شمانیوز
شما نیوز

رپورتاژ آگهی/

معجزه تخم کدو در بهبود سرطان پروستات

بر اساس مطالعات مختلف، مصرف مغز تخمه کدو تنبل نقش مهمی در بهبود عوارض هایپرپلازی خوش خیم پروستات دارد.

رژیم غذایی بر اساس اطلاعات موجود در پورتال پژوهشکده سرطان دانشگاه علوم پزشکی تهران، آمارهای منتشرشده از آژانس بین‌المللی تحقیقات سرطان نشان می‌دهد که سرطان پروستات دومین سرطان شایع مردان در جهان است. نکته حائز اهمیت این است که با مصرف برخی از خوراکی ها می توان از ابتلا به بیماری سرطان پروستات تا حدودی جلوگیری کرد. تخمه کدو! یکی از موثرترین این خوراکی‌هاست. بر اساس مطالعات مختلف، مصرف مغز تخمه کدو تنبل نقش مهمی در بهبود عوارض هایپرپلازی خوش خیم پروستات دارد.

 

سرطان پروستات در ایران

همچنین سرطان پروستات در جایگاه دوم شایع‌ترین سرطان‌ها در ایران بعد از سرطان معده قرار دارد. تعداد موارد مرگ ‌و میر این سرطان بعد از سرطان‌های معده و ریه در جایگاه سوم قرار دارد.

 

1

 

عوامل خطر

درحالی‌که علل اصلی سرطان پروستات هنوز ناشناخته مانده، خطر ابتلا به سرطان پروستات رو به افزایش است. اما داشتن یک یا چندین عامل خطر، بدین معنی نیست که حتماً به بیماری مبتلا خواهیم شد. تعدادی از این عوامل خطر عبارت‌اند از:

  1.  سن: احتمال سرطان پروستات در مردان با سن کمتر از 40 سال، خیلی کم است. اما شانس داشتن سرطان پروستات در سنین بالاتر از 50 سال به‌سرعت افزایش می‌یابد. حدود 6 مورد از 10 مورد سرطان پروستات در مردان بالاتر از 65 سال یافت می‌شود.
  2.  نژاد/ قومیت: سرطان پروستات در سیاه‌پوستان بیشتر از  مردان از نژادهای دیگر است. احتمال مرگ ناشی از سرطان پروستات در مردان  سیاه‌پوست   نیز بیش از دو برابر مردان سفیدپوست است.
  3.  سابقه خانوادگی: به نظر می‌رسد سرطان پروستات در برخی از خانواده‌ها بیشتر اتفاق بیافتد، که نشان می‌دهد در برخی موارد ممکن است عوامل ارثی یا ژنتیکی وجود داشته باشد. احتمال بیماری در فردی که پدر یا برادرش مبتلا به سرطان پروستات باشند دو برابر سایر مردان است. همچنین احتمال داشتن سرطان پروستات در افراد با سابقه قوی خانوادگی سرطان پستان و تخمدان بیشتر از افراد بدون سابقه خانوادگی است.
  4.  تغییرات ژنی:  تعدادی از تغییرات ارثی ژن باعث افزایش ریسک سرطان پروستات می‌شود، اما به‌طورکلی آن‌ها احتمالاً برای تنها درصد کمی از موارد به‌حساب می‌آیند.

علاوه بر این عوامل، عوامل دیگری مثل رژیم‌های غذایی نامناسب، چاقی، استعمال دخانیات، قرار گرفتن در معرض مواد شیمیایی، وازکتومی… می‌توانند به‌عنوان عوامل فرعی به‌حساب آیند.

 

پیشگیری از سرطان پروستات، در واقع  تغییر در شیوه زندگی است به‌گونه‌ای که به کاهش احتمال بروز سرطان پروستات بیانجامد.

 

2

بدون شک اولین چیزی که با دیدن کدو تنبل، در ذهن ما تداعی می شود، داستان کدو قلقله زن است. شاید کدوهای تزئین شده به صورت های ترسناک که هر سال در جشن هالووین دیده می شود، تصویر دیگری از کدو تنبل باشد که ما به یاد داریم. اما کدو تنبل چیزی ورای این داستان ها و ماجراهاست. تخمه های کوچکی که درون کدو تنبل وجود دارد، سرشار از خاصیت است. مغز تخمه کدو تنبل یکی از خوراکی های محبوب در سراسر جهان است که به شکل های مختلف مصرف می شود. مغز تخمه کدو تنبل، سرشار از پروتئین، فیتواسترول ها، اسیدهای چرب غیراشباع پلی، آنتی اکسیدان ها، ویتامین ها و مواد معدنی است؛ اما کالری کمی دارد.  پس هرگز گول ظاهر کوچک تخمه کدو را نخورید، زیرا در پس این ظاهر ساده دنیایی از خواص و مزایای شگفت انگیز وجود دارد. مغز تخمه کدو در بهبود متابولیسم بدن، افزایش کارایی بدن، سلامت قلب، شادابی روحیه، رفع اختلالات خواب، تقویت استخوان ها، جلوگیری از سرطان، رفع سنگ کلیه، تقویت سیستم ایمنی بدن، دفع انگل ها، مدیریت وزن، سلامت پروستات، رفع التهاب نقش مهمی ایفا می کند. تعجب نکنید، تمام انواع آجیل و خشکبار سرشار از خاصیت های جادویی هستند.

 

تخمه کدو و پروستات

بر اساس مطالعات مختلف، مصرف مغز تخمه کدو تنبل نقش مهمی در بهبود عوارض هایپرپلازی خوش خیم پروستات دارد. همچنین بر طبق یک نظریه، ترکیبات سودمند موجود در تخمه کدو تنبل، مانع از تشکیل رسوب در پروستات می شود که می تواند منجر به به سرطان پروستات گردد.

نکته مهم دیگری که باید مورد توجه قرار گیرد این است که بیشترین غلظت زینک (ماده معدنی روی) در بدن انسان در غده پروستات سالم وجود دارد. جالب است بدانید غلظت این ماده معدنی در پروستات بیمار به مقدار قابل توجهی کاهش می یابد. مغز تخمه کدو تنبل، منبع غنی از زینک است و مصرف روزانه تخمه کدو، بخش مهمی از نیاز روزانه بدن را تامین می کند.

 

فروشگاه آجیلباز برای افزودن این ماده غذایی سودمند به برنامه غذایی شما پیشنهادهای جالبی دارد. شاید تخمه کدوی خام خوشمزه نباشد، و شاید تخمه کدوی شور نیز برای شما که در معرض فشار خون بالا هستید ضرر داشته باشد. اینجاست که شما می توانید تخمه کدوی تفت داده و بدون نمک مخصوص آجیلباز را امتحان کنید. همچنین پیشنهاد منحصربفرد ما، کره دانه کدو می باشد که بافت نرم و لطیف آن بدون هرگونه ماده افزودنی و نگهدارنده در ذهن شما باقی خواهد ماند.

 

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۲ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied