شمانیوز
شما نیوز

رپورتاژ آگهی/

گواهی عدم امکان سازش چیست؟

در صورت دادخواست طلاق از سمت مرد و دادخواست طلاق توافقی، باید گواهی عدم امکان سازش را دریافت کنند تا بتوانند با استناد به این گواهی مراحل طلاق را طی کنند. در ادامه با مراحل دریافت و مدت اعتبار این گواهی از زبان وکیل طلاق بیشتر آشنا خواهید شد.

گواهی عدم امکان سازش چیست؟

برای ثبت طلاق به گواهی عدم امکان سازش نیاز دارید. پس از ازدواج دلایل زیادی ممکن است به وجود بیایند، تا ادامه زندگی برای زوجین امکان پذیر نباشد. در این صورت تنها راه، طلاق و جدایی است. درخواست طلاق می‌تواند از طرف زوج، زوجه و یا هر دوی آنها به صورت توافقی اعلام شود. در صورت دادخواست طلاق از سمت مرد و دادخواست طلاق توافقی، باید گواهی عدم امکان سازش را دریافت کنند تا بتوانند با استناد به این گواهی مراحل طلاق را طی کنند. در ادامه با مراحل دریافت و مدت اعتبار این گواهی از زبان وکیل طلاق بیشتر آشنا خواهید شد.

 

گواهی عدم امکان سازش

به طور کلی گواهی عدم امکان سازش، به معنای این است که توافق و سازش بین زوجین وجود ندارد و برای اثبات آن، گواهی عدم سازش صادر می‌شود. در واقع دادگاه زمانی این گواهی را صادر می‌کند که سازش در بین زوجین امکان پذیر نیست و در نهایت با توجه به شرایط و درخواست زوجین، زندگی مشترک به طلاق منجر می‌شود. زوجین از طریق دریافت این گواهی می‌توانند به دفاتر ثبت طلاق مراجعه و طلاق را ثبت کنند.

 

شرایط دریافت گواهی عدم سازش

زمانی که زوجین برای طلاق به دادگاه مراجعه می‌کنند، معمولاً برای ایجاد سازش و منصرف کردن آنها از طلاق، زوجین را به شورای حل اختلاف ارجاع می‌دهند. اگر در شورای حل اختلاف، شورا نیز نتوانند طرفین را به سازش هدایت کنند، شورای حل اختلاف عدم امکان سازش را تایید و با تنظیم یک صورت جلسه پرونده را به دادگاه ارجاع می‌دهد.

نکته مهم برای دریافت گواهی عدم سازش و انجام طلاق، مهریه زوجه است. از آنجایی که درخواست این گواهی از سوی زوج است، برای مهریه باید با زوجه به تفاهم برسد. در بسیاری از موارد که طلاق توافقی است، برای دریافت یا عدم دریافت مهریه، زوج و زوجه به یک تفاهم می‌‎رسند چرا که در غیر این صورت، تفاهمی حاصل نمی‎شود و طلاق توافقی صورت نمی‎گیرد. اما زمانی که طلاق از سوی زوج است، باید رضایت زوجه را جلب کند، حتی با پرداخت تمام مهریه. گاهی نیز ممکن است گرچه طلاق از سوی زوج است، اما زوجه رضایت داده و بدون دریافت مهریه، به طلاق رضایت می‌دهد. در پاره ای از موارد، در شرایط طلاق از سوی مرد، زوجه درخواست مهریه را دارد، اما زوج توانایی پرداخت آن را ندارد، اما همچنان قصد جدایی دارد. این مورد به دلیل پیچیدگی‎هایی که دارد معمولا باید با مشورت با یک وکیل مجرب حل شود.

 

مراحل دریافت گواهی عدم امکان سازش

برای دریافت گواهی عدم امکان سازش، فرد متقاضی که زوج است باید دادخواست خود را در دفاتر خدمات قضایی ثبت، سپس از طریق سامانه تصمیم طلاق نوبت رسیدگی را دریافت کند. پس از ارجاع دادن پرونده به مراکز مشاوره خانواده، مشاوران دلایلی که در پرونده برای طلاق ذکر شده است را بررسی کرده و تصمیم می‌گیرند تا از طریق مشاوره بین زوجین صلح و آشتی برقرار کنند. اما زمانی که با تلاش‌های مکرر برای آشتی از سوی مشاوران، بین زوجین صلح و آشتی برقرار نشود، مشاوران گواهی مبنی بر عدم تفاهم را صادر می‌کنند. در ادامه زوجین باید به دفاتر خدمات قضایی مراجعه و درخواست گواهی عدم سازش را ثبت کنند. در مراحل بعدی پرونده به دادگاه خانواده ارجاع داده شده و پس از برگزاری جلسه دادگاه و تلاش برای توافق و ادامه زندگی، در صورت عدم موفقیت قاضی، گواهی عدم سازش از سوی دادگاه صادر می‌شود.

ص

گواهی عدم امکان سازش در طلاق به درخواست زوج و زوجه

 

تنها در دو صورت گواهی عدم امکان سازش صادر می‌شود، زمانی که مرد درخواست طلاق دارد یا زوجین هر دو به صورت توافقی قصد جدایی دارند. با توجه به ماده ۱۱۱۳ قانون مدنی، مرد می‌تواند هر زمان که بخواهد، همسر خود را طلاق دهد. اما برای اجرای این حق، مرد باید گواهی عدم سازش را به دادگاه ارائه دهد. اگر دادخواست طلاق از سوی زن باشد، گواهی عدم سازش صادر نمی‌شود و دادگاه حکم طلاق صادر می‌کند.

 

گواهی عدم امکان سازش در طلاق توافقی

همچنین اگر زوجین هر دو، به دلایل مشخص دیگر نمی‌توانند در کنار یکدیگر به این زندگی ادامه دهند، می‌توانند به صورت توافقی از یکدیگر جدا شوند. اما برای طلاق توافقی نیز با توجه به اینکه زوجین با رضایت کامل قصد جدایی از یکدیگر را دارند، اما تنها با دریافت گواهی عدم امکان سازش می‌توانند مراحل ثبت طلاق خود را جلو ببرند.

 

مدت اعتبار گواهی عدم امکان سازش

پس از این که زوجین گواهی عدم امکان سازش را دریافت کردند، تا سه ماه فرصت دارند به دفترخانه مراجعه و طلاق خود را ثبت کنند. اگر به دلایلی در این مدت تعیین شده، زوجین به دفاتر ثبت طلاق مراجعه نکنند، اعتبار گواهیذ عدم سازش به پایان رسیده و دیگر هیچ گونه ارزشی ندارد. پس از پایان یافتن مهلت سه ماهه گواهی عدم سازش، در صورت عدم آشتی و صلح و اصرار به طلاق، مجدداً باید تمام مراحل قبلی برای دریافت گواهی عدم سازش را طی کنند.

همان طور که گفته شده گواهی عدم امکان سازش از سوی زوج درخواست داده می‌شود. اگر با درخواست او موافقت شود و گواهی را دریافت کند، در مدت زمان سه ماه، زوجه باید قانون را اجرا و برای جاری شدن صیغه طلاق در تاریخ معین، در دفاتر ثبت طلاق حضور پیدا کند. در صورت عدم حضور زن در دفترخانه برای بار اول، مجددا وقت دیگری تعیین می‌شود، اما اگر زن برای دومین بار نیز در دفترخانه حضور پیدا نکند، صیغه طلاق بدون حضور زن جاری و موضوع به او اطلاع داده می‌شود.

همچنین اگر زوجه در دفترخانه حاضر شود اما زوج به هر دلیلی حاضر نشود، صیغه طلاق جاری نخواهد شد و می‌توان گفت زوج از تصمیم خود مبنی بر طلاق زوجه منصرف شده است. اما اگر زوج همچنان مصر به طلاق باشد اما در زمان تعیین شده به هر دلیل امکان حضور او وجود نداشته است، باید تمام مراحل را برای طلاق مجددا از ابتدا طی کند.

 

اعتراض به گواهی عدم سازش

اعتبار گواهی عدم امکان سازش سه ماه است، این گواهی قابل تجدید نظر نیست و تنها می‌تواند قابل فرجام خواهی باشد. در گواهی عدم سازش که برای طلاق توافقی صادر شده است، هیچ گونه اعتراضی وجود ندارد، چرا که این طلاق توافقی بوده و زوجین با سازش و توافق، تصمیم به جدایی گرفته اند. تمام اظهارات زوجه مبنی بر طلاق توافقی در صورت جلسه دادگاه تنظیم می‌شود بنابراین اعتراضی وارد نیست. اما در مواردی، برای این گواهی اعتراض وارد شود، باید پرونده به دیوان عالی کشور ارجاع و مورد بررسی قرار گیرد.

همچنین اگر دریافت گواهی عدم سازش از سوی مرد باشد، به دلیل اینکه دادگاه آن را تایید و صادر کرده است، زوجه نسبت به حکم صادره نمی‌تواند اعتراضی داشته باشد.

 

گروه وکلای پارسای، با در اختیار داشتن وکلای پایه یک دادگستری، در تمام پرونده‌های امور خانواده از جمله طلاق توافقی، نفقه زوجه و تمکین در کنار زوج و زوجه است. این مجموعه با سال‌ها سابقه و به سرانجام رساندن پرونده‌های بزرگ و پیچیده، به شما اطمینان می‌دهد با رعایت تمام قوانین، از حقوق شما دفاع کرده و شما را به خواسته‌هایتان می‌رساند. از آنجایی که مشکلات و مسایل امور خانواده، بسیار گسترده هستند، شما می‌توانید برای رفع مشکل خود و دریافت گواهی عدم امکان سازش، از طریق راه‌های ارتباطی با کارشناسان این مجموعه ارتباط برقرار کرده و مشاوره‌های رایگان را دریافت کنید.   09127923611   - 02144033677

 

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۳ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied