شمانیوز
شما نیوز

رپرتاژ آگهی//

بررسی عوارض تولوئن و زایلن و موارد مصرف آن ها

تولوئن، متانول و زایلن حلال های مهمی هستند که در صنایع مختلف کاربرد دارند. در این میان هر کدام از این حلال ها دارای کاربردها و عوارض های گوناگونی هستند. در این مقاله به بررسی عوارض تولوئن، زایلن و متانول و موارد مصرف آن ها می پردازیم. پس با ما همراه باشید.

بررسی عوارض تولوئن و زایلن و موارد مصرف آن ها

تولوئن، متانول و زایلن حلال های مهمی هستند که در صنایع مختلف کاربرد دارند. در این میان هر کدام از این حلال ها دارای کاربردها و عوارض های گوناگونی هستند. در این مقاله به بررسی عوارض تولوئن، زایلن و متانول و موارد مصرف آن ها می پردازیم. پس با ما همراه باشید.

کاربرد زایلن در صنایع مختلف

زایلن ها هیدرو کربن های مایع، شفاف و بی رنگ هستند. این ماده سمی دارای قابلیت اشتعال بوده و در آب نامحلول است. زایلن در سطح صنعتی با استفاده از متیلاسیون بنزن و تولوئن به دست می آید. زایلن یکی از اجزای اصلی نفت خام است که و به عنوان یکی از حلال های مهم در صنعت شناخته می شود. در ادامه به معرفی برخی از کاربردهای زایلن می پردازیم:

  • صنایع چاپ چرم سازی و لاستیک سازی
  • ماده اولیه برای تولید اتیل بنزن
  • در تهیه آفت کش ها
  • برای ساخت رنگ ها، رقیق کننده های چسب، لاک و رنگ و جلا دهنده ها
  • به میزان بسیار کمی در سوخت هواپیما و جت
  • پاکسازی و شست و شوی تجهیزات حمل و نقل مانند ریل های راه آهن
  • در آزمایشگاه بافت شناسی دندان پزشکی به منظور رنگ آمیزی و پوشش روی دندان
  • تولید علف کش ها و همچنین سموم کشاورزی

3

بررسی مضرات و عوارض زایلن

زایلن در محیطی با تهویه نامناسب قابلیت احتراق دارد. از طرف دیگر این ماده شیمیایی تحریک کننده پوست است و می‌ تواند موجب اثراتی مانند سوزش، خارش، سوختگی و خشکی پوست انسان شود. افرادی که با این ماده شیمیایی سر و کار دارند بهتر است از لباس های محافظ و دستکش استفاده کنند؛ تا در این صورت خطرات احتمالی و عوارض زایلن برای آن ها به طور چشمگیری کاهش یابد. در نتیجه بعد از خرید زایلن حتما msds این ماده را مطالعه نمایید

از طرف دیگر استنشاق گازهای حاصل از زایلن ممکن است موجب تحریک سیستم تنفسی فرد و آسیب به دستگاه تنفسی شود. بنابراین استفاده از ماسک‌ های مخصوص در حین استفاده از زایلن نیز توصیه می شود. لازم به ذکر است که گازهای آزاد شده از این ماده ممکن است موجب سوزش و آسیب به چشم ها شود؛ بنابراین استفاده از عینک های مخصوص نیز برای افراد توصیه می شود.

همان طور که گفته شد زایلن ماده ای سمی بوده و رها شدن آن در طبیعت ممکن است آلودگی های زیست محیطی را به وجود آورد. از طرف دیگر انتشار این ماده در هوا، خاک یا آب خطرات جدی را برای سلامتی انسان ها در پی خواهد داشت.

 

کاربرد تولوئن در صنایع مختلف

تولوئن یا متیل بنزن یک مایع شفاف و بی رنگ است. بوی تولوئن شبیه به تینر تیز یا شیرینی است. استفاده و خرید تولوئن عموما به عنوان حلال در صنایع مختلف می باشد. قطبیت ناچیز این ماده ناشی از ساختار آن است که شامل هیدروکربن های آروماتیک می باشد.

یکی از اصلی ترین کاربردهای تولوئن در پتروشیمی و به عنوان ماده اولیه در تولید بنزن، زایلن و برخی دیگر از حلال ها است. از طرف دیگر از این ماده برای ساخت تی ان تی و همچنین ساخت بسیاری از داروها استفاده می شود. در ادامه به معرفی برخی دیگر از کاربردهای تولوئن می پردازیم:

  • قابلیت تمیز کردن فلزات
  • ماده اولیه برای ساخت بنزن و زایلن
  • ساخت درزگیرهای سیلیکونی
  • تهیه ضد عفونی کننده ها
  • در سیستم های انتقال حرارت به عنوان خنک کننده
  • در آزمایشگاه های بیولوژیک به منظور شکستن گلبول های قرمز خون
  • تهیه و تولید انواع داروها
  • تهیه محصولات آرایشی و ناخن
  • ساختن رنگ ها و سنتز مواد آلی
  • تقویت کننده اکتان در سوخت های بنزینی
  • تهیه و تولید پلیمرهای سازنده نایلون و بطری های پلاستیکی

4

بررسی مضرات و عوارض تولوئن

با توجه به کاربردهای بسیار زیادی که از تولوئن بیان کردیم؛ این ماده ممکن است تاثیرات منفی زیادی نیز برای سلامتی انسان به دنبال داشته باشد. به طور مثال تنفس مکرر در محیط های حاوی گاز تولوئن و تهویه نامناسب مشکلاتی مانند سردرد، سرگیجه، اختلال حافظه، کم شدن شنوایی، کم اشتهایی، کوررنگی و ... ممکن است برای سلامتی انسان به وجود آید.

بهتر است افرادی که با تولوئن و خرید تولوئن سر و کار دارند، قبل از هرچیز برای حفظ سلامتی خود بهداشت شغلی را رعایت کنند. به یاد داشته باشید در صورت تماس تولوئن با پوست و یا چشم باید سریع محل را با استفاده از آب شسته و در کوتاه ترین زمان ممکن به پزشک مراجعه کرد.

کاربردهای متانول در صنایع مختلف

متانول یا متیل الکل ساده ترین الکل است. این ترکیب مایع، بی رنگ، فرار، سبک و همچنین دارای قابلیت اشتعال است. انباشته شدن بخار این ماده در محیط های آزمایشگاهی و یا فاضلاب ها ممکن است با انفجار همراه باشد. این ترکیب از اتصال یک گروه متیل به گروه هیدروکسی تشکیل می شود.

از متانول و سایر مشتقات آن برای ساخت داروها، رزین ها، مواد معطر و ... استفاده می شود. در ادامه با سایر کاربردهای متانول آشنا می شویم:

  • حلال شیمیایی

یکی از مهم ترین کاربردهای متانول استفاده از آن به عنوان حلال صنعتی است. صنایع و کارخانجات مختلف همواره به دنبال خرید متانول باکیفیت برای ساخت کالا و محصولات مرغوب هستند.

  • ضد یخ

برخی ویژگی های متانول موجب شده تا بتوانند نقطه انجماد محلول های مبتنی در آب را کم کرده و نقطه جوش آن ها را افزایش دهند. از طرف دیگر از متانول برای کاهش نقطه انجماد آب در لوله های گاز طبیعی استفاده می شود.

  • سوخت

متانول و اتانول یکی از مهم ترین افزودنی های الکلی هستند که به عنوان راه حلی برای حذف آلاینده ها و آلودگی های محیط زیستی مطرح شده است. به طور کلی می‌ توان گفت متانول یک منبع سوخت بی خطر برای محیط زیست است.

5

بررسی خطرات و عوارض متانول

در کنار تمامی کاربردهای مهمی که برای متانول گفته شد؛ باید توجه داشته باشید که در صورت عدم رعایت نکات ایمنی در هنگام استفاده از این ماده سمی ممکن است باعث مرگ افراد شود. لازم به ذکر است اگه فردی بدون رعایت نکات ایمنی در معرض بیش از ۱۰ میلی لیتر متانول قرار گیرد، ممکن است باعث نابودی سیستم عصبی و بینایی فرد شود.

 بهتر است هنگام استفاده از متانول تمامی نکات ایمنی را به خوبی رعایت کرده و از پوشش مناسبی برای پوست و چشم های خود استفاده کنید. یکی دیگر از خطرات بسیار جدی متانول امکان اشتعال و انفجار آن است. بنابراین تهویه مناسب برای مکان هایی که با متانول کار می شود ضروری است.

در این مقاله سعی کردیم اطلاعات کاملی درباره بررسی عوارض تولوئن، خرید زایلن، متانول و همچنین کاربردهای آن ها در اختیار شما قرار دادیم. اگر به دنبال خرید مواد شیمیایی صنعتی در انواع مختلف هستید می توانید به سایت شرکت شیمیایی تهران مراجعه کنید. این مجموعه با ۴۰ سال سابقه توانسته اعتماد بسیاری از صنایع و کارخانجات مختلف را به خود جلب نماید. برای خرید و یا استعلام قیمت انواع مواد شیمیایی بامشاوران ما در تماس باشید. از توجه و همراهی شما سپاسگزاریم.

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied