شمانیوز
شما نیوز

رپرتاژ آگهی

طراحی ویلا

این روزا‌ها ساخت و طراحی ویلا یکی از مهم‌ترین موضوعات معماری به حساب می‌آید زیرا علاقه مردم روز به روز به داشتن ویلا یا ساخت آن افزایش پیدا می‌کند. لازم به ذکر است که ویلا در معنای لغوی محل سکونتی است که دارای بالاترین سطح آرامش و آسایش است و معنای امروزی آن نیز تغییر زیادی نداشته است.

طراحی ویلا

از دهه‌های گذشته، علاقه افراد به ساخت ویلا در مناطق جنگلی و مناطقی که از آلودگی هوا دور بود افزایش یافت و افراد تصمیم گرفتند در بعضی از روز‌ها یا هفته‌های سال در چنین مکان‌هایی استراحت کنند. گرایش مردم به ساخت ویلا باعث شد طراحی ویلا به عنوان شاخه‌ای از تخصص معماری شکل بگیرد و به مروز زمان رشد کند.

آشنایی با طراحی ویلا

همانطور که اشاره کردیم، ویلا ساختمان یا سازه‌ای چشم نواز و زیبا است. هدف از ساخت ویلا گذراندن اوقاتی خوش و لذت بخش در دامن طبیعت و مناطق سرسبز و خوش آب و هوا می‌باشد اما نوع طراحی ویلا نیز بسیار دارای اهمیت است. طراحی ویلا بایستی دارای استاندارد‌هایی باشد که رفاه و آرامش را تا حداکثر برای ساکنان ویلا به ارمغان آورد.

 

 

منظور از طراحی ویلا در یک تعریف کلی، فعالیت شکل دهی و ساخت سازه‌ای مناسب با نوع کاربری و شرایط اقلیمی و آب و هوایی است.

نکات مهم طراحی ویلا

در طراحی ویلا بایستی به نکات مختلفی توجه شود و اصول طراحی معماری بایستی در آن رعایت شود. در ادامه برخی از مهم‌ترین نکات طراحی ویلا را معرفی خواهیم نمود.

انتخاب درست نوع معماری

یکی از ابتدایی طراحی و مهم‌ترین نکات طراحی ویلا، انتخاب نوع معماری در طراحی ویلا می‌باشد. به طور کلی برای طراحی ویلا چهار نوع معماری با اسامی

  • معماری روستایی
  • معماری سنتی
  • معماری مدرن
  • معماری کلاسیک

وجود دارد که هر کدام از این‌ها می‌تواند بر اساس نوع درخواست و سلیقه مالک و همچنین شرایط اقلیمی مکان مورد نظر برای ساخت ویلا مورد استفاده قرار گیرد. لازم به ذکر است بعضی از این معماری‌ها نمی‌تواند در هر منطقه‌ای اجرا شود.

برای مثال امکان انتخاب معماری روستایی در طراحی ویلا کردان امکان‌پذیر نمی‌باشد زیرا که منطقه کردان در تهران منطقه‌ای عموماً ویلایی است و سبک ملک‌های این منطقه بیشتر با معماری مدرن و کلاسیک سازگار‌تر است.

منطقه سهیلیه از دیگر مناطق بسیار خوب برای ویلا‌سازی در تهران می‌باشد. طراحی ویلا سهیلیه به دلیل اینکه این منطقه در زمین تقریباً شیب دار قرار گرفته است، نیازمند به معماری و طراحی خاصی دارد. عموماً نوع معماری که در مناطق شیب دار انجام می‌شود با عنوان معماری شیب دار شناخته می‌شود. از طرفی معماری و طراحی ویلا در سهیلیه به شکل مدرن به دلیل اینکه عموماً خانه و ویلا‌های آن منطقه با معماری مدرن ساخته شده‌اند، مناسب‌تر است.

انتخاب مواد مناسب

انتخاب مواد و متریال برای ساخت ویلا یکی دیگر از مهم‌ترین نکات طراحی ویلا محسوب می‌شود. انتخاب مواد ساخت و ساز ویلا در مناطق مختلف براساس نوع آب و هوا و شرایط خاک و زمین می‌تواند متفاوت باشد.

 

 

طراحی ویلا

 

منطقه دماوند تهران یکی از بهترین مناطق استان تهران است که در شرق پایتخت ایران قرار گرفته است و به دلیل دارا بودن آب و هوای مطبوع یکی از بهترین مکان‌ها برای ساخت ویلا می‌باشد. به دلیل اینکه همراه با فصول سرد سال، بارش برف و باران در دماوند زیاد است، بایستی در طراحی ویلا دماوند از مصالحی استفاده شود که در مقابل سرما و باران مقاوم باشد.

توجه به چیدمان فضا

یکی دیگر از مهم‌ترین نکات و اصول طراحی ویلا، توجه به چیدمان فضای داخلی و خارجی ویلا می‌باشد تا بتوان از متراژ موجود ویلا بهترین استفاده را برد. از طرفی چیدمان فضا باید به صورتی انجام شود که بتواند بهترین نوع سبک زندگی و آرامش را به ساکنان ویلا هدیه دهد.

اهمیت چیدمان فضا در مواقعی که زمین طراحی و ساخت ویلا محدود‌تر است، دوچندان می‌شود. برای مثال ملک‌های ساخت ویلا در کرج عموماً کوچک‌تر هستند و توجه به چیدمان فضا در طراحی ویلا کرج اهمیت بسیاری دارد. در طراحی ویلا در مناطق خوش آب و هوای این شهر، بایستی علاوه بر چیدمان فضا، به حفظ محیط زیست توجه بسیاری کرد.

جمع‌بندی

همانطور که در ابتدا مقاله اشاره داشتیم، طراحی ویلا در حال حاضر از مهم‌ترین شاخه‌های معماری محسوب می‌شود و در سال‌های گذشته با توجه به افزایش علاقه افراد در سرتاسر جهان به خرید و ساخت ویلا، این شاخه رشد بسیاری داشته است. در این مقاله سعی کردیم به معرفی طراحی ویلا و نکات طراحی آن بپردازیم.

 

* این مطلب رپرتاژ آگهی میباشد و سایت شمانیوز هیچ مسئولیتی در قبال آن ندارد.

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied