شمانیوز
شما نیوز

رپرتاژ اگهی /

چربی گیر چیست؟

یکی از مشکلاتی که در فاضلاب صنایع مختلف با آن روبه‌رو می‌شویم، وجود روغن چربی در پساب خروجی است.

چربی گیر چیست؟

  در برخی موارد غلظت آلاینده‌ها آن‌قدر زیاد است که به یک دستگاه جمع‌کننده چربی برای رفع آلودگی و انسداد نیاز پیدا می‌کنید. چربی گیر دستگاهی مفید و کاربردی برای جداسازی چربی و مواد روغنی موجود در آب است؛ درواقع این دستگاه در تصفیه‌خانه‌های فاضلاب مورداستفاده قرار می‌گیرد. جنس دستگاه‌های جمع‌کننده چربی متفاوت است و در مکان‌هایی مانند قصابی ‌، رستوران، شیرینی‌پزی، غذاخوری، فست فود، تالارها، آشپزخانه صنعتی و مارکت‌های بزرگی که در آن‌ها مرغ یا مواردی از این قبیل را بسته‌بندی می‌کنند، استفاده می‌شود. دستگاه چربی گیر رستوران در سطح جهان بسیار پرفروش و کاربردی است؛ دلیل این امر محبوبیت رستوران‌ها و شلوغ بودن آن‌هاست. روش‌های مختلفی برای حذف روغن چربی از پساب خروجی وجود دارد، اما مقرون‌به‌صرفه‌ترین آن‌ها، استفاده از روش ثقلی است.

ما در این مقاله سعی می کنیم صفر تا 100 چربی گیر را برای شما معرفی کنیم. در صورت نیاز، برای آگاهی بیشتر نسبت به چربی گیر و قیمت ساخت چربی گیر فاضلاب و رستوران می توانید سایتهای pub.gov.sg  و pipe-sanat.com مراجعه کنید. اما ما در این مقاله بیشتر مباحث را پوشش می دهیم.

انواع چربی گیر

انواع مختلفی از دستگاه‌های جمع‌کننده چربی وجود دارد. دسته‌بندی آن‌ها با توجه به جنس بدنه دستگاه عبارت است از:

  • دستگاه گریس تراپ بتنی

قدیمی‌ترین نوع دستگاه جمع‌کننده چربی، مدل بتنی آن است که در برخی موارد هنوز هم از آن استفاده می‌شود. سیمان تیپ 5 یا ضد سولفات برای ساخت بدنه این نوع سازه‌ها به‌کاربرده می‌شود. باوجود بالا بودن قدرت تجزیه باکتری‌های بی‌هوازی بتن، در مقابل خورندگی ناشی از این نوع باکتری‌ها ناتوان است. در بدنه داخلی و بیرونی برخی از این دستگاه‌ها، ایزوگام به‌کاررفته است؛ اما قیر از ویژگی چربی‌دوست بودن برخوردار است که باعث می‌شود فرایند تمیزکاری با سختی صورت بگیرد. استفاده از این نوع جمع‌کننده چربی پیشنهاد نمی‌شود.

  • چربی گیر فایبرگلاس

بتن در مواجهه با برخی مواد، اثر خوردگی دارد؛ اما فایبرگلاس چربی‌گریز و آب‌دوست است و برای این کار می‌تواند انتخاب مناسب‌تری باشد. فایبرگلاس امروزه با مزایای بسیاری که دارد در صنعت آب و فاضلاب موردتوجه افراد قرارگرفته است. تحمل دمای بالا و چربی‌گریزی ازجمله مزایایی هستند که سبب شده است مهندسان صنعت آب و فاضلاب از فایبرگلاس برای تولید دستگاه چربی گیر استفاده نمایند. این نوع دستگاه در کشورمان بسیار پر استفاده است. برای کسب اطلاعات بیشتر نسبت به چربی گیر فایبرگلاس، چربی گیر رستوران یا چربی گیر فاضلاب می توانید به لینک داده شده مراجعه کنید، همچنین برای آگاهی از قیمت چربی گیر در داخل ایران می توانید به سایت پایپ صنعت خاورمیانه مراجعه کنید.

دستگاه جمع‌کننده چربی فایبرگلاس به شکل استوانه افقی، عمودی یا مکعب مستطیل تولید و به بازار عرضه می‌شود. این دستگاه با سطح مقطع استوانه، گوشه‌های کمتری دارد که در مقایسه با سطح مقطع مکعب مستطیل، از مزیت‌های بیشتری برخوردار است. مقاومت مکانیکی این دستگاه با سطح مقطع استوانه، نسبت به مکعبی بیشتر است و مدل استوانه‌ای را می‌توان بدون سازه نگهبان درون خاک استفاده کرد.

  • چربی گیر کامپوزیت

چربی گیر کامپوزیت با پلی‌اتیلن سنگین تولید می‌شود؛ از مهم‌ترین مزایای آن راحتی تولید و مقاومت بالا در مقابل انواع مواد شیمیایی حاصل از شست‌وشوی ظروف است که باعث شده این دستگاه برای استفاده مناسب باشد. امروزه این مدل از دستگاه‌ها موردتوجه فراوانی قرارگرفته است. مدل کامپوزیتی دارای مزایایی همچون تمیز کردن آسان و استفاده کمتر از آب، مقاومت در برابر نمک و دیگر مواد شیمیایی، طول عمر مفید تا 50 سال، نصب بسیار آسان و بدون نیاز به تعمیر و نگه‌داری، جلوگیری از رشد باکتری یا قارچ، تولیدشده از مواد کاملاً قابل بازیافت، دارای دیسک کنترل جریان ورودی، مقاوم در برابر اسیدهای خورنده، قابل جابه‌جایی و مهروموم مضاعف برای جلوگیری از بوی احتمالی است. این نوع دستگاه قابلیت استفاده در رستوران، هتل‌ها، آشپزخانه‌های تجاری و کلیه مراکز تهیه غذا است.

  • چربی گیر استیل ضدزنگ

می‌توان گفت به‌طور تقریبی در تمام دنیا بهترین نوع چربی گیرها، نوع استیل ضدزنگ آن است. این محصول از هزینه بالایی در تولید برخوردار است؛ به همین دلیل تاکنون چندان موفق به جلب توجه خریداران نشده است. این دستگاه مزایای بسیاری دارد که عبارت‌اند از: مکانیزم قوی در جداسازی فاضلاب، به حداقل رساندن هزینه‌های تمیز کردن یا زهکشی، از بین بردن بوی نامطبوع، دارای بهترین کیفیت در میان دیگر انواع این محصول، مقاومت بالا در مقابل دمای پساب خروجی، ساخت‌وساز بدون خوردگی اتصالات، مهروموم هوا، و کاهش امکان نشت پساب به تأسیسات آشپزخانه.

مزایای چربی گیر

انواع دستگاه‌های جمع‌کننده چربی از مزایایی برخوردار هستند، اما به‌طورکلی یک دستگاه خوب از ویژگی‌های ذیر برخوردار است:

  1. جلوگیری از ورود روغن و چربی از فاضلاب به منهول ها و دیواره‌های چاه جاذب

  2. سازگاربامحیط‌زیست

  3. بی‌خطر برای انسان‌ها

  4. سرعت‌بالا در ساخت، نصب و راه‌اندازی

  5. مقاومت در برابر خوردگی

  6. وزن مناسب و سهولت در حمل‌ونقل

  7. غیر رسانا

  8. سهولت در خروج چربی‌ها

  9. از بین بردن مواد نامحلول

  10. کاهش بار آلودگی فاضلاب

  11. جلوگیری از پرشدن سریع چاه

  12. پایین آوردن بار آلودگی فاضلاب برای ورود به مراحل بعد تصفیه‌خانه

نحوه کار دستگاه چربی گیر

سیستم دستگاه جمع‌کننده چربی بر مبنای اصول ثقلی یا گرانشی کار می‌کند و شبیه یک مخزن است که فاضلاب گرم از سینک‌های آشپزخانه وارد آن می‌شوند. پس از ورود فاضلاب گرم به دستگاه، عملکرد آن به‌صورت یک حوضچه آرامش می‌شود و تا هنگام جدایی کانال چربی از فاضلاب، جریان آب را کنترل می‌کند. در فاضلاب رستوران و آشپزخانه‌های صنعتی، سرعت جریان خروجی توسط یک بافل یا دیوایدر به همراه پکینگ‌های مدیا کنترل می‌شود. عمل هیدرولیز یعنی فرآیندی که ذرات جامد پیچیده در اثر واکنش با آب تجزیه می‌شوند در داخل دستگاه صورت می‌گیرد.

به‌طورکلی وقتی دمای فاضلاب درون دستگاه جمع‌کننده چربی کاهش پیدا می‌کند، چربی‌ها جدا و به گلیسرول‌ها و اسیدهای چرب تجزیه می‌شوند. چگالی گلیسرول‌ها در مقایسه با آب بیشتر است و به‌عنوان چربی‌های جامد در پایین حل می‌شوند. اسیدهای چرب از آب سبک‌ترند و در بالای دستگاه شناور می‌مانند. پس از جدایی گلیسرول و اسیدهای چرب در اثر گرانش، بقیه پساب فاضلاب از مخزن خارج می‌شوند. میزان کارایی دستگاه در جداسازی چربی به عواملی همچون دما، اندازه ذرات چربی، ویسکوزیته و زمان احتباس بستگی دارد.

سخن پایانی

یکی از دغدغه‌های افراد برای فاضلاب‌های صنعتی مانند آشپزخانه‌ها، رستوران‌ها، شیرینی‌پزی‌ها، قصابی‌ها و دیگر مشاغل، وجود روغن در فاضلاب است. برای رفع این مشکل راه‌های مختلفی وجود دارد که یکی از مهم‌ترین و پرکاربردترین آن‌ها استفاده از دستگاه چربی گیر فاضلاب است. این دستگاه‌ها با مکانیزم و عملکردی که دارند، طی فرایندی چربی را از آب جدا می‌کنند. دستگاه جمع‌کننده چربی انواع مختلفی مانند فایبرگلاس، استیل ضدزنگ، تراپ بتنی و کامپوزیت دارد.

ازجمله مزایای استفاده از یک دستگاه خوب عبارت‌اند از: سازگاربامحیط‌زیست، بی‌خطر برای انسان‌ها، سرعت‌بالا در ساخت و نصب، مقاومت در برابر خوردگی، وزن مناسب و سهولت در حمل‌ونقل، غیر رسانا، سهولت در خروج چربی‌ها، از بین بردن مواد نامحلول. دستگاه جمع‌کننده چربی برای فاضلاب‌ها بسیار ضروری است و باید از آن استفاده کنید تا با مشکلات مختلف فاضلاب مواجه نشوید. انسداد فاضلاب باعث ایجاد نامطبوع می‌شود که در کار شما و از دست دادن مشتریان بسیار تأثیر می‌گذارد. متاسفانه کشور ما به دلیل عدم دسترسی به برخی از مواد اولیه، نمی توانند کیفیت دستگاه های خود در زمینه انتقال آب و فاضلاب را بالا ببرند. اما در چند سال اخیر بعضی از شرکت های و بنگاههای خوب کوچک توانسته اند با رقبای خارجی خود رقابت کنند و حتی دستگاهی بهتر از دستگاه نمونه خارجی خود تولید کنند.

منبع: pipe-sanat.com, pub.gov.sg

* مطلب فوق رپرتاژ اگهی می باشد و سایت خبری شمانیوز مسئولیتی بابت آن ندارد ... 

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied