شمانیوز
شما نیوز

رپورتاژ آگهی/

شش راهکار افزایش سرعت ماشین‌های کنترلی الکتریکی

تعویض دنده‌ها احتمالا ارزان‌ترین روشی است که با استفاده از آن می‌توان سرعت ماشین کنترلی خود را افزایش داد. در این روش کافیست دنده pinion (دنده فلزی کوچک متصل به موتور) یا دنده spur gear (دنده معمولا پلاستیکی و بزرگ) تعویض شود تا مدل‌هایی با اندازه‌های متفاوت را امتحان نمایید .

شش راهکار افزایش سرعت ماشین‌های کنترلی الکتریکی

 

  1. تعویض دنده‌ها

تعویض دنده‌ها احتمالا ارزان‌ترین روشی است که با استفاده از آن می‌توان سرعت ماشین کنترلی خود را افزایش داد. در این روش کافیست دنده pinion (دنده فلزی کوچک متصل به موتور) یا دنده spur gear (دنده معمولا پلاستیکی و بزرگ) تعویض شود تا مدل‌هایی با اندازه‌های متفاوت را امتحان نمایید .

البته می‌توان هر دو دنده را تغییر داد تا بهترین نتیجه ممکن حاصل شود. تهران آرسی به شما اطمینان می‌دهد تغییر دادن نسبت دنده‌ها باعث رقم خوردن تفاوت چشمگیر در عملکرد ماشین آرسی خواهد شد و شما را شگفت‌زده خواهد کرد .

به منظور دستیابی به حداکثر سرعت بهتر است دنده pinion با ابعاد بزرگ تر (با تعداد دندانه های بیشتر) و دنده spur با ابعاد کوچک تر (و تعداد دندانه های کمتر) را انتخاب کنید.

به این ترتیب ماشین کنترلی شما به سرعت بالاتری دست پیدا می‌کند، اما در مقابل با افت شتاب و افزایش دمای موتور یا کنترل‌کننده الکترونیکی سرعت روبرو می‌شود. این ترکیب از دنده ها برای پیمودن مسیرهای طولانی با حداکثر سرعت بسیار مناسب است و بیشتر در محیط‌های وسیع با حداقل پیچ مورد استفاده قرار می‌گیرد.

اما اگر قصد دارید شتاب ماشین RC خود را افزایش دهید، بهتر است استفاده از دنده pinion کوچکتر (با تعداد دندانه‌های کمتر) و دنده spur بزرگتر (با تعداد دندانه‌های بیشتر) را در دستور کار خود قرار دهید.

  1. ارتقای موتور

یکی از ساده‌ترین راه هایی که به منظور افزایش سرعت ماشین‌های RC مورد استفاده قرار می‌گیرد، ارتقا و به‌روزرسانی موتور است. بنابراین اگر موتورهای ارزان قیمت براش داخل دستگاه شما گنجانده شده است، شاید زمان آن فرا رسیده باشد که آن را با موتورهای قدرتمندتر براشلس تعویض نمایید .

اما اگر موتور براشلس به صورت پیش فرض داخل ماشین کنترلی به کار رفته باشد، شما می‌توانید آن را با مدل‌های قوی‌تر جایگزین نمایید تا بهبود پیدا کند. اینگونه مشخصات معمولا روی روکش فلزی موتور براشلس درج شده‌اند تا شما بتوانید مدل‌های مختلف را مقایسه کنید و ظرفیت سرعت هر کدام را تخمین بزنید. به‌طور کلی هر چقدر بیشتر باشد سرعت موتور بیشتر است.

  1. استفاده از باتری‌هایی با ولتاژ بالاتر

علاوه بر تعویض موتورها، ارتقای ولتاژ باتری یکی دیگر از روش‌های ساده‌اای است که با استفاده از آن می‌توانید سرعت ماشین کنترلی الکتریکی خود را افزایش دهید. به عنوان مثال اگر باتری دو سلولی (7.4 ولت) را با یک باتری سه سلولی (11.1 ولت) تعویض کنید، سرعت ماشین RC شما تقریبا 40 کیلومتر بر ساعت افزایش پیدا خواهد کرد .

البته قبل از تهیه باتری جدید حتما باید کنترل‌کننده الکترونیکی سرعت (ESC) را بررسی کنید و مطمئن شوید که از توانایی پشتیبانی ولتاژهای بالاتر برخوردار باشد. در غیر این‌صورت نه تنها سرعت ماشین آرسی افزایش پیدا نخواهد کرد، بلکه  ESC نیز با صدمات جدی روبرو خواهد شد.  

  1. تایرهای بزرگتر و بهتر

یکی دیگر از روش‌هایی که به ماشین‌های کنترلی کمک می‌کند به حداکثر سرعت خود دست پیدا کنند تعویض تایرها است. قبل از انتخاب تایرهای جدید لازم است به این نکته توجه داشته باشید که همیشه باید تایرهای باکیفیت تهیه کنید. تایرهای باکیفیت و درجه یک معمولا از مواد اولیه مرغوب تولید می‌‎شوند و به همین دلیل دوام و ماندگاری فوق العاده بالایی دارند.

جالب است بدانید که تایرهای باکیفیت نه تنها باعث افزایش سرعت ماشین کنترلی می‌شوند، بلکه به شما کمک می‌کنند پیچ‌های تند را به خوبی مدیریت کنید و آنها را با سرعت بیشتری پشت سر بگذارید. علاوه بر آن تایرهای مناسب تسلط بهتری را در اختیار ماشین قرار می‌دهند و از سرنگونی آن در سرعت‌های بالا جلوگیری می‌کنند.

علاوه بر کیفیت بالا، شما باید به دنبال تایرهایی در سایزهای بزرگتر باشید. معمولا تایرهایی که قطر بیشتری دارند در طول چرخش می‌توانند مساحت بیشتری را تحت پوشش قرار دهند. گزارش‌هایی نیز وجود دارد که نشان می‌دهد استفاده از تایرهایی با تنها 0.5 اینچ قطر بیشتر باعث افزایش 6 تا 8 کیلومتری سرعت می‌شود که برای یک ماشین کنترلی الکتریکی مقدار قابل توجهی به حساب می‌آید .

  1. استفاده از بدنه‌هایی با ایرودینامیک بهتر

بدنه‌های ایرودینامیکی یکی دیگر از مواردی هستند که می‌توانند بر سرعت ماشین های کنترلی تاثیرگذار باشند. البته اگر حداکثر سرعت مورد نیاز شما چیزی در حدود 40 کیلومتر بر ساعت باشد ، خاصیت ایرودینامیکی بدنه نقش مهمی در دستیابی به این سرعت نخواهد داشت. اما اگر قصد دارید با سرعت 80 کیلومتر بر ساعت حرکت کنید، بدنه‌های ایرودینامیکی قطعا تاثیر خود را به نمایش خواهند گذاشت. به عبارت دیگر در چنین شرایطی بهتر است از بدنه هایی با ارتفاع کم و کاملا صیقلی استفاده کنید.

علاوه بر آن در هنگام نصب بدنه روی شاسی دقت داشته باشید که فاصله بین چرخها و بدنه را تا جایی که امکان دارد کاهش دهید و قسمت انتهایی بدنه را باز بذارید تا هوای به دام افتاده راهی برای خروج داشته باشد.  

  1. کاهش وزن

کاهش وزن ماشین‌های کنترلی قطع به یقین تاثیر بسزایی در افزایش سرعت آنها خواهد داشت. در این روش کافیست قطعات و اجزای سنگین همچون بدنه و چرخها را با نمونه‌های سبک‌تر از جنس کربن، گرافیت و یا حتی آلومینیم تعویض نمایید. همچنین اگر از پک‌های باتری Ni-Mh یا Ni-Cad استفاده می‌کنید، بهتر است باتری های LiPo یا همان لیتیوم پلیمری را جایگزین آن ها نمایید تا شاهد کاهش شدید وزن باشید.

  • نتیجه گیری

راه‌های زیادی وجود دارند که به شما کمک می‌کنند سرعت ماشین مسابقه‌ای الکتریکی خود را بهبود ببخشید. تقریبا تمام روش‌هایی که در مقاله راهکارهای افزایش سرعت ماشین کنترلی به آنها اشاره کردیم با هزینه‌ای معقول قابل پیاده‌سازی هستند و اجرای آنها نیز نسبتا ساده است. صرف نظر از اینکه شما از این روشها استفاده می‌کنید یا نه، حالا می‌دانید چگونه می‌توان سرعت ماشین‌های کنترلی آرسی را افزایش داد.

تهران آرسی به عنوان بزرگترین ارائه کننده ماشین های کنترلی در ایران شما کاربران گرامی را دعوت می‌کند تا از فروشگاه حضوری مان دیدن فرمایید .

 

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied