شمانیوز
شما نیوز

رپرتاژ آگهی/

چطور در دام کلاهبرداری از طریق کارت به کارت نیافتیم؟

کلاهبرداری از طریق کارت به کارت روش های مختلفی دارد.

چطور در دام کلاهبرداری از طریق کارت به کارت نیافتیم؟

کلاهبرداری از طریق کارت به کارت روش های مختلفی دارد. سارقان به شیوه های متفاوت سعی می کنند شما را فریب داده و اطلاعات بانکی شما را بدست آورند. حال آنها می توانند با ایجاد کارت به کارت ها و رسید های جعلی، اقدام به سودجویی از ناآگاهی شما نموده و مبالغ مختلفی را به حساب بانکی خود انتقال دهند. اگر شما هم نمی دانید که آیا با شماره کارت می توان حساب را خالی کرد یا خیر، حتما این مقاله را تا انتها بخوانید.

کلاهبرداری از طریق کارت به کارت چگونه است؟

دکتر ماکان آریا پارسا کلاهبرداری از طریق کارت به کارت را از جمله جرایم متداول در دوره کنونی می داند که در حوزه نقل و انتقال مالی، پرداخت هزینه ها رخ می دهد. اگر صاحب یک کسب و کار باشید، حتما برای شما هم پیش آمده است که افرادی با ارسال فیش های جعلی، آگاهانه اعلام پرداخت هزینه را می کنند. این در حالی است که این رسیدها همگی جعلی هستند. با این حال افراد باید بدانند که مجازات های سنگینی را برای این گونه کلاهبرداری ها درنظر گرفته اند.

منظور از کلاهبرداری از طریق کارت به کارت، بدین مفهوم است که افراد قصد دارند با ساخت فیش های جعلی، اعلام به پرداخت هزینه شما نموده و کالای شما را بگیرند. ممکن است این نوع روش کلاهبرداری به گونه ای باشد که افراد ادعاهای واهی از انتقال پول کنند. سپس در همین راستا پول هایی را از شما طلب کنند. در ادامه با ما باشید تا به بررسی روش هایی که شیادان اقدام به ارتکاب جرم کارت به کارت جعلی می کنند بپردازیم.

6816c3ec-fb4c-4f91-af12-de098609209f

جرم کارت به کارت جعلی در قانون چیست؟

با توجه به قانون، جعل اسناد و اسکناس ها، از جمله موارد جرم در جامعه تلقی می شوند. این کلاهبرداری باید با توجه به قانون مجازات اسلامی ماده 526 پاسخ داده شود. به همین دلیل از سوی قانون برای آن تنبیهی درنظر گرفته شده است. در همین راستا می توان در این مورد گفت:

  • هرگونه جعل اسکناس هایی که به صورت رایج در داخل و خارج از کشور استفاده می شوند، اسناد بانکی همانند برات های قبول شده و یا چک های صادر شده از طرف بانک ها، همچنین سایر اسناد بانکی و اوراق بهادار به جهت اخلال در نظام بانکی و اقتصادی، برهم زدن امنیت سیاسی و اجتماعی جرم تلقی می شود. از این رو در صورتی که فرد با علم به مجعول بودن آنها از این موارد استفاده کند و مفسد و محارب شناخته نشود، به مدت 5 – 20 سال محکوم است.

همانطور که در ماده قانونی بالا دیدیم، این مورد فقط برای کسی تعیین شده است که به عنوان جاعل شناخته نشود. تنها مجازات برای دسته ای است که افراد در آن به استفاده از اسکناس یا مدارک جعلی اقدام نمایند. به همین دلیل افرادی که مرتکب این نوع جرایم شوند، در صورتی که با بازجویی و جستجوی محل زندگی آنها، به عنوان جاعل یا مفسد نیز شناخته شوند، به مجازات های حبس بیشتر و پرداخت هزینه های مالی بالاتری محکوم خواهند شد.

21f78f25-6409-4591-baec-a31f97804643

روش های کلاهبرداری از طریق کارت به کارت

حال به یکی از مهم ترین موارد در زمینه کلاهبرداری از طریق کارت به کارت می پردازیم که در آن باید با روش های ارتکاب جرم کارت به کارت جعلی آشنا شوید. دکتر آریا پارسا توصیه می کند که اگر با هرکدام از این موارد روبرو شدید، از کاری که دارید انجام می دهید دست بکشید، موضوع را به دقت بررسی کنید و در صورت لزوم اقدام به تماس با پلیس نمایید.

  • کلاهبرداری کارت به کارت اشتباه: ممکن است روزی در خانه نشسته باشید، حال فردی با شما تماس می گیرد و می گوید پولی را به اشتباه به حساب شما واریز کرده است. این فرد ممکن است اطلاعات شما را از طریق دوستان تان، اطرافیان و یا به صورت ناگهانی در بانک دریافت کرده باشد. در این حالت سارق از شما می خواهد تا به صورت حضوری و یا از طریق کانال های ارتباطی مجازی، رسید جعلی که دارد را مشاهده کنید. در این حالت غالب افراد فریب می خورند و ممکن است اقدام به ارسال پول به حساب بانکی آنها نمایند. به این نکته توجه کنید که همه اسناد بانکی با وجود نرم افزارها و سخت افزارهای گرافیکی در دوره کنونی، قابل جعل هستند.
  • Sms بانکی: برخی دیگر از کسانی که مرتکب جرم کارت به کارت جعلی می شوند، تلاش می کنند تا یک پیامک جعلی ارسال نمایند. در حالت پیشرفته تر، این دسته از افراد سعی می کنند از یک سامانه ارسال پیام کوتاه انبوه استفاده کنند. چراکه غالب افراد به سرشماره های آن اعتماد کرده و آن را با شماره بانک اشتباه می گیرند. سپس ممکن است تماس یا پیامکی برای شما پیش آید که از شما تقاضا می شود مقدار وجه واریزی را به حساب برگردانید.
  • کپی برداری: برخی از سارقان از دستگاه های پیشرفته تری مانند اسکیمر کارت خوان استفاده می کنند. آنها با برداشتن و کپی اطلاعات روی کارت و نیز دیدن رمز بانکی شما، می توانند اقدام به سرقت و خالی کردن حساب نمایند.
  • سایت های جعلی: برخی از افراد سایت های جعلی را برای کارت به کارت راه اندازی می کنند که به نام فیشینگ شناخته می شود. به همین خاطر لازم است در هنگام کارت به کارت از طریق فضای مجازی نیز برخی اقدامات امنیتی را درنظر بگیرید.

برای آشنایی بیشتر با دیدگاه های دکتر آریا پارسا راجع به مقوله کلاهبرداری ها لطفا به سایت فن پردازان مراجعه کنید.

روش های پیگیری و شکایت از کلاهبرداری کارت به کارت

اگر قصد شکایت از کارت به کارت را دارید، می توانید از برخی روش ها برای پیگیری این موضوع استفاده کنید که به شرح زیر می باشند:

  • شما می توانید اقدام به تنظیم یک شکوائیه نمایید. سپس بایستی دفاتر خدمات الکترونیک قضایی مراجعه کرده و اقدام به تکمیل اعتراض و شکایت خود در مورد کلاهبرداری از طریق کارت به کارت نمایید. این شکوائیه باید به صورت مناسب تنظیم شده و سپس در دادسرا تشکیل پرونده شود.
  • حال بایستی در سامانه ثنا ثبت نام کرده و یک حساب کاربری داشته باشید. آخرین وضعیت کلاهبرداری از طریق کارت به کارت در اینجا ثبت خواهد شد. حال شما باید تمام مدارک و شواهد را برای این کلاهبرداری بدست آورده و بعد از تشکیل پرونده، در دادسرا به بازپرس تقدیم کنید.

483c0ee2-8f3c-41ca-8838-97b7d6021b6a

چگونه از کلاهبرداری کارت بانکی جلوگیری کنیم؟

نکاتی برای جلوگیری از گرفتار شدن در دام جرم کارت به کارت جعلی وجود دارند که می توانید با رعایت آنها از این کلاهبرداری در امان باشید. این موارد عبارتند از:

  • سعی کنید رسید های بانکی خود را در سطح خیابان و بانک رها نکنید. این کار منجر به نشت اطلاعات حساب بانکی مبدا (شما) و مقصد، نام صاحبان کارت، شماره ارجاع و تراکنش و غیره خواهد شد.
  • نکته دیگر آن است که به هیچ عنوان به رسید های بانکی که از سوی افراد غریبه ارسال می شوند، اعتماد نکنید. در این حالت ممکن است این رسیدها به طور کامل ویرایش و بازسازی شده باشند و حتی نسخه چاپی آنها نیز به شما ارائه شود. بهترین راه حل برای پیشگیری این روش کلاهبرداری از طریق کارت به کارت این است که به موسسه مالی مراجعه کرده و گردش مالی حساب خود و تراکنش مربوطه را بررسی کنید. سپس در صورت اطمینان اقدام کنید.
  • به سرشماره های جدیدی که اقدام به ارسال پیامک های واریز و برداشت و یا اطلاع رسانی بانک می کنند، اعتماد نکنید. کافیست برای شناسایی سرشماره های پیامکی اصلی، با پشتیبانی تلفن بانک یا کارمندان آن مکالمه کنید و از آنها سرشماره ها را بخواهید.

سوال مهمی که ممکن است برای شما مطرح شود، این است که آیا با شماره کارت می توان حساب را خالی کرد یا خیر؟ در پاسخ باید گفت سارقان تنها در صورتی که علاوه بر شماره کارت، به کد CVV2، تاریخ انقضا و نیز رمز دوم یا رمز پویا شما دسترسی داشته باشند، می توانند اقدام به خالی کردن حساب شما نمایند. با این وجود ممکن است فرد با داشتن شماره کارت شما نیز مبالغی را واریز و یا با جعل اسناد، شما را فریب دهد

***

این مطلب رپرتاژ بوده و پایگاه خبری شمانیوز صحت و یا عدم صحت مطلب فوق را تایید نمیکند و مسیولیت حقوقی آن هیچ ارتباطی با شمانیوز ندارد.

 

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied