شمانیوز
شما نیوز

رپرتاژ آگهی

سیستم عرضه و تقاضا چه ارتباطی با هاوینگ بیت کوین دارد

رخداد هاوینگ هر چند وقت به نگرانی‌ سرمایه‌گذاران بخصوص ماینرهای بیت‌کوین شدت می‌دهد و این موضوع برای ماینرهایی که از تجهیزات سنگین‌تری استفاده می‌کنند، با عمق بیشتری احساس می‌شود. حال ما در این مقاله سعی داریم درباره‌ی هاوینگ بیت کوین صحبت کنیم. ممکن است وقتی در حال خواندن این مطلب هستید، اطلاعات آن‌چنانی درباره‌ی این رویداد نداشته باشید که البته ما تا انتهای مقاله سعی می‌کنیم تا ارزشمندترین موارد مربوط به هاوینگ را در اختیارتان قرار دهیم. حال در همین ابتدای امر اذعان کنیم که هاوینگ به معنی دو قسمت مساوی تقسیم کردن است که این موضوع ارتباط تنگاتنگی با هاوینگ بیت کوین دارد.

سیستم عرضه و تقاضا چه ارتباطی با هاوینگ بیت کوین دارد

هاوینگ BTC Halvening چیست

ماینرها استخراج بیت‌کوین را انجام می‌دهند و هر بار که این موضوع انجام می‌شود، به افرادی که تحت عنوان استخراج کننده این عمل را پیش می‌برند، پاداش داده می‌شود. در واقع شبکه‌ طبق مقررات از پیش تعیین شده در ازای ایجاد یک بلاک، پاداش ماینرها را می‌دهد. اما موضوع بااهمیت اینجاست که هر بار که هاوینگ بیت کوین اتفاق می‌افتد، پاداش ماینرها نیز نصف می‌شود.

این در حالی است که مسئله‌ی مهم‌تر اینجاست که رویداد هاوینگ چرا باید رخ دهد. در پاسخ به این سوال مهم باید عرض کنیم که ماهیت عرضه محدود BTC با چنین موردی تطبیق داده شده است. در واقع خالق این ارز دیجیتال از همان ابتدا برای عرضه بیت‌کوین عدد 21 میلیون را در نظر داشته است و آن را به صورت کد به ثبت رسانده است. به همین دلیل ارزش بیت‌کوین آنقدر بالاست که حتی آن را بهتر از طلا می‌دانند. گفتنی است که درباره‌ی محدودیت بیت‌کوین صحبت‌های زیادی شده است که مهم‌ترین آن مربوط به دیوید شوآرتز است که سه علت را برای محدودیت بیت‌کوین اعلام کرده است که عبارتند از:

  • تورم‌زا بودن ارز فیات.

  • سرمایه‌گذاری بر روی بیت‌کوین قبل از اتمام.

  • توزیع بیت‌کوین با بکارگیری ماینرها.

پر واضح است که همه‌ی این موارد در عرضه و تقاضا خلاصه می‌شود

اثرات هاوینگ بیت کوین

هاوینگ بیت کوین (BTC Halving) همانطور که عنوان کردیم یک رخداد فوق العاده مهم است که طبیعتاً بر دیگر بخش‌های شبکه‌ی این ارز تأثیر خواهد داشت که در ادامه به این موضوع می‌پردازیم:‌

  • اثر هاوینگ روی سرمایه‌گذاران

با رخ دادن هاوینگ افزایش تقاضا برای بیت‌کوین بیشتر می‌شود و با توجه به اینکه عرضه نیز کاهش می‌یابد، پر واضح است که قیمت بیت‌کوین صعودی خواهد شد. بنابراین هاوینگ برای سرمایه‌گذاران بیت‌کوین خبر بسیاری ایده‌آلی خواهد بود. ضمناً توجه داشته باشید که فعالیت بر بلاکچین این ارز دیجیتال با این رویداد افزایش می‌یابد.

  • اثر هاوینگ روی ماینرها

با توجه به اینکه هاوینگ بیت کوین پاداش ماینرها را نصف می‌کند، این موضوع ممکن است بقای ماینرها را دچار چالش کند؛ به این دلیل که رقابت با سازمان‌های استخراج کننده بیت‌کوین سخت‌تر از گذشته خواهد بود. از طرفی وقتی قیمت BTC بیشتر می‌شود، تعداد ماینرها کاهش می‌یابد و این تضاد ظرفیت استخراج را با قیمت این ارز بیان می‌کند.

بررسی ارتباط سیستم عرضه و تقاضا با هاوینگ

پر واضح است که قیمت ارزها در هر دقیقه از ساعت در حال تغییر است که در نهایت به نقطه تعادل برسد. همچنین می‌توان گفت که رقابتی بودن بازار موضوع بااهمیتی است که باید آن را به خوبی درک کرد که در این خصوص می‌توان موارد زیر را بررسی نمود:

- با افزایش عرضه و تقاضای پایین، قیمت ارز نیز افت خواهد داشت.

- با کاهش عرضه و افزایش تقاضا، قیمت دارای بیشتر می‌شود.

این محدودیت به خوبی توانسته است که جلوی استخراج همه‌ی BTCها بوسیله‌ی ماینرها را بگیرد که در غیر اینصورت هیچ بازار رقابتی وجود دارد و از همه مهم‌تر اینکه همه‌ی معادلات عرضه و تقاضا نیز بهم می‌ریخت که نتیجه‌ی آن چیزی جز کاهش قیمت بیت‌کوین نبوده است. ضمناً هاوینگ بیت کوین نیز مکانیزم نصف شدن پاداش استخراج را به شکل کدنویسی طراحی کرده است که این موضوع نظارت بر چرخه‌ی عرضه را نتیجه داده است.

چه زمان‌هایی BTC Halvening رخ داده است

هر وقت که 210 هزار بلاک بوسیله‌ی ماینرها استخراج می‌شود، هاوینگ رخ می‌دهد. آخرین بار در تاریخ 23 اردیبهشت 1399 (12 مه 2020) این اتفاق رخ داده است که در این خصوص پاداش ماینرها از 12.5 کوین به 6.25 کوین رسید. به طور کلی اگر یک حساب ساده داشته باشیم، می‌توان حدس زد که آخرین واحد بیت‌کوین در سال 2140 استخراج می‌شود و درآمد ماینرها فقط به صورت کارمزد تراکنش‌ها خواهد بود. همچنین ناگفته نماند که هاوینگ بیت کوین بعدی در سال 2024 خواهد بود که احتمالاً بین ماه‌های فوریه و ژوئن رخ می‌دهد.

نحوه عملکرد ماینرها به جهت سوددهی همیشگی با وجود هاوینگ

اگر با وجود هاوینگ بیت کوین ماینرها علاقه به سود داشته باشند می‌توانن موارد مختلفی را انجام دهند که از جمله می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

- امکان استفاده از سخت‌افزارهای کم مصرف وجود دارد و الزام به پیوستن به استخر نیز می‌تواند کمک کننده باشد. ایسیک‌ها (ASIC) نمونه‌ای از قدرت پردازنده‌ی فوق العاده هستند که مصرف برق ناچیزی دارند.

- استفاده از ترفند چینی نیز مناسب است. برای این منظور کافی است که ماینرها به ارتفاعات برده شوند. این عمل برای ارزان‌قیمت‌تر بودن برق به دلیل سردی هوا انجام خواهد شد.

به طور کلی هاوینگ از جمله عوامل تأثیرگذار بر قیمت بیت‌کوین است که بوسیله‌ی ساتوشی ناکاموتو و به جهت کنترل تورم ایجاد شده است که از این رخداد بعنوان قلب BTC یاد می‌شود چرا که اگر این موضوع وجود نداشت، احتمال اینکه این ارز دیجیتال هیچوقت رشد نمی‌کرد وجود داشت.

جمع‌بندی

در این مقاله سعی کردیم تا شما عزیزان را با هاوینگ بیت کوین آشنا کنیم. البته احتمالاً به دانسته‌های بیشتری از این رویداد نیاز دارید که برای این منظور کافی است که به سایت والکس مراجعه کنید. به طور کلی این اتفاق که هر 4 سال یک بار رخ می‌دهد توانایی سوددهی به سرمایه‌گذاران و همچنین ماینرها را فراهم می‌سازد که البته همانطور که در خلال مقاله اشاره کردیم، هاوینگ در سال 2140 آخرین بار اتفاق خواهد افتاد و پس از آن باید منتظر دستاوردهای دیگری از بیت‌کوین باشیم. حال برای اینکه بتوانید از هاوینگ اطلاعات جامع‌تری داشته باشید، توصیه می‌کنیم از بلاگ والکس بهره‌مند شوید.

* این مطلب رپرتاژ آگهی میباشد و سایت شمانیوز هیچ مسئولیتی در قبال آن ندارد.

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied