شمانیوز
شما نیوز

رپورتاژ آگهی/

مهم ترین دلایل آتش سوزی در منزل و محل کار

اگر می‌خواهید از خسارات جانی و مالی آتش‌سوزی در امان باشید بایستی با عوامل بروز حریق به خوبی آشنایی داشته باشید. در واقع شناخت عواملی که می‌توانند باعث ایجاد حریق در محل شوند می تواند تا حد زیادی از آتش‌سوزی جلوگیری کند. همه ما با این جمله معروف آشنا هستیم که پیشگیری بهتر از درمان است. این جمله در خصوص آتش سوزی نیز کاملا صدق می کند. در این مطلب می‌خواهیم با مهم ترین دلایل ایجاد آتش سوزی در منزل و محل کار و همین طور تجهیزات جلوگیری از آتش مانند تجهیزات اعلام حریق آشنا شویم.

 

اگر می‌خواهید از خسارات جانی و مالی آتش‌سوزی در امان باشید بایستی با عوامل بروز حریق به خوبی آشنایی داشته باشید. در واقع شناخت عواملی که می‌توانند باعث ایجاد حریق در محل شوند می تواند تا حد زیادی از آتش‌سوزی جلوگیری کند. همه ما با این جمله معروف آشنا هستیم که پیشگیری بهتر از درمان است. این  جمله در خصوص آتش سوزی نیز کاملا صدق می کند. در این مطلب می‌خواهیم با مهم ترین دلایل ایجاد آتش سوزی در منزل و محل کار  و همین طور تجهیزات جلوگیری از آتش مانند تجهیزات اعلام حریق آشنا شویم.

 

فروشگاه آژمان (1)

 

مهم‌ترین دلایل ایجاد آتش سوزی

بررسی ها نشان داده که بخش اعظمی از آمارهای آتش سوزی مربوط به آتش سوزی های منازل مسکونی و محیط های اداری است. این می تواند یک نوع هشدار جدی برای همه ما باشد. یعنی اینگونه نیست که ما از حادثه بزرگی همچون آتش سوزی برای همیشه در امان باشیم. آتش سوزی ممکن است به دلایل مختلفی رخ دهد. گاه این دلایل می توانند از جانب ما کنترل  شوند و در برخی مواقع نیز این عوامل از محدوده اختیار و کنترل ما خارج هستند.

در هر صورت با شناخت دلایل ایجاد آتش سوزی می توانیم تا حد امکان از بروز آتش جلوگیری کنیم. اگر بخواهیم به طور کلی با مهم ترین دلایل ایجاد آتش سوزی  آشنا شویم می توانیم به مواردی  همچون؛ عوامل اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی، عدم رعایت نکات ایمنی، صاعقه یا رعد و برق، زمین لرزه و... اشاره کنیم.گاهی اوقات عامل حریق می تواند یک مسئله فنی جدی در ساختمان باشد و گاه یک اتفاق بسیار کوچک می تواند جرقه‌ای برای ایجاد آتش سوزی های بزرگ و مهار نشدنی باشد.

به همین جهت اغلب توصیه می شود افراد تا حد امکان به نکات ایمنی در ساختمان ها توجه داشته باشند. مواد اشتعال زا، مواد سوختی و اکسیژن از جمله مهم ترین عوامل بروز حریق هستند. وسایل برقی و الکترونیکی در صورت اتصالی و یا مشکل فنی می توانند آتش سوزی های بزرگ را در محل ایجاد کنند.

سیگار کشیدن یا روشن کردن کبریت یا فندک در محل های اشتعال زا و خطرناک نیز می‌تواند عامل دیگری برای بروز حریق باشد. اگر می خواهید امنیت محیط زندگی یا کاری خود را تا حد امکان افزایش دهید، بهتر است مسائلی را که می توانند شما را در معرض خطر آتش سوزی قرار دهند به صورت جزئی‌تر مورد بررسی قرار دهید.

 

دلایل ایجاد آتش سوزی در منزل

 در ساختمان های مسکونی، افراد از لوازم و تجهیزات مختلفی استفاده می کنند. مهم ترین بخش هر خانه آشپزخانه آن است که فعالیت‌های زیادی در آن اتفاق می‌افتد. آشپزی کردن، تولید حرارت و گرمای زیاد در فضای آشپزخانه، استفاده از لوازم و تجهیزات برقی برای پخت و پز و… می توانند هر کدام به نوبه خود عاملی برای بروز حریق باشند.

همچنین وسایل و تجهیزات سرمایشی و گرمایشی یا مشکل در سیم کشی برق ساختمان هم می توانند از مهم ترین دلایل ایجاد آتش سوزی باشند. در درجه اول شما بایستی از سلامت وسایل برقی خود اطمینان حاصل کنید. تا حد امکان سعی کنید از سیستم تهویه مناسب برای محیط خانه و مخصوصاً آشپزخانه خود استفاده کنید.

سعی کنید هر چند وقت یک بار سیستم های سرمایشی و گرمایشی محل سکونت خود را مورد بررسی قرار دهید و در صورت نیاز به تعمیر، آن ها را سرویس دهی کنید. گاهی اوقات ممکن است آتش سوزی به دلیل بی‌احتیاطی خود افراد ایجاد شود. مانند استفاده نادرست و نابجا از روغن های سرخ کردنی  اشتعال زا، عدم رعایت نکات ایمنی در استفاده از وسایلی مثل فر، مایکروفر، شومینه و…

 

فروشگاه آژمان (1)

 

جلوگیری از آتش سوزی حین آشپزی 

 

همانطور که پیش از این اشاره کردیم عوامل زیادی در محیط آشپزخانه هستند که می توانند عامل بروز حریق باشند. وسایل پخت و پز مانند کباب پزها، اجاق گازها، توستر، پلوپز … می بایست هر چند وقت یک بار مورد بررسی قرار بگیرند تا بتوان از سلامت آن ها اطمینان حاصل کرد. نکاتی وجود دارند که در صورت توجه و رعایت آن ها می توانید تا حد زیادی احتمال بروز آتش سوزی در آشپزخانه را کاهش دهید. این نکات به شرح زیر هستند:

  • در زمان پخت و پز و به هنگام استفاده از اجاق گاز، مایکروفر و دیگر لوازم برقی، آشپزخانه را ترک نکرده و بر روی کار این دستگاه ها نظارت داشته باشید.
  • پس از پایان یافتن فرایند آشپزی حتما وسایل برقی را از پریز برق کشیده و اجاق گازهای خود را خاموش کنید.
  • بهتر است برای جلوگیری از آتش سوزی در آشپزخانه، به جای استفاده از اجاق گازهای معمولی از اجاق گازهای هوشمند استفاده کنید. این اجاق گازها در صورت قطع شدن گاز یا افت فشار گاز به صورت اتوماتیک و هوشمند خاموش می شوند و از انتشار گاز در محیط جلوگیری می کنند. همین طور در منزل حتما از تجهیزات اطفاء حریق مانند کپسول آتش نشانی استفاده کنید.
  • از قرار دادن هرگونه پارچه یا  دستگیره قابلمه  در مجاورت گاز خودداری کنید.
  • تا حد امکان از پوشیدن لباس های گشاد در محیط آشپزخانه جلوگیری کنید. گاهی اوقات ممکن است حرارت شعله، لباس شما را درگیر کرده و منجر به آتش سوزی شود.
     

فروشگاه آژمان (2)

 

دلایل ایجاد آتش سوزی در محل کار

محل کار شما هر جایی که باشد و هر نوع فعالیتی که در آن انجام شود می تواند به دلایل مختلف دچار حادثه آتش سوزی شود. ما در محیط کاری از انواع و اقسام وسایل برقی، گازی، تجهیزات الکترونیکی، وسایل آشپزی (در رستوران ها) و… استفاده می کنیم. هر کدام از این عوامل به نوبه خود می توانند باعث بروز حریق شوند.

همه ساختمان ها دارای سیم کشی برق، سیستم تهویه هوا، سیستم های سرمایشی و گرمایشی  و… هستند. هرگونه خرابی یا مشکل فنی در این وسایل می تواند جرقه ای برای ایجاد آتش سوزی های مهیب و بزرگ باشد. بنابراین شما باید در هر حالت و در هر مکانی از سلامت تجهیزاتی که استفاده می کنید اطمینان داشته باشید.

استعمال دخانیات در معرض مواد اشتعال زا و عدم رعایت نکات ایمنی می تواند احتمال بروز آتش سوزی را افزایش دهد. همچنین توصیه می‌شود تمامی ساختمان ها، اعم از مسکونی و تجاری به تجهیزات آتش نشانی بخصوص کپسول آتش نشانی مجهز باشند.

البته تمامی افراد بایستی به این نکته مهم توجه داشته باشند که کپسول های آتش نشانی انواع و اقسام گوناگونی دارند که هر کدام دارای محتوای خاصی هستند و برای زمان خاصی در نظر گرفته شده‌اند. به عنوان مثال شما نمی توانید برای خاموش کردن آتش ناشی از اتصالی لوازم برقی یا کاغذ، از کپسول آتش نشانی فومی استفاده کنید. چرا که این عمل باعث تشدید و شعله ورتر شدن آتش می شود. در این راستا برای خرید تجهیزات آتش نشانی می توانید به فروشگاه آژمان مراجعه نمایید.

 

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied