شمانیوز
شما نیوز

رپرتاژ آگهی/

خم شدن بعد از عمل بینی : عوارض و روش‌های جایگزین

خم شدن بعد از عمل بینی یکی از مواردی است که می‌تواند التهاب بینی و اطراف چشم‌ها را افزایش دهد، از این روز بسیاری از پزشکان تاکید دارند که فرد باید حداقل به مدت 2 هفته بعد از عمل بینی از خم شدن خودداری کند.

خم شدن بعد از عمل بینی : عوارض و روش‌های جایگزین

به طور کلی رعایت نکات و مراقبت‌های بعد از عمل بینی شیراز اهمیت زیادی دارد و به بهبودی سریع‌تر و کوتاه‌تر شدن دوره نقاهت کمک بسیاری می‌کند. ما در این مقاله قصد داریم تا در خصوص اهمیت خم شدن بعد از جراحی بینی و مشکلاتی که به واسطه عدم رعایت آن به وجود خواهد آمد بیشتر توضیح بدهیم. با ما در ادامه مطلب همراه باشید:

 

 

خم شدن بعد از عمل بینی ؛ خطرات پایین انداختن سر بعد از عمل بینی

معمولا پزشکان برای مدت زمان حداقل چند هفته بعد از عمل، انجام ورزش و فعالیت‌های سنگین را ممنوع اعلام می‌کنند. علاوه بر این موضوع حرکات دیگری همچون خم کردن سر، بلند کردن اجسام سبک و یا حرکات کششی عضلانی نیز در طول هفته اول می‌تواند برای بیمار مضر باشد. پزشکان توصیه می‌کنند که بعد از جراحی از خم کردن سر خود (پایین انداختن سر بعد از عمل بینی) اجتناب کنید و تا جایی که ممکن است سر خود را بالا نگه دارید، زیرا این کار باعث می‌شود تا خون جمع شده در بینی به سمت پایین حرکت کند و همین مسئله کاهش ورم و کبودی صورت و بینی را به دنبال دارد. زمانی که شما سر خود را خم می‌کنید، باعث می‌شوید تا خون تجمع یافته در بینی به سمت سر و صورت حرکت کند و در نهایت تورم و کبودی بینی و اطراف چشم‌ها نیز افزایش پیدا می‌کند.

 

چگونه از خم شدن بعد از عمل بینی جلوگیری کنیم؟

به طور قطع گاهی اوقات نیاز است تا برای انجام کاری سر خود را خم کنیم، در نتیجه چگونه می‌توانیم در طول این مدت زمان از خم شدن سر خود جلوگیری کنیم؟ در ادامه راهکارهایی برای این کار پیشنهاد شده است:

  • بهتر است قبل از انجام جراحی، تمام لوازمی که احتیاج دارید را در اطراف خود و در دسترس قرار بدهید. این کار باعث می‌شود تا به راحتی و در زمان استراحت به لوازم مورد نیاز خود دسترسی داشته باشید.
  • در صورتی که احتیاج است تا چیزی را از روی زمین و یا حتی قفسه‌های پایین‌تر بردارید بدون خم شدن سر، زانوهای خود را خم کنید و به صورت نشسته و به آرامی وسایل مورد نیاز خود را بردارید.
  • علاوه بر این بهتر است تا مدت زمانی بعد از جراحی، از یک همراه برای انجام کارهای خود کمک بگیرید. در این صورت می‌توانید لوازم مورد نیاز خود را از وی درخواست کنید.
  • در هنگام خواب بهتر است سرتان بالاتر از بدنتان قرار داشته باشد. به این منظور می‌توانید در هنگام استراحت و یا خواب از دو بالشت در زیر سر خود استفاده نمایید.

58963838-509a-4fd2-89d9-164301975b2f

مهمترین عوارض عمل بینی

جراحی بینی به عنوان یکی از حساس‌ترین و پیچیده‌ترین عمل‌های زیبایی محسوب می‌شود، به این دلیل که بینی در مرکزیت صورت واقع شده است و هر تغییر کوچکی بر روی آن می‌تواند در ظاهر و فرم چهره تاثیرگذار باشد. با این وجود بخش بزرگی از روند بهبودی و نتیجه جراحی به میزان رعایت مراقبت‌های بعد از عمل توسط خود فرد بستگی دارد. عمل بینی نیز مانند سایر جراحی‌ها می‌تواند با عوارض کوتاه مدت و یا بلند مدتی همراه باشد، که با داشتن آگاهی نسبت به آن‌ها می‌توان روند بهبودی را تسریع بخشید. از عوارض بعد از جراحی بینی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

 

- تورم و التهاب

تورم و التهاب بعد از جراحی بینی بسیار شایع و طبیعی می‌باشد، به این دلیل که بافت، ماهیچه و حتی غضروف‌های بینی تحت تاثیر تغییرات بسیاری در زمان جراحی قرار گرفته‌اند. میزان ورم در بینی و اطراف آن در افراد مختلف و با توجه به شرایط جسمی آن‌ها و همچنین نوع عملی که انجام می‌دهند می‌تواند متفاوت باشد. راهکارهای بسیاری هستند که می‌تواند در کاهش تورم و التهاب تاثیرگذار باشند، که برخی از آن‌ها به شرح زیر هستند:

  • از خم شدن بعد از عمل بینی پرهیز کنید و تا حداقل دو هفته بعد از عمل در هنگام خواب سر خود را بالاتر از بدن قرار بدهید.
  • از کمپرس سرد بر روی نواحی اطراف بینی استفاده کنید. این کار را می‌توانید تا دو روز بعد از عمل بینی خود انجام بدهید.
  • از بلند کردن وسایل سنگین خودداری کنید. همچنین ورزش و فعالیت‌های سنگین را تا مدت زمانی بعد از جراحی انجام ندهید.
  • برای کاهش ورم بینی چه بخوریم ؟ تا حد امکان از خوردن نمک در هفته های اول بعد از عمل بینی پرهیز کنید.
  • از قرار گرفتن طولانی مدت در زیر نور خورشید پرهیز کنید و در صورت لزوم حتما از کرم‌های ضد آفتاب استفاده نمایید.

 

b171c517-1521-441a-8363-3602da1d5101

- تغییر رنگ و کبودی

برخی از افراد نیز بعد از عمل جراحی بینی با کبودی در بینی و اطراف چشم‌های خود مواجه می‌شوند. شدت آن می‌تواند در افراد مختلف و با توجه به شرایط پوستی آن‌ها متفاوت باشد. معمولا کبودی و تغییر رنگ بعد از جراحی بینی با گذشت 10 روز کاهش پیدا می‌کند و بعد از یک ماه به صورت کامل بهبود می‌یابد.

 

- خونریزی

خونریزی بینی بعد از جراحی ممکن است به دلیل ترشحات بیش از حد موکوز در غدد بینی باشد که این نیز می‌تواند تا چند روز بعد از عمل کاملا بهبود پیدا کند. برخی از افراد با مشاهده خونآبه ممکن است دچار استرس شوند، اما در صورتی که شدت آن کم باشد و پس از چند روز بهبود پیدا کند جای هیچ نگرانی نیست. اما اگر میزان خونریزی شدت یافت و یا در طول روزهای بیشتری دچار این مشکل شدید حتما بایستی به پزشک متخصص خود مراجعه نمایید.

 

مهمترین مراقبت‌های بعد از عمل بینی

رعایت نکات و مراقبت‌های بعد از جراحی بینی می‌تواند به تسریع بهبودی و کوتاه‌تر شدن دوران نقاهت کمک بسیاری کند. از جمله توصیه‌های پزشکان برای اقدامات بعد از جراحی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • از خوردن غذاهای خشک که نیاز به جویدن بسیار دارند پرهیز کنید.
  • آب زیاد بنوشید و از نوشیدنی‌های مقوی فراوان استفاده کنید.
  • از انجام فعالیت‌های سنگین تا مدت زمانی بعد از عمل خودداری کنید.
  • از مصرف سیگار و مشروبات الکلی تا مدتی بعد از جراحی پرهیز کنید.
  • برای کاهش التهاب و کبودی در اطراف بینی از کمپرس سرد استفاده کنید.
  • در هنگام خواب و استراحت حتما از دو بالشت در زیر سر خود استفاده نمایید.

همان طور که می‌دانید جراحی زیبایی بینی یکی از پیچیده‌ترین و حساس‌ترین جراحی‌های زیبایی است که برای رسیدن به نتیجه مطلوب از آن علاوه بر اینکه بایستی به بهترین جراح بینی مراجعه کنید، باید مراقبت‌های بعد از عمل را نیز جدی بگیرید. خم شدن بعد عمل بینی یکی از نکات بسیار مهم و تاثیرگذار در روند بهبودی بعد از جراحی بینی است. در واقع خم شدن و یا پایین آوردن سر می‌تواند باعث افزایش کبودی و التهاب بینی گردد. از این جهت بهتر است برای انجام فعالیت‌های روزانه خود از این کار اجتناب کنید و تا حد ممکن از فرد دیگری برای انجام کارهای خود کمک بگیرید

به طور قطع با رعایت موارد و نکات مهم بعد از عمل بینی می‌توانید در سریع‌ترین زمان ممکن به بهترین نتیجه از جراحی خود دست پیدا کنید.

***

این مطلب رپرتاژ بوده و پایگاه خبری شمانیوز صحت و یا عدم صحت مطلب فوق را تایید نمیکند و مسیولیت حقوقی آن هیچ ارتباطی با شمانیوز ندارد.

 

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۱ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied