شمانیوز
شما نیوز

رپورتاژ آگهی//

کویل فولادی چیست؟

کویل فولادی به ورق‌هایی گفته می‌شود که به صورت رول پیچیده شده، به فروش می‌رسد. ویژگی دیگر این محصولات عرض بیشتر آن‌ها نسبت به ضخامتشان است. از این محصول بیشتر برای ساخت دیوارهای از پیش ساخته شده، پانل‌های سقفی کشاورزی و ساختمان‌سازی استفاده می‌شود.

کویل فولادی چیست؟

کویل فولادی به ورق‌هایی گفته می‌شود که به صورت رول پیچیده شده، به فروش می‌رسد. ویژگی دیگر این محصولات عرض بیشتر آن‌ها نسبت به ضخامتشان است. از این محصول بیشتر برای ساخت دیوارهای از پیش ساخته شده، پانل‌های سقفی کشاورزی و ساختمان‌سازی استفاده می‌شود. خوشبختانه انواع بسیار متعددی از کویل‌های فولادی در کارخانه‌های مختلف و با استفاده از انواع مقاطع فولادی همچون ورق‌های سرد و گرم، زنگ نزن و ... ساخته می‌شود. در ادامه بیشتر با انواع کویل فولادی و کاربرد آن در صنایع آشنا خواهیم شد اما پیش از هر چیز به شما پیشنهاد می‌کنیم از فروشگاه اینترنتی آیرومارت دیدن نموده و در صورت تمایل به دریافت قیمت ورق استیل و دیگر انواع مقاطع استیل، آهنی، آلومینیوم و ... از کارشناسان مشورت گرفته و یا با شماره تلفن 02145306 تماس بگیرید. لازم به ذکر است که این مجموعه علاوه بر قیمت دهی، امکان فروش اقساطی و LC را نیز ارائه می‌دهد.

 

کویل فولادی چگونه تولید می‌شود

انواع کویل های فولادی از ماده اولیه به نام تختال یا اسلب تولید می‌شود. این محصول از یک فرآیند پیشگرم عبور کرده و با عبور از غلتک‌های نورد گرم، ضخامت آن کاهش می‌یابد. در ادامه برای رول کردن این محصولات، ازطریق روش‌های متنوعی همچون آهن‌بری به صفحاتی با ضخامت کم و عرض زیاد تبدیل می‌شوند. 

یک کویل فولادی اغلب دارای عرض 600 میلی‌متر و ضخامتی بین 1.5 تا 2.5 میلی‌متر تولید است. وزن یک کویل فولادی تا 45 تن می‌رسد . این محصول از نظر ابعاد، دقت اندازه و کیفیت در سطح بالایی است و عمده استفاده از کویل فولادی در صنایع خودروسازی انجام می‌شود.

معرفی انواع کویل فولادی

در صنایع مختلف، اولویت‌های مختلفی برای انتخاب و استفاده از کویل های فولادی وجود دارد. در بعضی صنایع، ملاک اولیه زیبایی ورق است مانند صنایع ساخت لوازم‌خانگی، اما در بعضی دیگر، ملاک مقاومت آن در برابر فشار و ضربه است و زیبایی چندان اهمیت ندارد. 

صنایع ساخت فولاد نیز با توجه به نیاز و درخواست کاربران خود اقدام به تولید انواع ورق فولادی می‌نمایند. بد نیست انواع کویل های فولادی را بررسی کرده و تفاوت آن‌ها را بیان کنیم:

کویل ورق نورد گرم

این مدل کویل از محصولات میانی فولادی ساخته می‌شود که در فرایند نورد و بازپخت کردن ضخامت خود را از دست می‌دهد. همان‌طور که می‌دانید فولاد نورد گرم، حاصل پیشگرم کردن فولاد تا دمای بیش از 900 درجه سانتی‌گراد و عملیات نورد گرم و سپس خنک کردن آن در دمای محیط است. وجود اکسید آهن در سطح این محصول موجب شده تا زیبایی ظاهری چندانی نداشته باشد. این مدل کویل، مقاومت بسیار بالایی در برابر عوامل محیطی داشته و از این رو در ساخت لوله‌ها، درب‌های فولادی و مخازن، کارایی دارند.

کویل ورق نورد سرد

بر خلاف کویل نورد گرم در تولید کویل نورد سرد به زیبایی ظاهری ورق اهمیت داده می‌شود و با کمک روش‌هایی همچون اسیدشویی، اکسید آهن موجود در سطح را از بین برده و بعد از شستن و عبور دادن ورق‌ها از دستگاه نورد سرد؛ محصولی با کیفیت از نظر مقاومت و زیبا تولید می‌نمایند. 

ازجمله مشخصات این محصول، داشتن سطحی صاف، ابعاد دقیق و استحکام بیشتر را می‌توان نام برد. این محصول در موقعیت‌هایی که زیبایی در کنار کیفیت اهمیت دارد استفاده می‌شود، مانند تولید لوازم‌خانگی؛ خودروسازی و هزاران مورد دیگر. به صورت کلی کویل نورد سرد از جمله پرکاربردترین انواع کویل‌ها در صنایع مختلف به‌شمار می‌رود.

در صورت تمایل به دانستن قیمت کویل نورد سرد و  قیمت ورق استیل 304 می‌توانید به وبسایت آیرومارت مراجعه نمایید. در این سایت فروشگاهی می‌توانید قیمت به روز همه مقاطع فولادی را مشاهده کنید.

کویل فولادی استیل

جالب است بدانید که در زبان انگلیسی به فولاد، استیل (Steel)گفته می‌شود. اما در بازار آهن ایران، به فولاد زنگ نزن، استیل یا استنلس استیل گفته می‌شود. 

منظور از کویل فولادی استیل همان کویل فولادی زنگ نزن است. این ویژگی به دلیل وجود کروم و گاهی نیکل در ترکیب شیمیایی فولاد ایجاد می‌شود. علاوه بر ضد زنگ شدن، دیگر ویژگی‌ها مانند افزایش چگالی، ظرفیت گرمایی و استحکام نیز به فولاد اضافه می‌شود. 

از این ورق برای تولید هر آنچه که در معرض رطوبت قرار دارد استفاده می‌شود مانند ظروف، ماشین‌آلات، ابزار و ... . لازم به ذکر است که قیمت ورق استیل 321 بسته به قیمت جهانی فولاد، قیمت ارز و ... تغییر می‌کند و شما می‌توانید قیمت به روز آن را از آیرومارت دریافت کنید.

کویل گالوانیزه

در کویل سرد گفتیم که برای زیباسازی سطح از اسیدشویی استفاده می‌شود اما در کویل گالوانیزه برای زیباسازی و همچنین مقاوم‌سازی سطح فولاد درمقابل خوردگی از یک آلیاژ متفاوت همچون روی استفاده می‌شود. برای قرار دادن یک لایه روی، روی سطح فولاد از روش رسوب الکترولیتی یا غوطه‌وری گرم استفاده می‌شود. آلیاژ روی مقاومت بسیار بالایی در برابر عوامل محیطی و ضربه دارد. از این محصول در موقعیت‌هایی که مقاومت به خوردگی اهمیت دارد، استفاده می‌شود. از جمله مقاوم‌ترین انواع مقاطع فولادی، کویل گالوانیزه است که در صنایع خودروسازی و مواد سقفی همچون ناودانی و نبشی استیل به کار گرفته می‌شود.

 

 

1

 

کاربرد کویل فولادی

مقاطع فولادی کاربرد بسیار زیادی در صنایع دارند. دلیل این امر، تنوع محصول و کاربرد فراوان فولاد در زندگی مدرن است. اما صنایعی که در ادامه به آن‌ها اشاره می‌کنیم بیشتر از این مقطع استفاده می‌کنند:

لوله‌سازی

کویل فولادی نورد گرم به دلیل مقاومت بالایی که در برابر عوامل محیطی همچون ضربه، فشار و ... دارد در ساخت انواع لوله کاربرد دارد مخصوصاً لوله‌های اسپیرال. برای ساخت لوله اسپیرال  ابتدا کویل را به شکل مارپیچ، خم کرده و سپس محل اتصال لبه‌ها را با کمک روش جوشکاری زیرپودی محکم می‌نمایند.

تولید لوازم‌خانگی

صنایع لوازم‌خانگی از دیگر میزبان‌های کویل فولادی نورد سرد، فولاد گالوانیزه و رنگی هستند. این محصولات باید در برابر رطوبت، ضربه و فشار، مقاومت مناسبی داشته باشند و ما این مشخصات را تنها در مقاطع فولادی می‌یابیم.

صنایع خودروسازی

خودروسازی به عنوان یکی از بزرگترین صنایع در ایران از کویل‌های ورق فولادی استفاده می‌کند. در یک خودرو می‌توانید بدنه، درب‌ها و بخش داخلی را به کمک ورق فولادی تولید نمود.

ساختمان‌سازی

بارها در این متن به امکان استفاده از کویل فولادی برای ساخت تجهیزات زیربنایی ساختمانی اشاره شد. این محصول برای ساخت انواع مبلمان خانگی، لوله‌های ساختمانی و ... کاربرد دارد.

 

 

2

 

مزایای استفاده از کویل فولادی

حال که به سؤال کویل فولادی چیست تا جایی جواب دادیم بد نیست به این نکته نیز اشاره کنیم کویل فولادی از جمله پرکاربردترین انواع مقاطع فولادی است و دلیل این امر مزایایی است که این مقطع دارد. از جمله بارزترین این مزایا می‌توان به موارد زیر اشاره داشت:

استحکام مناسب آن در مقایسه با دیگر انواع مقاطع

  • ابعاد دقیق، که در ساخت محصولات حساس همچون لوازم‌خانگی مهم است
  • قابلیت شکل‌پذیری بالا
  • قابلیت برش، اتصال‌پذیری، پوشش دادن
  • ضخامت‌های متنوع کویل فولادی 
  • تنوع بسیار بالا در ابعاد، جنس و ترکیبات که دست تولیدکننده را باز می‌گذارد
  • عدم آسیب زدن به محیط‌زیست، به دلیل اینکه امکان بازیافت کویل‌های فولادی وجود دارد

 

 

3

 

 

کلام آخر

در این مطلب تلاش کردیم به بررسی کویل فولادی چیست، بپردازیم. متوجه شدیم که کویل فولادی از جمله مقاطع فولادی است که عرض آن بسیار بیشتر از ضخامت آن است و به شکل رول تولید می‌شود. کاربرد آن در صنایع ساختمان‌سازی، ساخت لوازم‌خانگی، خودروسازی و ... است. در صورت تمایل به دانستن قیمت انواع مقاطع از فولادی و آهنی از جمله کویل فولادی می‌توانید به وبسایت iromart.com مراجعه کرده یا با شماره‌ تلفن 02145306 تماس حاصل نمایید. کارشناسان آیرومارت آماده ارائه مشاوره به شما و معرفی خدمات این بازرگانی از جمله فروش اقساطی، فروش LC، برش ورق و اجاره انبار، کار شما را برای سرمایه‌گذاری در این زمینه تسهیل نماید.

 

*مطلب فوق رپورتاژآگهی بوده و سایت شمانیوز هیچ مسولیتی بابت آن ندارد.

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied