شمانیوز
شما نیوز

رپرتاژ آگهی/

دستگاه سیل وکیوم و کاربردهای آن

استفاده از دستگاه سیل یکی از راه های کاربردی جهت بسته بندی مواد غذایی، دارویی و بهداشتی، است که با عملکردی که دارد، از ورود هوا، آلودگی و اشعه های خطرناک جلوگیری می کند و مدت زمان نگهداری از محتویات بسته بندی را افزایش می دهد.

دستگاه سیل وکیوم و کاربردهای آن

این دستگاه با توجه به نیاز مشتری، نوع محصول و شکل و اندازه ظرف در مدل های مختلف حرارتی  و القایی ساخته می شود. دستگاه سیل وکیوم یکی از پرکاربردترین مدل های این دستگاه بسته بندی است.

دستگاه سیل وکیوم برای بسته بندی مواد غذایی(سبزیجات، میوه خشک، گوشت، مرغ، سالاد، ترشی، لبنیات و...) در مدل های اتوماتیک، نیمه اتومات و دستی ساخته می شوند و با قیمت های متفاوتی به بازار عرضه می شوند.

 

ccc64e4c-7eaa-47f3-b7ef-d96902089dc0

در این مقاله قصد داریم شما را با سیل که یکی از دستگاه های مهم و کاربردی در صنعت بسته بندی است، آشنا کنیم و به توضیح انواع آن و کاربردهایی که دارد، بپردازیم، پس تا پایان مقاله همراه ما باشید.

 

انواع دستگاه سیل

دستگاه سیل برای کاربردهای مختلفی ساخته شده است و بر همین اساس انواع مختلفی از دستگاه های سیل طراحی شده است که برای بسته بندی های غذایی، دارویی، شیمیایی و ... مناسب می باشد، در ادامه بیشتر با انواع آن آشنا خواهیم شد.

دستگاه سیل حرارتی

دستگاه بسته بندی سیل حرارتی با توجه به اینکه برای بسته بندی مواد غذایی در ظروف یکبار مصرف استفاده می شود، در انواع مختلف زیر طراحی شده است:

دستگاه سیل وکیوم رومیزی کشویی

برای بسته بندی در سرعت های پایین و متوسط کابرد دارد. جزو پرفروش ترین نوع دستگاه های سیل است و امکانات مختلفی نظیر سیستم تزریق گاز، وکیوم و تاریخ زن حرارتی بر روی مدل های اتوماتیک قابل نصب است.

سیل وکیوم  روتاری

دستگاه سیل وکیوم روتاری برای بسته بندی محصولات با حجم بالا استفاده می شود که در بسته بندی مواد غذایی پخته یا نیمه آماده، ترشیجات و سبزی کاربرد دارد و قابلیت بسته بندی چندین ظرف به طور همزمان را دارا می باشد.

دستگاه سیل وکیوم ریلی خطی

این مدل دستگاه در انواع تک لاین، دو لاین یا بیشتر ساخته می شود. سرعت بسته بندی ظروف در این مدل بیشتر است. همچنین تجهیزات دیگری مانند انواع پرکن محصول، در گذار و در بند، تاریخ زن یا جت پرینتر و پمپ وکیوم قابل نصب است. با نصب این تجهیزات یه خط بسته بندی اتوماتیک برای محصولات خود خواهید داشت. 

عملکرد دستگاه بسته بندی سیل حرارتی

عملکرد دستگاه سیل وکیوم به این صورت است که پس از قرارگیری ظرف داخل دستگاه، طی فرآیندی سلفون بر روی ظرف قرار می گیرد و طی حرارت اعمال شده و گرم شدن، سلفون بر روی دهانه ظرف می چسبد و اضافه های سلفون برش داده می شود.

در صورت نیاز به تزریق گاز و یا وکیوم کردن ظرف، پیش از پرس سلفون بر ظرف این مراحل انجام می شود.

9ba8c453-11d5-4b0d-ac90-70997a7b7095

دستگاه سیل القایی

دستگاه سیل القایی در سه نوع دستی، نیمه اتومات و اتوماتیک طراحی می شوند و از ویژگی های این دستگاه می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • پرکاربرد در کارگاه های بزرگ و صنعتی
  • سرعت بالا و کاربردی در تناژ بالا
  • کار با برق خانگی
  • بسته بندی ظروف گرد در سایزهای مختلف

انواع بطری ها و قوطی های حاوی مواد غذایی و دارویی به کمک این دستگاه پلمپ می شوند.

دستگاه سیل القایی دستی

عملکرد این دستگاه به این صورت است که پس از قرار دادن سلفون آلومینیوم بر روی درب ظرف، دستگاه با تولید اشعه ای که ساطع می کند، سلفون را روی در ظرف پرس می کند.

 

دستگاه سیل القایی اتوماتیک

سیل القایی اتوماتیک برای کارگاه هایی که خط تولید دارند و کارخانه ها کاربرد دارد و عملکرد این دستگاه به این صورت است که سلفون به صورت خودکار بر روی محصولات قرار می گیرد و در جریان خط تولید تک تک محصولات با گذر از اشعه ی دستگاه، پرس و آماده می شوند.

 

دستگاه سیل وکیوم لیوان

دستگاه سیل لیوان در سه نوع زیر ساخته می شود و کار بسته بندی را با سلفون یا فویل آلومینیوم انجام می دهد:

  • دستی
  • اتوماتیک
  • نیمه اتوماتیک

کاربرد این دستگاه در کافی شاپ ها، هتل ها، رستوران ها جهت پلمپ و بسته بندی ظروف و دهانه لیوان آبمیوه، دسر، بستنی و... است.

 

دستگاه سیل وکیوم

دستگاه سیل وکیوم با داشتن پمپی که دارد به تخلیه هوای ظرف کمک می کند و مدت زمان نگهداری محتویات داخل بسته را افزایش می دهد و قابلیت نصب تاریخ زن بر روی این دستگاه نیز وجود دارد.

دستگاه بسته بندی سیل وکیوم خانگی نمونه کاربردی برای بسته بندی کردن انواع ظروف پلاستیکی و شیشه ای است که محصولاتی نظیر ماست، میوه ها، شیرینی و ترشیجات و سالاد را می توان توسط این دستگاه بسته بندی کرد.

 

دستگاه سیل تمام اتوماتیک

استفاده از این مدل دستگاه برای کارخانه های بزرگ صنعتی بسیار مناسب است و ظرف بسته بندی شده با قرار گیری بر روی ریل دستگاه به صورت خودکار بسته بندی می شود.

از این دستگاه برای بسته بندی انواع فرآورده های گوشتی نظیر سوسیس، کالباس، ژامبون و... استفاده می شود.

 

سخن آخر

بسته بندی یکی از موارد مهم و کلیدی هر صنعتی است که اگر با دقت و کیفیت بالایی انجام گیرد، نه تنها در افزایش ماندگاری محصول تاثیر زیادی خواهد داشت بلکه باعث فروش بیشتر محصول نیز می شود.

از این رو استفاده از دستگاه سیل وکیوم حرارتی وسیل القایی و انواع آن می تواند برای صاحبان تولید و کارفرمایان بسیار پر سود و مثمر ثمر باشد.

***

این مطلب رپرتاژ بوده و پایگاه خبری شمانیوز صحت و یا عدم صحت مطلب فوق را تایید نمیکند و مسیولیت حقوقی آن هیچ ارتباطی با شمانیوز ندارد.

 

 

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied