شمانیوز
شما نیوز

رپرتاژ آگهی/

کاربردهای ورق رنگی در صنایع مختلف

هنگامی که فولاد با روی مذاب تماس پیدا کند، یک واکنش شیمیایی رخ می‌دهد که در طی آن فلز روی به سطح فولاد می‌چسبد.

کاربردهای ورق رنگی در صنایع مختلف

این لایه به عنوان پوشش محافظ برای فولاد در برابر خوردگی و زنگ زدن عمل می‌کند.

این فرآیند گالوانیزه کردن نامیده می‌شود که به روش‌های مختلفی از جمله گالوانیزه گرم و گالوانیزه سرد انجام می‌شود. رایج‌ترین روش انجام این فرایند، گالوانیزه گرم است که در نتیجه آن، ورق گالوانیزه با عمر و دوام بیشتر تولید می‌شود.

ورق گالوانیزه

همانطور که اشاره کردیم، گالوانیزه گرم فرآیند پوشش دادن فولاد با یک لایه نازک از فلز روی است. محصولی که از این فرایند به دست می‌آید، ورق گالوانیزه است. هنگامی که در معرض جو قرار بگیرد، فلز روی سطح آن با اکسیژن واکنش داده و اکسید روی را تشکیل می‌دهد. اگر این فلز با دی اکسید کربن واکنش بدهد، کربنات روی را تشکیل می‌شود. کربنات روی، ماده‌ای خاکستری مات است که از خوردگی بیشتر فولاد جلوگیری می‌کند.

ورق گالوانیزه رنگی

5aa76414-b7e5-4751-8fdd-9be22cc336c1

ورق گالوانیزه رنگی علاوه بر استحکام بالا، شکل پذیری و مقاومت بسیار بالا در برابر خوردگی، ظاهر زیبایی نیز دارند. برای تولید این ورق، فولاد گالوانیزه به عنوان ماده اولیه مورد استفاده قرار می‌گیرد و در طی فرآیند تولید، دو یا چند لایه رنگ روی سطح آن به کار می‌رود. بعد از پوشش دادن فولاد با رنگ، ورق‌های رنگی در کوره‌ها خشک می‌شوند.

 

 

ورق گالوانیزه رنگی در طیف گسترده‌ای از اندازه‌ها، رنگ‌ها و طرح‌ها از ترکیب رنگ با فلز روی به دست می‌آید. محبوب‌ترین رنگ‌های این محصول عبارت است از:

  • قرمز
  • آبی آسمانی
  • سفید
  •  سبز
  • مشکی

شما می‌توانید ورق رنگی را با طرح و رنگ مورد نظر خود نیز سفارش دهید. با کمک ابزارهای مدرن و فناوری‌های پیشرفته، مجموعه‌ای از انوع ورق‌های گالوانیزه رنگی با بالاترین کیفیت و استاندارد قابل تولید است. این ورق‌ها در برابر شرایط آب و هوایی نامساعد، مقاومت خوبی از خود نشان می‌دهند. همچنین ورق‌های رنگی در بام ساختمان‌ها به کار می‌رود که آن را به خوبی پوشانده و قادر به تحمل انواع بارها هستند.

کاربرد ورق رنگی در تولید لوازم خانگی

ورق گالوانیزه رنگی پس از انجام فرآیندهای شیمیایی، خشک شدن در کوره و سرد شدن به مصرف می‌رسند. یکی از رایج‌ترین موارد کاربرد ورق رنگی، تولید لوازم خانگی است. به طور کلی، ورق‌هایی که برای تولید لوازم خانگی به کار می‌روند را می‌توانید در موارد زیر پیدا کنید:

  • پنل یخچال
  • دستگاه داخلی تهویه مطبوع
  • ماشین لباسشویی
  • فریزر
  • مایکروویو
  • بدنه و بخش بیرونی آبگرمکن
  • آباژور و مبلمان

کاربرد ورق رنگی در ساخت و ساز، معماری و دکوراسیون داخلی

در ساخت و ساز و معماری، سقف ساختمان یکی از اجزاء مهم در سراسر جهان است و علاوه بر رعایت استانداردهای ساختمان، به ظاهر آن نیز باید اهمیت ویژه‌ای داده شود. یکی از مواردی که برای بهتر کردن ظاهر ساختمان‌ها و تزئین آن‌ها به کار برده می‌شود، ورق رنگی است.

در حالی که این ورق‌ها بیشتر در مناطق شهری و صنعتی دیده می‌شوند، اما نه تنها برای ساختمان‌های بزرگ صنعتی و تجاری، بلکه در ساختمان‌های مسکونی نیز به عنوان جایگزینی برای ورق‌های فولاد گالوانیزه معمولی قابل استفاده هستند تا ظاهر زیباتری برای ساختمان ایجاد کنند. در معماری داخلی از ورق رنگی برای زیبایی بیشتر پاسیو، ایوان، بالکن و سایر مکان‌ها استفاده می‌شود. در زیر به برخی از دلایل استفاده از ورق رنگی در ساخت و ساز، معماری و دکوراسیون داخلی اشاره می‌کنیم.

81fc689b-fcd5-4cff-b4dd-17d99c3ffe42

سبک وزن بودن

بیشتر ورق‌های رنگی از آلومینیوم ساخته شده‌اند که یکی از سبک‌ترین فلزات موجود در بازار با چگالی در حدود یک سوم فولاد یا مس است. از آنجایی که اکثر ورق‌های رنگی از آلومینیوم ساخته می‌شوند، علاوه بر سبک وزن بودن، ساختاری قوی و مستحکم دارند.

مقاوم در برابر آتش

به دلیل اینکه بیشتر ورق‌های رنگی از آلومینیوم ساخته شده‌اند، غیر قابل احتراق هستند و دارای درجه آتش سوزی کلاس A هستند. این ویژگی باعث می‌شود که این ورق‌ها به عنوان یکی از مصالح مهم در خانه‌ها، باغ‌ها، انبارها، کارخانه‌ها و... به کار برده شوند.

مقاوم در برابر شرایط نامساعد آب و هوایی

هنگامی که ورق‌های رنگی در معرض هوا قرار می‌گیرند، لایه نازکی از اکسید آلومینیوم روی سطح آن‌ها ایجاد می‌شود. این فرآیند باعث می‌شود که از ورق در برابر خوردگی و زنگ زدگی محافظت شود. بنابراین با استفاده از ورق رنگی در ساختمان می‌توانید مطمئن باشید که رنگ آن‌ها در معرض باران، بادهای شدید یا نور شدید خورشید از بین نرفته و محو نمی‌شود.

دوام بالا

ورق رنگی که در سقف ساختمان‌ها به کار می‌رود، از دوام بالایی برخوردار است. این ورق‌ها در دماهای پایین دارای استحکام کششی بالایی بوده و با حرارت بالا نیز سازگار هستند. همچنین این ورق‌ها می‌توانند بارهای سنگین را بدون آسیب تحمل کنند و از آنجایی که دوام بیشتری نسبت به ورق‌های سقف فولادی سنتی دارند، با استفاده از آن‌ها می‌توانید در دراز مدت در هزینه‌ها صرفه جویی کنید.

قابلیت نصب آسان

از آنجایی که ورق‌های رنگی سبک وزن هستند، نصب آن‌ها بسیار آسان است. همچنین برخلاف سایر ورق‌ها، خم نشده و به سقف‌ها فشار وارد نمی‌کنند. گروه فولادیار کوروش با تولید و عرضه انواع ورق‌ها، به راحتی به شما در این زمینه کمک می‌کند.

سازگار با محیط زیست

تنها سه تا پنج درصد از انرژی که برای تولید ورق‌های رنگی استفاده می‌شود، برای بازیافت آن‌ها مورد نیاز است. همچنین آلومینیوم دارای نقطه ذوب بسیار پایینی است که آن را به ماده‌ای مناسب برای بازیافت تبدیل کرده و فرآیند بازیافت آن بسیار آسان است.

جذاب و زیبا

آخرین و واضح‌ترین مزیت ورق رنگی این است که می‌توانند به طور چشمگیری ارزش زیبایی شناختی هر ساختمان را افزایش دهند. از آن‌ها به طور گسترده در هتل‌ها، استراحتگاه‌ها، فرودگاه‌ها، رستوران‌ها، ادارات و غیره استفاده می‌شود.

کاربرد ورق رنگی در صنعت برق و الکترونیک

کاربردهای مختلفی برای ورق رنگی در صنعت برق و الکترونیک وجود دارد؛ از جمله آن‌ها می‌توان به سفارشی سازی قطعات ماشین آلات و محفظه‌ها با برش لیزری اشاره کرد.

برش لیزری به تولیدکنندگان کمک می‌کند تا در کمترین زمان ممکن، تعداد زیادی از الگوهای مورد نظر را با بالاترین سرعت تولید کنند. همچنین برش لیزری در مقایسه با ماشینکاری و فرز، ارزان‌تر بوده و یک مزیت رقابتی متمایز برای تولیدکنندگانی ایجاد می‌کند که به دنبال برآورده کردن خواسته‌های سفارشی‌سازی شده مصرف‌کنندگان هستند.

کاربرد ورق رنگی در سیستم حمل و نقل

ورق رنگی برای بسیاری از قطعات خودروها به عنوان پوشش پایه و روکش بدنه استفاده می‌شود. از جمله دیگر کاربردهای ورق رنگی در سیستم حمل و نقل می‌توان به استفاده از آن در تولید درها، تیرها، فیلترهای روغن، صفحه ابزار، تیغه‌های برف پاک کن، درب صندوق عقب و مخزن روغن اشاره کرد.

همچنین از این ورق در انواع وسایل نقلیه تجاری تانکرها، اتوبوس‌ها و قطارها استفاده می‌شود. در تمام این موارد، ورق رنگی ماده‌ای مقرون به صرفه برای دستیابی به کیفیت بالا است.

a52a1a14-dcfb-4275-9204-54fa2cc179ca

بررسی کاربردهای ورق رنگی

همان طور که در این مقاله اشاره کردیم، ورق گالوانیزه رنگی مزایای زیادی دارد؛ از جمله استحکام، زیبایی ظاهری و مقاومت در برابر خوردگی. این محصول فولادی نوع جدید و مدرنی از مواد خام را برای بسیاری از صنایع نظیر ساخت و ساز، خودروسازی، تولید مبلمان و صنعت برق فراهم کرده است. امیدواریم که این مقاله به سوالات شما در این زمینه پاسخ داده باشد.

***

این مطلب رپرتاژ بوده و پایگاه خبری شمانیوز صحت و یا عدم صحت مطلب فوق را تایید نمیکند و مسیولیت حقوقی آن هیچ ارتباطی با شمانیوز ندارد.

 

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied