شمانیوز
شما نیوز

رپرتاژ آگهی/

تاریخچه چای ماسالا + طرز تهیه آن

چای ماسالا فواید بسیار زیادی برای بدن داشته و یک میان وعده با ارزش به شمار می آید. آشنایی با آموزش درست کردن چای ماسالا در منزل سبب می گردد تا هر فردی به آسانی ان را تهیه نموده و از خواص فراوان آن بهره مند گردد. در تهیه این چای از انواع ادویه جات با طبع گرم استفاده می شود.

تاریخچه چای ماسالا + طرز تهیه آن

چای ماسالا

همانطور که می دانیم پودر چای ماسالا یک چای ادویه دار و خامه ای است و در هندوستان از محبوبیت بالایی برخوردار است. تفاوت چای ماسالا با چای سیاه این است که در چای ماسالا از مقادیر زیادی ادویه استفاده می شود، اما  چای سیاه، تنها از چای تهیه می‌شود. آشنایی با آموزش درست کردن چای ماسالا سبب می شود تا آن را به راحتی در منزل تهیه نموده و از فواید بی نظیر آن بهره ببریم.

مواد تشکیل دهنده چای ماسالا

 قبل از اینکه با آموزش درست کردن چای ماسالا  آشنا شویم باید بدانیم برای تهیه آن به چه موادی نیاز داریم.  به طور کلی برای تهیه چای ماسالای با کیفیت و خوش طعم و عطر نیاز داریم به : 

  1. چای سیاه، می توان از جایی فله ای یا چای کیسه ای نیز برای این منظور استفاده نمود.
  2. شیر : از شیر غیر لبنی نظیر شیر نارگیل نیز می توان استفاده نمود.
  3. شیرین‌ کننده (ما در اینجا از سیروپ افرا استفاده می کنیم) می توان از دیگر شیرین کننده ها نیز استفاده نمود.
  4. ادویه جات ( فلفل، هل، دارچین، زنجبیل، میخک) 

بسته به دستورالعمل آماده‌سازی چای ماسالا ممکن است ادویه جات تغییر کند.

آشنایی با آموزش درست کردن چای ماسالا با روش های مختلف

 تا این جا با مواد مورد نیاز برای تهیه چای ماسالا آشنا شدیم. در ادامه با آموزش درست کردن چای ماسالا نیز آشنا می شویم.

برای آماده کردن این چای با ارزش، ابتدا تمامی ادویه جات را در ساروچ یا هاون می کوبیم. کوبیدن ادویه ها سبب می شود تا بیشتر باز شده و رایحه و عطر آن ها قوی تر گردد.

 

ادویه های کوبیده شده را درون قوری دمنوش ریخته و به آن و زنجبیل رنده شده تازه می افزاییم. اگر می خواهیم طعم و زنجبیل کمتر باشد آن را رنده نکرده و برش می زنیم. قوری را روی حرارت متوسط گذاشته، اجازه می دهیم به جوش آمده و بوی ادویه ها در بیاید. شیر را در مرحله بعد به آن اضافه می کنیم. بهتر است از شیرهای غیرلبنی و غلیظ نظیر شیر نارگیل استفاده کنیم. چای سیاه را نیز در این مرحله اضافه می کنیم. باید مراقب باشیم تا شیر سر نرود. زمانی که حجم مواد به نصف رسید، شیرین کننده و باقی مواد را افزوده و هم می زنیم بعد از چند دقیقه نوشیدنی آماده می باشد. این چای یک میان وعده عالی و پر خاصیت است. از جمله خواص آن گرم کنندگی و آرامش بخشی آن می باشد. به علاوه روش تهیه آن نیز آسان می باشد.

روش دیگر تهیه چای ماسالا

چای ماسالا در نقاط مختلف دنیا به شیوه های مختلف و به صورت گرم و سرد  قابل تهیه می باشد. اکنون با  روش دیگر تهیه این چای نیز آشنا خواهیم شد.

 مواد مورد نیاز برای تهیه چای ماسالا در این روش عبارتند از:

  1. هفت عدد هل
  2. دو عدد چوب دارچین
  3. ۶ عدد میخک
  4. یک قاشق غذاخوری پودر رازیانه
  5. یک تکه زنجبیل
  6. دو عدد دانه فلفل سیاه
  7. ۲ پیمانه آب ولرم
  8. عسل یا شیرین کننده دیگر
  9. شیر پرچرب حدود ۲ پیمانه

تاریخچه چای ماسالا

خرید انواع چای و دمنوش از فروشگاه اینترنتی رُست اند رِست

روش های تهیه چای ماسالا

در این روش همه ادویه ها ( ترجیحا تازه و معطر) را به همراه آب و زنجبیل درون شیر جوش یا قوری ریخته و روی حرارت متوسط می‌گذاریم، تا وقتی آب جوش جوشیده و تبخیر گردد و به نصف برسد. شیر را جداگانه حرارت داده تا کمی تبخیر گردد. عسل آن را به آن می افزاییم، سپس مخلوط شیر و عسل را به مواد داخل قوری اضافه می کنیم، در مرحله بعد چای را  افزوده و چند دقیقه آن را با حرارت ملایم می جوشانیم.  چای آماده شده را از یک صافی عبور داده و آن را با نبات یا شکر شیرین می‌کنیم.

در تهیه چای ماسالا باید به چند نکته دقت نمود : 

  1. اگر چای بیش از حد حرارت داده شود، خوش طعم نشده و مواد عطر و طعم خود را از دست می‌دهند.
  2. استفاده از ادویه های تازه و خوش عطر سبب داشتن چای خوش عطر و طعم خواهد شد .
  3. استفاده از شیرین کننده سلیقه‌ای بوده و از عسل، شیر، نبات و سیروپ می توان استفاده نمود.

***

این مطلب رپرتاژ بوده و پایگاه خبری شمانیوز صحت و یا عدم صحت مطلب فوق را تایید نمیکند و مسیولیت حقوقی آن هیچ ارتباطی با شمانیوز ندارد.

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۱ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied