شمانیوز
شما نیوز

رپرتاژ آگهی

آشنایی با تجهیزات گلخانه ای و کاربردهای آن ها

تجهیزات گلخانه شامل لوازمی است که برای پرورش گیاهان زیر کشت ضروری است. هر کدام از این تجهیزات برای تامین شرایط لازم و یا کنترل وضعیت گلخانه لازم هستند. در این مقاله برخی از تجهیزات مورد نیاز در گلخانه ها را بررسی می کنیم.

آشنایی با تجهیزات گلخانه ای و کاربردهای آن ها

کاشت و برداشت محصول داخل گلخانه متناسب با هر گیاه و محصولی شرایطی را می طلبد که بایستی فراهم کرد. در کشت های غیر گلخانه ای محصولی برای کشت انتخاب می شود که با شرایط آب و هوایی و فصلی منطقه سازگار باشد. در حالی که در گلخانه ها شرایط آب و هوایی دلخواهی را می توان با استفاده از تجهیزات گلخانه ایجاد کرد. تمامی این تجهیزات در راستای تامین عوامل اصلی رشد گیاه همچون گرما، نور، رطوبت ، خاک و ... است. در اینجا سعی داریم ضروری ترین تجهیزات گلخانه مورد نیاز را معرفی کنیم.

تجهیزات گرمایشی گلخانه

تامین دمای مورد نیاز گلخانه ها در فصول سردتر از دمای مورد نیاز، جزو تجهیزات گلخانه ای است که برای هر فضای گلخانه مورد نیاز است. هیتر گلخانه شناخته شده ترین وسیله گرمایش مورد استفاده در گلخانه هاست که متناسب با نیازهای این صنعت انواع مختلفی دارد. هیتر گلخانه چیست؟

هیتر گلخانه یک وسیله گرمایشی است که برای گرم کردن محیط های بزرگی چون گلخانه ها کاربرد دارد. از این هیترها در صنایع دیگری همچون مرغداری، دامداری، سالن های بزرگ تولیدی و ... نیز استفاده می شود.

 

مکانیزم کار هیترها به گونه ای که است که با استفاده از سوزاندن گاز شهری در داخل محفظه آن گرما تولید می شود. هوای محیط به استفاده از فن مکنده به داخل هیتر کشیده شده و پس از گرم شدن به محیط دمیده می شود. گازهای سمی حاصل از سوختن گاز شهری بوسله اگزوز دستگاه به بیرون از محیط گلخانه هدایت می شود.

هیترها جزو تجهیزات گلخانه ای ضروری هستند که در ابعاد و توان های حرارتی مختلفی تولید می شوند. هیتر گلخانه بر اساس 3 فاکتور زیر تقسیم بندی می شوند:

کوره انواع هیتر به صورت آهنی، آهنی- استیل و یا تماما استیل تولید می شوند

دمنده بکار رفته در هیترها در دو نوع بلوئر و یا فن اکسیال می باشد.

هیتر گلخانه از نظر سوخت به 3 صورت فقط گاز سوز، فقط گازوئیلی و یا سوخت ترکیبی تولید می شوند. نوع سوم دوگانه سوز است و در هر زمانی می تواند با یکی از این سوخت ها کار کند.

 

تجهیزات سرمایشی گلخانه

نیاز به دمای متعادل و مورد نیاز رشد گیاهان، باعث می شود که به تجهیزات گلخانه ای برای پایین آوردن دما هم نیاز داشته باشیم. دو نوع سیستم خنک کننده در گلخانه ها بسیار رایج است. این سیستم ها عبارتند از:

سیستم سرمایشی فن و پد سلولزی

این سیستم سرمایشی با استفاده از تعدادی فن و پد سلولزی گلخانه ساخته می شود. این روش بهترین انتخاب برای استفاده در مناطق خشک و گرم است. مکانیزم عمل این سیستم به این شکل است که پدهای سلولزی به صورت عمودی بر روی دیوار گلخانه کار گذاشته می شوند.

این پدها داخل قاب های آلومینیومی قرار دارند که حدفاصل بین لبه های پد سولزی و قاب آلومینیومی مجهز به سیستم گردش آب است. آب در قسمت بالایی پد بدان وارد شده و آن را مرطوب می کند. باقیمانده آب از منها الیه پایین پد خارج شده و به مخزن آب هدایت شده و دوباره به سیستم گرد شآب باز می گردد.

در طرف مقابل این پدها، تعدادی فن گلخانه تعبیه شده است که با ایجاد خلاء نسبی در داخل گلخانه باعث ورود هوا از داخل پدها به گلخانه می شود. هوای گرم و خشک بیرون پس از عبور از پدهای سلولزی خنک و مرطوب گشته و دمای داخل را تنظیم می کند. در شکل زیر نحوه کارکرد این سیستم نشان داده شده است.

 

آشنایی با تجهیزات گلخانه ای و کاربردهای آن ها

 

سیستم سرمایشی مه پاش

استفاده از مه پاش یک راهکار دیگر برای خنک کردن محیط گلخانه است. سیستم مه پاش گلخانه با فشار بسیار بالا، آب را به صورت پودری ریز و مه مانند در هوا پخش می کند. با تبخیر این قطرات ریز در هوا، دمای محیط پایین می آید. مه پاش یکی از تجهیزات گلخانه است که برای تنظیم میزان رطوبت محیط نیز استفاده می شود. مزایای استفاده از مه پاش ها به شرح زیر است:

  • با افزایش رطوبت محیط مانع از خشک شدن و پژمردگی گیاهان می شود
  • هزینه عملیاتی و راه اندازی کمتری نسبت به سیستم فن و پد سلولزی گلخانه دارد.
  • راندمان بالایی برای خنک کنندگی محیط دارد.

 

آشنایی با تجهیزات گلخانه ای و کاربردهای آن ها

 

سایر تجهیزات گلخانه مورد نیاز

علاوه بر تجهیزات مورد اشاره در بالا، لوازم دیگری برای تجهیز گلخانه مورد نیاز است که در زیر اشاره می کنیم:

تجهیزات کنترلی دما و رطوبت

ما برای کنترل وضعیت دمایی و رطوبتی محیط گلخانه نیاز به وسایلی چون دماسنج، دما نگار، رطوبت سنج و رطوبت نگار داریم. دماسنج برای نمایش دمای فعلی محیط و دما نگار برای نمایش نمودار دمایی 24 ساعت گذشته کاربرد دارد. همچنین رطوبت سنج برای نمایش روطبت فعلی و رطوبت نگار برای نمایش نمودار تغییرات رطوبتی محیط استفاده می شود.

سیستم آبیاری گلخانه

در هر گلخانه ای متناسب با محصول کشت شده نیاز به روش آبیاری مجزایی است. نیاز آبی گیاهان متفاوت است. از این رو تجهیزات سیستم آبیاری جزو ملزومات مهم هستند. سیستم آبیاری در گلخانه ها به صورت قطره ای است که کارامدترین روش آبیاری است و مصرف آب در آن بهینه است.

شرکت گلخانه ساز گل سبز میثاق

گل سبز میثاق با 30 سال تجربه یکی از شرکت های گلخانه ساز در ایران است. این شرکت با توجه به تجربه فنی کسب شده در سالیان متمادی فعالیت توان احداث و اجرای انواع گلخانه را دارد. این شرکت جزو تولید کنندگان اتصالات گلخانه بوده و تامین کننده تمامی لوازم و تجهیزات گلخانه می باشد. شما می توانید برای مشاوره ساخت گلخانه به وب سایت این شرکت به نشانی https://golesabzemisagh.ir/  مراجعه کنید. همچنین می توانید برای استعلام قیمت تجهیزات گلخانه و اتصالات با شماره 66565060 با پیش شماره تهران تماس بگیرید.

 

 

* این مطلب رپرتاژ آگهی میباشد و سایت شمانیوز هیچ مسئولیتی در قبال آن ندارد.

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied