شمانیوز
شما نیوز

رپرتاژ آگهی

4 الزام موفقیت یک رابطه عاطفی در مرکز مشاوره روانشناسی چیست؟

ازدواج به درازای تاریخ دارای جایگاه ممتازی در زندگی بشر بوده و فراگیری آن در میان اقوام و ملت ها از نشانه های اهمیت آن در زندگی مردم است.

4 الزام موفقیت یک رابطه عاطفی در مرکز مشاوره روانشناسی چیست؟

 ازدواج به درازای تاریخ دارای جایگاه ممتازی در زندگی بشر بوده و فراگیری آن در میان اقوام و ملت ها از نشانه های اهمیت آن در زندگی مردم است. بر اساس مطالعات مرکز مشاوره روانشناسی ازدواجی که نیازهای انسان را برآورده می سازد ، خوشبختی و آرامش را به ارمغان خواهد آورد و ما تنها هنگامی توان رو به رو شدن با سختی ها و مشکلات زندگی را خواهیم داشت که زندگی زناشویی و خانوادگی ما مملو از اطمینان و امنیت باشد.

 

گذشته ی خود را درک کنید.

ما انسان ها در زمان حال زندگی می کنیم ولی گذشته ما همچنان با ما در زندگی همراه خواهد بود و روی حال تاثیر خواهد گذاشت. گذشته ی ما بر چگونگی عشق در زمان حال تاثیر می گذارد. والدین اولین کسانی هستند که چگونگی پذیرش عشق، مدیریت اختلاف و ناسازگاری ها و بیان نیاز هایمان را ارائه داده اند.

 همچنین سبک دلبستگی که قبل از سه سالگی در ما شکل می گیرد و تا بزرگسالی پا برجا باقی می ماند، چگونگی ارتباط ما با والدینمان و وابستگی به آن ها ارتباط ما با همسرمان و وابستگی به او را شکل می دهد. بر اساس مطالعات مشاوره ازدواج اولین رابطه زناشویی که دیده ایم رابطه والدینمان با یکدیگر بوده است و با نگاه کردن به چگونگی مدیریت روابط عاشقانه، از طریق بزرگ تر های پیرامونمان عشق را آموخته ایم که برخی از آن ها ممکن است آگاهانه و برخی دیگر نا آگاهانه باشد.

 با وجود همه ی موارد رسیدن به رابطه ای عاشقانه و سالم همیشه امکان پذیر است و این زمانی امکان پذیر خواهد بود که الگو های اشتباه و ناسالم خانوادگی شکسته شوند. پس باید نسبت به گذشته خود صادق باشیم و بدون هیچ قضاوتی از تاثیرت آن بر زندگی مان آگاه شویم و با افزایش خودآگاهیمان مسیر عاشقانه تری برای ارتباط با شریک عاطفی مان انتخاب کنیم.

از 4 سوار سرنوشت دوری کنید!

اولین سراشیبی که زوج ها با آن مواجه می شوند و زندگی شان را به سمت نابودی می برد، 4 سوار سرنوشت هستند که توسط گاتمن در مطالعات مشاوره روانشناسی معرفی شده اند و شما با وجود این 4 عامل نمی توانید با شریک عاطفی تان ارتباط موفقی داشته باشید. این 4 سوار عبارت اند از انتقاد، تحقیر، حالت دفاعی و سکوت .

زمانی که این رفتار ها بیشتر می شوند، منفی گرایی و کشمکش در زندگی زن و شوهر بیشتر می شود. انتقاد یعنی حمله به شخصیت و خصوصیات یک فرد به جای توجه به یک رفتار خاص آن فرد که اغلب با سرزنش همراه است.

مورد دوم تحقیر است که با جملات زشت و لحن بی ادبانه توهین را مانند تیری زهر آگین به قلب همسرتان فرو می کنید . استفاده از کار ها و جملات توهین آمیز افکار منفی درباره همسرتان را شکل می دهد. کلماتی مانند احمق، بی شعور، نادان و زشت و نظیر این ها بسیار خطرناک هستند و باید کنار گذاشته شوند.

 سومین سوار سرنوشت حالت دفاعی گرفتن است زمانی که زوجین همدیگر را تحقیر می کنند طرف مقابل با حالت تدافعی جواب خواهد داد و این اوضاع را بد تر خواهد کرد زیرا که هیچ کدام مسئولیت قبول نخواهند کرد تا مشکلات را حل کنند و این جمله ها و رفتار های تدافعی باعث افزایش مشاجره خواهد شد و مشکلی را حل نخواهد کرد.

 و در آخر سکوت که پرهیز از سخن گفتن با طرف مقابل است و تاثیر بسیار منفی دارد و نشان دهنده ی عدم رضایت، سردی، بی احساسی و خود بینی می شود. این 4 مورد روابط زوج ها را به شدت مختل می کند و چرخه ای تکراری از مخالفت و منفی گرایی ایجاد می کند که بر اساس مطالعات مشاوره خانواده باید زوجین به ماهیت آن ها پی ببرند تا بتوانند آن ها را از میان بردارند.

مراحل عشق در رابطه تان را بشناسید.

دکتر باقری

طبق نظر خانم دکتر نسرین باقری هر رابطه عاشقانه فصل های منحصر به فرد خودش را دارد که در فصل اول زندگی کسانی که به تازگی با یکدیگر آشنا شده اند و عاشق هم شده اند و در این دوره بیشتر خصوصیاتی از طرف مقابل به چشمشان می آید که باعث می شود فکر کنند که با فرد فوق العاده ای آشنا شده اید. در این دوران مدام به معشوقشان فکر می کنند و اشتیاق دیدنش را دارند و دلتنگش می شوند. ولی این وضعیت همیشگی نیست. این دوران از فعالیت های زیست شیمیایی مغز ناشی می شود و این نوع از روابط،

 انسان ها را به اشتباه می اندازد.

 با گذشت زمان وارد مرحله مواجهه با واقعیت می شوید آن فرد با مزه، باهوش و جذاب، کاری می کند که در تضاد با این خصوصیات است و باعث می شود که ویژگی های جذاب و پررنگی که در ذهنتان بود زیر سوال برود. این مرحله طبیعی و گریز نا پذیر است و تغییر ناراحت کننده ، نا امید کننده و گیج کننده ای در رابطه به وجود می آورد  و ممکن است که زوجین دچار اختلاف و مشاجره های زیادی در این مرحله شوند. اما هر چقدر که آگاهی و اطلاعات افراد در زمینه مهارت های زناشویی بیشتر باشد، نتیجه بهتری را خواهند داشت پس نباید نا امید شوید.

 اگر از این مرحله عبور کنید وارد فصل جدیدی از رابطه می شوید که عشق پایدار است و می توان گفت که صادقانه و عمیق است و هر دو طرف می توانند  توانایی دوست داشتن و دوست داشته شدن را داشته باشند و این چیزی است که باعث می شود زوجین احساس رضایتمندی داشته باشند البته این را فراموش نکنید که برای پایدار نگه داشتن این عشق هر دو طرف باید تلاش کافی داشته باشند.

علاقه و تحسین را در رابطه رواج دهید.

تابع جماعت

طبق نظر آقای دکتر محمد رضا تابع جماعت علاقه و تحسین، دو عنصر حیاتی یک رابطه عشقی رضایت بخش است. زوج هایی که زندگی زناشویی موفقی دارند ممکن است گاهی به خاطر تفاوت ها و نقص هایی که همسرشان دارند از مسیر اصلی منحرف شوند، ولی با این وجود هنوز فکر می کنند که شخصی که با او ازدواج کرده اند قابل تقدیر و احترام است. زمانی که چنین حسی در یک رابطه زناشویی وجود نداشته باشد، نمی توان آن رابطه را به خوبی پیش برد. سعی کنید که همواره ویژگی های مثبت همسرتان را به خودتان یادآوری کنید. هر چند گاهی با برخی مشکلات او درگیر می شوید با این کار می توانید مانع از زوال یک رابطه زناشویی شاد شوید.

دکتر تابع جماعت

دلیل اهمیت این کار این است که علاقه و تحسین پادزهری برای توهین و تحقیر هستند و در واقع زمانی که برای همسرتان احترام قائل باشید، احتمالا زمانی که با او مخالف هستید و اختلافی بینتان پیش می آید ، کمتر نسبت به او احساس نفرت و بیزاری می کنید. بدون این باور که همسرتان قابل احترام و دوست داشتنی است، هیچ پایه و اساسی برای یک رابطه موثر و خوب وجود نخواهد داشت و آتش عشق به مرور زمان خاموش خواهد شد. همانطور که می بینید پس احترام نیز یکی از موارد مهم و حیاتی در رابطه می باشد که نباید فراموش شود.

انتخاب نو

و در آخر این که ارتباط و ازدواج برای ما ارمغان های زیادی به همراه دارد و یکی از آن ها توانایی دیدن جهان از دریچه ی چشمان فرد مقابل، به طور صمیمانه و عمیق و اساسی است، اگر به این نقطه ی والا برسید که همسرتان را با این روش مشاهده کنید، آن وقت زندگی تان بسیار بهتر خواهد شد. با مواردی که در قسمت بالا اشاره کردیم می توانید اتش عشقتان را روشن نگه دارید و البته که نکات مهم زیادی هستند که آگاه بودن از آن ها به نفع هر زوجی خواهد بود.  برای این منظور باید مهارت های زناشویی را فرا بگیرید و دانش خود را در این زمینه کامل تر کنید و به این منظور می توانید از متخصصان مرکز مشاوره انتخاب نو اطلاعات وراهنمایی های لازم را کسب کنید . 

* این مطلب رپرتاژ آگهی میباشد و سایت شمانیوز هیچ مسئولیتی در قبال آن ندارد.

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied