شمانیوز
شما نیوز

رپرتاژ آگهی

تفاوت وکیل با مشاوره حقوقی در چیست؟

امروزه با افزایش مشکلات اقتصادی و پیچیده شدن روابط انسانی، مراجعه به وکیل و مشاور، افزایش چشمگیری داشته است؛

تفاوت وکیل با مشاوره حقوقی در چیست؟

امروزه با افزایش مشکلات اقتصادی و پیچیده شدن روابط انسانی، مراجعه به وکیل و مشاور، افزایش چشمگیری داشته است؛ زیرا مشکلات مذکور تبعاتی را به دنبال خود دارد. لذا آشنایی با تفاوت وکیل با مشاوره حقوقی برای همه افراد می تواند مفید باشد. افراد اگر بدانند در چه مواردی باید به وکیل مراجعه نمایند و در چه مواردی می توانند با کمک یک مشاوره حقوقی تلفنی، تصمیم درست بگیرند، بهتر عمل می نمایند.

وکیل کیست؟ و چه وظایفی دارد؟

قبل از بررسی تفاوت وکیل با مشاوره حقوقی باید گفت؛ طبق قانون وکیل کسی است که پروانه وکالت دارد و با عقد قرارداد وکالت به نیابت از موکل خود به مراجع قضایی و ... مراجعه می نماید. در همین راستا می توان وظایف وکیل را در موارد زیر خلاصه نمود.

وکیل به موکل خود مشاوره های لازم را می دهد. از طرف موکل در دادگاه حاضر شده و از وی دفاع می کند. در جلسات مختلفی که به منظور بررسی پرونده برگزار می شود، شرکت کرده و با ارائه مدارک و دلایل، به مذاکره می پردازد. همچنین مدارک و شواهد لازم را جهت دفاع از موکل جمع آوری می نماید و در نهایت هر نتیجه و حکمی که داده می شود را برای موکل تحلیل می نماید.  بدین ترتیب افراد می توانند با کمک وکیل از حق خود دفاع نمایند. البته در ادامه بیان وظایف وکیل  باید گفت وکیل و موکل نسبت به هم تعهداتی نیز دارند.

به طور مثال طبق ماده 666 اگر خساراتی به علت اشتباه و قصور وکیل متوجه موکل شود، وکیل باید جبران کند. همچنین طبق ماده 667 وکیل ملزم است در تصرفات و اقدامات خود همواره مصلحت موکل را درنظر بگیرد. از سوی دیگر، موکل نیز متعهد است اجرت وکیل را پرداخت نماید. اگرچه در مواردی مانند جرایم کیفری که امکان سلب حیات وجود دارد و در موارد حقوقی که شخص تمکن لازم را برای گرفتن وکیل ندارد، وکیل به صورت رایگان برای موکل گرفته می شود.

مشاور حقوقی کیست و چه وظایفی دارد؟

در ادامه بررسی تفاوت وکیل با مشاوره حقوقی باید گفت؛ مشاور حقوقی می تواند فارغ التحصیل رشته هایی مانند الهیات و معارف، گرایش فقه و حقوق اسلامی هم باشد. این فرد اگر پروانه وکالت نداشته باشد و یا در حین گذراندن دوره کارآموزی وکالت نباشد، نمی تواند در دادگاه به عنوان وکیل از حق موکل خود دفاع نماید؛ اما وکیل می تواند در هر صورت کار مشاوره حقوقی را انجام دهد.

امروزه شرکت ها و موسسات زیادی از دانش حقوقی و تجربه مشاوران حقوقی بهره می برند. مشاوره حقوقی با توجه به اینکه به مسائل قانونی آشنا می باشد، در زمینه های خاصی می تواند به صورت تخصصی کار کند. به طور مثال مشاوران حقوقی، در زمینه های مختلفی مانند مهاجرت، تجارت، امور خانوادگی، ملک و... مشاوره های لازم را می دهند. آنان هم مشاوره می دهند، هم قراردادها را تنظیم می نمایند و هم لوایح دعاوی را می نویسند.

وکیل یا مشاور حقوقی؟

 تفاوت های وکیل با مشاور حقوقی

اگر بخواهیم تفاوت وکیل با مشاور حقوقی را به صورت چکیده‌ای بیان کنیم، باید گفت؛ هر کسی که کارشناسی رشته حقوق را خوانده نمی تواند وکیل پایه یک دادگستری تهران یا سایر شهرها باشد. ولیکن مشاور حقوقی می تواند باشد.

  • مشاور حقوقی با مشاوران قوه قضاییه نیز متفاوت بوده و نیازی به شرکت در آزمون قوه قضاییه ندارد.
  • همچنین تفاوت وکیل با مشاوره حقوقی در این مورد نیز صدق می کند که وکیل نمی تواند استخدام سازمان و نهادی شود. مگر اینکه پروانه خود را به صورت موقت تودیع نماید. اما مشاوره حقوقی می تواند به استخدام سازمان ها و شرکت ها درآید.

وکلا خود به دودسته تقسیم می شوند؛ وکلا پایه یک و دو. وکیل پایه یک می تواند در تمامی دعاوی حقوقی و کیفری پرونده قبول نماید؛ اما وکلای پایه دو محدودیت هایی در این زمینه دارند. به طوری که در محاکم کیفری می توانند حاضرشوند که حبس کمتر از 10 سال دارند. وکیل پایه دو همچنین در محاکم حقوقی حاضر شوند که پرونده های مالی کمتر از 50 میلیون تومان دارند. اما مشاور حقوقی بر اساس حوزه هایی که کار می کنند تقسیم می شوند.

البته در این میان نکاتی را نیز باید مد نظر قرار داد. اگرچه وکیل برخلاف مشاور حقوقی می تواند در دادگاه دفاع کند؛ اما در مواردی نیز وکالت وکیل پذیرفته نیست. مانند مواردی که در آن دادستان و یا بازپرس با وکیل نسبت خویشاوندی دارند. همچنین اگر وکیل به سبب سمت قضایی و یا حکومتی که قبلا داشته است در پرونده ای اظهارنظر کتبی نموده باشد، نمی تواند این پرونده را وکالت نماید.

مهمترین تفاوت وکیل و مشاور حقوقی در چیست؟

مهمترین تفاوت وکیل با مشاوره حقوقی بدان جهت مهم است که هر دو گروه وکلا و مشاورین حقوقی درس حقوق خوانده اند؛ اما مشاورین حقوقی نسبت به وکلا محدودیت هایی دارند. مشاورین حقوقی بدون پروانه نمی توانند در دادگاه حاضر شوند. ولیکن وکلا برخلاف مشاورین حقوقی می توانند در دادگاه حاضر شوند؛ زیرا وکلا با قبولی در آزمون وکالت و گذراندن دوره کارآموزی موفق شده اند پروانه وکالت دریافت نمایند. در حالی که برای مشاوره حقوقی الزامی به داشتن پروانه وکالت نیست. 

 تفاوت وکیل با مشاوره حقوقی از نظر دستمزد چگونه است؟

تفاوت وکیل با مشاوره حقوقی در زمینه دستمزد نیز هست.  اغلب مردم در حین پیشامد جرم و... به وکیل مراجعه می کنند. لذا قرارداد وکالت یک پرونده بین وکیل و موکل بسته می شود و نسبت به اقدامات و اعمالی که باید انجام شود، حق الوکاله تعیین می گردد. اما با توجه به اینکه مشاوران به مدت زیادی با موسسات همکاری می کنند، حق العمل مشاوران براساس تعداد ساعات مشاوره تعیین می گردد.

مشاوره با وکیل در گروه دادارمنش

دریافت مشاوره حقوقی از وکلای گروه حقوقی دادارمنش

اگرچه با توجه به تعداد فارغ التحصیلان رشته حقوق، تعداد مشاوران حقوقی افزایش یافته است. اما با توجه به تفاوت وکیل با مشاوره حقوقی که تجربه حضور در دادگاه دارد، گروه حقوقی دادارمنش با کمک وکیل باتجربه و موفق خود اقدام به مشاوره حقوقی کرده است. به طوری که حتی با مشاوره حقوقی تلفنی افراد می توانند اطلاعات لازم را جهت بررسی پرونده خود و اقداماتی که باید انجام دهند، به دست آورند. باید قبول کرد انتخاب یک وکیل خوب و مشاوره با شخص باتجربه، بسیار در موفقیت فرد کمک کننده است. 

مشاوران حقوقی با تجربه و وکلای گروه حقوقی دادارمنش در امور مربوط به "دعاوی املاک و خانواده" مشاوره‌های تخصصی را بصورت تیمی و با برگزاری جلسات حضوری یا غیرحضوری انجام می‌دهند. از جمله این دعاوی، دعاوی مربوط به طلاق توافقی (dadarmanesh.com/agreed-divorce-lawyer) و دعاوی مربوط به تخلیه مستاجر (dadarmanesh.com/evacuation-of-property) می‌باشد.

 

* این مطلب رپرتاژ آگهی میباشد و سایت شمانیوز هیچ مسئولیتی در قبال آن ندارد.

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied