شمانیوز
شما نیوز

رپورتاژ آگهی/

وزن مش (شبکه های میلگردی 6 و 8 با چشمه 10، 15 و 20)

یکی از مهم‌ترین مواردی که باید در هنگام خرید مش به آن توجه شود، وزن مش(وزن شبکه میلگرد) برحسب کیلوگرم است. در هنگام محاسبه وزن شبکه مش به مواردی مانند سایز یا نمره میلگرد(بین 6 میلی‌متر تا 50 میلی‌متر)، سایز چشمه‌ها بین 10 میلی‌متر تا 20 میلی‌متر)،نوع میلگرد یا مفتول(آجدار سنگین‌تر و ساده بوده سبک‌تر) آن در هر شیت یا ورق مش توجه شود.

یکی از مهم‌ترین مواردی که باید در هنگام خرید مش به آن توجه شود، وزن مش(وزن شبکه میلگرد) برحسب کیلوگرم است. در هنگام محاسبه وزن شبکه مش به مواردی مانند سایز یا نمره میلگرد(بین 6 میلی‌متر تا 50 میلی‌متر)، سایز چشمه‌ها بین 10 میلی‌متر تا 20 میلی‌متر)،نوع میلگرد یا مفتول(آجدار سنگین‌تر و ساده بوده سبک‌تر) آن در هر شیت یا ورق مش توجه شود.

 

نحوه محاسبه وزن مش (شبکه میلگرد)

اطلاع و محاسبه وزن مش از آنجایی مهم است که تاثیر مستقیم بر روی قیمت دارد، به این صورت که هرچه وزن توری مش بیشتر شود نشان دهنده این است که میزان میلگردی که در آن استفاده شده است بیشتر بوده در نتیجه قیمت آن بیشتر می‌شود.

قیمت هر متر توری مش فلزی که به صورت رولی یا ورقه‌ای(برگه‌ای) عرضه می‌گردد با توجه به قیمت روز میلگرد محاسبه می‌گردد. همچنین گالوانیزه یا معمولی بودن میلگرد بر قیمت مش جوشی فلزی تاثیر دارد.

همانطور که می‌دانید شبکه میلگرد یا توری مش در واقع به شبکه‌ای شامل میلگردها بهم بافته شده می‌گویند، که به صورت طولی و عرضی روی هم قرار می‌گیرند و نقطه اتصال آنها بهم دیگر جوش داده خواهد شد از این جهت به این نوع از مش‎ها، مش جوشی یا مش پیش جوش گفته می‌شود. حال برای محاسبه وزن شبکه مش میلگرد بر حسب کیلو گرم می‌توانید از فرمول زیر استفاده کنید.

D²/Mx1.234

توضیحات: M سایز چشمه شبکه میلگرد براساس سانتی‌متر و D در واقع قطر میلگرد یا مفتول براساس میلی‌متر است.

فرمول دوم جهت محاسبه وزن یک متر مربع توری مش برحسب کیلوگرم:

 

وزن مش  (1)

 

توضیحات: D در واقع قطر میلگرد یا مفتول براساس میلی‌متر است و S در واقع سایز چشمه در واحد cm می‌باشد.

نتیجه این فرمول‌ها وزن مش براساس هر متر مربع است و شما به هر متراژی که مش را خریداری کرده‌اید باید این عدد را براساس آن محاسبه کنید تا وزن کل بدست آید. از انجایی که در هنگام ساخت توری مش از میلگرد استفاده می‌شود و درصد ناچیز آن جوش است، قیمت آن بسیار مهم می‌باشد.

همچنین قیمت میلگرد آجدار و ساده از آن جهت مهم است که قسمت اصلی هزینه ساخت ساختمان، هزینه ناشی از خرید میلگرد شاخه‌ای آجدار و ساده است که در آرماتوربندی پی یا فونداسیون، دال بتنی، دیوار،تیر و ستون‌ها بتنی مورد استفاده واقع می‌گردد.

 

وزن مش میلگرد آماده(جوشی و پیش جوش) در جدول

 

در ادامه جدولی را آماده کرده‌ایم که در آن وزن شبکه مش به صورت آماده برای یک سری از محصولات پر استفاده قرار داده شده است.

قطر مفتول یا میلگرد(mm)

سایز چشمه(cm)

وزن مش آماده(kg)

6

10 * 10

4.44

6

15 * 15

2.96

6

20 * 20

2.22

8

10 * 10

7.89

8

15 * 15

5.26

8

20 * 20

3.94

10

10 * 10

12.33

10

15 * 15

8.22

10

20 * 20

6.16

12

10 * 10

17.78

12

15 * 15

11.86

12

20 * 20

8.89

12

25 * 25

8.00

 

 

اگر توجه کنید عدد اندازه چشمه‌های مش در خود ضرب شده‌اند، در واقع هدف از این کار به توان 2 رساندن سایز چشمه بوده تا طبق فرمول براساس میلی‌متر محاسبه شود.

 

مشخصات و وزن مخصوص انواع مش آماده

 

در ادامه به مشخصات و وزن انواع مش پرکاربرد خواهیم پرداخت:

وزن مش  (2)

 

وزن مش 6 چشمه 10

در واقع این نوع مش دارای میلگرد با قطر 6 و سایز چمشه 10 است و در نهایت وزن هر متر مربع آن برابر با 4680 خواهد بود و وزن یک ورق یا شیت آن برابر با 61.800 می‌باشد.

 

وزن مش 6 چشمه 15

این محصول دارای میلگرد ساده با نمره یا قطر 6 و اندازه چشمه 15 است، حال محاسبه وزن این نوع شبکه میلگرد در نهایت عددی معادل 3120 گرم می‌باشد. از آنجایی که نوع میلگرد آن از نوع ساده است، وزن آن نسبت به آجدار کمتر می‌باشد.

 

وزن مش ۸ چشمه ۱۰

اگر یک توری با مشخصات قطر میلگرد 8 میلی‌متر و اندازه چشمه 10 سانتی‌متر به ما داده شود، محاسبه وزن آن در هر متر مربع برابر با 8320 گرم می‌شود.

 

وزن مش 8 چشمه 15

حال اگر یک محصولی با میلگرد آجدار قطر 8 میلی‌متر و چشمه 15 سانتی‌متر به ما بدهنده برای بدست آوردن آن از همان فرمولی که در بالا گفته شد استفاده می‌کنیم و حدد نهایی چیزی حدود 5550 گرم می‌شود.

 

وزن مش 8 چشمه 25

برای محاسبه توری مش با نمره میلگرد 8 آجدار و چشمه با سایز 25 سانتی‌متر از همان فرمول بالا استفاده می‌کنیم که چیزی حدود 3330 گرم در هر متر مربع می‌شود.حال اگر وزن ورق کامل 12 متر مربع باشد وزن کلی آن چیزی حدود 40 کیلوگرم می‌شود.

 

وزن مش ۱۰ چشمه ۲۰

ما فرض را بر این می‌گذاریم نوع میلگرد این محصول از نوع آجدار است حال با توجه به سایز میلگرد و چشمه وزن نهایی آن 6500 گرم می‌شود.

 

وزن مش ۸ چشمه ۲۰

وزن یک متر مربع این توری مش با فرض این که نوع میلگرد آن آجدار است، عددی برابر با 4160 گرم خواهد بود. بنابراین وزن هر شیت که 12 متر مربع است حدود 50 کیلوگرم خواهد بود.

به یک نکته مهم توجه داشته باشید که در هنگام محاسبه وزن توری مش، وزن نوع میلگرد آجدار یا ساده باهم متفاوت است. در صورتی که می‌خواهید اطلاعات بیشتری در این مورد دریافت کنید عبارت"محاسبه وزن مش فولاد توفیقی" را در اینترنت سرچ کنید.

 

عوامل تاثیر گذار بر وزن شبکه میلگرد(مش)

چند مورد هستند که بر روی وزن توری مش به صورت مستقیم تاثیرگذارند در ادامه به شرح کامل هر کدام از آنها می‌پردازیم:

  1. سایز یا قطر میلگرد یا مفتول
  2. سایز یا اندازه چشمه
  3. چگالی میلگرد مش

وزن مش  (1)

 

در ادامه به شرح موارد بالا خواهیم پرداخت:

سایز یا قطر میلگرد یا مفتول

کاملا بدیهی است که اولین و پر اهمیت‌ترین موردی که در هنگام بررسی وزن شبکه مش یا محاسبه آن باید مورد توجه قرار داد، قطر میلگرد یا مفتول است چرا که ساختار اصلی و 99 درصد آن را میلگرد تشکیل داده است. بنابراین قطر میلگرد، نوع آن(آجدار، ساده) و ... بسیار مهم هستند.

 

سایز یا اندازه چشمه

همانطور که گفته شد مش‌ها از عمود برهم قرار گرفتن میلگردها و جوش دادن نقطه اتصال آنها به هم ایجاد می‌شوند، حال به فاصله‌ای که بین میلگردها ایجاد می‌شود(سوراخ‌ یا خانه‌هایی مربعی شکل) چشمه می‌گویند در حال حاضر در بین مش میلگردهایی که تولید شده‌اند این چشمه‌ها در ابعاد مختلف از 10 تا 20 میلیمتر تولید شده‌اند.

چگالی میلگرد مش

این مورد در هنگام تولید میلگرد و با توجه به گرید فولاد، مشخص می‌شود.

 

 اطلاع از وزن مش در هنگام خرید

از آنجایی که در هنگام خرید مواردی مانند وزن مش بر روی ورق یا شیت محصول درج نمی‌شود، نمی‌توان از آن مطلع شد، در این صورت با توجه به نمره یا سایز میلگرد یا مفتول، نوع آن(منظور آجدار یا ساده) و اندازه چشمه که سفارش داده‌اید، می‌تواند با استفاده از فرمول بالا محاسبه وزن مش میلگرد را انجام دهید.

همچنین در صورتی که در مورد وزن مش، شبکه‌های میلگردی، اندازه چشمه‌ها، اطلاع از نحوه تشخیص میلگرد و ... سوالی دارید فولاد توفیقی https://fouladtofighi.com/ به عنوان یکی از بزرگترین تولید کننده‌‌های داخل کشور بوده که برای دریافت مشاوره بسیار مناسب است، در این صورت می‌توانید به سایت فولاد توفیقی مراجعه کنید.

 

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied