر قلب قرار می گیرند. ابتلا به نارسایی قلب باعث می شود تا عفونت های ویروسی مانند عفونت ویروس کرونا با شدت بیشتری ایجاد شود. احتمال مرگ و میر، در میان  مبتلایان به عفونت های شدید تنفسی بیشتر است. به همین علت مبتلایان به بیماری های قلبی باید بیشتر از خود محافظت کنند.

امیدوارم این مطلب برای شما مفید بوده باشد و اطلاعات لازم را کسب کرده باشید. شما میتوانید سوالات و تجربیات خود را در وب سایت کلینیک جامع پزشکی آرام به آدرس  www.clinic-aram.com مطرح کنید.

***

این مطلب رپرتاژ بوده و پایگاه خبری شمانیوز صحت و یا عدم صحت مطلب فوق را تایید نمیکند و مسیولیت حقوقی آن هیچ ارتباطی با شمانیوز ندارد.

 

 

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied