شمانیوز
شما نیوز

رپرتاژ آگهی

روش خنک نگه داشتن مخزن آب در فصول گرم سال

با فرا رسیدن فصل تابستان، هوا رو به گرمی می‌ رود و این گرما پدید آورنده معضلات زیادی است. یکی از این معضلات، گرم شدن آب داخل مخازن آب است. گرم شدن آب درون مخزن آب، می‌ تواند آب را بلااستفاده کرده یا استفاده از آن را دشوار کند؛ پس مقابله با این مسئله از اهمیت زیادی برخوردار است‌؛ زیرا ذخیره کردن آب در مخزن ها امری رایج برای جبران کمبود ذخایر آبی است و جلوگیری از گرم شدن آن، می‌ تواند سبب حفظ ذخایر آبی و به نوعی مصرف بهینه آب شود. در خصوص کاهش گرم شدن آب مخزن ها، روش های متعدد و مجربی وجود دارد که در ادامه به بیان برخی از آن ها می‌ پردازیم؛ پس با ما همراه باشید.

روش خنک نگه داشتن مخزن آب در فصول گرم سال

نکاتی برای خنک نگه داشتن مخزن آب در تابستان

گرمای تابستان در سال های اخیر به دلیل تغییرات آب و هوایی، از سال های قبل بیشتر شده است. این امر بدان معناست که مخزن ذخیره آب شما مستقیماً در معرض گرمای سوزان قرار می گیرد. شما می توانید از راهکار هایی برای خنک کردن مخازن آب خود استفاده کنید.

نکات مهم خرید مخزن آب در تابستان

اگر هنوز مخزن ذخیره آب بهداشتی خریداری نکرده‌اید، توصیه می‌کنیم مخزنی را انتخاب کنید که تحمل دمایی بالایی داشته باشد. مخازن پلی اتیلن در برابر تغییرات دما مقاومت بیشتری دارند. مقاومت دمایی منبع آب پلی اتیلن استاندارد، در طیف ۴۵- تا +70 درجه است. به همین دلیل مخازن پلاستیکی عایق حرارتی بسیار خوبی هستند. و عملکرد بالایی در هوای بسیار گرم و سرد دارند. در مقابل، مخازن فلزی به دلیل انتقال حرارت بالایی که دارند، به شدت آب درون مخزن را گرم می‌کنند. مخصوصا در فصل گرما و در معرض تابش نور خورشید، این مسئله بیشتر مشکل‌ساز می‌شود.

استفاده از روکش خنک کننده

شما می توانید مخزن آب را با روکش مخصوص بپوشانید که این پوشش به عنوان یک ژاکت عمل می کند و از مخزن در برابر گرما محافظت می کند. این روکش ها از مواد خاصی ساخته شده اند که در برابر اشعه ماوراء بنفش نور خورشید مقاوم بوده، از داخل و خارج عایق شده و عموماً به عنوان پوشش خنک کننده مخزن آب شناخته می شوند.

قرار دادن مخزن آب داخل یک فضا یا اتاقک

مخزن آب را در یک فضا بپوشانید تا از آن در برابر گرما محافظت کنید و مخزن آب خود را خنک نگه دارید؛ بنابراین، شما می توانید مخزن آب خود را در یک مکان بسته یا ایزوله نصب کنید؛ چراکه موقعیت مخزن آب نقش مهمی در حفظ دمای داخل آن دارد. از این رو برای جلوگیری از گرم شدن آب مخزن می بایست حدالامکان آن را از نور خورشید دور نگه دارید.

عایق کردن مخزن آب

جدای از راهکارهایی برای خنک نگه داشتن مخزن آب در تابستان، بهتر است تمام لوله های تامین آب مخزن را نیز عایق بندی کنید تا گرما را غلبه کنید. این امر کمک می کند تا مخزن ذخیره آب خود را در روز های گرم آفتابی تابستان خنک نگه دارید. شکاف های ورودی یا خروجی لوله های مخزن آب از دیوار ها را نیز عایق بندی کنید. این روش، یک روش بدون دردسر و مناسب برای حفظ مخزن آب شما به شمار می رود که مخصوصاً برای رفع این نیاز ساخته شده است.

مخزن آب سفید

یکی دیگر از موثرترین راهکارها برای خنک نگه داشتن مخزن آب در تابستان، خرید مخزن سفید یا رنگ آمیزی آن به رنگ سفید یا هر رنگ روشن دیگر است. این یک واقعیت علمی است که سطوح با رنگ روشن معمولاً ذرات نور و گرما را جذب نمی کنند و تمایل بیشتری به بازتاب نور به اطراف دارند و از این رو آب مخزن خنک می‌ ماند. ممکن است حتی یک لایه رنگ تازه رشد جلبک ها و باکتری ها را در مخزن متوقف کند؛ همچنین بسیار مهم است رنگ مخزن آب از رنگ های اکریلیک 100% خالص باشد که از نظر محافظت از مخزن آب در برابر نور خورشید بهترین عملکرد را ارائه می دهند.

استفاده از سیستم ذخیره سازی زیرزمینی

سیستم ذخیره سازی زیر زمینی اساساً دارای این مزیت است که در معرض گرمای تابستان قرار نمی گیرد. چراکه خود زمین به عنوان یک عایق فوق العاده به شمار می رود. بنابراین هر آن چیزی که در زیر زمین قرار داشته‌ باشد بسیار خنک خواهد بود. از این رو می توانید سیستم ذخیره سازی خود را به یک سیستم زیر زمینی متصل کنید تا برای مدت زمان طولانی تری خنک تر بماند. در این صورت مخزن و آب داخل آن از گرمای هوا در امان خواهند ماند. این راهکار مخزن را از تاثیر تغییرات دمایی بیرونی بر دمای آب رها می کند و نه تنها راهکار مناسبی برای تابستان است، بلکه برای فصل زمستان نیز کاربردی است.

آخرین روش

اگر نمی خواهید تلاش زیادی برای ساخت یک فضای بسته یا عایق کاری مخزن انجام دهید، بهتر است مخزن آب را به یک نقطه سایه منتقل کنید. این گونه هم از تحلیل رفتن مخزن آب جلوگیری می کنید و هم بهترین و راحت‌ ترین راه برای خنک نگه داشتن مخزن آب در فصل تابستان است؛ همچنین از آنجایی که یک ست سایه بان مانع از تابش نور مستقیم به وسایل می شود؛ از این رو شما می توانید برای مخزن آب همچون کولر و... از سایه بان استفاده کنید تا زمانی که سایه بان روی مخزن باشد و مخزن کاملا پر باشد، نه به مخزن در اثر گرمای هوا آسیبی می رسد و نه آب داخل آن تبخیر یا گرم می شود.

سخن آخر

راهکارهای عنوان شده در این مطلب، بسیار کاربردی هستند. شما می‌ توانید با انتخاب راهکار متناسب با شرایط خود، معضل گرم شدن آب در مخزن آب خود را حل کنید. فقط کافی است کمی دقت کنید و زمان خود را صرف این کار کنید. نگه داری اصولی و صحیح آب در مخزن ها اهمیت زیادی دارد و باید برای تحقق آن تلاش کرد. چنانچه در رابطه با مخزن های آب و انواع آن سوالی دارید می توانید به وب سایت ما در اینجا مراجعه کنید، متخصصان ما آماده ارائه نظرات کارشناسانه به شما هستند پس این فرصت را از دست ندهید.

* این مطلب رپرتاژ آگهی میباشد و سایت شمانیوز هیچ مسئولیتی در قبال آن ندارد.

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied