شمانیوز
شما نیوز

رپرتاژ آگهی

روش‌های رفع سرقت ادبی مقالات علمی

اگر شما هم در حال نوشتن یک مقاله علمی هستید، لازم است حتماً مطالبی که در ادامه بیان خواهیم کرد را مطالعه کنید تا متهم به سرقت ادبی نشوید.

روش‌های رفع سرقت ادبی مقالات علمی

آیا تابه‌حال با واژه پلاگریسم یا سرقت ادبی درزمینة مقاله‌نویسی برخورد کرده‌اید؟ همان­طور که از واژه­ سرقت ادبی مشخص است، از نوعی دزدیدن و انتشار غیرقانونی بحث می­شود که در آن نگارش، تفکرات، ایده‌ها و نوشته‌های نویسنده‌ای به سرقت می­رود. اگر شما هم در حال نوشتن یک مقاله علمی هستید، لازم است حتماً مطالبی که در ادامه بیان خواهیم کرد را مطالعه کنید تا متهم به سرقت ادبی نشوید. با ما همراه باشید.

مقالات ارسالی به مجلات علمی معتبر، در مرحله اول قبل از بررسی از جنبه علمی و نگارشی، ازلحاظ وجود یا عدم وجود تشابه یا سرقت ادبی بررسی می­شوند و در صورت وجود تشابه یا سرقت ادبی، مقاله ریجکت خواهد شد. در این صورت نویسنده مقاله در عین ناباوری به دنبال روش‌های رفع سرقت ادبی می‌گردد که به کمک این روش‌ها، رفع سرقت ادبی مقالات میسر می‌شود:

پارافریز مقاله

پارافریز مقاله، یعنی ایجاد تغییر در متن به‌نحوی‌که متن تغییریافته با متن اصلی، هیچ شباهتی نداشته باشد. همچنین باید توجه داشته باشید که در مفهوم اصلی متن هیچ تغییری ایجاد نشود. قبل از نگارش مقاله باید در نظر داشته باشید که ابتدا مطالب موضوع مقاله را کاملاً درک کنید؛ سپس با عبارات مناسب و از زبان خودتان محتوای مربوطه را ارائه کنید. همچنین درصورت لزوم استفاده از یک مطلب یا جمله در مقاله به‌صورت رونوشت، بهتر است از نقل‌قول استفاده کنید. چون استفاده از دو واژه­ یکسان از یک مطلب جایز نیست و شما را در معرض اتهام به سرقت ادبی قرار می­دهد.

ذکر منابع و مآخذ

یکی از ساده­ترین روش­ها برای جلوگیری از سرقت ادبی، ذکر منابع و مآخذ است. در این روش لازم است بر اساس قوانین مؤسسه­ای که مقاله‌تان در آن به چاپ می­رسد، اقدام به معرفی منابع و مآخذ با ذکر نام نویسنده، تاریخ انتشار و جزئیات دیگر ارائه شود. همچنین درصورتی‌که می­خواهید از مطالب مقالات و پروژه­های قبلی خود استفاده کنید، باز هم نیاز است که منابع را ذکر کنید.

ارجاع یا رفرنس دهی 

اگر سخنی از شخصی و یا مطلبی بدون ذکر منبع را در مقاله آورده­اید ولی عیناً بیان‌نشده است، در این حالت باید آن را به منبع موردنظر ارجاع دهید. همچنین وقتی یک جمله و یا عبارت خاصی را از کسی نقل می­کنید، باید آن را داخل گیومه قرار دهید. در رفرنس دهی صحیح، باید موارد کپی شده را به‌طور دقیق نقل کنید تا متن شما شکل سرقت ادبی به خود نگیرد.

نقل‌قول

نقل‌قول مستقیم و غیرمستقیم از روش‌های مؤثر در رفع سرقت ادبی محسوب می‌شود. در نقل‌قول مستقیم، کلام شفاهى یا کتبى دیگران به­صورت دقیق بازنویسى می­شود. در این روش عین کلام کسى را که در متن خود نقل کرده­ایم، باید بین دو گیومه (« ») باشد و منبع مطلب حتماً ذکر شود؛ در غیر این صورت متن به سرقت ادبی محکوم خواهد شد. در نقل‌قول غیرمستقیم، خلاصه­ای از اطلاعات و مطالب منبع، با بیان ما نگارش می­شود؛ به عبارتی در این روش مطالب دیگران با کلمات و جمله‌هاى ما بیان می­شود. همچنین باید در نظر داشت که نباید فقط یک یا دو کلمه تغییر پیدا کند؛ بلکه کل مطلب باید به بیانی دیگر نوشته شود و عین نوشته اول نباشد.

علاوه بر روش­های ذکرشده برای رفع سرقت ادبی، اجرای دقیق فرمت و شکل درخواستی مؤسسه علمی و آموزشی یا مجله­ای که مقاله را به آن مرکز ارسال خواهید کرد، نیز مهم است.

نتیجه‌‎­گیری

مقالات علمی که به چاپ می­رسند نباید هیچ‌گونه سرقت علمی و ادبی در خود داشته باشند. وجود هرگونه سرقت ادبی در مقالات علمی کار غیرقانونی و غیراخلاقی محسوب می­شود؛ بنابراین باید در نگارش و تدوین مقالات علمی خود دقت کافی و لازم را به کار گیرید تا هیچ‌گونه سرقت ادبی و علمی در مقالات رخ ندهد. درصورتی‌که نادانسته مرتکب سرقت علمی در مقالات خود شدید نگران نباشید؛ چراکه می­توان آن­ها را تشخیص داد و به کمک پارافریز تخصصی متن رفع نمود. برای تشخیص سرقت ادبی می­توان از برخی سایت­های اینترنتی و نرم­‌افزارها استفاده کرد که با قرار دادن متن خود در قسمت مشخص‌شده، می­توانید میزان سرقت علمی موجود در متن را بدانید. ولی تمامی این سایت و نرم‌افزارها معتبر نیستند و به‌تمامی مقالات علمی چاپ‌شده در مجلات معتبر دسترسی ندارند. همچنین، پس از مشخص شدن میزان سرقت علمی موجود در مقالات، باید اقدام به رفع آن‌ها نماییم تا مقاله مجاز به داوری شود. مقالاتی که برای داوری به مجلات معتبر داخلی و خارجی ارسال می­گردند باید دارای سرقت علمی کمتر از 15 درصد باشند؛ بنابراین باید با شیوه­ها و روش­های خاصی این سرقت­های ادبی و علمی را کاهش داد. معتبرترین ابزار برای رفع سرقت­های ادبی مقالات علمی روش پارافریز است. بعد از نوشتن مقاله برای اطمینان از ریجکت نشدن آن، شما می­توانید مقاله خود را برای انجام پارافریز به مؤسسات معتبری که خدمات پارافریز تخصصی مقاله انجام می­دهند، بسپارید. شبکه مترجمین اشراق می­تواند توسط متخصصین حرفه­ای درزمینه‌ پارافریز مقاله که دارای سوابق درخشان و چندین ساله هستند، تمامی مقالات علمی ترجمه‌شده و یا فارسی را با روش پارافریز، رفع سرقت ادبی نماید.

* این مطلب رپرتاژ آگهی میباشد و سایت شمانیوز هیچ مسئولیتی در قبال آن ندارد.

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied