شمانیوز
شما نیوز

رپرتاژ آگهی/

7 مورد از مهم ترین علائم دیسک گردن

ستون فقرات یکی از مهم ترین اعضا به شمار می روند و که از گردن شروع و تا مهره های کمر ادامه پیدا می کند.

7  مورد از مهم ترین علائم دیسک گردن

ستون فقرات شامل مهره ها و دیسک هایی است که در قسمت های مختلف آن ضمن عبور دادن نخاع از درون خود، وظایف دیگری را نیز بر عهده دارند. به آسیب دیدن آن ممکن عوارض جبران ناپذیری را در بر داشته باشد و نیاز به جراحی پارگی دیسک گردن باشد.

دیسک های گردن جزو مهم ترین قسمت های ستون فقرات به شمار می روند. دیسک ها از مهره های گردن پشتیبانی نموده و خاصیت انعطاف پذیری را برای این مهره ها به ارمغان می آورند.

6 دیسک بین مهره ای در ستون فقرات گردنی وجود دارد که که متحرک هستند و به عنوان ضربه گیر عمل می کنند. دیسک های گردن باید به خوبی هیدراته شوند تا قدرت و انعطاف خود را حفظ نمایند و باری که بر روی آن ها سوار است را تحمل کنند.

برخی اتفاقات می تواند منجر به بروز بیماری دیسک گردن گردد. شایع ترین دلیل بروز دیسک گردن افزایش سن و از بین رفتن خاصیت انعطاف پذیری و همچنین کاهش قدرت دیسک ها می باشد. عامل دیگر مربوط بروز تصادفات می باشد که فشار زیادی را بر مهره ها و دیسک های گردن وارد نموده و سبب بیرون زدگی و فتق دیسک گردن می شود.

نشستن های غلط و شرایط کاری نیز از عوامل دیگری هستند می توانند منجر به بروز دیسک گردن شوند.

علائم دیسک گردن

بیماری دیسک گردن جزو بیماری های بسیار آزار دهنده محسوب می شود؛ مهره های گردن جزو نقاطی هستند که دائما در حال حرکت بوده و اهمیت فراوانی را برای هر فرد دارند.

از کجا متوجه شویم که دچار دیسک گردن هستیم؟

  • علائم عصبی

درون مهره های گردن اعصاب نخاعی وجود دارند و ممکن است فشردگی که برای دیسک ها اتفاق می افتد منجر به احساس درد در بازو ها، بی حس شدن و حس سوزن سوزن شدن در دست ها و انگشتان را به دنبال داشته باشد.

گاهی اوقات مشکلات دیسک گردن توسط نقاط دیگر بدن مخابره می شوند؛ احساس ضعف و یا هماهنگی در بازو ها و دست ها و در برخی مواقع نیز داشتن حالت سرگیجه جزو علائم عصبی دیسک گردن می باشند.

عمدتا با دراز کشیدن به پشت و استراحت کردن دردی که در بازو ها و دست ها احساس می شود، تسکین پیدا می کند.

924ae394-cf79-4b4c-8d40-5f3f4cfbd28d

  • اسپاسم عضلانی

به سفت و منقبض شدن عضلات اطراف گردن و شانه ها اسپاسم عضلانی گفته می شود. اسپاسم عضلانی نیز جزو علائم دیسک گردن می باشد و همین موضوع سبب دردناک بودن عضلات اطراف گردن و شانه ها می گردد.

  • درد عضلات

داشتن دیسک گردن عمدتا در همان ناحیه دیسک ها و مهره های گردن بروز پیدا می کند اما در مواردی نیز دیسک گردن با بروز درد در عضلات همراه می شود.

حس درد و گز گز در بازو ها، شانه ها و انگشتان دست شایع ترین علائم دیسک گردن هستند که نباید به سادگی در از کنار آن عبور کرد.

  • کاهش حرکات گردن

گردن درد و داشتن اسپاسم عضلانی می تواند بر برد حرکتی گردن تاثیر بگذارد. هنگام چرخش گردن به طرفین یا نگاه کردن به بالا یا پایین حس درد در مهره های گردن سبب می شود تا محدوده حرکتی گردن کم شده و آزار دهنده باشد.

  • دژنراتیو دیسک گردن

دژنراتیو یا به صورت ساده تر، ساییده شدن دیسک های گردن نیز جزو علائم بروز دیسک گردن هستند. این علامت عمدتا به علت بالا رفتن سن در افراد ظاهر می شود.

در بیشتر مواقع دژنراتیو گردن علامتی ندارد اما در صورت بروز نیز با احساس سفتی و درد در نواحی گردن و شان ها خود را نشان می دهد.

دژنراتیو دیسک ها در ناحیه ستون فقرات گردنی امکان دارد بر ریشه های عصب نخاعی نیز تاثیر گذاشته و احساس درد در عضلات گردن را باعث شوند.

علائمی همچون سوزن سوزن شدن، گز گز کردن و همچنین احساس کم توانی و ضعف در بازوها و دست ها و در مواردی که میزان آسیب به دیسک ها بیشتر است امکان اختلال در راه رفتن نیز وجود دارد.

  • بی حسی

بی حس بودن در نقاط مختلف بدن از جمله در ناحیه دست ها و انگشتان نیز جزو علائم شایع بیماری دیسک گردن می باشند.

  • درد یک طرفه به سمت بازو

در برخی موارد احساس درد یک طرفه به سمت بازو از سوی گردن و شانه نیز علامت وجود بیماری دیسک گردن هستند.

فشار بر روی اعصاب نخاعی بیشترین دلیل ظهور علائم در قسمت هایی غیر از ناحیه گردن می باشد.

88c994f6-30ef-43e6-9438-dadfcce413d3

نحوه تشخیص دیسک گردن

جهت تشخیص بیماری دیسک گردن چندین راه وجود دارد؛ ساده ترین راه برای این مهم، مراجعه به پزشک متخصص است.

 پزشک متخصص با معاینه و بررسی علائمی که وجود دارد می تواند در تشخیص دیسک گردن کمک شایانی نماید.

در برخی موارد که تشخیص دیسک گردن به سادگی قابل تشخیص نمی باشد، پزشکان به استفاده از MRI و عکس برداری متوسل می گردند.

استفاده از رادیو گرافی و تصویر برداری MRI و اسکن کامپیوتری CT می تواند کمک شایانی در تشخیص منبع درد در مهره های گردن، نماید.

چگونه دیسک را درمان کنیم؟

خوشبختانه برای بیماری های مختلفی که برای دیسک گردن وجود دارد، راه های درمان وجود داشته و الزاما نیاز به انجام عمل جراحی وجود ندارد.

ساده ترین راه برای درمان علائم دیسک گردن استفاده از دارو های مسکن تجویز شده توسط پزشک می باشد. داروهایی نظیر استامینوفن، ناپروکسن و ایبوپروفن می توانند در کاهش درد و التهاب در ناحیه گردن کمک نمایند.

فیزیوتراپی نیز راه دیگر برای درمان دیسک گردن می باشد. فیزیوتراپ می تواند با حرکات و نرمش هایی که در ناحیه گردن شما انجام می دهد، به تسکین درد در نواحی گردن و شانه کمک نماید. فیزیوتراپ ها معمولا حرکات اصلاحی را نیز آموزش می دهند تا روند بهبود تسریع پیدا کند.

آخرین گزینه برای درمان دیسک گردن، انجام دادن جراحی دیسک و مهره های گردن می باشد. تنها در صورتی که انجام روش های پیشین پاسخگوی نیاز ما نباشند پزشکان اقدام به عمل جراحی دیسک گردن می نمایند.

با معاینات و عکس برداری هایی که از ناحیه گردن صورت می گیرد، نیازمندی به جراحی تشخیص داده می شود و با انجام عمل جراحی احساس درد هایی که در نقاط دست ها و بازو ها حس می شد درمان می گردند.

دکتر مهرداد حسین زاده بختوری، به عنوان یکی از بهترین جراح های پارگی دیسک گردن و جراحی ستون فقرات شناخته میشود که تخصص خود را در حوزه جراحی مغز و اعصاب و ستون فقرات در تهران و در دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی گذرانده است. سپس برای دریافت گواهی نامه جراحی اندوسکوپیک ستون فقرات و قاعده جمجمه به آلمان رفته و دوره های تکمیلی را پشت سرگذاشته است. برای رزرو وقت و دریافت مشاوره میتوانید با مطب ایشان تماس بگیرید. 02188675360

***

این مطلب رپرتاژ بوده و پایگاه خبری شمانیوز صحت و یا عدم صحت مطلب فوق را تایید نمیکند و مسیولیت حقوقی آن هیچ ارتباطی با شمانیوز ندارد.

 

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied