شمانیوز
شما نیوز

رپرتاژ اگهی /

قبولی تضمینی در آزمون محاسبات، نظارت و اجرا نظام مهندسی

در این نوشته و بررسی قصد داریم به بررسی روش های موفقیت و قبولی در آزمون های نظام مهندسی رشته مهندسی عمران که به چندین دسته اصلی تقسیم می‌شوند، بپردازیم. مهمترین عناوین این آزمون ها در رشته مهندسی عمران عبارتند از:

قبولی تضمینی در آزمون محاسبات، نظارت و اجرا نظام مهندسی

در این نوشته و بررسی قصد داریم به بررسی روش های موفقیت و قبولی در آزمون های نظام مهندسی رشته مهندسی عمران که به چندین دسته اصلی تقسیم می‌شوند، بپردازیم. مهمترین عناوین این آزمون ها در رشته مهندسی عمران عبارتند از:

  • آزمون نظارت
  • آزمون اجرا
  • آزمون محاسبات و طراحی رشته عمران
  • آزمون طرح و اجرای گود، پی و سازه نگهبان
  • آزمون ارزیابی، طرح و اجرای بهسازی ساختمان

 

شرکت در آزمون نظام مهندسی رشته عمران

بنابر آخرین آمار اعلام شده میانگین قبولی در آزمون محاسبات نظام مهندسی 1 درصد و نظارت و اجرا در حدود 10 درصد است. فرد در صورت داشتن مدرک کارشناسی با گذشت حداقل سه سال از فارغ التحصیلی، و در صورت اخذ مدرک کارشناسی ارشد حداقل دو سال و با مدرک دکترا حداقل یک سال سابقه کار می تواند در این آزمون ها که از سوی سازمان نظام مهندسی و توسط سازمان سنجش برگزار می‌شود، شرکت کند. این آزمون ها معمولا دو بار در سال برگزار می‌شوند و سازمان نظام مهندسی برگزاری آن را بر عهده دارد. برای شرکت در آزمون کافی است اطلاعیه های سایت inbr.ir را پیگیری کنید و به موقع برای ثبت نام اقدام نمائید.

در این مقاله قصد داریم به بررسی راه هایی بپردازیم که می توانند قبولی شما را در این آزمون ها تضمین کنند. این راه ها به شکل قدم به قدم یا مرحله به مرحله در ادامه آورده شده اند:

رپرتاژ اگههی

قبولی در آزمون نظام مهندسی

مهمترین مرحله در شروع هر مسیر از جمله مسیر گرفتن پروانه نظام مهندسی این است که ابتدا بدانید هدفتان از گرفتن پروانه چیست؟ بعد از گرفتن پروانه چه خواهم کرد ؟

یکی از راه هایی که می تواند به شما کمک کند تا به درستی هدف خود را بشناسید این است که در ابتدا بدانید پروانه ای که از راه قبولی در آزمون نظام مهندسی حاصل می شود، چیست و چه کاربرد هایی دارد. در حقیقت پروانه نظام مهندسی یک صلاحیت حرفه ای معتبر برای مهندسین در زمینه های مختلف کاری شان می باشد که به پنج دسته اصلی مطابق آنچه در مقدمه ذکر شد تقسیم می‌شود.

منابع مطالعاتی برای قبولی آزمون نظام مهندسی

در مرحله بعد باید در مورد روش مطالعه و منابع مهم آزمون تحقیق کنید. مشورت گرفتن از افراد موفق یا مشاوران مجرب در این زمینه می‌تواند برای شما بسیار راهگشا باشد و در واقع همچون میانبری شما را به اهدافتان نزدیک کند.

برنامه ریزی

برنامه ریزی یکی از مهمترین مراحل در رسیدن به اهداف مخصوصا در قبولی آزمون های نظام مهندسی می باشد، مخصوصا اگر شاغل هستید و یا مدت زیادی از دروس دانشگاهی خود دور بوده اید.نکته مهم در برنامه ریزی این است که این برنامه باید واقع بینانه، انعطاف پذیر و اجرایی باشد و در صورت امکان به همراه یک مشاور متخصص در آزمون ها نوشته شود. البته ویژگی های فردی، پایه درسی و میزان زمان آزاد شخص شما نیز باید لحاظ گردد تا بتوانید به یک برنامه کارآمد و اجرایی دست یابید. در واقع برنامه باید منحصر به فرد و مخصوص شما باشد. برنامه ای که برای دیگری مناسب بوده است ممکن است برای شما کارا نباشد و بلعکس.

تسلط و سرعت به همراه دقت و تمرکز

مسلما بعد از دقت و تمرکز باید روی مرحله افزایش سرعت کار کنید. یعنی بعد از درک نسبی فلسفه ها باید با تمرین بیشتر به فکر افزایش سرعت باشید. برای این کار بهترین راه این است که از سوالات موجود در دوره های قبلی استفاده کنید. اما در اینجا یک مسئله مهم وجود دارد و آن هم این است که اگر بدون در نظر گرفتن تغییرات آئین نامه ها سوالات سال های قبل را تمرین کنید در هنگام زدن تست های مباحث تغییر یافته به سوالاتی برخورد می کنید که پاسخ آن ها یا در ویرایش جدید مبحث نیست و یا به شکلی دیگر ذکر شده است و این موضوع قطعا باعث سردرگمی و اتلاف وقت شما خواهد شد. بنابراین استفاده از کتاب یا کلاس یا دوره های آموزشی آفلاین و آنلاین به مانند پکیج آزمون محاسبات یا نظارت و اجرا که سوالات سال های قبل را نیز به شکل آپدیت در اختیار شما قرار می دهند می تواند بسیار ثمر بخش باشد. در این صورت یک استاد مجرب از قبل به بررسی سوالات مباحث تغییر یافته پرداخته است و متناسب با مفهوم سوال و با توجه به سطح سوالات استاندارد آن را به شکلی تغییر می‌دهد که در ویرایش جدید معنا دار بوده و جواب درستی داشته باشد. بدین ترتیب به سادگی می توانید از سردرگمی و اتلاف وقت خود در روزهای پایانی برنامه مطالعاتی (که اتفاقا روز های بسیار مهمی هم هستند) جلوگیری کنید.

 

تمرین و تسلط بیشتر و شبیه سازی شرایط آزمون

بعد از سوالات دوره های پیشین باید به سراغ آزمون های آزمایشی تألیفی و یا سوالات دو دوره اخیر بروید و در شرایط کاملا شبیه سازی شده با آزمون و با همان محدودیت زمانی سعی کنید که به سوالات پاسخ دهید.

جمع بندی و مرور

حال که مرحله دقت، درک مباحث و افزایش سرعت را با موفقیت به پایان رساندید باید به جمع بندی و مرور اجمالی و سریع پردازید. در این مرحله بهتر است به بررسی تست هایی بپردازید که غلط زده اید و علت را پیدا کنید تا بتوانید نقطه ضعف هایتان را به نقاط قوت تبدیل کنید. به خاطر داشته باشید که استراحت قبل از آزمون ضروری است و باید حتما روز قبل از آزمون را با روحیه ای شاد و امیدوار استراحت کنید. بهتر است در روز قبل از آزمون به جای درس خواندن به توصیه های نهایی مشاوران یا افرادی که قبلا در آزمون موفق شده اند گوش کنید.

تضمین قبولی در آزمون های نظام مهندسی

آنچه در اینجا ذکر شد مجموعه ای از تلاش ها، عوامل و شرایطی بود که همگی در کنار هم می تواند به قبولی در آزمون کمک کند و فقدان هر یک از آن ها قطعا روی نتیجه نهایی اثر می‌گذارد. مسلما گاهی سوالات کمی سخت تر و یا گاهی آسان تر هستند، میزان تمرکز و دقت شما نیز به شرایط روحی تان در روز آزمون مرتبط است. پس در واقع حتی با رعایت تمامی این نکات نمی توانید به قبولی خود مطمئن باشید. بنابراین باید بدانیم شرایط ایده آل و کامل برای قبولی در آزمون معمولا فراهم نمی‌شود.

و برخلاف عنوان این مقاله هرگز هیچ تضم ینی برای قبولی در آزمون های نظام مهندسی وجود ندارد! شما باید بدانید که هر موسسه یا استاد که تضمینی در این زمینه می دهد سخنی غیر حرفه ای و غیرواقعی را بیان کرده است و عمدا یا سهوا باعث فریب و گمراهی افراد می شود.بهترین شیوه برخورد با آزمون های نظام مهندسی نه تضمین دادن و نه تضمین خواستن است بلکه باید تمامی مراحل و تلاش های ذکر شده در این مقاله را تا حد امکان رعایت کنید، با قدرت و آرامش در آزمون حاضر شوید و نتیجه را به خدا بسپارید. در این صورت با اینکه همچنان تضمینی وجود ندارد اما احتمال قبولی شما بسیار زیاد است.

 

* مطلب فوق رپرتاژ اگهی می باشد و سایت خبری شمانیوز مسئولیتی بابت آن ندارد ... 

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied