شمانیوز
شما نیوز

رپرتاژ آگهی

تفاوت چیلر اسکرال و اسکرو چیست؟

چیلرهای اسکرال و اسکرو جزو پرفروشترین و محبوبترین چیلرهای تراکمی موجود در بازار تهویه مطبوع هستند.

تفاوت چیلر اسکرال و اسکرو چیست؟

مقدمه

چیلرهای اسکرال و اسکرو جزو پرفروشترین و محبوبترین چیلرهای تراکمی موجود در بازار تهویه مطبوع هستند. به طور کلی تمامی چیلرهایی که دارای کمپرسور هستند، چیلرهای تراکمی نامیده می شوند. یکی از مهمترین تصمیم ها جهت خرید چیلر تراکمی ، می تواند انتخاب نوع کمپرسور چیلر باشد، که می بایست اطلاعات کافی در این زمینه کسب و سپس اقدام به خرید انجام گیرد.

در این مقاله قصد داریم تفاوتها، ویژگیها، مزایا و معایب هرکدام از این چیلرها را تحت عنوات تفاوت چیلر اسکرال و اسکرو به‌طور مختصر توضیح دهیم.

انواع کمپرسور در چیلرهای تراکمی

کمپرسور قلب سیستم تهویه مطبوع سرمایشی است. کمپرسورها در سیکل تبرید یکی از چهار جزو اصلی جهت تولید سرما هستند. دیگر قسمت های اصلی سیکل تبرید کندانسور، شیرانبساط و اواپراتور هستند. وظیفه کمپرسور فشرده کردن مبرد درون سیکل تبرید است تا در ادامه این مبرد بتواند گرمای آب داخل اواپراتور را بگیرد و نهایتا خروجی یک دستگاه چیلر، آب خنک خواهد بود.

کمپرسورها دارای انواعی هستند که هرکدام بنا به ویژگی ها، در چیلرها مورد استفاده قرار می گیرند. رایج ترین کمپرسورها در چیلر، کمپرسور رفت و برگشتی (پیستونی)، اسکرال (حلزونی)، اسکرو (پیچی) و کمپرسورهای سانتریفیوژ می باشند.

به عنوان یک توضیح بدانید که تفاوت در یک چیلر اسکرال و چیلر اسکرو، عمدتا نوع کمپرسور آنها می باشد که در اینجا به مزایا و معایب هرکدام می پردازیم.

الف- چیلر اسکرال:

چیلر اسکرال چیلری است که دارای کمپرسور اسکرال است. این کمپرسورها اصولا دارای ظرفیتی کوچکتر از نوع اسکرو هستند و برای تولید چیلر با ظرفیت بالاتر نیاز است تا چند عدد از این قطعه در یک چیلر مورد استفاده قرار گیرد. کمپرسورهای اسکرال خود دارای انواعی هستند که می توان از نوع سرعت ثابت، اینورتر و نوع دیجیتال اسکرال نام برد. راندمان کمپرسورهای اسکرال اینورتر و دیجیتال اسکرال بالاتر از نوع معمولی است و البته قیمت بالاتری نیز دارند.

در یک چیلر اسکرال معمولا از یک تا هشت عدد کمپرسور استفاده می شود تا بتوان ظرفیت سرمایش کلی چیلر را تامین کرد. برای مثال یک چیلر 125 تن تبرید می تواند دارای 4 تا 6 کمپرسور اسکرال باشد.

تعدد کمپرسور علاوه بر اضافه کردن ضریب اطمینان، باعث افزایش طول عمر دستگاه و کاهش مصرف برق کلی چیلر می شود. اصولا در چیلرهای تراکمی با ظرفیت حدود 80 تن تبرید و کمتر از این نوع کمپرسور در ساخت چیلر استفاده می شود. ترکیب چیلرهای اسکرال و فن کویل سقفی توکار ، جزو پراستفاده ترین سیستم های تهویه مطبوع در پروژه های ساختمانی ایران است.

یکی از نکاتی که می بایست مدنظر قرار بگیرد این است که کمپرسورهای اسکرال معمولا قابل تعمیر نبوده و در صورتی خرابی می بایست تعویض گردند، البته به دلیل فراوانی در بازار و دسترسی به این نوع کمپرسور، این نکنته نمی تواند خیلی مشکل ساز باشد.

یکی از مزایای چیلرهای اسکرال سطح صدای تولیدی بسیار کم این نوع از کمپرسور است که در ساختمان هایی که صدای دستگاه اهمیت ویژه ای دارد، استفاده از این چیلر بسیار مناسب تر از نوع اسکرو است.

همچنین در چیلر با ظرفیت های پایین تر از 120 تن تبرید که می توان از دو نوع کمپرسور اسکرال و اسکرو استفاده کرد، به لحاظ قیمتی چیلرهای اسکرال مقرون به صرفه تر هستند.

ب- چیلر اسکرو:

چیلر اسکرو

نوع دیگری از چیلرهای تراکمی که تقاضای بسیاری در بازار ایران دارند، چیلرهای با کمپرسور اسکرو هستند. کمپرسور اسکرو یا پیچی اصولا از طریق فشردن مبرد درون یک محفظه که دو روتور باعث گیرافتادن گاز در آن بین می شوند، عمل می کنند. این نوع کمپرسور به دلیل راندمان بالا و البته تولید ظرفیت های بالا، مناسب برای چیلرهای بالای 100 تن تبرید تا حدود 400 تن تبرید در یک چیلر تراکمی هستند.

اصولا از یک تا چهار عدد از این کمپرسور در یک دستگاه چیلر تراکمی اسکرو استفاده می شود. این کمپرسورها بر خلاف کمپرسورهای اسکرال با سرعت ثابت که صرفا یک مرحله کنترل ظرفیت داشتند، خود به تنهایی دارای سه تا چهار پله کنترل ظرفیت دارند و حتی در مواردی می توان با برنامه نویسی در PLC چیلر این کنترل ظرفیت را به صورت خطی درآورد که باعث کاهش چشمگیر مصرف انرژی در این دستگاه می گردد.

از جمله مزایای دیگر این چیلرها قابلیت تعمیر کمپرسور اسکرو در صورتی خرابی وجود دارد. البته هزینه تعمیر و حمل و نقل این کمپرسورها (به دلیل ابعاد نسبتا بزرگ)، بالا و سخت است. از کمپرسورهای اسکرو معروف در بازار ایران که بیشتر خریداران و سازندگان از آنها استفاده می کنند، می توان از برندهای بیتزر و همبل نام برد.

در پروژه های بزرگ نظیر بیمارستان ها، سالن ها، سینما، مراکز تجاری و غیره، استفاده چیلر اسکرو به همراه هواساز و فن کویل جزو سیستم های محبوب مورد انتخابی کارفرمایان و مشاوران می باشد.

جمع بندی

انتخاب بین چیلرها و تفاوت چیلر اسکرال و اسکرو همیشه جزو مباحث مهم کارفرمایان جهت انتخاب و خرید دستگاه مورد نظرشان بوده است. در ابتدای امر ظرفیت سنجی صحیح کاربری مورد استفاده و محاسبات دقیق ظرفیت می تواند گام اول انتخاب چیلر باشد. به این صورت که در ظرفیت های پایین اصولا چیلر اسکرال، در ظرفیت های بالا چیلرهای اسکرو و در ظرفیت های میانی با توجه به نکاتی که بیان شد از جمله قابلیت تعمیرپذیری کمپرسور، راندمان، سطح صدا، قیمت و دیگر موارد اقدام به انتخاب دستگاه مناسب کرد.

امید است با خواندن این مقاله تفاوت های اصلی این دو چیلر به صورت مختصر و مفید برای خوانندگان روشن شده باشد.

در صورت علاقه می توانید از دیگر مقالات آموزشی وبسایت هواسنج دیدن و مطالعه فرمایید.

* این مطلب رپرتاژ آگهی میباشد و سایت شمانیوز هیچ مسئولیتی در قبال آن ندارد.

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied

تبلیغات متنی